چسب های ساختمان

چسب های ساختمان جز پرکاربردترین و کارآمدترین مصالح در صنعت ساختمان سازی محسوب می‌شود که در زمان ساخت و بازسازی بنا برای اتصال دیوارها، کاشی، قالب، لوله و اتصالات به دیوارها، سقف‌ها و کف‌ها به کار می‌رود. اغلب این چسب‌ها از نظر شیمیایی چند منظوره هستند و براساس نیاز با مصالحی مختلفی همچون رس، سیمان، رزین‌های اکریلیک، مونومرهای پلی اورتان، لاستیک استایرن بوتادین، هگزان و دیگر حلال‌های غیر قطبی ترکیب می‌شوند. استفاده از چسب ساختمانی کیفیت و سرعت اجرای کار را بالا می‌برد، مقاومت همه چسب های ساختمانی در برابر فشار و دما بسیار زیاد است. شرکت تحکیم عمران یکی از معتبرترین شرکت‌های پیمانکاری در ایران می‌باشد که گواهینامه‌ها و مجوزهای مختلفی را هم در زمینه تولید انواع بتن و پوشش‌های محافظ سطح دارد، این مجموعه حرفه‌ای به صورت هلدینگ مشترک با شرکت استحکام سازان نوین فعالیت می‎کند. در این مقاله قصد داریم شما را با انواع چسب ساختمانی و کاربرد آن آشنا کنیم.

 

 

 

چسب های ساختمان دانه ای

چسب های ساختمان دانه ای یکی از انواع چسب‌ها می‌باشد که به صورت خطوط چسبنده با استفاده از یک تفنگ چسبنده بر روی یک سطح اجرا می‌شود، این چسب‌ها ارزان و مقرون به صرفه است و برای چسباندن مواد بزرگ و مسطح به سطوح مسطح بزرگ از این نوع چسب استفاده می‌کنند. چسب‌های دانه‌ای را برای نصب واحدهای پلاستیکی در اطراف کاشی‌های گچی، کاشی‌های سرامیکی و پانل‌های چوبی کاربرد دارد. برای چسباندن بهتر تمامی مصالح با چسب ساختمانی نیاز به استفاده از یک ماله تیرچه است تا سطح را صاف چسب به خوبی به خورد کار برود.

 

چسب ساختمانی چیست؟

بعد از سال 1930 همزمان با پیشرفت صنایع شیمیایی و پلاستیک، طیف وسیعی از مواد مصنوعی از جمله چسب‌های رزین، پلاستیک و سنتزی در کارخانه‌های مختلف ساخته شد و در اواخر سال 1950 به صورت گسترده در بازار عرضه آن انجام گرفت. چسب یک متریال غیر فلزی است که قابلیت اتصال دائمی سطوح بر روی هم را از طریق پروسه‌های مختلف چسباندن فراهم می‌کند. چسب ساختمانی چیست؟ در پاسخ به این سوال باید بگوییم که چسب‌ها انواع و اقسام مختلفی دارد و از این ماده در صنایع مختلفی همچون صنایع ساختمانی، خودروسازی، هوافضا، الکترونیک و مواردی دیگر استفاده می‌شود. چسب ساختمانی یکی از انواع پرکاربرد چسب‌ها است که در قسمت‌های مختلف صنعت ساختمان به کار می‌رود. چسب ساختمانی قابلیت اتصال مواد و سطوح مختلف به یکدیگر، توزیع وزن در اتصالات، هزینه کمتر نسبت به اقدامات دیگر و انعطاف پذیری بیشتر را دارد. از چسب ساختمانی با پایه آب به طور گسترده برای بهبود عملکرد سیمان استفاده می‌کنند تا مقاومت آن را افزایش دهند.

