آب بندی فشار مثبت بتن

آب بندی فشار مثبت بتن یکی از انواع روش‌های آب بندی بتن است، در این روش که معمولا برای آب بندی استخر و یا مخازن استفاده می‌شود فشار داخل به خارج برای ما اهمیت دارد و فشار خارج آن زیاد برای ما مهم نیست و فشار آب از داخل به خارج را در نظر می‌گیرند که به این کار آب بندی فشار مثبت می‌گویند. آب بندی برای سازه‌های بتنی به خصوص وقتی در مجاورت دائم یا غیر دائم با آب یا مواد شیمیایی هستند، بسیار اهمیت دارد.

سنگدانه، ماسه، سیمان و آب مواد تشکیل دهنده بتن است که در مقابل نفوذ آب و مواد شیمیایی بسیار آسیب پذیر می‌باشد، برای همین سازه‌های بتنی نیاز به آب بندی دارد. آب بندی بتن را به روش‌های مختلفی انجام می‌دهند. شرکت تحکیم عمران دارای گواهینامه تایید صلاحیت پیمانکاری رتبه 5 رشته ساختمان وابسته و رتبه 5 رشته آب از سازمان برنامه و بودجه کشور می‌باشد و به صورت هلدینگ مشترک با شرکت استحکام سازان نوین فعالیت می‎نماید.

آب بندی فشار مثبت بتن

آب بندی فشار مثبت بتن چیست؟

آب بندی فشار مثبت بتن چیست؟ استفاده از هر روشی برای جلوگیری از نفوذ رطوبت به بتن یا حرکت و انتقال آب به داخل بتن را آب بندی می‌گویند که اگر برای کنترل فشار داخل به خارج انجام شود به آن آب‌بندی فشار مثبت گفته می‌شود. فرآیند آب ‌بندی را با استفاده از ورقه‌های غیر قابل نفوذ، چون مواد پلیمری قیر و پلی‌اتیلن انجام می‌دهند. این کار باعث می‌شود آب درون بتن نفوذ نکند و در واقع بین آب و بتن یک عایق قوی کشیده می‌شود که از نفوذ آب و مواد شیمیایی جلوگیری کند. بتن چون جسمی متخلخل است به همین دلیل نفوذ پذیری زیادی دارد، برای همین وقتی در مجاورت آب و یا سایر مایعات قرار می‌گیرد برای جلوگیری از نفوذ مایع به آن باید آب بندی شود. آب بندی فشار مثبت برای استخرها و مخازن بیرون از زمین انجام می‌دهند.

 

تفاوت آب بندی فشار مثبت و فشار منفی بتن

اولین نکته‌ای که باید بدانید این است که فشار آب به دو صورت از داخل به خارج و از خارج به داخل  به سطح وارد می‌شود، تفاوت آب بندی فشار مثبت و آب بندی فشار منفی بتن هم دقیقا در همین نکته پنهان است. زمانی که شما فشار را از داخل به خارج داشته باشید و فشار بیرونی برای شما مهم نباشد از آب بندی فشار مثبت استفاده می‌کنیم، این کار بیشتر برای استخرها و مخازن انجام می‌شود. اگر برعکس این موضوع را داشته باشیم، یعنی از بیرون به داخل سطح فشار وارد شود باید آب بندی فشار منفی بتن برای سطح مورد نظر انجام شود، این آب بندی را معمولا برای پارکینگ‌های طبقاتی و چاله‌های آسانسور که فشار آب از خارج زمین به ساختمان وارد می‌شود، برای جلوگیری از نفوذ آب به بتن انجام می‌دهند.

 

روش آب بندی فشار مثبت و فشار منفی

فشار وارد شده بر سازه و اجزای آن برای نحوه ی رفتار سازه تاثیر دارد، برای همین متناسب با نوع فشار باید یکی از دو روش آب بندی فشار مثبت و فشار منفی را انتخاب کرد، این دو روش را می‌توان در حین ساخت و ساز و یا به صورت ثانویه برای بازسازی و ترمیم استفاده کرد.

