آب بند کننده های بتن

آب بند کننده های بتن چه مواردی هستند؟ چرا نیاز به آب بندی بتن است؟ آب بندی بتن به چه صورت انجام می‌شود؟ چه موادی در آب بند کردن بتن استفاده می‌شوند؟ عدم استفاده از آب بند کننده های بتن چه مشکلاتی به همراه دارد؟ آب بندی بتن یکی از ضروری‌ترین اقدامات بعد از بتن کشی است و انجام آن کاری کاملا تخصصی می‌باشد. در این مطلب از استحکام سازان قصد توضیح این روش و دلایل استفاده از آن را داریم. با ما همراه باشید تا با صفر تا صد آب بند کننده های بتن آشنا شوید.

آب بند کننده های بتن

آب بند کننده های بتن چه موادی هستند؟

آب بند کننده های بتن چه موادی هستند؟ این سوال به ظاهر پیچیده پاسخ ساده‌ای دارد. هر ماده‌ای که حفره‌های داخل بتن را پر کرده و موجب نفوذ ناپذیری آن نسبت به آب و دیگر مواد رطوبت زا شود به عنوان آب بند کننده بتن شناخته می‌شود. بتن معمولا به عنوان ماده‌ای محکم و غیرقابل نفوذ شناخته می‌شود که به دلیل مقاومت بالا یکی از سازه‌های اصلی ساختمان‌سازی به خصوص برای زیرسازی و ساخت پایه‌ای محکم برای ساختمان‌ها است اما همین ماده محکم در صورتی که به شکل عادی و بدون ایجاد تغییرات لازم مورد استفاده قرار گیرد نسبت به فشار مقاومتی نداشته و دچار ترک خوردگی و آسیب می‌شود.

صدمات ظاهری، خسارت‌هایی که به دلیل شکستگی بتن در سازه‌های بتنی وارد می‌شود، یخ زدگی بتن و شکستن آن در هوای سرد، بروز شکاف در بتن و کاهش مقاومت سازه‌های بتنی به خصوص ساختمان‌ها همگی از مشکلاتی هستند که عدم آب بندی بتن به همراه دارد. این مشکلات به دلیل وجود ناپیوستگی ‌و تخلخل در بتن معمولی ایجاد می‌شود و مواد مخصوص آب بندی با پر کردن فضاهای خالی و ایجاد پیوستگی موجب جلوگیری از بروز این مشکلات می‌شوند.

 

انواع آب بند کننده‌های بتن

بتن به عنوان سخت‌ترین و مقاوم‌ترین ماده ساختمانی شناخته می‌شود اما این ماده سخت گاهی مقاومت بسیار پایینی دارد و این اتفاق زمانی رخ می‌دهد که عملیات استفاده از بتن به درستی انجام نشده داشته باشد. در فرآیند استفاده از بتن معمولی برای افزایش مقاومت و کارایی نیاز است که آن را آب بندی کرد. آب بندی بتن به منظور افزایش استحکام و طول عمر آن استفاده می‌شود. آب بندی بتن با مواد مختلفی انجام می‌شود که هر کدام از آن‌ها برای نوع خاصی از سازه و کاربرد بتن مناسب هستند. برای مثال انواع آب بند کننده‌های بتن برای زیر ساخت ساختمان با آب بندی بتن استفاده شده در دیوارها متفاوت است. انواع مختلف آب بند کننده‌های بتن را می‌توان به صورت زیر، به چند دسته مختلف تقسیم بندی کرد.

 

۱. آب بند کننده‌ ساختار

آب بند کننده‌ ساختار، آب بند کننده‌ای است که در مرحله ساخت بتن استفاده می‌شود و با استفاده از ترکیبات خود، نفوذ پذیری بتن را افزایش می‌دهد. آب بند کننده ساختار انواع مختلفی دارد که هر نوع از آن دارای افزودنی‌های مختلفی است. از انواع آب بند کننده‌های ساختاری می‌توان به ژل میکروسیلیس پی.ان اشاره کرد که یک افزودنی حاوی میکروسیلیس است.

