انواع کفپوش صنعتی را بشناسید + کاربردها

آنچه در این مقاله میخوانید

همه ساختمان‌ ها احتیاج به کفپوش دارند. کفپوش‌ ها معمولا به نسبت نوع زمین و همچنین کاربرد ساختمان انتخاب می‌ شوند. هر کدام از انواع کفپوش‌ صنعتی ویژگی‌ های خاص خود را دارند. انتخاب کفپوش مناسب از آن جهت اهمیت دارد، که می‌ تواند هم هزینه‌ ها را مدیریت کند و هم به بهترین شکل، سازه را برای استفاده آماده کند.

انواع کفپوش صنعتی

کفپوش های صنعتی انواع مختلفی دارند، در این بخش به صورت کامل به معرفی و بررسی مزایا معایب آنان می پردازیم.

  • کفپوش صنعتی ورزشی PVC

این کفپوش‌ ها نسبتا نرم می‌ باشند و به همین دلیل باعث می‌ شوند تا به ورزشکاران آسیب و جراحت وارد نشود. کفپوش‌ های ورزشی در برابر تردد مقاوم و دارای اصطکاک خوبی هستند. این امر موجب می‌ شود تا از لیز خوردن بر روی سطح جلوگیری شود. به آن دلیل که احتمال سایش و رشد قارچ و باکتری وجود دارد، معمولاً بر روی آن یک لایه پلی یورتان اضافه می‌ شود، تا از این امر جلوگیری شود. از این کفپوش‌ ها که سطح آن در برابر آب و رطوبت نفوذ ناپذیر است، معمولا برای سالن‌ های فوتسال استفاده می‌ شود.

  • کفپوش پلی متیل متاکریلات

این کفپوش مقاومت بالایی در برابر عوامل جوی و پرتو نور خورشید دارد. همچنین مقاومت در برابر مواد شیمیایی باعث محبوبیت استفاده از این کفپوش در ساختمان‌ های تولید صنایع غذایی شده است. پلی متیل متاکریلات از محکم‌ ترین و سخت‌ ترین پلیمرها است که شفافیتی بالاتر از شیشه دارد. نکته مهم دیگر این است که سطح کار شده توسط این ماده تا دو ساعت بعد از اجرا قابل بهره‌ برداری است.

  • کفپوش بتن سخت

این کفپوش متراکم و با دوام ، می‌ تواند در برابر فشارهای سنگین مقاومت کند. این امر باعث می‌ شود تا این کفپوش گزینه مناسبی برای استفاده‌ های بلند مدت باشد. می توان با این کفپوش سطحی صاف را ایجاد کرد و امکان خط کشی نیز، وجود دارد. البته این کفپوش سطح لغزندگی را بالا می‌ برد و ایستادن یا راه رفتن در طولانی مدت بر روی آن سخت است. مشکلات در نصب و همچنین تشکیل ترک از دیگر معایب این کفپوش است. با این وجود این کفپوش همچنان از محبوبترین و پرطرفدارترین از انواع کفپوش صنعتی شناخته می‌ شود.

  • کفپوش پلی یورتان

مقاومت در برابر رطوبت، لغزندگی و سایش از مزایای این کفپوش است. هزینه این کفپوش معمولا گران و از آن برای مکان‌ های سرپوشیده استفاده می‌ شود. این کفپوش را در ساختمان های صنایعی چون پتروشیمی و غذایی و همچنین ساختمان‌ هایی مانند انبارها کشتارگاه‌ ها و فرودگاه‌ ها می‌ توان دید.

  • کفپوش صنعتی آرملات

این کفپوش از کانی‌ های معدنی سخت و سرباره‌ های صنعتی تهیه می‌ شود. از جنس بتن است و مقاومت و دوام خوبی دارد. از این کفپوش می‌ توان در مکان‌ هایی که وسایل نقلیه صنعتی در آن تردد می‌ کنند، استفاده کرد چرا که به دلیل تراکم بالای مواد، احتمال آسیب دیدن آن به نسبت دیگر انواع کفپوش صنعتی کمتر است.