 

هم چنین بخوانید : افزودنی های بتن

 

انواع چسب ساختمانی

چسب‌های ساختمانی تنوع زیادی دارند که بعضی از آنها به طور طبیعی و بعضی دیگر طی فرآیند‌های مصنوعی در کارخانه‌ها تولید می‌شود. اغلب چسب‌‌های ساختمانی بر پایه آب و یا حلال‌ هستند و به همین دلیل باید براساس محیطی که می‌خواهیم از آن استفاده کنیم، نوع مناسب را برای عملکرد مطلوب استفاده نماییم. انواع چسب ساختمانی عبارتند از:

 

چسب‌های پلیمری طی یک فرآیند مصنوعی تولید می‌شود، این نوع چسب به دلیل قدرت چسبندگی، قابلیت تحمل بارهای ساختمانی و انعطاف پذیری کاربردهای مختلفی در صنعت ساختمان سازی دارد و در بخش‌های مختلف ساخت بنا از آن استفاده می‌کنند. چسب پلیمری برای چسباندن انواع  کاشی و سرامیک به دیوار، کف سازی با متریال مختلف و همچنین آماده سازی و اجرای سقف کاذب به کار می‌رود. چسب‌های پلیمری به دلیل ساختاری که دارد به گرما عکس العمل نشان می‌دهد و به همین دلیل است که در مقابل گرما خاصیت سفت شدگی دارد.

 

استفاده از چسب‌های اکریلیک در چند سال اخیر و با مدرن شدن فرآیند ساخت و ساز افزایش یافته است، این نوع چسب قدرت بالایی در چسباندن مصالح ساختمانی دارد و برای همین در بخش‌های مهم یک پروژه ساختمان از آن استفاده می‌شود. چسب اکریلیک در مقابل دماهای بالا خاصیت روان شدگی دارد و به این طریق می‌توان به راحتی از آن استفاده کرد. به علت قدرت چسبندگی بالا و قیمت به مقرون به صرفه این چسب به یکی از پرکاربردترین چسب‌ها در صنعت ساختمان تبدیل شده و همواره تقاضا برای آن وجود دارد. چسب اکرلیک این قابلیت را دارد که مصالح ساختمانی مختلف را هم دیگر متصل کند و محدودیتی برای استفاده از این نوع چسب وجود ندارد.

 

از چسب‌های رزین به صورت پودر، اسپری، امولسیون و مایع استفاده می‌کنند، این نوع چسب قابلیت اتصال فوق العاده بالایی دارد. چسب رزین مقاومت بالایی در مقابل ریزنشت باکتریایی دارد، چسب رزین در اتصال مصالح ساختمانی مختلفی همچون چوب، شیشه، سرامیک و فلز به کار گرفته می‌شود. تنها نقطه ضعف این چسب عدم مقاومت آن در مقابل آب است، قرارگرفتن در رطوبت و خیسی می‌تواند در طولانی مدت قدرت چسبندگی چسب ساختمانی رزین را به مقدار قابل توجهی کاهش دهد.

 

چسب حرارتی HMA را به وسیله یک تفنگ حرارت دهنده استفاده می‌کنند، این چسب ساختمانی مخصوص کاربردهای فراوانی در ساخت و ساز دارد. در ترکیب این چسب اجزای بخار شدنی به کار رفته و به همین مرحله خشک شدن آن بسیار سریع است، در واقع می‌توان گفت مرحله خشک کردن در زمان استفاده از چسب حرارتی در ساخت و ساز به خودی خود حذف می‌شود. این چسب‌ها تاریخ انقضا طولانی دارد به همین دلیل ذخیره و نگهداری طولانی مدت آن آسان است. از این چسب فقط می‌توان با تفنگ حرارتی استفاده کرد، به این صورت که تفنگ مخصوص چسب جامد را با استفاده از حرارت به چسب مایع تبدیل می‌کند. این چسب معمولا برای چسباندن و پرکردن حفره‌های خالی مصالح یا قسمت‌های مختلف سازه به کار می‌رود.