 

  • نحوه آب بندی فشار مثبت

برای انجام این نوع آب بندی ابتدا باید سطح مورد نظر به صورت کامل خشک شود و عاری از هرگونه رطوبت باشد تا بتوان کار آب بندی فشار مثبت بتن را انجام داد. آب بندی استخر سرویس های بهداشتی، تراس و مخازن به روش فشار مثبت انجام می‌شود و معمولا از مصالحی مانند کاشی کاری، اجرای رنگ‌ها و پوشش ها و چسب های نانو برای این کار استفاده می‌کنند.

 

  • نحوه آب بندی فشار منفی

آب بندی فشار منفی معمولا در شرایطی انجام می‌گیرد که فشار آب از بیرون به درون محفظه وارد شود. آب بندی پارکینگ‌های طبقاتی و چاله آسانسور را به این روش انجام می‌دهند. برای انجام آب بندی فشار منفی قبل از هر اقدامی باید داخل محفظه را از آب خالی کرد و سپس تا زمان خشک شدن کامل آن باید صبر کنید. پس از اینکه فضا به صورت کامل خشک شد با استفاده از مواد مناسب و وسایل آب بندی می‌توانید کار آب بندی فشار منفی را انجام دهید. با تزریق پلی یورتان، مواد کریستال شونده و یا با استفاده از آنی گیر می‌توان آب بندی فشار منفی را به صورت دقیق اجرا کنید.

 

چه زمانی آب بندی فشار مثبت و فشار منفی با هم انجام می شود؟

چه زمانی آب بندی فشار مثبت و فشار منفی با هم انجام می شود؟ گاهی اوقات نیاز است که ما هر دو آب بندی بتن را با هم انجام دهیم، این موضوع زمانی اتفاق می‌افتد که فشار از هر دو طرف به سطح ما وارد می‌شود. مخازن و استخرهایی که درون زمین قرار دارند و یا در یکدیگرند به دلیل اینکه هم فشار آب از داخل و هم فشار آب از خارج بر روی آنها تاثیر می‌گذارد، برای جلوگیری از نفوذ آب به بتن باید در آنها از هر دو روش آب بندی به صورت همزمان استفاده شود.

 

انواع روش‌ های آب ‌بندی بتن

در اغلب موارد هدف از آب بندی حفظ سازه در برابر نفوذ آب است، انواع روش های آب بندی بتن به صورت کلی به دو بخش زیر تقسیم بندی می‌شود:

  • روش اولیه: در این روش هر دو مورد آب بندی جسم بتن و آب بندی ترک‌ها و درزهای ایجاد شده در بتن باید انجام شوند.
  • روش ثانویه: در این روش از پوشش‌های ثانویه بر روی سطح اولیه بتن استفاده می‌کنند و یا روش‌های تزریقی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

استفاده از روش اولیه حکم پیشگیری را دارد و به همین دلیل بسیار بهتر از روش ثانویه است که پس از اجرای کار انجام می‌شود. مهم‌ترین موضوع در عدم بکارگیری این روش‌ها حین ساخت، آشنایی نداشتن کاربران با این روش‌ها و عواقب استفاده نکردن از آن‌ها است.

 

روش های تعیین میزان نفوذ آب در بتن

برای ایجاد یک لایه محافظ روی بتن از دو نوع نم بند و آب بند می‌توان استفاده کرد، تفاوت این دو بتن در میزان نفوذ مایعات به آن می‌باشد. تعیین نفوذ میزان نفوذ آب در بتن کار دشواری است، یکی از روش‌های متداول برای تعیین این میزان‌ غوطه‌ور کردن نمونه بتنی در آب و ‌اندازه‌گیری وزن آن قبل و بعد از این حالت می‌باشد. روش های تعیین میزان نفوذ آب در بتن با یکدیگر به لحاظ دقت اندازه گیری متفاوت است، یکی از دقیق‌ترین روش‌های برای بررسی بتن آب بند، به این شکل است که باید نمونه را جلوی فشار آب قرار دهید. در این روش هر زمان رطوبت از سطح دیگر بتن نمایان شود، دو پارامتر زمان و فشار نشان دهنده میزان نفوذ بتن در آب است. روش دیگر بررسی بتن آب‌بند، استفاده از جریان آب با فشار ثابت می‌باشد. 