این نوع آب بند کننده در مرحله ساخت بتن به آن افزوده می‌شود و مقاومت بتن نسبت به فشار وارده از اجسام سنگین مانند سازه‌ها، آجر چینی و موارد دیگر را افزایش می‌دهد. نوع دیگر آب بند کننده‌های ساختاری آب بند کننده ساختار پی.ان است که باعث آب گریز شدن بتن نسبت به سیالات می‌شود و با روان‌تر کردن بتن به کاهش فضاهای خالی آن کمک می‌کند. نانو پریما ژل یکی دیگر از انواع آب بند کننده‌ها است و همان‌طور که از نام آن مشخص است حاوی ذراتی تولید شده با تکنولوژی نانو و میکرو‌سیلیس است که علاوه بر بهبود ساختار فیزیکی، مقاومت بتن را نیز افزایش می‌دهد.

 

۲. آب بند کننده آنی گیر

آب بند کننده آنی گیر یکی دیگر از انواع آب بند کننده‌هایی است که برای افزایش مقاومت و کارایی بتن استفاده می‌شود. عملکرد این نوع آب بند هم از اسم آن مشخص است. آب بند کننده آنی گیر، مایعی است که منافذ داخل بتن را پر می‌کند و با این کار موجب افزایش مقاومت و کارایی بتن می‌شود. آنی گیرها بخش‌هایی از بتن که دارای نم و نشتی هستند را پر می‌کنند و به این وسیله موجب نفوذ آب و فشار وارد کردن آب به بتن می‌شوند. این نوع از آب بند کننده‌ها هم کاربردی هستند اما کارایی آن‌ها نسبت به آب بند کننده‌های ساختاری کمتر است و مقاومتی که آب بند کننده ساختاری ایجاد می‌کند را نخواهد داشت.

 

۳. آب بند کننده غشایی

نوع دیگر آب بند کننده‌ها، آب بند کننده غشایی هستند که از مدل‌های مختلفی تشکیل شده است که مزایا، ویژگی‌ها و کاربردهای آن متفاوت است. از انواع آب بند کننده‌های غشایی می‌توان به آب بند کننده پلیمری ال.ای باند اشاره کرد، این نوع  آب بند کننده حاوی مواد پلیمری خاصی است که موجب ساخت یک پوشش سیمانی از آب بند روی بتن می‌شود و بتن‌های پلیمری را تشکیل می‌دهد. این نوع آب بند کننده حاوی کوپلیمر استایرن آکریلیک است که مقاوم بتن را افزایش و نفوذپذیری آن را کاهش می‌دهد.

از دیگر انواع آب بند کننده‌های غشایی می‌توان به آب بند کننده سیلیکا باند اشاره کرد که ترکیب سیلیکا فیوم و امولسیون پلیمر است که مشخصات مکانیکی ملات را افزایش می‌دهد. پوشش دهنده نوعی دیگر از آب بند کننده‌های غشایی است که یک پوشش با ضخامت بسیار کم روی بتن ایجاد می‌کند و صرفا باعث ساخت‌ لایه‌ای آب بند روی سطوح بتنی می‌شود. آب بند کننده نما نوعی دیگر از آب بند کننده‌های مخصوص نمای ساختمان است که مایعی مخصوص بوده و روی نما کار می‌شود و موجب افزایش دوام و جلوگیری از تغییر رنگ نماهای بتنی می‌شود. پوشش دهنده‌ های گرم اجرا و سرد اجرا از دیگر انواع آب بند کننده غشایی با خاصیت مقاوم کردن در برابر ضربه و فشار و حلال‌های نفتی می‌شوند.

 

۴. آب بند کننده نفوذگر

آب بند کننده نفوذگر نوع دیگر آب بند کننده‌هایی است که موجب مقاومت بتن می‌شود. این آب بند کننده نوعی آب بند کننده پودری است که حالتی مشابه مواد سیمانی داشته و با ذرات میکروسیلیس فعال مقاومت بتن را در هر سازه‌ای افزایش می‌دهد.

