کف سازی آنتی الکترواستاتیک

کف سازی اپوکسی آنتی الکترواستاتیک چیست؟ این روش از کف سازی با اپوکسی با چه موادی انجام می‌شود؟ مراحل کف سازی اپوکسی با این روش به چه صورت است؟ کف سازی اپوکسی آنتی الکترواستاتیک چه مزایایی دارد؟ هزینه این روش کف سازی چقدر است؟ اپوکسی آنتی الکترواستاتیک یکی از روش‌های کفپوش کردن زمین در فضاهای مختلف است که این روزها کاربرد زیادی دارد. اگر قصد آشنایی با این شیوه کف سازی و شرایط آن را دارید، با این مطلب از استحکام سازان همراه باشید تا با صفر تا صد کف سازی اپوکسی آنتی الکترواستاتیک آشنا شوید.

کف سازی اپوکسی آنتی الکترواستاتیک چیست؟

کف سازی اپوکسی آنتی الکترواستاتیک چیست؟ برای آشنایی با کفپوش آنتی الکترواستاتیک از جنس اپوکسی ابتدا باید به این سوال پاسخ داد. پیشرفت تکنولوژی در همه زمینه‌ها تاثیرگذار بوده است و یکی از این زمینه‌ها تولید کفپوش است. برخلاف گذشته که کفپوش‌ها در چند نوع و جنس خاص مانند سنگ، موکت، چوب یا پارکت محدود می‌شدند، این روزها انواع مختلفی از این محصول وجود دارد که هر یک ویژگی‌های به خصوصی دارند.متریال جدیدی که امروزه برای تولید انواع کفپوش استفاده می‌شوند، این نوع از مصالح را نه تنها از لحاظ شکل ظاهری بلکه از نظر کاربرد و ویژگی‌ها نیز به محصولی خاص و متفاوت تبدیل می‌کنند.

اپوکسی یکی از متریال اولیه‌ای است که برای تولید کفپوش‌ها استفاده می‌شود و کفپوش‌های تولید شده بر پایه آن دارای شکل ظاهری متفاوت، مقاومت و کاربردهایی متفاوت با دیگر کفپوش‌ها هستند. حال که با کفپوش و به خصوص کفپوش اپوکسی آشنا شدید نوبت به پاسخ این سوال می‌رسد که کف سازی اپوکسی آنتی الکترواستاتیک چیست؟ همان طور که از نام این محصول مشخص است آنتی الکترواستاتیک نوعی از کفپوش‌های اپوکسی است که به دلیل قابلیت خاص خود با این نام شناخته می‌شود. ویژگی خاص و متفاوت کفپوش آنتی الکترواستاتیک انتقال انرژی الکتریسیته به زمین و ایمن کردن محیطی است که با این نوع کفپوش، کف سازی شده است.

 

کاربرد کفپوش اپوکسی آنتی الکترواستاتیک

کاربرد کفپوش اپوکسی آنتی الکترواستاتیک محدود به محل‌هایی خاص است و در هر فضایی نمی‌توان از آن استفاده کرد. این کفپوش خاصیت رسانایی دارد و با کمک این خاصیت خود، بار الکتریکی محیط در مراکزی که با امواج الکتریکی سروکار دارند را دریافت و آن را در زمین تخلیه می‌کند تا محیط از این انرژی عاری شود و آسیبی به افراد، دستگاه‌ها و هر چیزی که در اثر انرژی برق و الکترونیک دچار آسیب می‌شود، وارد نگردد. به عبارت دیگر می‌توان گفت که اصلی‌ترین کاربرد کفپوش اپوکسی آنتی الکترواستاتیک در صنایع است و این نوع کفپوش چندان مصرف خانگی ندارد. این کفپوش در اتاق‌ کامپیوتر و سرور سازمان‌های مختلف، اتاق عمل در بیمارستان‌ها که تجهیزات الکتریکی در آن زیاد است، اتاق‌های ایزوله چه در مراکز صنعتی و چه در مراکز درمانی، کارخانجات، مراکز تولید محصولات شیمیایی مانند رنگ، مراکز مخابراتی، انبار تجهیزات و وسایل برقی، اتاق یا بخش انتقال انرژی برق، کارخانه‌هایی که مواد قابل اشتعال دارند و بسیاری مراکز دیگر استفاده می‌شود.

