کاشت میلگرد و کرگیری بتن

کاشت میلگرد و کرگیری بتن کدام مرحله از ساخت سازه و خدمات اجرایی بتنی هستند؟ هدف از کاشت میلگرد و کرگیری بتن چیست؟ این اقدامات در چند مرحله و به چه صورت انجام می‌شوند؟ آیا می‌توان از کاشت میلگرد یا کرگیری بتن در ساخت سازه صرف نظر کرد؟ سوالات این چنینی بسیار تخصصی هستند اما آشنایی با پاسخ آن‌ها برای تمام افرادی که قصد احداث یک سازه را دارند، مورد نیاز است. به همین دلیل این مطلب از استحکام سازان را به توضیح صفر تا صد کاشت میلگرد و کرگیری بتن اختصاص داده‌ایم. اگر قصد آشنایی بیشتر با این اقدامات را دارید با ما همراه باشید.

کاشت میلگرد و کرگیری بتن، اقداماتی مهم در احداث انواع سازه

کاشت میلگرد و کرگیری بتن، اقداماتی مهم در احداث انواع سازه که اگر به درستی انجام شوند، استحکام و مقاومت سازه را چندین برابر می‌کنند. این اقدامات جز اولین مراحل احداث سازه هستند و در ساخت و سازهایی مانند ساختمان‌سازی، پل‌سازی، ساخت دیوارهای بتنی قطور و بسیاری موارد مشابه دیگر انجام می‌شوند.

کاشت میلگرد و کرگیری بتن دو مرحله وابسته به هم هستند و امکان حذف یکی از آن‌ها و انجام صرفا یک مورد وجود ندارد. در بیشتر سازه‌ها معمولا ابتدا کرگیری بتن انجام می‌شود و به دنبال آن کاشت میلگرد صورت می‌گیرد. به عبارت دیگر کرگیری بتن با هدف آماده کردن محل کاشت میلگرد انجام می‌شود، بنابراین کیفیت هر دو مرحله کار در نتیجه نهایی تاثیرگذار هستند. علی‌رغم وابستگی این دو مرحله از احداث سازه، هر کدام جزئیاتی جداگانه دارند و با کمک ابزار و تجهیزات متفاوتی انجام می‌شوند.

 

کرگیری بتن

کرگیری بتن یکی از مراحل ابتدایی احداث سازه و اجرای فونداسیون است که با هدف آماده‌سازی محلی برای قرارگیری میلگردهای استفاده شده در سازه، انجام می‌شود. کرگیری از واژه انگلیسی core به نام هسته می‌آید و به معنی خارج کردن یک هسته یا حفره از بتن است. این حفره به شکل استوانه‌ای از بتن خارج می‌شود.البته کاشت میلگرد تنها یکی از دلایل انجام کرگیری بتن است و این کار با اهداف دیگری هم انجام می‌شود که از نمونه‌های آن می‌توان رد کردن لوله‌های تاسیسات، عبور سیم‌های برق و نمونه‌گیری از بتن برای آزمایش استحکام، مقاومت یا نفوذپذیری بتن را مثال زد. با این حال مهم‌ترین هدف از انجام این کار آماده کردن فضایی در بتن برای کاشت و قرارگیری میلگرد است که با کمک دریل‌های مخصوص و صنعتی که برای این کار طراحی شده‌اند، انجام می‌شود.

 

اهداف کرگیری بتن

تقریبا هر سازه یا پروژه‌ای که در آن از بتن استفاده شود، نیاز به سپری کردن مرحله‌ای به نام کرگیری خواهد داشت. کرگیری بتن مرحله‌ای است که بتن را برای تکمیل وضعیت سازه آماده می‌کند. برای مثال عبور سیم‌ها از دیوار یا سقفی که با بتن ساخته شده باشد تنها در صورتی امکان‌پذیر است که در آن سازه بتنی، کرگیری بتن انجام شود. بنابراین می‌توان این‌طور گفت که اهداف کرگیری بتن بسیار زیاد هستند و دلایل زیادی برای انجام این کار در یک سازه بتنی وجود دارد.

