پوشش های محافظ بتن

پوشش های محافظ بتن برای جلوگیری از تخریب و بازسازی سازه‌ها به کار می‌رود و استفاده از این محافظ‌های مخصوص منجر به کاهش هزینه‌های بازسازی و نوسازی ساختمان‌ها می‌شود. پوشش محافظ بتن در واقع یک لایه حفاظتی با دوام است که از بتن در برابر خوردگی مواد شیمیایی و قرار گرفتن در معرض رطوبت محافظت می‌کند و بر افزایش عمر مفید سازه تاثیر مثبت دارد. استفاده از این پوشش تعمیر و نگهداری سطح را آسان‌تر می‌کند و باعث افزایش مقاومت در برابر تخریب هم می‌شود. شرکت تحکیم عمران دارای گواهینامه تایید صلاحیت پیمانکاری رتبه 5 رشته ساختمان وابسته و رتبه 5 رشته آب از سازمان برنامه و بودجه کشور می‌باشد و به صورت هلدینگ مشترک با شرکت استحکام سازان نوین فعالیت می‎نماید، ما در این مقاله قصد داریم شما را با انواع پوشش محافظ بتن و کاربردهای آن بیشتر آشنا کنیم.

 

 

پوشش های محافظ بتن

 

اهمیت استفاده از پوشش های محافظ بتن

یکی از دلایل استفاده از پوشش محافظ بتن در ساختمان سازی تخریب و خوردگی زود هنگام بتن در سازه‌ها می‌باشد که بهره بردان از دیرباز با آن رو به رو بوده‌اند، این مشکل خسارت ­های مالی فراوان و در برخی موارد جبران ناپذیری را به همراه دارد. در کنار استفاده از روش‌های متداول برای جلوگیری از نفوذ پذیری و خوردگی بتن و آب بند نمودن آن، موادی به نام پوشش محافظ هم در بازار عرضه شد. اهمیت استفاده از پوشش های محافظ بتن در سال‌های اخیر و با افزایش قیمت برخی مواد اولیه بیشتر هم شده، استفاده از این لایه‌های محافظ یکی از بهترین و در عین حال مقرون به صرفه‌ترین روش ممکن است. در ادامه انواع این پوشش‌ها و مزایای استفاده از آنها را به شما می‌گوییم.

 

بیشتر بخوانید : آب بندکننده های بتن

 

انواع پوشش های محافظ بتن

پوشش محافظ بتن انواع مختلفی دارد که براساس نیاز و نظر مهندس ساختمان انتخاب شده و برای حفاظت از بتن از آن استفاده می‌کنند. انواع پوشش های محافظ بتن بر اساس کنش و واکنش‌های بین ماده محافظتی که در آن به کار می‌رود به چهار دسته تقسیم می‌نمایند. این چهار نوع پوشش محافظ بتن عبارتند از:

 

 پوشش‌ های محافظ اپوکسی

پوشش های محافظ اپوکسی یکی از پرکاربردترین پوشش‌ های محافظ بتن است، این پوشش در مقابل مواد شیمیایی و سایش مقاومت بالایی دارد و به دلیل اینکه قادر است دمای بالا را تحمل کند در بخش‌های داخلی از آن استفاده می‌شود، سایر پوشش‌ها قادر به تحمل دماهای بالا نیستند. اغلب از این پوشش مقاوم برای کفپوش بتنی استفاده می‌کنند، این پوشش‌ها مزایای زیادی دارد که از جمله آنها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

 

پوشش محافظ بتن پلی اورتان

پوشش محافظ بتن پلی اورتان این قابلیت را دارند که از آنها در محیط‌های مختلف استفاده شود ولی اغلب به عنوان پوشش نهایی به کار می‌رود. طبقات مراکز خرید، ساختمان‌های اداری، سالن‌های بولینگ، اغلب دارای پوشش پلی‌اورتان هستند. این پوشش در برابر سایش مقاومت بسیار بالایی دارد و موجب افزایش دوام یک سطح می‌شود. پوشش‌های پلی اورتان به خوبی رنگ و براقیت خود را حفظ کرده و خراشیده نمی‌شند. اغلب از این ماده مقاوم در ساخت کف‌ها، تکیه گاه‌های فولادی و تکیه گاه‌های بتنی استفاده می‌کنند.

