کف سازی اپوکسی

آب بند کننده های بتن چه مواردی هستند؟ چرا نیاز به آب بندی بتن است؟ آب بندی بتن به چه صورت انجام می‌شود؟ چه موادی در آب بند کردن بتن استفاده می‌شوند؟ عدم استفاده از آب بند کننده های بتن چه مشکلاتی به همراه دارد؟ آب بندی بتن یکی از ضروری‌ترین اقدامات بعد از بتن کشی است و انجام آن کاری کاملا تخصصی می‌باشد. در این مطلب از استحکام سازان قصد توضیح این روش و دلایل استفاده از آن را داریم. با ما همراه باشید تا با صفر تا صد آب بند کننده های بتن آشنا شوید.

کف سازی اپوکسی

آنچه باید درباره کف سازی اپوکسی بدانید

امروزه استفاده از موزائیک و موکت برای پوشاندن کف قدیمی شده است و اغلب خانه های نوساز از کف پوش استفاده می کنند.پوشاندن کف خانه ها با مواد زیادی امکان پذیر است از جمله انها میتوان به پارکت ها،سنگ ها و… اشاره کرد.در این مقاله میخواهیم به معرفی کف پوش اپوکسی یا سیستم کف سازی اپوکسی بپردازیم. کف پوش اپوکسی از چندین لایه رنگ اپوکسی ساخته شده است که موجب پوشش کف زمین میشود.تمامی این لایه ها ضخامتی حدود 0.5 تا 3 میلی متر دارند.

از واکنش بین هاردنر یا سخت کننده و رزین اپوکساید رنگ اپوکسی تشکیل میشود.به صورت کلی مواد تشکیل دهنده این رنگ دو جز A وB میباشد که جز A شامل رزین، فیلر (پرکننده)، افزودنی ها (مانند ضد رسوب، هم تراز کننده)، پیگمنت، رقیق کننده واکنشگر (حلال برای تنظیم ویسکوزیته)میباشد.جزB شامل هاردنر یا سخت کننده است که درصد رزین بکار رفته در آن بستگی دارد.

یکی از بخش های مهم اجرایی در ساختمان سازی کف سازی ساختمان میباشد.در زیبایی و نمای خانه کف تاثیر بسزایی دارد.موادی که برای کف پوش استفاده میشود باید دارای کیفیت بالایی باشند و در مقابل رفت و امد مقاومت داشته باشند.کیفیت بالای کف پوش موجب افزایش طول عمر و سهولت تمیز کاری آن میشود.همین مورد باعث میشود هنگام خرید کف پوش به عوامل بسیاری توجه کنید تا بتوانید کف پوش مورد نظر خود را انتخاب کنید.

 

کف سازی بتن و سخت کننده بتن چه ویژگی هایی دارد؟

بتن سخت از مواد بسیار سخت و پایه معدنی و مصنوعی مانند کوارتز،بازالت و اکسید آلومینیوم تشکیل میشود.این محصول دارای رنگ های گوناگونی میباشد.مواد بکار رفته در این محصول باعث شده که مقاومت سطح بتن در مقابل بتن معمولی بیشتر باشد. رنگ بتن سخت موجب زیبایی کف میشود به همین دلیل میتوان از آن به عنوان یک کفپوش تزیینی استفاده کنیم.علاوه بر اینکه بتن سخت موجب کاهش میزان گرد وغبار میشود،طول عمر بالایی هم دارد به همین دلیل به آن کفپوش زره ای می گویند.زیبایی و کیفیت بالای سطح کف پوش این نوع محصول باعث میشود کارفرما از نتیجه کار راضی شود.