کاشت میلگرد در بتن، یکی از مهم‌ترین اهداف کرگیری بتن است اما این کار علاوه بر کاشت میلگرد با یک هدف مهم دیگر هم انجام می‌شود و آن، نمونه برداری از بتن قبل از سوار کردن سازه روی آن است. این کار به خصوص در پی‌ریزی بتن برای استحکام کف سازه اهمیت زیادی دارد. به عبارت دیگر قبل از اینکه سازه روی سطح بتنی سوار شود ابتدا باید با استفاده از کرگیری مقاومت و وضعیت بتن را آزمایش کرد و در صورتی که کیفیت سازه بتنی در آزمایشات مناسب باشد امکان سوار کردن سازه و ادامه کار وجود دارد.

 

نحوه کرگیری بتن

نحوه کرگیری بتن به این صورت است که ابتدا یک بخش از بتن را برای جدا کردن استوانه‌ای از داخل آن انتخاب می‌کنند. بسته به این که هدف از کرگیری چه کاری باشد، شرایط انتخاب بخش مناسب کرگیری متفاوت است. برای مثال اگر کرگیری بتن با هدف کاشت میلگرد انجام شود، محل ایجاد حفره را با توجه به محل قرارگیری میلگرد انتخاب می‌کنند اما در صورتی که کرگیری با هدف نمونه‌گیری از بتن و آزمایش آن انجام شود، معمولا چند حفره در چند قسمت از بتن ایجاد می‌کنند و هر بخش را به صورت مجزا مورد بررسی قرار می‌دهند.

پس از انتخاب محل مناسب کرگیری، ابزار این کار به محل آورده می‌شوند. دریل‌هایی با هسته الماس بهترین انتخاب برای کرگیری بتن هستند. نحوه کرگیری بتن با دریل به این صورت است که ابزار را به صورت عمود در محل مشخص شده برای کرگیری قرار می‌دهند و سپس به آهستگی وارد بتن می‌کنند. دریل با چرخش 360 درجه یک دایره روی سطح بتن ایجاد می‌کند و با فرو کردن آن به داخل بتن دایره به استوانه تغییر شکل می‌دهد. در نهایت با کمک دستگاهی مخصوص استوانه را از داخل سطح بتنی خارج می‌کنند. قطر استوانه بسته به هدف کرگیری می‌توان از 10 میلی‌متر تا 180 سانتی‌متر باشد.

 

استانداردهای انجام کرگیری

نکات مختلفی وجود دارند که در زمان کرگیری باید به آن‌ها توجه کرد تا بهترین نتیجه از انجام این کار حاصل شود اما چند مورد از این نکات، به عنوان استانداردهای انجام کرگیری شناخته می‌شوند و رعایت و دقت به آن‌ها اهمیت بیشتری دارد. رعایت استانداردهای انجام کرگیری در نتیجه نهایی کاشت میلگرد و کرگیری بتن هم تاثیرگذار هستند.

از جمله استانداردهای انجام کرگیری می‌توان به گرفتن دریل با زاویه درست برای ایجاد حفره اشاره کرد. کمی زاویه داشتن دریل باعث کج شدن حفره می‌شود و در حفره‌هایی که برای کاشت میلگرد استفاده می‌شوند، این موضوع دردسرساز است. مقاومت بتن در لایه‌های زیرین بیشتر است، به همین دلیل بهتر است استوانه را عمیق‌تر برش زد تا از مقاومت بخش‌های پایین اطمینان حاصل شود. بهتر است نمونه‌های بتنی را تحت شرایط مختلف مانند خشکی بتن و مرطوب کردن آن آزمایش کرد تا نتایج واقعی و کاربردی‌تر باشند.

 

کاشت میلگرد

کاشت میلگرد و کرگیری بتن به دنبال هم انجام می‌شوند. به عبارت دیگر این امکان وجود دارد که کرگیری با هدف دیگری به غیر از کاشت میلگرد انجام شود اما تنها در مواردی جزئی، کاشت میلگرد را بدون کرگیری انجام می‌دهند. کاشت میلگرد فرآیندی است که طی آن میلگردها در بخش‌هایی از بتن که برای آن‌ها فضاسازی شده، اجرا و نصب می‌شوند. این کار با هدف کنترل فشار باری که از سمت سازه به بتن وارد می‌شود انجام می‌گیرد. در واقع کاشت میلگرد و کرگیری بتن دو اقدامی هستند که به مستحکم سازی سازه، به خصوص استحکام بیشتر بتن برای تحمل فشار سازه منجر می‌شوند.

