تفاوت رنگ اکریلیک ساختمانی با هنری چیست؟/مزایا، معایب و کاربردها

آنچه در این مقاله میخوانید

رنگ آکریلیک از انواع رنگ‌ های موجود در بازار است، که کاربردها متنوعی دارد. این رنگ ساخته شده، از رنگدانه‌ معلق در امولسیون آکریلیک و یک رنگ محلول در آب است، سریع خشک می‌ شود و پس از خشک شدن، در برابر آب مقاوم می‌ شود. این رنگ همچنین بی بو بوده و این مسئله از دلایل محبوبیت آن است. علاوه بر همه این‌ ها رنگ آکریلیک با محیط زیست سازگاری دارد و به آن آسیب نمی‌ زند. دو نوع مختلف آن، ساختمانی و هنری هستند. در این مقاله به بررسی تفاوت رنگ آکریلیک ساختمانی و هنری می‌ پردازیم. با ما همراه باشید!

تفاوت رنگ آکریلیک ساختمانی و هنری

رنگ آکریلیک، از انواع رنگ‌ هایی است، که در صنایع و موارد مختلف استفاده می‌ شود و انواع مختلفی دارد. برای فهمیدن تفاوت بین رنگ آکریلیک ساختمانی و هنری، نخست به بیان تفاوت‌ های این دو می‌ پردازیم:

رنگ آکریلیک ساختمانی

رنگ آکریلیک ساختمانی، رنگی است مبتنی بر آب، که به طور خاص برای استفاده در سطوح ساختمانی مانند سنگ، گچ و بتن ساخته شده. رنگ آکریلیک ساختمانی، ضد رطوبت، ضد قارچ، ضد کپک، ضد آب، مقاوم در برابر نور خورشید و سایر عوامل شیمیایی است. همچنین این نوع رنگ، پوشش دهی و دوام بالایی داشته و در برابر محو شدن و پوسته پوسته شدن، مقاومت می‌ کند. از این رنگ هم برای فضاهای داخلی و هم برای فضاهای خارجی، استفاده می‌ شورنگ آکریلیک هنری

از رنگ آکریلیک هنری، در رشته‌ های هنری مختلف، مانند نقاشی، مجسمه سازی و… استفاده می‌ شود. رنگ‌ های آکریلیک هنری، این قابلیت را دارند، که به راحتی بر روی سفال، چوب، شیشه، کاغذ، انواع مجسمه و بوم نقاشی بنشینند و آثار هنری را پدید بیاورند. این رنگ‌ ها، جنسی نرم و خامه‌ ای داشته و می‌ توان از آن ها تنها یا مخلوط با آب استفاده کرد.

از آن جایی که، سرعت خشک شدن رنگ آکریلیک بسیار بالا است، هنرمندان می‌ توانند، بدون نگرانی از تداخل رنگ‌ ها، لایه‌ های متفاوت طرح را بکشند. همچنین می‌ توان از اسپری آب برای بالا بردن زمان خشک شدن رنگ استفاده کرد. بنابراین می‌ توان گفت، که رنگ آکریلیک یک رنگ همه کاره است و تفاوت بین نوع ساختمانی و هنری آن، بیش از آنکه از نظر ترکیب و مواد اولیه باشد، از نظر کاربرد است.

خصوصیات رنگ آکریلیک

تمامی رنگ‌های آکریلیک، بدون توجه به کاربردشان، خصوصیات زیر را دارند:

خصوصیات رنگ‌های آکریلیک
1.    بی بو
2.    ضد حساسیت
3.    سازگار با محیط زیست
4.    خشک شدن سریع

مطالب بیشتر: هر 1 کيلو رنگ اپوکسی چند متر مربع را پوشش می دهد؟

مزایای رنگ آکریلیک

حال که، به معرفی رنگ آکریلیک، کاربردها و تفاوت رنگ آکریلیک ساختمانی و هنری، پرداختیم؛ نوبت آن است، که به بررسی مزایای این رنگ بپردازیم.

  •   غیر سمی، بدون حساسیت و بو

این مزیت را می‌ توان مهمترین مزیت رنگ‌ های آکریلیک دانست. باید بدانید که این رنگ در هنگام دورریزی باعث آلودگی محیط زیست و یا آب نمی‌ شود. همچنین اگر این رنگ بر روی پوستتان بریزد، باعث ایجاد حساسیت می‌ شود.