 

کف سازی اپوکسی چگونه انجام میشود؟

برای داشتن کف کاملا صاف و یکپارچه، زیبا و تمیز با رنگ های مختلف از کف سازی اپوکسی استفاده میکنیم. برای انجام این کار باید عملیات کف سازی را از زیر ساخت آغاز کنیم. در وهله اول نیاز به ساخت کف بتونی داریم که خشک باشد و به طور کاملا یکنواخت صاف و مقاوم باشد و هیچ ترکی روی آن وجود نداشته باشد. سعی کنید از بتن سازه ای و اعمال ماله پروانه استفاده کنید.فراموش نکنید برای اینکه کف پوش اپوکسی به خوبی به بتن بچسبد از لایه پرایمر استفاده کنید.

برای بالابردن مقاومت مکانیکی،لایه میانی استفاده میشود و برای زیبایی کار لایه رویه طراحی میشود. پس از اعمال لایه رویه عملیات کف سازی اپوکسی کامل میشود یک سطح زیبا و مسطح را پدید می اورد.این لایه رویی در عین حال که زیبایی بسیار بالایی دارد،باید در مقابل سایش یا مواد شیمیایی هم مقاومت بالایی داشته باشد.اگر لایه رویه درست اعمال شده باشد، موجب منعکس شدن زیبای نور میشود.

 

چگونگی اجرای رنگ اپوکسی روی کف

اعمال رنگ اپوکسی برای کف مانند اعمال کفپوش های اپوکسی است. رنگ اپوکسی مناسب کف دارای ضخامت کمتری از کفپوش اپوکسی میباشد. در اجرای رنگ اپوکسی اصلاح بتن کف دارای اهمیت بالایی است و بتن باید با دقت خاصی ساییده شود و صاف گردد. همه ی ترک های کف بتنی اعم از مویی و ضخیم باید به طور کامل اصلاح شود. اعمال پرایمر مناسب با بتن و رنگ منتخبی هم بعد از اصلاح کف بتونی انجام میشود.

در اجرای رنگ اپوکسی کف ،لایه رویی با دستگاه ایرلس و یا با استفاده از غلطک به صورت پاششی، به شکل پوست پرتقالی اعمال میشود.ضخامت کم رنگ اپوکسی باعث شده است که رنگ اپوکسی کف به صورت خود تراز و ریزشی قابل اجرا نباشد. اجرای رنگ اپوکسی برای کف از کفپوش های اپوکسی سریع تر است زیرا حذف لایه میانی باعث شده است که ضخامت رنگ کمتر باشد و سرعت خشک شدن هم بیشتر شود. در نتیجه در محل هایی که برای تعمیر فرصت اندکی دارند اجرای رنگ اپوکسی میتواند گزینه مناسبی باشد.

 

مزایای کف سازی اپوکسی

از مزایای کف سازی اپوکسی می توان به تمیزشدن راحت آن،زیبایی،طول عمر بسیار بالا،محافظت از کف، مقاوم به مواد شیمیایی و… اشاره کرد.فواید این کف سازی با توجه به نیاز محل های مورد نظر تعریف میشود. به عنوان مثال برای بالابردن میزان بهداشتی بودن کف پوش اپوکسی بیمارستان میتوان به آن مواد آنتی باکتریال اضافه کرد. در بیمارستان ها به دلیل اینکه نظافت باید از اهمیت ویژه ای برخوردار باشد، استفاده از این کف پوش ها به دلیل خاصیت آنتی باکتریال بودن بیشتر مورد توجه قرار میگیرد.

در مکان هایی که دارای مواد شیمیایی خورنده هستند،میتوان با تنظیم کردن افزودنی های موجود میزان مقاومت به مواد شیمیایی را در کف سازی تقویت کرد.برخی فواید کف سازی اپوکسی مشترک است و در تمام انواع آن دیده میشود. از مزایای کاربردی این کف پوش میتوان به اعمال سریع آن اشاره کرد.انعکاس نور از کف پوش در فروشگاه ها و نمایشگاه ها هم نمیتوان نادیده گرفت.