 

پوشش های محافظ الاستومری

پوشش های محافظ الاستومری یک پوشش سطح بیرونی دیوار یا سقف می‌باشد که مقاومت و ضخامت آن ده برابر بیشتر از رنگ است. پوشش های محافظ الاستومری انعطاف‌ پذیری بسیار بالایی دارند و اغلب برای ضدآب کردن بیرون سازه به کار می‌رود. این پوشش های محافظ بتن در برابر اشعه ماوراء بنفش هم مقاومت زیادی دارند و باعث بهبود بهره وری انرژی هر ساختمان می‌شوند. پوشش‌های الاستومری را می‌توان رنگ آمیزی کرد یا حتی رنگ آن را حفظ کرد.

 

عوامل موثر بر انتخاب پوشش محافظ بتن

عوامل موثر بر انتخاب پوشش محافظ بتن بسیار زیاد است و این کار باید با دقت و توجه به نکات بسیاری انجام شود تا نتیجه مناسب را بتوان از آن انتظار داشت. انتخاب پوشش محافظ تابع نیازهای سازه، شرايط محيطي، مقاومت در مقابل نفوذ آب، مقاومت در مقابل انتشار دی اكسيد كربن، مقاومت در مقابل نفوذ كلريدها، مقاومت در مقابل انتشار بخار آب، مقاومت در مقابل نور ماورای بنفش، قابليت پل زدن ترك، مقاومت شيميايي، مقاومت سايشی، سهولت در اعمال پوشش، عمر مفيد طولاني و ظاهر مطلوب است. احتمال اینکه براي يك سازه خاص نياز به چندين خاصيت باشد هم دور از انتظار نیست و احتمالاً فقط يك پوشش قادر به تامين آن نباشد.

 

عوامل موثر بر عملکرد پوشش محافظ بتن

پس از اینکه پوشش محافظ بتن مناسب فضای خود را با توجه عوامل ذکر شده در قسمت قبل انتخاب کردید، حالا باید به سراغ آماده سازی سطح برای استفاده از این پوشش بروید. مهمترين مرحله براي اعمال پوشش‌ها، آماده كردن سطح بتن است كه شامل پاك كردن سطح از تمام موادی می‌باشد که بر چسبندگی پوشش‌ها اثر مي‌گذارد. عوامل موثر بر عملکرد پوشش محافظ بتن عبارتند از:

 

تاثیر سن بتن پایه بر عملکرد پوشش محافظ

تاثیر سن بتن پایه بر عملکرد پوشش محافظ بسیار زیاد است، سطح بتن در سنين اوليه بسيار قليايي می‌باشد و معمولاً رطوبت آن زیاد است. به همین دلیل بتن در این سن وقتی در معرض عواملی چون فشار بخار، اختلاف رطوبت و فشار هيدرواستاتيك قرار می‌گیرد به سرعت تخریب شده و پوشش آن از بین می‌رود. برای جلوگیری از این مشکل معمولا به بتن اجازه داده می‌شود كه به سن معيني برسد و سپس پوشش محافظ را روی آن اجرا می‌کنند. بهترین زمان برای اجرای پوشش محافظ در بتن‌های تازه دمای ‌ ۲۰ درجه سانتی گراد و 28 روز بعد از بتن ریزی است، البته این مدت نسبی بوده و تابع عوامل مختلفی همچون رطوبت نسبی، ضخامت بتن و سرعت باد مي‌باشد.