 

موارد استفاده از آب بند کننده های بتن

استفاده از آب بند کننده‌ های بتن راهی مطمئن برای کنترل نشتی، جلوگیری از نفوذ پذیری و کنترل رطوبت بتن است. این مواد از عبور آب در بتن و نشت آن از سمتی به سمت دیگر بتن جلوگیری کرده و بیشتر انواع آن سازه را تا پایان عمر خود مقاوم سازی می‌کنند. از جمله کاربردهای این ماده و موارد استفاده از آب بند کننده‌های بدن در سازه‌هایی که این مواد در آن‌ها استفاده می‌شود، می‌توان به مواردی مانند آب بندی استخر ها، آب بندی زیر زمین ساختمان‌ها، آب بندی پشت بام، ایوان و تراس، آب بندی مخازن نگهداری از آب و فاضلاب، آب بندی تانکرهای آب بتنی، آب بندی سرویس‌های بهداشتی، آب بندی روف گاردن یا باغچه‌هایی که پایه بتن دارند، آب بندی ملات کاشی کاری و پوشش سنگ ساختمان و آب بندی نمای ساختمان و پوشش بتنی زیر آن اشاره کرد.

 

روش های آب بندی بتن

روش‌های آب بندی بتن به طور کل به دو حالت تقسیم می‌شوند. در حالت اول مواد و افزودنی‌های لازم برای آب بندی به ساختار بتن اضافه می‌شود. در واقع حین بتن ریزی یا ساخت سازه بتنی این مواد به ترکیب اضافه شده و باعث افزایش مقاومت بتن می‌شوند و روش دیگر آب بندی پس از بتن ریزی است که بسته به ماده‌ آب بند ممکن است بعد از سرد شدن کامل بتن و به شکل یک لایه پوششی روی آن ریخته شده یا حین سرد و سخت شدن آن روی بتن ریخته شده و موجب سخت شدن آن شود.

 

۱. آب بندی ساختار یا حین بتن ریزی

در آب بندی ساختار یا حین بتن ریزی، مواد افزودنی که ممکن است مواد ضد جذب رطوبت یا پر کردن فضاهای خالی بتن باشند در ماده اولیه ریخته شده و موجب مقاوم شدن بتن می‌شوند. این روش نسبت به روش دیگر آب بندی قیمت مناسب‌تری دارد و به عنوان روشی اقتصادی محبوبیت زیادی برای آب بندی سازه‌های مختلف دارد. آب بندی ساختاری در چند حالت موجب افزایش مقاومت بتن می‌شود که یکی از آن‌ها روان کنندگی مواد سیمانی نسبت به آب و کاهش نفوذپذیری و ضد آب کردن آن است.

افزودنی‌های مانع جذب آب، افزودنی‌هایی که موجب پدیده اسمز در بتن می‌شوند و ایجاد ریز هوا در بتن برای پر کردن فضاهای خالی آن از انواع روش‌های آب بندی بتن حین بتن ریزی هستند. این روش معمولا جسم بتن را سخت می‌کند و با پر کردن درزها و ایجاد مانع برای نفوذ آب مقاومت آن را نسبت به رطوبت افزایش می‌دهد. افزودنی‌هایی که برای اصلاح ساختار بتن استفاده می‌شوند باید نسبت به آب نفوذ ناپذیر باشند، دافع آب بوده یا خاصیت آب گریزی داشته باشند، ضد آب باشند و رطوبت جذب نکنند تا بتن مقاومت بالایی پیدا کند.

 

۲. آب بندی ثانویه یا پس از بتن ریزی

حالت دوم، آب بندی ثانویه یا پس از بتن ریزی است که معمولا با استفاده از آب بند کننده‌ های بتن از نوع غشایی انجام می‌شود. آب بند کننده‌های غشایی در یک یا چند لایه به ضخامت بین 1-5 سانتی‌متر روی سازه‌های بتنی ریخته می‌شوند و موجب نفوذ آب و رطوبت به داخل بتن می‌شوند. در این روش نیاز است که بتن زیرسازی شود و قسمت‌های غیر یکنواخت آن اصلاح شوند تا شکل ظاهری بتن در نهایت سالم باشد.

همچنین برای آب بندی با این روش، در صورتی که بتن دارای درز یا ترکی باشد باید شکافی v مانند تا عمق شروع ترک در بتن ایجاد شود تا ملاتی که برای آب بندی استفاده می‌شود، داخل آن را پر کرده و موجب مقاومت بتن شود. تمیز کردن سطح بتن و زدودن چربی‌ها از روی آن موضوع مهمی برای آب بندی با این روش هستند. با توجه به نیاز به زیرسازی و تمیز کردن بتن، این روش هزینه بیشتری دارد.