 

روش‌های مختلف کاشت میلگرد

اصلی‌ترین روش کاشت میلگرد آماده‌سازی بخشی از بتن و قرار دادن میلگردها داخل آن است اما این کار در بعضی موارد با روش‌های دیگری هم انجام می‌شود. از روش‌های مختلف کاشت میلگرد می‌توان به کاشت میلگرد در فونداسیون اشاره کرد که این روش با هدف افزایش ایمنی فونداسیون انجام می‌شود. کاشت میلگرد در ستون برای مواردی مانند افزایش ارتفاع سازی یا اتصال طبقه یا سقفی جدید به سازه و کاشت میلگرد در تیر به منظور مقاوم کردن سازه و اتصال تیر به ستون، از دیگر روش‌های کاشت میلگرد هستند که در میان آن‌ها کاشت در بتن از کیفیت بیشتری برخوردار بوده و کاربردی‌تر می‌باشد.

 

مراحل کاشت میلگرد

در هر کدام از روش‌های گفته شده برای کاشت میلگرد مراحل و اصول کار متفاوتی وجود دارد اما با توجه به اینکه کاربردی‌ترین روش این کار کاشت میلگرد در بتن است، در ادامه مراحل کاشت میلگرد در این ماده را توضیح می‌دهیم. اولین مورد از مراحل کاشت میلگرد در بتن، سوراخ کردن بتن با اندازه مناسب است. این کار با کمک دریل‌های مخصوص انجام می‌شود که طبق توضیحات باید دارای تیغه‌ای الماسی باشند. سوراخ کردن بتن یا همان کرگیری باید در محل مشخص با قطر و عمق مشخص انجام شود. در غیر اینصورت، فرآیند کاشت میلگرد با مشکل مواجه می‌شود.

در اثر سوراخ کردن بتن با دریل خرده سنگ یا پودری در محل ایجاد حفره ریخته می‌شود که در ترکیب با چسب، کیفیت کاشت را کاهش می‌دهد. به همین دلیل قبل از کاشت میلگرد باید حفره را با دمنده مخصوص پاکسازی کرد. در مرحله بعدی چسب و ملاتی که میلگرد را به بتن اتصال می‌دهد در حفره ریخته می‌شود و در آخرین مرحله، در محل کاشت میلگرد آرماتوری بسته می‌شود تا از میلگرد به مدت 24 ساعت محافظت کرده و مانع جابجایی و تکان خوردن آن در محل کاشت شود.

 

استانداردهای کاشت میلگرد در بتن

همانند کرگیری بتن، کاشت میلگرد هم استانداردهایی دارد که توجه به آن‌ها، در کیفیت کار نهایی تاثیرگذار است. از جمله استانداردهای کاشت میلگرد در بتن می‌توان به استفاده از چسب با کیفیت اشاره کرد. انواع زیادی از چسب‌ها وجود دارند که با استفاده از آن‌ها می‌توان کاشت میلگرد و کرگیری بتن را انجام داد. هر کدام از این چسب‌ها کیفیت مختلفی دارند و نتیجه متفاوتی با استفاده از آن‌ها حاصل می‌شود که بهترین آن‌ها چسب اپوکسی است که استحکام بیشتری داشته و میلگرد را در محل کاشت محکم‌تر نگه می‌دارد.

دیگر مورد از استانداردهای کاشت میلگرد در بتن، کاشت میلگرد در حفره‌ای است که با قطر میلگرد تناسب داشته باشد. حفره‌های بیش از اندازه بزرگ نیاز به چسب زیادی دارند و در اثر از بین رفتن تاثیر چسب احتمال آسیب به سازه و بتن وجود دارد. به علاوه در حفره‌های کوچک امکان تزریق چسب به درستی وجود ندارد، بنابراین بهترین کار انتخاب حفره‌ای با حجم مناسب برای کاشت میلگرد در داخل بتن است.

 

نکات ایمنی در کاشت میلگرد و کرگیری بتن

کاشت میلگرد و کرگیری بتن دو اقدام کاملا تخصصی هستند و تنها افرادی که ابزارهای این کار را داشته و در زمینه کار با بتن تخصص کافی دارند، قادر به انجام این اقدامات می‌باشند اما در هر شرایطی، نکاتی وجود دارد که دقت به آن‌ها، ایمنی انجام کار را افزایش می‌دهد. از جمله نکات ایمنی در کاشت میلگرد و کرگیری بتن می‌توان به مواردی مانند استفاده از چسب‌های تایید شده و استاندارد اشاره کرد.