 

کف سازی اپوکسی را چه در مکان‌هایی باید استفاده کرد؟

کف سازی اپوکسی یعنی اعمال اپوکسی با ضخامت بسیار کم حدود 2میلی متر بر روی سطحی که صیقلی و مسطح باشد و بدون هر گونه آلودگی باشد.از جمله مکان هایی که کف پوش اپوکسی در آن جا کاربرد فراوانی دارد بیمارستان ها و آزمایشگاه های پزشکی هستند از دیگر مکان های مورد استفاده برای کف پوش های اپوکسی میتوان به سالن ،مکان های صنعتی و کارخانه جات و انبارها اشاره کرد.در مکان های تولید مواد دارویی و غذایی و پارکینگ های عمومی هم کف پوش اپوکسی استفاده میشود

یکی از موارد مهمی که در کف دبستان ها و مهد کودک ها تاثیر دارد،زیبایی کف پوش ها میباشد.استفاده از این کف پوش ها که دارای رنگ های مختلف و تنوع فراوانی هستند،ایده جالبی است که باعث ایجاد یک فضای زیبا در میان کودکان میشود. استفاده از کف پوش های اپوکسی برای کف شهر بازی ها هم گزینه مناسبی است.علاوه بر آن در ورزشگاه ها و سالن های ورزشی هم که نیاز است کف مسطح باشد و به راحتی تمیز شود انتخاب این کف پوش ها بسیار مناسب است. از دیگر کاربردهای آن میتوان کف گیم نت ها،سالن های همایش و… را برشمرد.

 

مراحل نصب و اجرای کفپوش اپوکسی

یکی از مهم‌ترین موضوعاتی که در کف سازی اپوکسی باید به آن دقت کرد، انجام دقیق مراحل نصب و اجرای کفپوش اپوکسی است. در کنار تمام مزایای استفاده از این روش این موضوع شاید یکی از مسائلی باشد که مشتریان را نسبت به استفاده از اپوکسی مردد می‌کند. هر چند نصب این کفپوش اصلا سخت نیست اما به منظور داشتن بهترین ظاهر و نصب بدون ایراد تنها باید توسط افراد متخصص در زمینه اجرای اپوکسی نصب شود.

 

۱. آماده‌سازی سطح

آماده‌سازی سطح و فضایی که اپوکسی در آن کار می‌شود، اولین موضوعی است که در نصب این کفپوش باید به آن توجه داشت. تفاوتی ندارد که کفپوش قبلی از چه نوعی است، در صورتی که کفپوش قبل قابل برداشتن باشد، مانند موکت یا فرش بهتر است آن را از زمین جدا کرد و در صورتی که کفپوش از مصالحی مانند سنگ یا کاشی باشد و امکان برداشتن آن وجود نداشته باشد باید به خوبی آن را تمیز کرد.

هرگونه آلودگی یا گرد و غبار در ظاهر نهایی اپوکسی تاثیرگذار است، بنابراین شستن و جارو کردن کفپوش قبلی یکی از اقدامات مهم در آماده‌سازی سطح است. همچنین در صورتی که کفپوش قبل بتنی باشد و بخش‌هایی از آن دچار شکستگی باشد، باید آن را ترمیم کرد. برآمدگی‌های سطح کفپوش قبلی باید یکدست شوند و هرگونه چربی یا روغن از روی زمین پاک شود. یک بستر مناسب و تمیز، بیشترین تاثیر در مرغوبیت اپوکسی را دارد.

 

۲. اجرای لایه اول یا پرایمر

بعضی فضاها به گونه‌ای هستند که امکان تمیزی صد در صدی را ندارند. برای مثال پاک کردن روغن یا چربی در کارخانجات مواد غذایی که سال‌ها است به خورد کفپوش قبلی رفته‌اند، چندان ساده نیست. بنابراین قبل از اجرای لایه‌های اپوکسی از یک لایه پرایمر استفاده می‌شود. اجرای لایه اول یا پرایمر به منظور یکدست کردن سطح استفاده می‌شود و بسته به زیرساز محیط معمولا تا 2 لایه از آن نیاز است. بهتر است بعد از استفاده از هر لایه پرایمر 24 تا 36 ساعت صبر کرد تا لایه زیری تحمل لایه جدید را داشته باشد. هر چقدر لایه پرایمر و لایه‌های اپوکسی بیشتر باشند، دوام کفپوش بیشتر خواهد شد.