 

مزایای کف سازی اپوکسی آنتی الکترواستاتیک

مزایای کف سازی اپوکسی آنتی الکترواستاتیک بسیار زیاد است و در بیشتر مراکز صنعتی استفاده از این نوع کف سازی اپوکسی توصیه می‌شود. هدایت جریان الکتریکی از سطح زمین به لایه‌های زیرین کفپوش و کاهش خطرات این انرژی مهم‌ترین ویژگی و مزیت کفپوش اپوکسی آنتی الکترواستاتیک است. این ویژگی باعث شده که کفپوش‌های اپوکسی از این نوع با نام ضد جرقه هم شناخته شوند. با این حال تنها مزیت این نوع کفپوش، مقاومت آن نسبت به جریان الکتریکی و انتقال آن به زمین نیست. از دیگر مزایای این نوع از کفپوش‌های اپوکسی می‌توان به مقاومت بالای آن‌ها نسبت به فشار و سایش اشاره کرد. با توجه به اینکه کفپوش اپوکسی آنتی الکترواستاتیک مناسب استفاده در فضاهای صنعتی است، به گونه‌ای ساخته می‌شود که حتی در اثر رفت و آمد کامیون یا لیفتراک‌های سنگین هم دچار آسیب‌دیدگی نشود.

یکی دیگر از مزایای کف سازی اپوکسی آنتی الکترواستاتیک اما مقاومت آن نسبت به خوردگی توسط مواد شیمیایی است. در آزمایشگاه‌های شیمی که از انواع مختلف اسیدها استفاده می‌شود، امکان استفاده از این کفپوش به دلیل مقاومت بالا نسبت به ریختن ترکیبات شیمیایی وجود دارد. تنوع رنگی یکی دیگر از مزایای کفپوشی اپوکسی آنتی الکترواستاتیک است که این محصول را به انتخابی خوب برای کارخانجات یا مراکزی که قصد جدا کردن فضاها با رنگ زمین را دارند، تبدیل می‌کند. این کفپوش بدون درز و به صورت یکپارچه است به همین دلیل آلودگی به آن نفوذ نمی‌کند. همچنین شستشوی آن به دلیل این ویژگی و جنس خاص آن اصلا سخت نیست و به راحتی استریل می‌شود. هزینه نصب کفپوش اپوکسی آنتی الکترواستاتیک نسبت به بسیاری از کفپوش‌های رایج کمتر و طول عمر آن بسیار بیشتر است.

 

مراحل اجرا و نصب اپوکسی آنتی الکترواستاتیک

مانند تمام محصولات، کف سازی اپوکسی آنتی الکترواستاتیک هم در کنار مزایای بالا ایراداتی دارد که یکی از مهم‌ترین آن‌ها فرآیند سخت و زمان‌بر نصب و اجرای آن است. البته بالا بودن تعداد مراحل اجرا و نصب اپوکسی آنتی الکترواستاتیک و زمان‌بر بودن نصب آن در نهایت به مقاومت بالای این کفپوش و مزایای متعددی که گفته شد، منجر می‌شود. هر کدام از مراحل اجرا و نصب اپوکسی آنتی الکترواستاتیک نیاز به دقت زیادی دارند و تا قبل از انجام کامل یک مرحله نمی‌توان مرحله بعدی نصب را آغاز کرد. به علاوه، نصب این محصول کاری کاملا تخصصی است و نیاز به مهارت و ابزارهای مخصوص برای آماده کردن متریال اولیه اپوکسی و اجرای آن دارد.

 

۱. آماده‌سازی سطح

در مرحله اول برای این سیستم کف سازی اپوکسی آنتی الکترواستاتیک باید زمین را آماده کرد. آماده‌سازی سطح یکی از مهم‌ترین بخش‌های کفپوش کردن فضاها با اپوکسی آنتی الکترواستاتیک و دیگر انواع اپوکسی است، زیرا که کوچک‌ترین ناهمواری یا آلودگی در شکل ظاهری و کیفیت اپوکسی تاثیر می‌گذارد. برای مثال اگر سطح زمین دارای روغن و چربی باشد و قبل از اپوکسی به خوبی تمیز نشود، چربی‌ها حین ریختن مایع بالا آمده و در ظاهر اپوکسی تاثیر می‌گذارند. آلودگی‌های دیگر مانند گرد و خاک، ذرات سنگ و موارد این چنینی هم تاثیرات مشابه دارند و ظاهر و کیفیت اپوکسی را به طور کامل تغییر می‌دهند. در مرحله اول اجرای اپوکسی از هر نوع، به خصوص آنتی الکترواستاتیک باید زمین را از هر گونه رطوبت پاکسازی کرد، آلودگی‌ها و اجسام نرم و سخت را از فضا خارج کرد و در صورت نیاز سطح را ساب زد تا برآمدگی‌ها به خصوص در زمین‌های سیمانی یا بتنی یکدست شوند.

