آب بندی فشار منفی بتن

در حالی که آب بندی فشار منفی بتن اولین انتخاب معمول در ساخت و سازهای جدید فونداسیون ها نیست، اما به وضوح جایگاه خود را دارد. هنگامی که گزینه های دیگر (سمت مثبت و کور) غیرعملی هستند، اغلب به عنوان آخرین راه حل انتخاب می شود. اغلب، آب بندی فشار منفی بتن بهتر از حفاری مجدد کل سازه در زمانی است که مواد عایق رطوبتی اصلی از کار می افتند و آب به طور فعال نشت می کند. هنگامی که عایق رطوبتی با سمت مثبت و کور اعمال می شود، آب تحت فشار هیدرواستاتیکی به فونداسیون نفوذ نمی کند و انتظار می رود که ساختمان مادام العمر خشک بماند. متأسفانه، همیشه اینطور نیست، و راه حل شامل حفاری فونداسیون برای انجام تعمیرات یا مقاوم سازی داخل دیوار با یک برنامه ضد آب در سمت منفی است.

آب بندی فشار منفی بتن

عایق رطوبتی سمت منفی استفاده از مواد پوششی در قسمت داخلی یا قسمت “خشک” پایه یا دیوار است. عملکرد اصلی آن ایجاد یک پوشش مانع برای جلوگیری از نشت آب از دیوار و خشک نگه داشتن فضا است. عایق رطوبتی سمت منفی همچنین می تواند به ارائه یک عملکرد ثانویه برای ارائه یک سطح تزئینی کمک کند که ارزشی بالاتر و فراتر از یک لایه رنگ ارائه می دهد. فضای فونداسیون را جذاب‌تر و قابل زندگی‌تر می‌کند و در عین حال باعث می‌شود آب از آن خارج نشود.

آب بندی فشار منفی بتن اغلب در پروژه های تونل و پارکینگ و چاله آسانسور استفاده می شود .تمام پوشش‌های فونداسیون، از جمله کاربردهای جانبی منفی، باید نفوذناپذیر بوده و در برابر فشار هیدرواستاتیک، نیرویی که در هر جهت به فونداسیون وارد می‌شود، مقاومت کنند. آب ایستاده تقریباً 3 کیلو پاسکال (0.43 psi) برای هر فوت آب اعمال می کند. در نتیجه، نیروی قابل توجهی که توسط آب ایجاد می شود، از دیواره پی و به فضای خشک (سابق) راه خود را پیدا می کند.

 

دسته بندی ها

مواد آب بندی فشار منفی بتن معمولاً به دو دسته تقسیم می شوند:

مواد عایق رطوبتی اکریلیک مایع نافذ که حفره ها و منافذ مویرگی را که آب از آن تراوش می کند را آب بندی می کند. پوشش های سطحی سیمانی که یک مانع ثانویه مبتنی بر سیمان ایجاد می کنند. مواد عایق رطوبتی اکریلیک مایع نافذ دارای مواد افزودنی پلیمری یا کریستالی به عنوان بخشی از ترکیب شیمیایی خود هستند. در صورت استفاده، این افزودنی ها منبسط یا رشد می کنند تا مسیرهای نفوذ آب را مسدود کنند. پوشش‌های سطح سیمانی برای فشار دادن محصول به داخل مسیرها به اپلیکاتور متکی هستند و سپس محصول برای ایجاد مانع سخت می‌شود.

آب بندی فشار منفی بتن مزایای واضحی دارد. با دید کامل قابل نصب است و به راحتی قابل تعمیر است. می توان آن را در هر زمان پس از پخت مواد بستر اعمال کرد. می توان آن را با حداقل آموزش اعمال کرد و معمولا مقرون به صرفه است. متأسفانه، از آنجایی که از داخل سازه نصب می شود، مواد زیرین ضد آب نیستند و بنابراین از مواد خورنده خاک یا چرخه یخ زدگی/ذوب محافظت نمی شوند.

 

سیمان هیدرولیک

آب بندی فشار منفی بتن محدودیت هایی دارد. هنگامی که زیرلایه دارای ترک های بزرگتر از 1.5 میلی متر (1/16 اینچ) یا نشت آب فعال است، به کمک ثانویه نیاز دارد. در این شرایط، سیمان هیدرولیک روشی است که توصیه می شود. سیمان هیدرولیک یک اختراع مدرن تر با خواص منحصر به فرد و چندین مزیت است.اول اینکه سیمان هیدرولیک به راحتی با آب تمیز مخلوط می شود و می توان آن را به هر شکلی ماله کرد. دوم، در زمان پخت منبسط می‌شود و ترک‌های ساکن تا 19 میلی‌متر (¾ اینچ) عرض و/یا عمق را می‌بندد.