  •   عملکرد مشابه با رنگ روغن

این رنگ‌ ها، علاوه بر این که، ظاهری مشابه با رنگ‌ های روغنی دارند، جلوه مشابه به آن را نیز، پدید می‌ آورند، اما مزیت بسیار مهم رنگ آکریلیک، به نسبت رنگ روغن، خشک شدن سریع‌ تر آن است. به نوعی که اگر فرصت بسیار کمی برای انجام کار خود دارید، رنگ آکریلیک بهترین انتخاب برای شما است.

  •   قابلیت رقیق شدن با آب

همانطور که گفتیم، رنگ آکریلیک، رنگی بر پایه آب است، بنابراین به راحتی در آب حل می‌ شود. معمولا پاک کردن رنگ‌ ها، از روی زمین یا لباس بسیار سخت است و احتیاج به استفاده از مواد شیمیایی دارد، اما برای پاک کردن رنگ آکریلیک می توانید، به راحتی از آب استفاده کنید.

  •   پرکاربرد و با قدرت بالا

رنگ‌ های آکریلیک، کاربردهای متنوع و مختلفی دارند و در برابر بسیاری از عوامل بیرونی مقاوم هستند. معمولا رنگ‌ های آکریلیک، پس از خشک شدن، در برابر آب مقاومت کرده و نور خورشید نیز، به آن ها آسیبی نمی‌ رساند.

معایب رنگ آکریلیک

تمام محصولات دنیا، مزیت‌ ها و معایب مربوط به خود را دارند. رنگ آکریلیک نیز از این قائله مستثنا نیست. در لیست زیر به بیان معایب رنگ‌ های آکریلیک می‌ پردازیم:

  •   نداشتن تنوع رنگی به نسبت محصولات مشابه

رنگ‌ های آکریلیک به نسبت رنگ‌ های روغنی، از طیف رنگی کمتری برخوردار بوده و بسیاری از رنگ‌ های مورد نیاز را ندارند. البته این مشکل به راحتی با ترکیب رنگ‌ های مختلف آکریلیک، حل می‌ شود؛ چرا که رنگ‌ های آکریلیک، قابلیت ترکیب شدن بسیار بالایی دارند‌.

  •   خشک شدن سریع

این که خشک شدن سریع رنگ آکریلیک، هم به عنوان یک مزیت و هم به عنوان یک عیب، بع شمار می‌ رود، بسیار جالب است: اما دلیل این که زود خشک شدن رنگ آکریلیک را، از معایب آن می‌ دانند، این است که در صورت اشتباه و ریختن رنگ آکریلیک بر روی وسایل مختلف، مانند لباس یا فرش، اگر به سرعت آن را پاک نکنید، پاک کردن آن سخت و یا گاها غیر ممکن می شود؛ چرا که رنگ آکریلیک، پس از خشک شدن در برابر آب مقاوم است.

همچنین دیدن نمایید : کفسازی اپوکسی

 

سخن پایانی

رنگ های آکریلیک، معمولا خصوصیت های مشابه، مانند خشک شدن سریع و بی بو بودن، دارند. تفاوت رنگ‌های آکریلیک بیش از آن که در ترکیباتشان باشد در کاربردشان است و نمی‌ توان چندانی در ترکیبات انواع مختلف آن یافت. بنابراین می‌توان گفت که تفاوت رنگ اکریلیک ساختمانی و هنری، در کاربردشان است.

سوالات متداول

  1.   تفاوت رنگ آکریلیک ساختمانی و هنری چیست؟

رنگ آکریلیک یک رنگ همه کاره است و تفاوت بین نوع ساختمانی و هنری آن، بیش از آنکه از نظر ترکیب و مواد اولیه باشد، از نظر کاربرد است.

  1.   رنگ آکریلیک چیست؟

این رنگ ساخته شده، از رنگدانه‌ معلق در امولسیون آکریلیک است. این رنگ، یک رنگ محلول در آب است، سریع خشک می‌ شود و پس از خشک شدن، در برابر آب مقاوم می‌ شود. این رنگ همچنین بی بو بوده و این مسئله از دلایل محبوبیت آن است. علاوه بر همه این‌ ها رنگ آکریلیک با محیط زیست سازگاری دارد و به آن آسیب نمی‌ زند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره تخصصی

در اسرع وقت پاسخگوی سوالات شما هستیم.

با سلام

سوال خود را بپرسید

کارشناسان فروش ما در کمترین زمان پاسخگو هستند