 

انواع افزودنی‌های آب ‌بندی بتن

آب بندی بتن با استفاده از مواد مختلفی انجام می‌شود تا نتیجه مطلوب از آب بندی حاصل گردد، انواع افزودنی‌های آب ‌بندی بتن عبارتند از:

  • ترکیب مواد دفع‌کننده آب همچون صابون یا اسید چرب که با هیدرات سیمان قابلیت واکنش دارد.
  • استفاده از ذرات جامد بسیار ریزتر از ذرات سیمان که با خاصیت پر کنندگی بدون شرکت در هیدراسیون خلل و فرج بتن را پر می‌کنند.
  • استفاده از ذرات جامد ریز که علاوه بر خاصیت پر کنندگی در واکنش هیدراتاسیون هم شرکت می‌کنند.
  • موادی جهت آب‌بندی با پیستوله به سطح بتنی پاشیده می‌شود، این مواد زمانی که بتن ضعیف اجرا شده باشد از نشت آب جلوگیری می‌کند. این مواد آب بند باید به صورت پیوسته استفاده شود.
  • برای افزایش خاصیت آب‌بندی پلاستر سیمانی را با مواد پلیمری مخلوط می‌کنند، ضخامت این‌ اندود باید حدود 5 الی 10 میلی‌متر باشد. از این روش برای آب بندی ثانویه استفاده می‌شود.
  • پرایمر آب بند تک جزیی، شامل قیر لاستیکی است. این پرایمرها در آب حل شده و به وسیله قلم‌مو یا سایر مواد‌ اندودکاری کاملاً روی سطح را می‌پوشاند.
  • در زمان استفاده از پرایمر دو جزیی ابتدا باید یک لایه مایع روی سطح بریزید و پس از آن مواد پودری روی سطح پاشیده می‌شود. این مواد در ضد آب کردن کامل بتن نقش موثری دارد.
  • پرایمرهای سه جزیی را از فلزاتی همچون روی تهیه می‌کنند که این مواد علاوه بر خاصیت ضد آبی، مانع از خوردگی و پوسیدگی لایه زیرین می‌شود و در گروه آب‌بندهای قوی به شمار می‌روند. از این مواد برای مخازن مواد شیمیایی بیشتر استفاده می‌شود.
  • استفاده از ایزوگام سطح برای آب‌بندی یکی از متداول‌ترین و در عین حال آسان‌ترین روش‌های آب بندی است که در ایران طرفداران زیادی دارد. قیرگونی کردن سطح بتن نیز یکی از روش‌های سنتی آب‌بندی است.
  • استفاده از مواد نانو مثل سیلان و الکیل برای آب بندی که خاصیت آب‌گریزی دارند. این مواد معمولاً برای ترمیم یک ناحیه و بازسازی به کار می‌رود.
  • پودرهای کریستال شونده و نفوذگر برای مسدود کردن لوله مویین در بتن بسیار عالی هستند. برای آب بندی فشار منفی بتن معمولا از این روش استفاده می‌شود.