سوم، برای وصل کردن جریان فعال آب کار خواهد کرد. در نهایت، با استفاده از آب اختلاط سرد به سرعت (در عرض سه تا چهار دقیقه) گیر می کند—آب اختلاط گرم زمان تنظیم را تسریع می کند و زمان کار را کاهش می دهد. استفاده از سیمان هیدرولیک برای اتصالات بین کف و دیوارها نیز توصیه می شود. توجه به این نکته مهم است که سیمان هیدرولیک ترک های متحرک (دینامیک) را متوقف نمی کند.

هنگام استفاده از سیمان هیدرولیک باید احتیاط کرد زیرا این سیمان بر پایه سیمان پرتلند است. تجهیزات ایمنی شخصی مناسب، مانند محافظ چشم، دستکش لاستیکی، و ماسک تنفسی مورد تایید موسسه ملی ایمنی و سلامت شغلی (NIOSH) باید استفاده شود. تنفس گرد و غبار سیمان پرتلند یک خطر برای سلامتی است. مقداری گرما نیز در طی واکنش شیمیایی با آب ایجاد می شود، بنابراین بهتر است از تماس پوست با مواد جلوگیری شود.

مرطوب کردن سطوح قبل از استفاده از سیمان هیدرولیک روش خوبی است. این کار قبل از استفاده از پوشش های سطحی سیمانی نیز توصیه می شود. سیمان هیدرولیک هم با مواد عایق رطوبتی اکریلیک مایع نافذ و هم با پوشش های سطحی سیمانی سازگار است که می توانند پس از عمل آوری به عنوان پوشش رویی استفاده شوند.

تهیه بستر مناسب برای این مواد بسیار مهم است. آب بندی فشار منفی بتن برای نفوذ به فضاهای خالی و مسیرهای مویرگی که آب برای نفوذ از آن استفاده می کند، نیاز به دسترسی بدون مانع به مواد زیرلایه پایه دارند. حذف پوشش های سطحی قدیمی، رنگ ها، مواد خارجی، کثیفی، شکوفه و سایر موادی که مانع از نفوذ و چسبندگی مناسب می شوند برای موفقیت بسیار مهم هستند. مواد تمیزکننده و حکاکی تجاری برای کمک به این فرآیند در دسترس هستند.

حکاکی یا ساییدن زیرلایه، نمایه سطحی مناسبی را فراهم می‌کند تا امکان نفوذ و چسبندگی بهتر را فراهم کند، به‌ویژه روی زیرلایه‌های صاف ماله‌ای یا پیش‌ساخته. شرایطی غیر از نفوذ آب فونداسیون وجود دارد که در آن آب بندی فشار منفی بتن از ابتدا انتخاب منطقی است. اینها در دسته عایق‌های رطوبتی قرار می‌گیرند که دسترسی به قسمت مثبت زیرلایه غیرممکن است یا از نظر مالی غیرعملی است یا کاربرد سمت منفی به کل سیستم عایق رطوبتی اضافه می‌کند.

 

تونل ها

تونل های مسافربری، ترافیکی و ریلی پیشرفته برای خشک نگه داشتن آن ها به آب بندی فشار منفی بتن متکی هستند. ژئوتکستایل های با تکنولوژی بالا در لایه های ساختاری زیر یک پوشش سطح نهایی به عنوان بخشی از یک سیستم ضد آب و مدیریت آب گنجانده می شوند. اغلب، به عنوان یک رویکرد “کمربند و آویز”، یک لایه رویی نهایی از عایق رطوبتی اکریلیک مایع نافذ استفاده می شود تا لایه نهایی محافظت را ایجاد کند و برای ایجاد دکوراسیون رنگی می شود.

تونل های کمتر پیچیده به آب بندی فشار منفی بتن سنتی تری مانند مواردی که قبلاً برای آب بندی دیوارهای فونداسیون ذکر شد، متکی هستند. برای حفظ این نوع تونل ها در طول زمان، پوشش گاه به گاه عایق رطوبتی اکریلیک مایع نافذ رنگی توصیه می شود تا فضای داخلی خشک و جذاب بماند.

 

مخازن و مخازن درون زمینی

یک پوشش ضد آب با سمت منفی اغلب برای پوشاندن داخل مخازن داخل زمین به منظور آب بندی محتویات آن و جلوگیری از نفوذ آب استفاده می شود. مخازن و مخازن ذخیره آب آشامیدنی درون زمینی از آب بندی فشار منفی بتن استفاده می کنند.  همچنین اطمینان حاصل کنید که هر گونه فضاهای محدود مانند مخازن بسته به طور مناسب تهویه می شود تا از کارگران محافظت شود و از پخت مناسب پوشش اطمینان حاصل شود.