 

هزینه آب بندی بتن

در نهایت آخرین موضوعی که در مورد استفاده از آب بند کننده های بتن اهمیت داشته و باید به آن توجه کرد، هزینه آب بندی بتن است. هزینه انجام این کار بسته به شرایط مختلف، متفاوت می‌باشد. برای مثال نوع افزودنی یا نوع آب بند کننده، وسعت سطحی که آب بند کننده در آن استفاده می‌شود، حجم بتن و تعداد دفعات استفاده از آب بند بعضی از مواردی هستند که در تعیین هزینه‌های این روش تاثیرگذار هستند.

 

نتیجه‌گیری آب بند کننده های بتن

آب بند کننده های بتن موادی هستند که استفاده از آن‌ها حین ساخت بتن و انجام بتن ریزی یا بعد از آن، در تمام سازه‌ها الزامی می‌باشد. در صورت عدم استفاده از آب بند کننده‌ها مشکلات جدی در سازه بتنی ایجاد می‌شود که نفوذ آب به سازه و ضعیف شدن آن نسبت به رطوبت تنها یکی از آن‌ها است. آب بندی بتنی کاری تخصصی است و تنها توسط تیم‌هایی که در این زمینه تخصص داشته و تجهیزات اولیه این کار را دارند، امکان‌پذیر می‌باشد.

استحکام سازان یکی از مجموعه‌هایی است که در زمینه خدمات ساختمانی به خصوص آب بندی بتن فعالیت می‌کند. سابقه این مجموعه در آب بندی به انجام کار با کیفیت در انواع سازه‌ها کمک می‌کند. در صورت نیاز به راهنمایی در زمینه آب بندی و سفارش کار می‌توانید از طریق راه‌های ارتباطی مختلف در سایت مجموعه، با کارشناسان ارتباط برقرار کنید.

 

 

سوالات متداول آب بند کننده های بتن

 

۱. آب بند کننده بتن چیست؟

آب بند کننده بتن ماده یا موادی است که با استفاده از آن بتن نسبت به آب و دیگر انواع مایعات مقاوم و نفوذ ناپذیر شده و مقاومت آن نسبت به فشار افزایش پیدا می‌کند.

 

۲. عدم آب بندی بتن چه مشکلاتی ایجاد می‌کند؟

هر چند بتن ماده‌ای مقاوم است اما در صورت عدم آب بندی، دچار مشکلات مختلفی می‌شود که از جمله آن‌ها می‌توان به ترک خوردن بتن در اثر سرمای شدید، ورود آب به لایه‌های آن، پایین آمدن مقاومت بتن نسبت به فشار و بسیاری موارد دیگر اشاره کرد.

 

۳. مواد اولیه تولید آب بند کننده بتن چه مواردی هستند؟

انواع مواد اولیه و افزودنی‌هایی که آب بند کننده‌های بتن با استفاده از آن‌ها ساخته می‌شوند، متفاوت است. از جمله این مواد می‌توان به ژل میکروسیلیس، الیاف مخصوص، پایه‌های پلیمری اکرلیکی، ذرات نانو و بسیاری مواد دیگر اشاره کرد.

 

۴. کاربرد آب بند کننده‌های بتن چیست؟

استفاده از آب بند کننده در بیشتر سازه‌هایی که در تمام یا بخشی از آن‌ها، مواد بتنی وجود دارد، مورد نیاز است. استخرها، زیر زمین‌های نم گیر به خصوص در مناطق مرطوب و بارانی، بام و تراس، مخازن آب و فاضلاب، سرویس‌های بهداشتی، روف گاردن و نمای ساختمان از جمله موارد استفاده از پوشش آب بند کننده بتن هستند.

 

۵. بتن با چه روش‌هایی آب بندی می‌شود؟

دو روش کلی برای آب بندی بتن وجود دارد که یکی از آنها افزودن مواد آب بند کننده حین ساخت ماده اولیه بتن یا بتن ریزی است و روش دیگر آن پس از بتن ریزی در سازه برای پر کردن منافذ یا ایجاد پوشش روی بتن است.

 

مشاوره تخصصی

در اسرع وقت پاسخگوی سوالات شما هستیم.

با سلام

سوال خود را بپرسید

کارشناسان فروش ما در کمترین زمان پاسخگو هستند