با انواع پوشش کف سوله آشنا شوید / کدامیک مناسب تر است؟

آنچه در این مقاله میخوانید

انتخاب پوشش کف سوله مناسب، اهمیت زیادی دارد و انتخاب آن از میان انواع عایق کف سوله، تصمیمی پر چالش است. با ما همراه باشید تا انواع پوشش کف سوله را به همراه مزایا و معایب آنان به شما معرفی کنیم.

انواع پوشش کف سوله

برای انتخاب نوع پوشش کف سوله به اطلاعاتی راجع به معایب و مزایای انواع آن نیاز داریم. در ادامه به معرفی انواع پوشش کف سوله می پردازیم.

1. کفپوش گرانولی یا لاستیکی

کفپوش گرانولی یا لاستیکی

این پوشش ها به شکل کاشی و ورقه ای تولید می شوند و اصولا خاصیت ضربه گیری دارند. به همین دلیل است که معمولا در پارک ها و باشگاه ها از این پوشش ها استفاده می شود. نوع دیگری از این کفپوش ها وجود دارند که به صورت یک دست و ورقه ای عرضه می شوند.

از مزایای کفپوش گرانولی یا لاستیکی می‌توان به طول عمر بالا، هزینه کمتر نسبت به پوشش های دیگر، بی نیاز به زیرسازی، مقاومت بالا و همچنین نفوذ ناپذیری در برابر مایعات اشاره کرد. البته باید در نظر داشته باشید که این پوشش در صورت برخورد با مایعات بسیار لغزنده می ‌شود و مناسب محیط های در معرض برخورد با آب نیست.

2.کفپوش بتنی

این نوع پوشش همان گونه که از اسمش پیداست، از بتن تشکیل شده و هر چند بهترین انتخاب نیست، اما می تواند انتخاب موقتی خوبی باشد. تنوع بالا در طرح و رنگ، عدم نیاز به جمع آوری در موقع جایگزینی پوشش‌ های دیگر، طول عمر بالا، نظافت و نگهداری آسان از مزایای استفاده از کفپوش بتنی هستند. هر چند کفپوش بتنی معایبی نیز دارد که از آن ها می توان به دشواری ایستادن روی سطح در زمان طولانی، آزاردهنده بودن سرمای سطح کفپوش و همچنین احتمال ایجاد کپک و قارچ در هنگام نفوذ رطوبت به شکاف‌های سطح اشاره کرد.

3.تکنولوژی بتومکس

این روش جدید، نسخه با کیفیت کفپوش‌ های بتنی است که سطح صیقلی و خاصیت رنگ پذیری بالا، آن را از کفپوش‌ های بتنی برتر کرده است. اما این تنها مزایای کفپوش های تکنولوژی بتومکس  نیست. هزینه پایین، عدم نیاز به زیرسازی، عدم نفوذپذیری در برابر مایعات، آسانی تعمیرات، اجرا و طول عمر بالا این تکنولوژی را به گزینه خوبی برای پوشش کف سوله تبدیل کرده است. توجه داشته باشید که این  پوشش، برای سطوحی که در معرض آب هستند، مناسب نیست، چرا که سطح آن در مجاورت آب بسیار لغزنده می شود.

4.کفپوش پلی اورتان

کفپوش پلی اورتان رنگ های متفاوتی دارد که حالت پلاستیک شکلی را بر روی آن ایجاد می کند. مقاومت بالای این کفپوش در برابر تردد ماشین آلات صنعتی، باعث شده است که از این پوشش در سوله های صنعتی زیادی استفاده شود. نصب این کفپوش زمان کمتری می گیرد و از نظر زیبایی گزینه مناسبی برای سوله های صنعتی است. عدم نفوذ مایعات و آنتی باکتریال بودن این پوشش، از دیگر مزایای آن است. به این نکته توجه داشته باشید که از نظر کارشناسان، کفپوش پلی اورتان به دلیل ساطع کردن گازهای سمی برای استفاده در چنین محیط هایی مناسب نیست. همچنین هزینه های بالای اقتصادی باعث می شود که این کفپوش از نظر اقتصادی نیز گزینه مناسبی نباشد.