 

عوامل موثر بر کنترل آب بندی ساختار بتن

برای اینکه از نفوذ آب به بتن جلوگیری کنیم باید عوامل موثر بر کنترل آب بندی ساختار بتن را مورد ارزیابی قرار دهیم، از جمله عوامل موثر بر نفوذپذیری بتن می‌توان به موارد ذیل اشاره کرد:

  • کیفیت مصالح مصرفی همچون سیمان و سنگدانه ریز و درشت
  • نسبت آب به سیمان
  • طرح اختلاط بتن
  • شیوه مراقبت و عمل آوری بتن

 

 

سوالات متداول

 

۱. آب بندی فشار مثبت بتن چیست؟

به جلوگیری از نفوذ آب در بتن و جریان یافتن آب در آن، آب بندی بتن می‌گویند. حالا اگر این فشار آب از سمت داخل به خارج باشد و فشار آب از خارج به داخل برای ما مهم نباشد از روش آب بندی فشار مثبت بتن استفاده می‌کنیم که برای مخازن و استخرها بیشتر کاربرد دارد و لایه ایجاد شده بین بتن و سطح مانع از نفوذ آب می‌شود.

 

۲. انواع روش‌های آب بندی بتن چیست؟

به طور کلی دو روش برای آب‌بندی بتن تعریف شده که عبارتند از:

  • روش اولیه: این روش حین اجرا و ساخت سازه انجام می‌شود و بهتر از روش ثانویه می‌باشد.
  • روش ثانویه: از این روش زمانی که سطح دچار آسیب شود و یا آب به بتن نفوذ کند با ایجاد پوشش سطحی یا روش تزریقی استفاده می‌کنند. گاهی اوقات پس از ساخت یک سازه متوجه نشت آب می‌شویم. در این زمان، انجام عملیات ترمیمی بهترین راهکار است.

 

۳. آب بندی فشار مثبت بتن به چه صورتی انجام می‌شود؟

برای آب بندی فشار مثبت ابتدا باید سطح را به صورت کامل خشک کنید تا هیچ گونه رطوبتی روی آن باقی نماند. سپس با استفاده از مصالح مختلفی همچون کاشی، انواع رنگ‌ها و چسب‌های نانو آب بندی انجام می‌شود. آب بندی فشار مثبت بیشتر در استخرها و مخازن  روی زمین به کار می‌رود.

 

نتیجه‌گیری

آب بندی فشار منفی و فشار مثبت اصطلاحی است که در فرآيند آب بندی از آن استفاده می‌کنند، آب بندی یعنی جلوگیری از نفوذ آب در بتن و جریان یافتن آب در آن که در زمان ساخت سازه و یا برای ترمیم از این روش استفاده می‌کنند. در صورتی که فشار آب از درون محفظه به بیرون باشد، نیاز به آب بندی فشار مثبت است ولی اگر این فشار به صورت بالعکس باشد به آن فشار آب منفی می‌گویند که برای جلوگیری از نفوذ آب به بتن از آب بندی فشار منفی استفاده می‌کنند. در فضاهایی مانند استخرها و مخازن آب و مواد شیمیایی از روش آب بندی فشار مثبت و برای چاله‌های آسانسور و پارکینگ‌های طبقاتی از روش فشار منفی استفاده می‌کنند.

در استخرها آب موجود در محفظه به سمت بیرون فشار آب وارد می‌کند و در چاله‌های آسانسور موجود در طبقات زیرین سازه، فشار از بیرون به محفظه وارد می شود به همین دلیل روش آب بندی برای هر کدام متفاوت است. در برخی از مواد نیاز داریم از هر دو روش آب بندی برای جلوگیری از ورود آب به بتن استفاده کنیم. شرکت تحکیم عمران یکی از معتبرترین شرکت‌های پیمانکاری در ایران می‌باشد که گواهینامه‌ها و مجوزهای مختلفی را هم در زمینه تولید انواع بتن و پوشش‌های محافظ سطح دارد، این مجموعه حرفه‌ای به صورت هلدینگ مشترک با شرکت استحکام سازان نوین فعالیت می‎کند. برای اطلاع از انواع خدمات و محصولات تولیدی این مجموعه می‌توانید با شماره ‌‌44852289-021 تماس بگیرید.

 

مشاوره تخصصی

در اسرع وقت پاسخگوی سوالات شما هستیم.

با سلام

سوال خود را بپرسید

کارشناسان فروش ما در کمترین زمان پاسخگو هستند