 

اهمیت وضعیت سطح بتن بر عملکرد پوشش

اهمیت وضعیت سطح بتن بر عملکرد پوشش هم جز موارد مهم در زمان استفاده از پوشش محافظ بتن است و باید حتما به آن توجه کرد. منافذ بزرگ در سطح بتن بايد با پركننده مناسب ترميم شود و بعد از آن از پوشش محافظ استفاده کنند. براي پر كردن منافذ مي‌توان از ملات با پايه سيماني اصلاح شده با پليمر يا رزين‌های پليمری استفاده كرد. با این ملات باید تمام حفره‌ها و ترک‌های موجود در سطح بتن پر شود و سطح بتن بايد عاری از هرگونه گردوخاك، روغن، اسيد و مواد زائد ديگر باشد.

 

مزایای استفاده از انواع پوشش محافظ بتن

همان طور که در ابتدای مطلب هم اشاره کردیم، استفاده از پوشش محافظ باعث افزایش مقاومت بتن می‌شود و عمر مفید سازه به این شکل بالا می‌رود. ولی مزایای استفاده از انواع پوشش محافظ بتن محدود به این دو مورد نیست، در ادامه برخی از این موارد بررسی می‌کنیم.

 

در هر محیط صنعتی یا تجاری، سایش سنگین یک مسئله است و برای مقابله با این مشکل معمولا از یک پوشش صنعتی بر روی کف و سایر سطوح استفاده می‌شود تا از این سایش در برابر مواد شیمیایی، رطوبت و عمر طولانی سازه محافظت کند. پوشش‌های محافظ بتنی از جنس اپوکسی یکی از بهترین مصالح برای افزایش مقاومت است که سه برابر محکم‌تر از بتن می‌باشد و در مقابل تجهیزات سنگین صنعتی مقاومت بالایی دارد.

 

زنگ زدگی و سایر زباله‌های خورنده یک مشکل رایج در محیط‌های صنعتی به شما می‌رود که اگر به موقع با آن مقابله نشود، سطوح فلزی به تدریج فرسایش می‌یابند و برای همیشه به سازه آسیب می‌رسانند. انواع اصلاح کننده‌ها و پوشش‌های محافظ زنگ وجود دارد که زنگ زدگی موجود را از بین می‌برند و از سطح محافظت می‌کند تا از آسیب بیشتر جلوگیری شود.

 

هم چنین بخوانید : افزودنی های بتن

 

استفاده از پوشش محافظ برای افزایش ایمنی و بهداشت

استفاده از پوشش محافظ برای افزایش ایمنی و بهداشت هم بسیار رایج است و به یکی از راهکارهای متداول در فضاهای عمومی تبدیل شده که به خوبی می‌تواند از سطح در برابر آتش و خوردگی جلوگیری کند و ایمنی فضا را افزایش دهد. پوشش‌های صنعتی می‌توانند سطوح را لغزنده یا نچسب کنند و ایمنی محل کار را بهبود بخشد که این موضوع باعث کاهش آسیب‌های محل کار هم می‌شود. در ساختمان‌ها و فضاهای تجاری و عمومی تمیز نگه داشتن سطوح هم به لحاظ عملکرد و هم از نظر ایمنی اهمیت دارد.

استفاده از پوشش‌های صنعتی مناسب باعث می‌شود سطوح راحت‌تر تمیز شود و فرآیندهای نظافت سرعت گیرد. برخی از پوشش‌ها آب جذب نمی‌کند و برخی دیگر در برابر مواد شیمیایی حساس است، به همین دلیل باید در انتخاب مواد مناسب برای این فضاها دقت لازم صورت گیرد. انتخاب کفپوش صنعتی مناسب نقش مهمی در ضد عفونی نگه داشتن یک مرکز تجاری دارد و سلامت و ایمنی کارکنان را تضمین می‌کند. انواع پوشش محافظ بتنی و رنگ‌های ضد میکروبی محافظت بهداشتی طولانی مدت در برابر پاتوژن‌ها و باکتری‌های موجود در هوا را دارند. این پوشش‌ها برای مکان‌هایی که تعداد زیادی از مردم در آن رفت و آمد می‌کنند از جمله سالن‌های ورزشی، مدارس، ساختمان‌های اداری، بیمارستان‌ها و مراکز بهداشتی مناسب است.