 

۲. اجرای لایه پرایمر

بعضی از سطوح یا آلودگی‌ها در جسم زمین نفوذ کرده‌اند و به هیچ شکل امکان جدا کردن آن‌ها از سطح زمین وجود ندارد. در چنین شرایطی استفاده از پرایمر برای یکدست کردن زمین و عدم تاثیرگذاری آلودگی‌ها در اپوکسی مورد نیاز است. البته شاید این سوال ایجاد شود که چرا به جای مرحله سخت و زمان‌بر آماده‌سازی، همان ابتدا از پرایمر استفاده نمی‌شود که در پاسخ باید گفت، اجرای لایه پرایمر تنها سطح را یکدست می‌کند و در صورتی که آلودگی‌ها بیش از اندازه باشد، ممکن است در ظاهر و وضع خود پرایمر هم تاثیر بگذارند. پرایمر معمولا دو لایه‌ای اجرا می‌شود و ضخامت چندان زیادی ندارد.

 

۳. اجرای شبکه نوار مسی

یکی از مهم‌ترین تفاوت‌های اجرای اپوکسی آنتی الکترواستاتیک با دیگر انواع اپوکسی، مرحله نصب و اجرای شبکه نوار مسی است. در این مرحله از نصب اپوکسی آنتی الکترواستاتیک موضوعات مختلفی باید مورد توجه قرار بگیرند که یکی از آن‌ها، عرض و ضخامت نوار مسی است که در اپوکسی کار می‌شود. نوارهای مسی دارای یک کاغذ برچسب هستند که باید آن را از روی نوار جدا کرد. سپس باید نوار را از سمتی که دارای چسب است روی سطح زمین قرار داد. نوارهای مسی را باید روی سطوح تمیز کار کرد تا بخاطر آلودگی، چربی یا گرد و خاک جدا نشوند. همچنین بهترین فاصله طولی و عرضی برای اجرای شبکه نوار مسی 1 تا 4 متر از همدیگر است. بهتر است نوارها را از لبه دیوار هم کمی فاصله داد. مناسب‌ترین فاصله نوار مسی از دیوار 15 سانتی‌متر از هر طرف است.

 

۴. اجرای لایه میانی

بعد از نوار کشی کامل زمین، نوبت به اجرای اپوکسی می‌رسد. در این مرحله باید رزین مخصوص با هاردنر یا ماده سخت کننده را ترکیب کرد و اولین لایه از اپوکسی را روی نوارها ریخت. لایه میانی باید بعد از خشک شدن پرایمر ریخته شود تا با پرایمر ترکیب نشود. لایه میانی ممکن است تک لایه‌ای یا چند لایه‌ای باشد که این موضوع به محیط و کاربری آن بستگی دارد. لایه میانی در کف سازی اپوکسی آنتی الکترواستاتیک معمولا تیره رنگ و در بسیاری موارد از رنگ مشکی است.

 

۵. اجرای لایه نهایی

در نهایت و بعد از کفپوش کردن فضا با لایه میانی و خشک شدن آن، نوبت به لایه نهایی می‌رسد. در مواردی ممکن است به اجرای لایه نهایی نیازی نباشد و بدون استفاده از آن هم سطح زمین ضخامت و شکل مناسب را داشته باشد اما در صورتی که نیاز به ایمنی بیشتر برای محیط باشد، استفاده از این لایه هم الزامی است. در لایه نهایی می‌توان انواع مختلف رنگ‌ها را برای اپوکسی استفاده کرد. بعد از خشک شدن لایه نهایی باید آن را سمباده کشی کرد تا علاوه بر از بین رفتن آلودگی‌ها مانند گرد و غبار، از نظر اصطکاک هنگام راه رفتن هم وضعیت مناسبی داشته باشد.

 

نگهداری از کفپوش اپوکسی آنتی الکترواستاتیک

آشنایی با اصول نگهداری از کفپوش اپوکسی آنتی الکترواستاتیک، طول عمر این محصول را افزایش داده و کارایی آن را بیشتر می‌کند. تمیز کردن به موقع این محصول همچنین به شکل ظاهری مناسب‌تر آن هم کمک می‌کند. شاید در ظاهر تمیز کردن کفپوش اپوکسی آنتی الکترواستاتیک چندان ساده به نظر نرسد اما این کار بسیار ساده است و با چند ماده تمیز کننده در دسترس و مقداری آب به راحتی تمیز می‌شود. کفپوش اپوکسی از هر نوعی که باشد بدون درز است، به همین دلیل هیچگونه خاک یا آلودگی در آن نفوذ نمی‌کند.