5.کفپوش اپوکسی صنعتی

کفپوش اپوکسی صنعتی

به این پوشش، کفپوش رزینی و یا کفپوش پلیمری نیز گفته می‌ شود و نسبت به دیگر انواع پوشش کف سوله، از مزایای بیشتری برخوردار است. این پوشش علاوه بر استحکام بالا و عایق الکتریکی، در برابر مایعات نیز نفوذ ناپذیر است. کفپوش اپوکسی صنعتی به دلیل خاصیت آنتی باکتریال خود، در مکان‌ هایی مانند بیمارستان ها و آزمایشگاه‌ها نیز مورد استفاده قرار می‌ گیرد و به دلیل مقاومت مکانیکی و ضد ضربه بودن، انتخاب مناسبی برای محیط های ورزشی و استخرها است. از معایب این کفپوش می‌ توان به فرایند اجرای طولانی، انعطاف پذیری کم و تعمیر دشوار آن اشاره کرد.

کدام گزینه از انواع پوشش کف سوله مناسب تر است؟

بسته به نوع نیاز و استفاده، می‌توان گزینه مناسب را انتخاب کرد. کفپوش اپوکسی مزایای ویژه تری دارد که در ادامه به آن ها اشاره می کنیم.

مزایای ویژه کفپوش اپوکسی

در میان انواع پوشش کف سوله، کفپوش اپوکسی انتخاب بسیاری از افراد برای پوشش کف سوله است. این انتخاب به دلیل مزایای ویژه این کفپوش به نسبت سایرین است.

  • این کفپوش در برابر مواد شیمیایی مقاوم است و به راحتی آسیب نمی بیند.
  • به راحتی تمیز می شود و نگهداری از آن دشوار نیست.
  • می توان از مدل های مختلف آن برای میزان انعکاس نور و همچنین زیبایی ظاهری، با توجه به نیاز، استفاده کرد.
  • این کفپوش تک تک درزها را می پوشاند و سطحی یک دست و بدون درز را به شما تحویل می دهد.

نحوه اجرای کفپوش

پس از انتخاب گزینه مورد نظر از بین انواع پوشش کف سوله، این سوال ایجاد می شود که این کفپوش ها چگونه نصب و اجرا می شوند. هر چند این مسئله با توجه به گزینه انتخابی متفاوت است، اما در جدول زیر می توانید مراحل کف سازی سوله را مشاهده کنید.

مراحل اجرانحوه اجرا
آماده سازیکف سابی و از بین بردن شیرابه و سطح سست
باز کردن ترک هابرش دادن هرگونه شکاف یا اتصال در کف
بتنه و تعمیرتعمیر ترک ها و سوراخ ها
زدن لایه سیلرآستر کردن کف با پرایر مخصوص
اجرای لایه اولآستر کردن کف با اپوکسی جامد (مخصوص پوشش اپوکسی)
زدن لایه رویهزدن یک لایه پایانی رنگ یا پوشش شفاف
پوشش اختیاریاضافه کردن یک لایه ضد لغزش  (مخصوص پوشش اپوکسی)

سخن پایانی

انتخاب نوع پوشش کف سوله بستگی به فعالیت هایی دارد که در سوله انجام می پذیرد. بهتر است که از میان انواع پوشش کف سوله، آن نوع را انتخاب کنید که بسته به نیازهای شما، بهترین نتیجه را ارائه می‌دهد. توجه به مزایا در انواع مختلف بسیار مهم است و می تواند در تصمیم گیری کمک بارزی به شما کند.

سوالات متداول

  1. بهترین پوشش برای کف سوله چیست؟

پوشش اپوکسی یک راه عالی برای محافظت از کف سوله شما در برابر سایش و پارگی، مواد شیمیایی و آسیب آب است.

  1. آیا حتما باید از پوشش کف سوله استفاده کنیم؟

برای محافظت از کف سوله و همچنین جلوگیری از آسیب رسیدن به سوله، از پوشش کف سوله استفاده می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره تخصصی

در اسرع وقت پاسخگوی سوالات شما هستیم.

با سلام

سوال خود را بپرسید

کارشناسان فروش ما در کمترین زمان پاسخگو هستند