 

نتیجه‌گیری

بتن ماده کامپوزیتی است که عملکرد سازه‌ای آن فقط هنگامی محقق می‌شود که بتن و فولاد در طول عمر کار سازه به صورت یکپارچه عمل کنند. عوامل بسیاری همچون آب و هوا، فشار سازه و موارد دیگر باعث می‌شود که بتن آسیب ببیند و طول عمر مفید آن کم شود، برای همین از پوشش‌های مخصوصی به نام پوشش محافظ بتن که انواع مختلف دارد برای افزایش مقاومت سازه و عمر بتن استفاده می‌کنند. این مواد باید متناسب با فضا انتخاب شود و از قبل سطح بتن برای استفاده آن آماده شده باشد.

امروزه استفاده از این لایه‌های محافظ که اغلب از جنس مواد پلیمری است بسیار رایج شده و از کیفیت و مقاومت این لایه پوششی بهره برداران رضایت زیادی دارند. شرکت تحکیم عمران یکی از معتبرترین شرکت‌های پیمانکاری در ایران می‌باشد که گواهینامه‌ها و مجوزهای مختلفی را هم در زمینه تولید انواع بتن و پوشش‌های محافظ سطح دارد، این مجموعه حرفه‌ای به صورت هلدینگ مشترک با شرکت استحکام سازان نوین فعالیت می‎کند. برای اطلاع از انواع خدمات و محصولات تولیدی این مجموعه می‌توانید با شماره ‌‌۴۴۸۵۲۲۸۹-۰۲۱ تماس بگیرید.

 

 

سوالات متداول

 

۱. به صورت کلی چند نوع پوشش محافظ بتن وجود دارد؟

پوشش محافظ بتن انواع مختلفی دارد و با توجه به عوامل مختلفی از آنها استفاده می‌شود. به صورت کلی اما این پوشش‌های محافظ را می‌توان در چهار گروه دسته بندی کرد که عبارتند از: نفوذ ‌کننده‌ها، درزگیرنده‌ها، مسدود ‌کننده‌ها و روکش‌های سطح.

 

۲. چه عواملی بر عملکرد پوشش محافظ بتن تاثیر دارد؟

مهمترين مرحله برای اعمال پوشش‌ محافظ بتن تمیز کردن سطح است تا بر چسبندگی پوشش محافظ به خوبی اثر کند. از دیگر عوامل موثر بر عملکرد پوشش محافظ بتن می‌توان به سن بتن پايه، شرايط رطوبت بتن پايه، دما و رطوبت، شرايط سطح بتن پايه و وجود پوشش بر سطح اشاره کرد.

 

۳. استفاده از پوشش‌‌های محافظ اپوکسی چه مزیت‌هایی دارد؟

پوشش اپوکسی یکی از پرکاربردترین پوشش‌های محافظ است که مقاومت آن سه برابر بیشتر از بتن می‌باشد، این پوشش به دلیل ماندگاری طولانی، هزینه مقرون به صرفه اجرا در سال‌های اخیر بسیار پرطرفدار شده است. مقاومت در برابر ضربه و آب از دیگر ویژگی‌های این پوشش می‌باشد، درخشندگی و برق بودن هم یکی دیگر از ویژگی‌های پوشش اپوکسی است.

 

مشاوره تخصصی

در اسرع وقت پاسخگوی سوالات شما هستیم.

با سلام

سوال خود را بپرسید

کارشناسان فروش ما در کمترین زمان پاسخگو هستند