آب بندی مخزن

آب بندی مخازن بیشتر برای آب بندی بتن مخزن ها به کار می رود . آب بندی مخازن برای جلوگیری از هدر رفتن مایعاتی است که درون ان قرار دارد . همچنین آب بندی کردن آن ها ظاهری زیبا به آن می دهد. هدف اصلی ما در ساخت مخازن نگهداری و حفظ مایعات است و برای مثال آب های آشامیدنی و یا لوله های فاضلاب را ممکن است بخواهیم برای طولانی مدت نگهداری کنیم.

پس برای جلوگیری از هدر رفتن آن ها باید راه حلی بیندیشیم. یکی از این راه ها آب بندی کردن مخزن ها به وسیله پوششی از اپوکسی است. به علت این که مخزن ها را از بتن می سازند عمر این سازه ها بسیار مهم است. باید برای حفاظت روش هایی پیدا کنیم. برای آب بندی کردن مخزن های بتنی به روش های مختلفی می توان عمل کرد.

۱)  آب بندی کردن این مخازن در حین ساخت اولیه نوعی پیشگیری در هدر رفتن مایعات محسوب می‌شود. که بر اساس نوع مخزن، اندازه ان می‌توان با افزودن مواد اولیه بتنی برای آب بندی استفاده کرد.

۲)  آب بندی که در مرحله دوم انجام می شود  به این معنی است که درست است رعایت نکات مهم در ساخت مخازن بتنی انجام شده اما گاهی وقت ها مخزن به طور کامل و صحیح آب بندی نمی‌شود، در این صورت باید برای  حفاظت بتن ازروشی دیگری  برای اب بندی مخازن بتنی استفاده کنیم .  در این روش عوامل زیادی که در اب بندی  تاثیر گذار است استفاده می شود.

میزان فشار و دبی آب در کیفیت نهایی مخزن نقش دارد و جهت مثبت و منفی بودن آب و انتخاب پوشش مناسب  و مستحکم که دارای مقاومت فشاری و کششی بالایی باشد باید در  نظر گرفت . همچنین مقاومت شیمیایی مخزن در برابر ترکیباتی که داخل مخزن است اهمیت ویژ ای دارد، مثلا ممکن است داخل مخزن اسید قرار گیرد نباید مخزن با ان واکنش نشان دهد ، دما و میزان رطوبتی که مخزن دارد ، مقاومت در برابر اشعه خورشید اهمیت دارد.

 

هم چنین مطالعه کنید : آب بندی فشار منفی بتن

 

آب بندی کردن قبل از ساخت کامل مخزن

برای آب بندی کردن مخزن های بتنی قبل از ساخت می توان با مخلوط کردن بتن و محصولات زیر استفاده کرد

۱) استفاده کردن از واتر استاپ بتنی ، پی وی سی و هیدروفیلی  .

۲) استفاده از مایع آب بند کننده بتنی مثل ارتا پروف

۳) پودر کریستال کننده مثل ارتا کریستال

۴) استفاده از موادی مانند ژئو ممبرین ، ژئو ممبران و . . .

۵) استفاده از ژل میکرو سیلیس

برای انجام هر یک از کارهای فوق نیاز به تخصص و تجربه کافی است چرا که یک کار بسیار تکنیکال است.

 

آب بندی بعد از اجرای سازه

بعد از ساخت یک مخزن بتنی ، چه مخزنی عادی و چه هیدرولیکی باید اینده نگری کنیم تا در اینده مخزن با مشکلات جدی مواجه نشود .چرا که ممکن است اگر مخزن با مشکل جدی مواجه شود مجبود به تخریب ان شویم و همه این ها با عث افزایش هزینه و هدر رفتن زمان  می شود . آب بندی کردن مخازن مانند قبل از ساخت انها روش هایی دارد:

۱) استفاده از پوشش های پلی یورتان رزین اپوکسی و …

۲) استفاده از پوشش محکم پنتراکس

۳) پوشش حفاظت کننده دو جزئی سیمانی

۴) پوشش قوی و محافظ کننده دو جزئی اپوکسی

به صورت کلی انواع آب بندی اپوکسی چون آببندی کردن مخازن در هر زمانی چه قبل و چه بعد از ساختن مخزن نیازمند به تجربه و مهارت است شما باید با کمک مهندست فنی و متخصص در این زمینه مشاوره بگیرید . انها می توانند در زمینه های اب بندی کردم مخزن های بتنی ، استفاده از پلی یورتان ، اب بندی استخر ها ، پوشش تصفیه خانه ها ، اجرای اب بندی بتنی ، درز های انبساط و  …

 

انواع موادی که می توان مصرف کرد در آب بندی مخزن های بتنی

انواع مواد به کار رفته برای حفاظت از بتن و آب بندی مخزن ها  می‌توان از پوشش پلیمری مانند پلی یورتان‌ها و اپوکسی ها استفاده کرد . همین طور می توان از پلی اتیلن و پی وی سی در این زمینه استفاده کرد. از رزین های پلیمری می توان برای  درست کردن کردن کامل ترک  ها و آب بندی کردن مخزن های بتنی با رزین‌های اپوکسی که  با  تزریق با فشار زیاد انجام می‌ شود . و زمانی که ترک‌ها بسیارنمایان باشند از پکرهای تزریق می‌ شود استفاده کرد. این کار که با تزریق انجام می شود باید در کم ترین ارتفاع به سمت بالا انجام گیرد.