 

این نوع چسب بر پایه رزین اپوکسی و به صورت مایع و خمیری تولید می‌شود، چسب اپوکسی قدرت چسبندگی بالا و کاربردهای فراوانی در صنعت ساختمان دارد. مقاومت این نوع چسب در محیط‌های شیمیایی هم بالا است و در مقابل فشار بارهای ساختمانی تحمل زیادی دارد. چسب‌های اپوکسی در دو نوع یک جزئی و دو جزئی در بازار موجود است و عایق بسیار خوبی برای استفاده در کابل های الکتریکی محسوب می‌شود. از چسب اپوکسی برای اتصال ورقه‌های فولاد به بتن، چسباندن ورقه‌های کامپوزیتی به فولاد، بتن، سنگ، سرامیک، کاشی، چوب و همچنین اتصال میلگرد و پیچ به بتن استفاده می‌کنند. از دیگر کاربردهای این چسب ساختمانی می‌توان به پر کردن حفره‌ها و شیارهای سطوح مصالح ساختمانی مختلف و ترمیم آنها اشاره کرد.

 

از چسب فشاری اغلب در قسمت‌های مرطوب استفاده می‌شود، چسب‌های فشاری چسبناکی خود را همواره حفظ می‌کنند. چسب فشاری تحت دمای مشخص و با اعمال نیروی فشار معینی به کار گرفته می‌شوند، اگر فشار به میزان متناسب تامین نشود، در بافت کار حباب‌های به وجود می‌آید. چسب فشاری را از رزین‌های طبیعی، رزین‌های سنتزی و پلی اکریلات‌ها می‌سازند، این نوع چسب در اتصال انواع کاشی و سرامیک، ترمیم و همچنین تعمیر مصالح و سازه به کار می‌رود.

 

اغلب برای چسباندن انواع کاشی از این نوع چسب استفاده می‌شود، چسب خمیری کاشی یا همان چسب خمیری سرامیک را از رزین امولسیون و مواد معدنی ویژه می‌سازند که دقیقا همین موضوع مقاومت آن را در برابر رطوبت و فشار بارهای ساختمانی افزایش می‌دهد. از چسب خمیری برای اتصال انواع کاشی و سرامیک در فضاهایی مانند سرویس بهداشتی و حمام استفاده می‌شود که رطوبت فضا بالا است.

 

چسب غیر هوازی در تماس با سطح فلز تماس در صورت حذف اکسیژن خاصیت چسبندگی آن فعال می‌شود، از این چسب بر روی اجسام شیشه‌ای، پلاستیکی و چوب استفاده می‌کنند. چسب‌های غیر هوازی در واکنش با فلزات برنج و مس بهترین عملکرد را از خود نشان می‌دهد، از این نوع چسب ساختمانی اغلب برای تقویت اتصال مهره روی پیچ استفاده می‌شود. انواع چسب ساختمانی غیر هوازی عبارتند از: چسب غیر هوازی عایق کننده، چسب غیر هوازی نگهدارنده و چسب غیر هوازی قفل و رزوه.

 

امروزه از چسب بتن در صنعت ساختمان سازی بسیار استفاده می‌کنند، این چسب در بخش‌های مختلف بر بهبود عملکرد بتن به کار می‌رود. یکی از مهم‌ترین کاربردهای این نوع چسب ترمیم بافت و آب بندی استخر ها و  آب بندی مخزن های بتنی می‌باشد، همچنین از دیگر موارد مصرف این چسب‌ها می‌توان به افزایش مقاومت بتن در برابر واکنش های شیمیایی و یخ زدگی، افزایش حجم بتن، عایق شدن، جلوگیری از ترک خوردگی بتن و اتصال میلگرد به بتن اشاره کرد. چسب بتن از نظر ماده سازنده به دو نوع مختلف تقسیم می‌شود:

 

 

این نوع چسب‌ها خاصیت ضد آب بودن هم دارد و به همین دلیل از آن در نمای ساختمان هم زیاد استفاده می‌کنند. در زمان بکار بردن چسب ساختمانی باید سطوح مورد نظر از مواد مزاحم پاک شود.