  • کفپوش اپوکسی

این کفپوش از پرمصرف‌ ترین مواد اولیه در صنایع است. کفپوش صنعتی اپوکسی به عنوان کفپوش‌ های بدون درز شناخته می‌ شوند چرا که موقع اجرا به حالت مایع است و پس از خشک شدن سخت و منسجم می‌ شود. از این کفپوش‌ ها در سازه‌ های تجاری و صنعتی استفاده می‌ شود و مقاومت بالایی دارد. نصب سریع و آسان از دیگر مزایای این کفپوش بادوام است. به آن دلیل که سطح براقی را ایجاد می‌ کند، باعث افزایش روشنایی محیط سرپوشیده می‌ شود.
از این کفپوش در پارکینگ ها، بیمارستان ها، سالن های ورزشی و همچنین کارخانه ها استفاده می شود.

  • کفپوش آنتی استاتیک (آنتی الکترواستاتیک)

در بسیاری از صنایع به آن دلیل که الکتریسیته ساکن بر روی لباس‌ های کارکنان تجمع می‌ کند و سپس در زمان برخورد این نفرات با سطوح فلزی این الکتریسیته تخلیه و موجب به وجود آمدن جرقه‌ های کوچکی می‌ شود که می‌ توانند سبب انفجار، برق گرفتگی شدید و یا مواردی شبیه به این شوند، کنترل و هدایت الکتریسیته ساکن بسیار مهم است. کفپوش آنتی استاتیک، مسئول هدایت الکتریسیته ساکن می‌ باشد. بنابراین در مناطقی که این حساسیت وجود دارد، از این نوع از انواع کفپوش صنعتی استفاده می‌ کنند.

  • کفپوش لاستیکی (گرانولی)

این کفپوش تراکم بالایی دارد و در برابر برف، باران و آفتاب مقاوم است. ماندگاری بالایی دارد و مناسب استفاده در مکان‌ های پرتردد است. امکان نصب راحتی دارد و تنوع بالای آن از دیگر مزایای این کفپوش است.

انواع کفپوش صنعتی
1.    کفپوش صنعتی ورزشی PVC
2.    کفپوش پلی متیل متاکریلات
3.    کفپوش بتن سخت
4.    کفپوش پلی یورتان
5.    کفپوش صنعتی آرملات
6.    کفپوش اپوکسی
7.    کفپوش آنتی استاتیک (آنتی الکترواستاتیک)
8.    کفپوش لاستیکی (گرانولی)

 

سخن پایانی

کفپوش صنعتی یکی از مهمترین موارد در ساخت انواع ساختمان‌ های صنعتی است. با شناخت انواع کفپوش صنعتی می توان انتخابی درست و صحیح داشت. کفپوش اپوکسی از پرمصرف ترین انواع کفپوش صنعتی است و در صنایع مختلفی از آن استفاده می‌ شود. هر کفپوش صنعتی ویژگی‌ های خاص خود را دارد و مناسب صنایع و سازه‌ های مختلف است.

سوالات متداول

  1. کفپوش صنعتی چیست؟

کفپوش صنعتی نوعی کفپوش است که در تاسیسات بزرگ مانند انبارها، سالن های تولید و تدارکات مورد استفاده قرار می گیرد. شما همچنین می توانید آنها را در سوپرمارکت ها، مراکز باغ و فروشگاه ها پیدا کنید.

  1. محکم ترین نوع کفپوش صنعتی، کدام است؟

کفپوش اپوکسی استحکام و دوام فراوانی دارد و می تواند فشارهای وارده از طرف وسایل نقلیه صنعتی را تحمل کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره تخصصی

در اسرع وقت پاسخگوی سوالات شما هستیم.

با سلام

سوال خود را بپرسید

کارشناسان فروش ما در کمترین زمان پاسخگو هستند