 

۳. آماده‌سازی ترکیب اپوکسی

آماده‌سازی ترکیب اپوکسی یکی دیگر از مراحل انجام کار و مهم‌ترین مرحله است. ترکیب اصلی اپوکسی رزین و هاردنر یا ماده‌ای است که به سخت شدن اپوکسی کمک می‌کند که قبل از مخلوط کردن باید آن‌ها در ظروف جداگانه هم زد تا هوای اضافه هر مایع گرفته شود. بعد از گرفتن هوای اضافه باید این دو ماده را ترکیب کرد و با همزن مخصوص به طور کامل و یک دست مخلوط کرد. همگن بودن مخلوط و نداشتن حباب تاثیر زیادی در ظاهر نهایی اپوکسی دارد.

روش کار بعد از آماده‌سازی ترکیب اپوکسی متفاوت است. برخی افراد اپوکسی آماده شده را در سینی‌های غلتکی ریخته و برای نورد روی زمین آماده می‌کنند و برخی بلافاصله بعد از آماده‌سازی آن را روی زمین ریخته و با کمک شانه مخصوص یکدست می‌کنند. این موضوع به نحوه کار تیم اجرا و متراژ و مقدار اپوکسی بستگی دارد. هاردنر یا ماده سخت کننده اپوکسی بعد از 30 دقیقه شروع به سفت شدن می‌کند و اگر در این زمان، اپوکسی کاملا پخش نشده باشد، به هر حالتی که باشد خشک خواهد شد.

 

۴. غلطک زنی

یکی از مراحل مهم دیگر در کف سازی اپوکسی غلطک زنی است. این کار به منظور یکدست شدن پوشش استفاده می‌شود و باعث خروج هوا از لایه اپوکسی می‌شود. غلطک زنی را باید در یک جهت به صورت عمودی یا عقب به جلو یا افقی و چپ به راست انجام داد. حین غلطک زنی نیازی به آغشته کردن غلطک به مایع نیست و همان کشیدن روی زمین کفایت می‌کند.

 

۵. اجرای لایه دوم

تقریبا 12 ساعت بعد از ریختن لایه اول، لایه‌ دوم پروکسی ریخته می‌شود. نهایت زمانی که می‌توان برای ریختن لایه دوم زمان داد 48 ساعت است و بعد از آن ظاهر لایه‌ای روی زمین مشخص می‌شود و به عبارت دیگر کفپوش یکدست نمی‌شود. سخت‌ترین مرحله کار در کف سازی اپوکسی همین موضوع است. زیرا که در مواردی کفپوش به ظاهر خشک است اما به اندازه کافی مقاوم سخت نشده است. انتخاب زمان مناسب ریختن لایه دوم به رطوبت و دمای محیطی که اپوکسی در آن استفاده می‌شود بستگی دارد.

 

۶. تمیز کردن ابزار

در آخرین مرحله نوبت به تمیز کردن ابزار می‌رسد. همه وسایلی که برای کفپوشی با اپوکسی استفاده شده‌اند باید تمیز شوند. البته برس‌ها و سری غلطک بعد از هربار استفاده خراب می‌شوند و با هیچ ماده‌ای قابل تمیز کردن نیستند.