به علاوه این کفپوش‌ها معمولا خاصیت ضد جرم هم دارند و به آسانی جرم نگرفته و آلوده نمی‌شوند. برای تمیز کردن کفپوش اپوکسی نیازی به ماده تمیز کننده خصوصی هم نیست. یک تی مرطوب، یک سطل آب، یک مایع لکه‌بر معمولی و دستمالی برای خشک کردن کفپوش بعد از تمیز کردن، این کفپوش را مثل روز اول تمیز و عاری از هرگونه آلودگی می‌کند. در نگهداری از این نوع کفپوش همچنین باید این نکته را به خاطر داشت که هر چقدر آلودگی‌ها یا مواد شیمیایی از روی آن سریع‌تر پاک شوند، احتمال آسیب به کفپوش کمتر می‌شود.

 

هزینه کف سازی و اجرای اپوکسی آنتی الکترواستاتیک

هزینه کف سازی و اجرای اپوکسی آنتی الکترواستاتیک یکی از سوالات مهم متقاضیان استفاده از این نوع کفپوش‌ها است. بسیاری از افراد تصور می‌کنند این کفپوش بیش از اندازه گران‌قیمت است اما این‌طور نیست. هر چند هزینه دقیق کف سازی اپوکسی آنتی الکترواستاتیک مشخص نیست و قیمت نهایی انجام این کار توسط هر مجموعه یا تیم اجرایی متفاوت است اما آشنایی با بعضی فاکتورها به تخمین هزینه یا انتخاب ارزان‌ترین تیم کمک می‌کند. از جمله این فاکتورها می‌توان به مواردی مانند قیمت مواد اولیه، وسعت و متراژ محلی که نیاز به اپوکسی دارد، هزینه‌های آماده‌سازی محیط و تعمیرات اولیه آن، تعداد لایه‌های اپوکسی و میزان استفاده از سیم مسی اشاره کرد.

 

نتیجه‌گیری کف سازی اپوکسی آنتی الکترواستاتیک

کف سازی اپوکسی آنتی الکترواستاتیک یکی از انواع روش‌های کف سازی زمین است که بیشتر برای مراکز صنعتی و تجاری استفاده می‌شود. این روش کف سازی در مراکزی استفاده می‌شود که استفاده از تاسیسات الکترونیکی در آن‌ها زیاد است. کف سازی با اپوکسی آنتی الکترواستاتیک کاری تخصصی است و تنها توسط نیروهای ماهر در این زمینه قابل انجام است. مجموعه استحکام سازان یکی از تیم‌های تخصصی برای اجرای اپوکسی آنتی الکترواستاتیک است که در زمینه سایر خدمات اجرایی ساختمان هم می‌توان از خدمات آن‌ها استفاده کرد. در صورت نیاز به استفاده از خدمات این مجموعه کافی است از طریق راه‌های ارتباطی موجود در سایت آن با کارشناسان در تماس باشید.

 

 

سوالات متداول کف سازی اپوکسی آنتی الکترواستاتیک

 

۱. کف سازی اپوکسی آنتی الکترواستاتیک چگونه روشی است؟

کف سازی اپوکسی آنتی الکترواستاتیک نوعی روش کف سازی و کفپوش کردن زمین است که در آن متریالی استفاده می‌شوند که انرژی الکتریکی و برق را از سطح زمین دریافت و به داخل زمین ارسال می‌کند.

 

۲. استفاده از کفپوش اپوکسی آنتی الکترواستاتیک به عنوان کفپوش چه مزایایی دارد؟

افزایش ایمنی محیطی که با این نوع کفپوش، کف سازی می‌شود، قیمت مناسب، اجرای نسبتا آسان، طول عمر بالا و مقاومت فیزیکی مناسب از جمله موارد استفاده از کفپوش اپوکسی آنتی الکترواستاتیک هستند.

 

۳. استفاده از پرایمر در کفپوش کردن با اپوکسی آنتی الکترواستاتیک به چه دلیل نیاز است؟

پرایمر در کفپوش کردن با اپوکسی برای یکدست کردن سطح محلی که اپوکسی روی آن ریخته می‌شود، مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 

۴. هزینه اجرای اپوکسی آنتی الکترواستاتیک چقدر است؟

هزینه اجرای اپوکسی آنتی الکترواستاتیک در هر مجموعه متغیر است و به فاکتورهایی مانند مواد اولیه، وسعت محیط، تعداد لایه‌ها و بسیاری موارد دیگر بستگی دارد.

مشاوره تخصصی

در اسرع وقت پاسخگوی سوالات شما هستیم.

با سلام

سوال خود را بپرسید

کارشناسان فروش ما در کمترین زمان پاسخگو هستند