 

ویژگی های آب داخل زمینی

مشابه مخازن، سایر دستگاه های نگهدارنده آب در داخل زمین مانند آبنماهای تزئینی و استخرهای شنا باید تمیز و بهداشتی نگه داشته شوند. حوضچه‌های نگهداری دیگر حیات‌وحش باید به‌طور مناسب پوشش داده شوند تا از آلودگی‌های زمین و آب تمیز جلوگیری شود. کاربردهای منفی مواد عایق رطوبتی اکریلیک مایع یا پوشش‌های سیمانی برای این منظور است. افزودن رنگ‌ها به عایق‌های رطوبتی مایع گزینه‌های تزئینی متعددی را ارائه می‌دهد. سطوح پوشش داده شده ضدآب داخلی آسان‌تر نگهداری می‌شوند و مانند سطوحی که تنها با لایه‌های رنگ بتن درمان می‌شوند، نشتی ندارند.

 

دیوارهای نگهدارنده

دیوار حائل در واقع یک فونداسیون در فضای باز است که برای کنترل خاک و آب طراحی شده است. آب بندی فشار مثبت بتن که در سمت خاک دیوار قرار می گیرد یک مانع اولیه ایجاد می کند، در حالی که آب بندی فشار منفی بتن یک مانع ثانویه برای مهاجرت آب ایجاد می کند. دومی را می توان برای افزودن زیبایی به قسمت قابل مشاهده (خشک) دیوار حائل نیز رنگ آمیزی کرد.

 

چاله آسانسور

چاله های آسانسور باید از جنبه مثبت به درستی عایق آب شوند زیرا “پایه” اطراف اجزای آسانسور هستند. متأسفانه، به دلیل عدم توجه مناسب به انتخاب و نصب، عایق رطوبتی سمت مثبت در اینجا بیشتر از پایه های معمولی شکست می خورد. ایجاد یک مانع اضافی با کاربرد ضدآب سمت منفی به خشک نگه داشتن چاله های آسانسور کمک می کند. با افزودن رنگ به مواد عایق رطوبتی اکریلیک مایع، گودال آسانسور مکانی جذاب تر برای کارمندان خدمات آسانسور و نگهداری آسان تر می شود. پوشش سمت منفی گودال را از داخل آب بندی می کند و هرگونه مایعات نشتی را از سیستم آسانسور گرفته و از نفوذ آنها به دیواره های گود جلوگیری می کند.

کف‌ها و دال‌های بتنی نیز باید از سمت مثبت (یا زیر) به خوبی عایق‌آب شوند، زیرا جزئی از فونداسیون هستند. گاهی اوقات، عایق رطوبتی زیرین در صورت انتخاب یا نصب نادرست از بین می رود و باعث می شود آب از داخل دال کف نفوذ کند. افزودن یک برنامه آب بندی فشار منفی بتن می تواند از تعمیر گران قیمت یا غیرممکن جلوگیری کند. توصیه می شود یک محصول ضد آب با سمت منفی را انتخاب کنید که به طور خاص برای استفاده در سطوح افقی طراحی شده است که فشار هیدرواستاتیکی را که آب را از طریق کف بالا می برد مسدود می کند.

بسته به مکان خاص، ماده عایق رطوبتی انتخاب شده ممکن است نیاز به کنترل ترافیک پیاده یا وسایل نقلیه داشته باشد. افزودن رنگ‌ها و افزودنی‌های ضد لغزش به مواد ضد آب اکریلیک مایع نیز می‌تواند مزایای تزئینی و ایمنی را ارائه دهد.آب بندی فشار منفی بتن روی یک کف یا دال بتنی همچنین یک مانع رطوبتی در زیر مواد کفپوش مانند کاشی، فرش یا چوب ایجاد می کند. استفاده از مواد عایق رطوبتی مبتنی بر لاتکس اکریلیک مایع، سازگاری با سایر چسب های کفپوش مبتنی بر لاتکس را تضمین می کند.

 

نتیجه

آب بندی فشار منفی بتن ابزار دیگری است که طراحان و تعیین کننده ها می توانند از آن برای خشک نگه داشتن فضاها و محافظت در ساخت و سازهای جدید استفاده کنند. انتخاب موقعیت صحیح مانع ضد آب یا ترکیبی از تنظیمات می تواند از ساختمان برای زندگی محافظت کند. این نوع آب بندی بتن نیز می تواند بسیار ارزشمند باشد، اگر تاسیسات عایق رطوبتی اصلی شکست بخورند، یا حفاظت داخلی (سمت خشک) تنها راه حل باشد.

 

مشاوره تخصصی

در اسرع وقت پاسخگوی سوالات شما هستیم.

با سلام

سوال خود را بپرسید

کارشناسان فروش ما در کمترین زمان پاسخگو هستند