 

هزینه کف سازی اپوکسی

هزینه کف سازی با اپوکسی در ابتدا مشخص نیست و تنها می‌توان حدود هزینه‌ها را برآورد کرد. عوامل مختلفی در برآورد و تعیین هزینه این کار تاثیرگذار هستند که از جمله آن‌ها می‌توان به متراژ فضایی که قصد اجرای اپوکسی از آن را دارید، شرایط محل اجرا مانند نیاز یا عدم نیاز به زیرسازی، جنس و ترکیبات اپوکسی، کیفیت سطح برای چسباندن و قرارگیری اپوکسی، ضخامت اپوکسی و تعداد لایه‌ها و بسیاری موارد دیگر اشاره کرد. همچنین قیمت این ماده در بازار روز جهانی هم در هزینه انجام آن متفاوت است و هر فروشنده یا مجموعه اجرا قیمت مشخص خود را برای این کار دارد. هزینه کف سازی اپوکسی را می‌توان از مجموعه‌هایی مانند استحکام سازان که در زمینه نصب و اجرای آن فعالیت می‌کنند جویا شد.

 

نتیجه‌گیری کف سازی اپوکسی

کف سازی اپوکسی یکی از جدیدترین روش‌ها برای طراحی و اجرای کفپوش در فضاهای مختلف است که چند سالی است جایگزین روش‌های قدیمی این کار مانند استفاده از سنگ، کاشی یا موکت شده است. این نوع کف سازی به دلیل ظاهر جدید و خاص بسیار پرطرفدار است و به علت استفاده از ماده‌ای مقاوم، طول عمر بالایی دارد. اجرای کفپوش اپوکسی امروزه توسط مجموعه‌های مختلفی انجام می‌شود که یکی از آن‌ها استحکام سازان است.

در این مجموعه کفپوشی با اپوکسی با بهترین متریال و جدیدترین تکنیک‌های روز انجام شده و مشتریان می‌توانند از کیفیت و طول عمر محصول اطمینان کافی داشته باشند. برای ارتباط با این مجموعه و استفاده از خدمات آن‌ها تنها کافی است به سایت استحکام سازان مراجعه کرده و از طریق پشتیبانی تلفنی، سایت و صفحات اجتماعی با مشاورین تخصصی مجموعه در ارتباط باشید.

 

 

سوالات متداول کف سازی اپوکسی

 

۱. کف سازی اپوکسی چه مزایایی دارد؟

مقاومت بالا نسبت به وزن، حرارت و آسیب‌ها، امکان نظافت و شستشوی ساده، تنوع طرح و رنگ و کاربردی در بیشتر فضاها از مزایای این نوع کفپوش می‌باشد.

 

۲. کفپوش اپوکسی چند نوع دارد؟

از انواع کفپوش اپوکسی می‌توان به اپوکسی آنتی باکتریال، سه بعدی، ضد اسید، پارکینگی و آنتی استاتیک اشاره کرد.

 

۳. کاربرد کفپوش اپوکسی چیست؟

کفپوش اپوکسی و استفاده از این متریال برای کف سازی در انواع فضاها مانند کارخانه‌های صنعتی، منازل، کارگاه‌های تولیدی، بیمارستان‌ها، سالن‌های خدماتی و پارکینگ‌ها کاربرد دارد.

 

۴. سخت‌ترین مرحله در اجرای کف سازی اپوکسی کدام مرحله است؟

اجرای لایه‌ها به دلیل زمان‌بر بودن و نیاز به دقت زیاد بابت خشک شدن لایه قبلی، سخت‌ترین مرحله کفپوش کردن فضاها با اپوکسی هستند.

 

۵. هزینه کفپوش کردن با اپوکسی چقدر است؟

هزینه کفپوشی اپوکسی نسبت به فاکتورهایی مانند مساحت، ترکیبات و مقدار محصول متفاوت می‌باشد و قبل از استفاده باید از آخرین وضعیت آن اطلاع کسب کرد.

مشاوره تخصصی

در اسرع وقت پاسخگوی سوالات شما هستیم.

با سلام

سوال خود را بپرسید

کارشناسان فروش ما در کمترین زمان پاسخگو هستند