 

 

ویژگی های چسب های ساختمانی

به کارگیری انواع چسب‌ها در ساختمان سازی مزایای زیادی دارد، از این مواد برای چسباندن انواع مصالح ساختمانی به هم و ایجاد پراکندگی یکسان فشار بارهای ساختمانی جهت ترمیم و تعمیر مصالح و بالا بردن مقاومت سازه استفاده می‌کنند. چسب ساختمانی یکی از مصالح پرکاربرد در این صنعت است که در مراحل مختلف ساخت و ساز بر حسب نیاز از آن استفاده می‌شود. این چسب‌ها اغلب قیمت مقرون به صرفه و مقاومت زیادی در برابر حرارت و فشار دارند، از مهمترین ویژگی های چسب های ساختمانی می‌توان به:

 

کاربرد چسب ساختمانی

بعضی از مواد و وسایل نیاز به چسب های ساختمانی خاص دارند. از مهمترین کاربردهای چسب ساختمانی می‌توان به موارد زیر که بیشتر متداول است، به صورت ویژه‌ اشاره کرد:

 

معایب انواع چسب ساختمانی

پس از اینکه با کاربرد انواع چسب ساختمانی آشنا شدید، باید درباره معایب آن هم به شما بگوییم تا راحت تر بتوانید چسب مناسب کار خود را از بین انواع مختلف آن انتخاب کنید. از جمله مهمترین معایب انواع چسب ساختمان می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

 

نکات مهم در زمان انتخاب چسب ساختمانی

نکات مهم در زمان انتخاب چسب ساختمانی شامل موارد زیر است:

 

نتیجه‌گیری

از چسب های ساختمانی برای چسباندن مواد سنگین تر مانند مصالح ساختمانی مانند بتن، فلزات، فولاد، آهن، آلومینیوم، مس، شیشه، چوب، سرامیک، سنگ آجر، انواع سنگ، سنگ تراشی توخالی و جامد، بلوک، سیمان، رندر، پلیت و غیره استفاده می کنند. چسب‌های ساختمانی یکی از پرکاربردترین مواد و مصالح در صنعت ساخت و ساز است که به صورت گسترده در بخش‌های مختلف استفاده می‌شود. این ماده شیمیایی معمولا برای چسباندن و پرکردن حفره‌های خالی مصالح یا قسمت‌های مختلف سازه به کار می‌رود. شرکت تحکیم عمران دارای گواهینامه تایید صلاحیت پیمانکاری رتبه 5 رشته ساختمان وابسته و رتبه 5 رشته آب از سازمان برنامه و بودجه کشور می‌باشد و به صورت هلدینگ مشترک با شرکت استحکام سازان نوین فعالیت می‎نماید. برای اطلاع از انواع خدمات و محصولات تولیدی این مجموعه می‌توانید با شماره ‌‌44852289-021 تماس بگیرید.

 

هم چنین ببینید : پوشش های محافظ بتن

 

سوالات متداول

 

۱. چسب ساختمانی چیست؟

چسب یکی از پرکاربردترین و کارآمدترین مواد ساخت و ساز می‌باشد، چسب ساختمانی از نظر شیمیایی چند منظوره است و با توجه به کاربرد آن با موادی مانند رس، سیمان، مونومرهای پلی اورتان، هگزان و دیگر حلال های غیر قطبی ترکیب می‌شود.

 

۲. انواع چسب ساختمانی چیست؟

این چسب‌ها شامل چسب کاشی پلیمر خمیری، کاشی پودری مخصوص دیوار، پودری سرامیک مخصوص کف، سنگ نمای آنتیک، بتن آب بندی، پودر بند کشی و بتن استحکامی است.

 

۳. چسب اپوکسی چیست و چه کاربردی دارد؟

این چسب بر پایه رزین اپوکسی و به صورت مایع و خمیری تولید می‌شود و به دلیل قدرت چسبندگی بالایی که دارد در صنعت ساختمان بسیار کاربردی است. مقاومت این چسب بسیار بالا بوده و از آن برای اتصال ورقه‌های فولاد به بتن، چسباندن ورقه‌های کامپوزیتی به فولاد، بتن، سنگ، سرامیک، کاشی، چوب و همچنین اتصال میلگرد و پیچ به بتن استفاده می‌شود.

 

مشاوره تخصصی

در اسرع وقت پاسخگوی سوالات شما هستیم.

با سلام

سوال خود را بپرسید

کارشناسان فروش ما در کمترین زمان پاسخگو هستند