 

بتن های پلیمری از چه چیز هایی تشکیل می شوند :

بتن‌های پلیمری از پلیمریزاسیون مونومرها تشکیل می شوند .  بتن‌های مورد نظر به دلیل پیوند قوی و تقویت استیل و استحکام بالایی که دارند بسیار مهم هستند.

شما می توانید با تزریق رزین‌های پلیمری اپوکسی در برطرف کردن کامل ترک و آب بندی مخازن بتنی  استفاده کنید . رزین‌های اپوکسی را می توان از طریق تزریق تحت فشار انجام داد. اگر که ترک‌های روی مخزن خیلی عمیق و مشهود باشند  .

 از رزین‌های مایع  اپوکسی که می توان برای اب بندی استفاده کرد می توان به موارد زیر اشاذه کرد ،  ترموست‌ها، رزین‌های اصلاح شده، مونومرهای متاکریلاتی . رزین‌های ترموست مانند پلی استرهای غیر اشباع، رزین اپوکسی‌‌ها، فوران‌ها، رزین وینیل استر، پلی یورتان‌ها، فنول‌ها هستند. به رزین های استفاده شده اپوکسی‌ها و پلی یورتان‌ها نیز می گویند .

برای اب بندب کردن مخازن بهتر است از دانش پلیمری و رزین‌ها استفاده کرد . و همان طور که گفتیم شرایط هر مخزن با دیگری متفاوت است باید انتخابی مناسب جهت تعمیر و درست کردن انها صورت پذیرد .

 

چه قسمت هایی از مخزن اب باید اب بندی شود

 

همه قسمت های بیرونی   ،   قسمت لوله کشی و انتقال اب به مخزن ها    ،   همه ی سطح های داخل مخزن  و برای اب بندی کردن بهتر مخزن ها بهتز است از رزین های اپوکسی استفاده شود .

از مهمترین قسمت هایی که باید در مخزن به صورت صحیح اب بندی شود قسمت زیرین ان است . فشار هیدرو استاتیک مخزن و مایع درون ان بیشترین فشار را بر کف ان وارد می کند ما باید برای اب بندی کردن زیر مخزن بهترین انتخاب را داشته باشیم .  همانطور که کفتیم به علت اینکه بیش ترین فشار به زیر مخزن وارد می شود ممکن است در بتن ان شکاف ها و ترک های ریزی ایجاد شود و اگر در این شکاف ها اب فرو رود بتن دچار خیسی می شود و کل مخزن را دچار مشکل می کند .

در روش های اب بندی در حین ساخت و ثانویه در خصوص مخزن هایی که در ان ها فاضلاب وجود دارد روش اول کاهش نفوذ پذیری است .

ممکن است در مخزن ها اسید و مواد شیمیایی نگه داری شود باید بتن مخازن از خورده شدن توسط اسید محافظت شود به همین علت داخل مخزن هم باید توسط رزین های اپوکسی پلی یورتان اب بندی شود تا از واکنش بتن با اسید جلوگیری کند اگر اسید با بتن مخزن واکنش نشان دهد کل مخزن دچار اسیب می شود و گاهی ممکن است مخزن را به طور کامل تخریب کند . در اب بندی ثانویه این موضوع گوشش داده می شود .

 اب بندی و حفاظت ثانویه از مخزن :

 

روی سطح مخزن بتنی از انواع مختلفی از پوشش های اپوکسی استفاده می شود .

زمان اجرای اب بندی و بهره برداری ان بسیار مهم است برخی از مخزن ها دارای مراحل خاصی برای زیر سازی هستند این مراحل چند بخشی هستند و می توانند در محدودیت زمانی بسیار مورد اهمیت قرار بگیرند .

میزان فشار دبی اب روی دیواره های مخزن : یکی از مسائل مهم میزان فشار اب است که طبق ان باید کیفیت و نوع ساختار مخزن انتخاب شود .

مثبت یا منفی بودن جهت فشار اب : جهت فشار اب برای نوع ساختار مخزن و نوع مواد اب بند کردن ان مهم است  . اگر جهت فشار اب منفی باشد پوشی که برای ان انتخاب می کنیم باید مقاومت کششی و فشاری بالایی داشته باشد . اگر جهت اب مثبت باشد مقاومت کششی و فشاری از جهت منفی مهم تز و بیشتر است .