گاهی‌اوقات چسب‌هایی برای این کار پیشنهاد می‌شود که شاید در ابتدا کاربردی باشند اما خیلی زود اثر خود را از دست می‌دهند. در طول کاشت میلگرد و کرگیری بتن باید از پوشش مناسب استفاده کرد. دستکش و عینک دو مورد از مهم‌ترین تجهیزات در زمان انجام این کار هستند. بهتر است محل کاشت عاری از هرگونه زنگ‌زدگی باشد و در صورت وجود زنگ ابتدا آن را از سطح میلگرد پاک کرد. قبل از کاشت میلگرد و کرگیری بتن بهتر است هر دو محصول را چندین بار مورد بررسی قرار داد.

 

هزینه کاشت میلگرد و کرگیری بتن

فاکتورهای زیادی در تعیین هزینه کاشت میلگرد و کرگیری بتن تاثیرگذار هستند که از جمله آن‌ها می‌توان به قطر میلگرد و قطر حفره‌ای که برای قرار دادن میلگرد در بتن ایجاد شده اشاره کرد. نوع تجهیزاتی که برای کرگیری استفاده شده‌اند، نوع چسب، حجم و میزان استفاده از آن، کیفیت بتن و نیاز یا عدم نیاز به زیرسازی یا روسازی برای افزایش استحکام و بسیاری موارد دیگر از فاکتورهای مهم در هزینه کاشت میلگرد و کرگیری بتن هستند. به طور کل می‌توان گفت که هر مجموعه فعال در این زمینه با توجه به سیاست‌های خود هزینه این کار را مشخص می‌کند.

 

بیشتر بخوانید : تامین و اجرای فوم بتن

 

نتیجه‌گیری کاشت میلگرد و کرگیری بتن

کاشت میلگرد و کرگیری بتن دو اقدام وابسته به هم هستند که نتیجه هر کدام در کیفیت کار دیگری تاثیرگذار است. هر دو اقدام که از اقدامات پیش‌تولید سازه‌های بتنی – فلزی هستند با کمک تجهیزات و ابزارآلات مخصوص انجام می‌شود و تنها از عهده متخصصین باتجربه این کار برمی‌آید. مجموعه ساختمانی استحکام سازان یکی از متخصصین در این زمینه است. برای آشنایی با انواع خدمات مجموعه ما و استفاده از هرکدام از آن‌ها می‌توانید به وسیله راه‌های تماس موجود در سایت با ما در ارتباط باشید.

 

سوالات متداول کاشت میلگرد و کرگیری بتن

 

۱. چه ارتباطی میان کاشت میلگرد و کرگیری بتن وجود دارد؟

کاشت میلگرد و کرگیری بتن دو اقدام وابسته به هم هستند. برای کاشت میلگرد نیاز است که جای آن در سطح بتن آماده شود و این کار به وسیله کرگیری بتن انجام می‌شود.

 

۲. مهم‌ترین موضوع در کرگیری بتن چیست؟

کرگیری بتن کاری تخصصی است و نکات زیادی وجود دارند که در انجام این کار باید به آن‌ها توجه کرد اما یکی از مهم‌ترین موارد در زمان انجام این کار، نمونه برداری است که تنها باید بعد از سفت شدن کامل بتن انجام شود. مقاومت بتن برای قرار دادن میلگرد و کیفیت نهایی کار به مرحله نمونه برداری و نتایج آن بستگی دارد.

 

۳. کاشت میلگرد علاوه در بتن کرگیری شده با چه روش‌هایی قابل انجام است؟

کاشت میلگرد در سازه‌ها علاوه بر بتن در فونداسیون، ستون و تیر هم قابل انجام است که شرایط، مراحل و عملکرد میلگرد در هر کدام از روش‌ها متفاوت است.

 

۴. استانداردهایی که باید در زمان کاشت میلگرد رعایت شوند، چه مواردی را شامل می‌شوند؟

انتخاب قطر مناسب برای کرگیری بتن با توجه به قطر میلگرد، آماده‌سازی چسب با درصد مناسب از ترکیبات اولیه، اطمینان از خشک بودن بتن در زمان کرگیری، انتخاب چسب مناسب با توجه به محل کاشت و بسیاری مسائل دیگر از استانداردهایی هستند که برای کاشت میلگرد و کرگیری بتن باید به آن‌ها توجه داشت.

 

مشاوره تخصصی

در اسرع وقت پاسخگوی سوالات شما هستیم.

با سلام

سوال خود را بپرسید

کارشناسان فروش ما در کمترین زمان پاسخگو هستند