اگر اب اسیدی باشد و محلول در تماس با مخزن قرار بگیرد: برخی مخزن ها برای آب‌بندی نیاز به پوشش‌هایی دارند که دارای مقاومت اسیدی بالا باشند مثل مخزن های  پس اب و نگهداری اسید و مواد شیمیایی درشرکت های پتروشیمی‌ و شرکت صنایع فولاد و شرکت های نفت جنوب  و یامخزن های فاضلابی سربسته و…

در اب بندی مخازن شرایط و محدودیت‌هایی وجود دارد : در بعضی از نوع پوشش‌ها نیازمند کیورینگ و عمل‌آوری خاصی نیست ولی که برخی ازپوشش‌ها مثل پوشش های اپوکسی  نیازمند کیورینگ‌های پیچیده و سخت هستند .

شرایط شیمیایی آب در مخازن بسیار اهمیت دارد : بعضی اوقات در سیستم‌های آب‌بندی مخزن ها  باید در نظر گرفت که با توجه به شرایط بهره‌برداری پوشش اب بندی  دارای مقاومت شیمیایی در برابر ترکیبات خاص  است یا خیر مثلا پوش های اپوکسی با محلول های شیمیایی واکنش نمی دهند .

باید اب شرب شهر ها را که داخل مخازن هستند با شرایط تطبیق دهیم: در مخزن های آب شرب  شهر ها و روستا ها  توجه بسیاری داشت  که محصول مصرف شده با آب کمترین واکنش را هم نداشته باشد  و همراه با آب  واکنش نداره و ترکیبات مضر درست نکند .

محدودیت‌هایی برای پوشش  مخازن و سیستم آب‌بندی وجود نداشته باشد : دمای لازم برای مخزن ها، شرایط رطوبت مخازن و محیط اطراف مخزن، کیفیت بتن بسترمخزن و… از اهمیت ویژه ای برخوردار می باشد.

مقاومت پوشش اب بندی در برابر نور آفتاب باید بسیاز زیاد باشد: با توجه به شرایط و بهره برداری از خازن ها که در محیط هایی قرار دارند ، که در برابر اشعه مستقیم نور افتاب است ، حتما باید از پوشش‌هایی برای اب بندی  استفاده  کرد  که  دارای دوام و مقاومت زیاد در برابر اشعه UV باشند. مانند مخزن های  روباز و…

در مخزن هایی که دارای نوسانات زیاد دمایی است باید استیسیته (مواد ، مصالح و روش ساخت ) مورد توجه زیادی قرار بگیرد .

+ انواع روش های اب بندی مخازن : پوشش‌های اپوکسی ، پوشش‌های پلی‌یورتان ،تزریق رزین پلی‌یورتان ، پوشش سیلوکسان ، پوشش‌های اکریلیکی ، پوشش کولتار اپوکسی

پوشش ممبرین‌های پلی‌اتیلن  یا   PVC

 

چه روش های دیگری برا اب بندی مخازن وجود دارد و بهترین روش ان چیست ؟

 

با تحقیق و بررسی‌های انجام شده توسر کارشناسان  و دانشمندان در مورد آب‌ بندی مخزن های  بتنی به این نتیجه  رسیدند که در روش فشار مثبت بهترین   کار برای آب‌بندی مخزن های  بتنی است. در روش  فشار مثبت این موضوع مهم است  که مخزن های بتنی از داخل آب ‌بندی می‌شوند. اما موضوعی که مهم است ، این است که در بسیاری از مخازن مایعاتی وجود دارند  که ارزش بسیار بالایی دارند و می خواهیم با مواد داخل مخزن واکنش بدهند و نمی خواهیم ان ها را  تخلیه کنیم  بنابراین به جای استفاده از روش فشار مثبت می شود  از روش های دیگری مثل فشار منفی و یا پودرهای نفوذگر برای آب بندی کردن مخازن بتنی استفاده کنیم البته باید توجه داشت که استفاده از پوشش های اپوکسی می توان به راحتی از فشار مثبت هم استفاده کنیم زیرا پوشش های اپ.کسی با مواد واکنش نشان نمی دهند .

یکی دیگر از مزیت های پوشش های اپوکسی این است که می توان رنگ های مختلفی به مخزن هایمان بزنیم .

در اخر نشت  , نشت باید انجام شود متخصصان این حرفه می توانند این کار را انجام دهند .

می توانید مخزن را تا حد کمی پر کنیم اگر نشتی از زیر ان مشاهده نکردید می توانید کل مخزن را پر کنید

مشاوره تخصصی

در اسرع وقت پاسخگوی سوالات شما هستیم.

با سلام

سوال خود را بپرسید

کارشناسان فروش ما در کمترین زمان پاسخگو هستند