بتن ماله پروانه ای چیست؟ + کاربردها و مزایا

آنچه در این مقاله میخوانید

بتن ریزی، روش‌ های متعددی دارد. یکی از این روش‌ ها، با ماله پروانه‌ ای صورت می‌ گیرد. برای انجام این کار، باید استانداردها و قواعد خاص را رعایت کرد، تا این عمل به بهترین شکل صورت بگیرد. شخصی که این کار را انجام می‌ دهد، باید کاملا به نحوه انجام آن مسلط باشد، چرا که اگر این کار، با دقت و درست انجام نشود، موجب ضرر و زیان بسیاری می‌ شود. از مواردی که باید در هنگام انجام بتن ریزی با ماله پروانه‌ ای، به آن ها دقت کرد، شیب سطح مورد نظر، سطح زیر کار، توجه به ترک نخوردن بتن و فاصله زمانی بین بتن‌ ریزی‌ ها است. اگر از ماله پروانه‌ ای، به درستی استفاده شود، می‌ تواند، کار بتن‌ ریزی را، به بهترین شکل انجام دهد. در این مقاله، به بیان هر آنچه که باید، درباره این دستگاه و کاربرد بتن ماله پروانه‌ ای بدانید، می‌ پردازیم. با ویلاسازی همراه باشید !

 

بیشتر بخوانید : تامین و اجرای فوم بتن

کاربرد بتن ماله پروانه‌ ای

دلیل اصلی استفاده از بتن ماله پروانه‌ ای، رسیدن به صاف‌ ترین و صیقلی‌ ترین سطح ممکن است. این کار مقاومت کف سطوح را بالا برده و همچنین در متراژ‌های بالا، استفاده از بتن ماله پروانه‌ ای، هزینه‌ ها را بسیار پایین می‌ آورد. می‌ توان گفت، که بتن‌ ریزی با بتن ماله پروانه‌ ای، در تمام سطوح کاربرد دارد.

بسیاری از این دستگاه، برای بتن‌ ریزی سطوح سخت، مانند کف محل‌ های پر تردد و یا خیابان‌ ها استفاده می‌ کنند. از آنجایی که این نوع بتن ریزی، باعث استحکام بالا سطح می‌ شود، در پارکینگ‌ ها و کف ساختمان‌ ها نیز از آن استفاده می‌ کنند. همچنین پمپ بنزین‌ ها، از دیگر مواردی هستند، که با استفاده از این روش، هم سرعت کار را بالا می‌ برند و هم در وقت و هزینه صرفه‌ جویی می‌ کنند. آخرین کاربرد بتن ماله پروانه‌ ای، در انبارها و سوله‌ ها است، که مقاومت زیرساخت این مکان‌ ها را بالا می‌ برد.

بتن ماله پروانه ‌ای چیست؟

ماله پروانه‌ ای، ابزاری برای ماله کشی محل بتن‌ ریزی شده و مسطح کردن آن است. به این ابزار ماله موتوری نیز می‌ گویند. این ماله به آن دلیل بسیار مورد مصرف قرار می‌ گیرد، که پس از استفاده هیچگونه ناصافی را در بتن باقی نمی گذارد. دلیل این امر آن است، که در عملیات ماله کشی، سنگ دانه‌ های درشت‌ تر، به درون بتن فرو می‌ روند و هیچ ناهمواری باقی نمی‌ ماند.

دلیل نامگذاری این دستگاه، به بتن ماله پروانه‌ ای، طریقه کار آن است، که باعث شده مصرف کنندگان به آن، این نام را بدهند؛ چرا که نام علمی یا تجاری این دستگاه ماله پروانه‌ ای نیست و به آن ماله برقی می‌ گویند. این ماله انواع مختلفی دارد، بعضی از آنها دستی بوده و بعضی از بتن ماله‌ های پروانه‌ ای سرنشین‌ دارند. مهم‌ ترین نکته در استفاده از بتن ماله پروانه‌ ای، مهارت اپراتور یا شخصی است، که عملیات بتن ریزی را انجام می‌ دهد.

مزایای بتن ماله پروانه ‌ای

از مزایای بتن ماله پروانه‌ ای، می‌ توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • جلوگیری از ترک‌ ها
  • یکپارچه سازی و تسطیح سطوح به بهترین شکل
  • استحکام در برابر مواد خورنده
  • صاف سازی لبه‌ ها
  • کیفیت بالا
  • متراکم سازی و فشردگی سطوح
  • جابجایی آسان و بدون دردسر
  • جلوگیری از ایجاد ترک بر روی سطوح بتن ریزی شده
  • جلوگیری از ایجاد شکستگی
  • جلوگیری از کنده شدن سطوح بتنی
  • افزایش بازدهی
  • تسریع روند کار

بیشتر بخوانید: کفپوش صنعتی مشبک چیست؟ با انواع و کاربردهای آن آشنا شوید

مراحل بتن‌ ریزی، با بتن ماله پروانه ‌ای

برای انجام بتن‌ ریزی با ماله پروانه‌ ای، مراحل زیر را انجام می‌ دهند:

  1. به عمل آوردن بتن‌ ریزی با بتن آماده
  2. آماتور و قالب بندی با شیب، تراز و دوربین لیزری
  3. پرداخت کردن سطح بتن
  4. تسطیح بتن با روش شمشه کشی یا شمشه برقی
  5. ایجاد کردن درز
  6. انبساط بر روی سطح بتن
  7. بتن ریزی با بتن ماله پروانه‌ ای سخت و ایجاد کفپوش بتنی
  8. استفاده از پودر رنگی برای جلوگیری از ساییدگی

امکانات بتن ماله پروانه ای

بتن ماله پروانه‌ ای، دارای تیغه‌ های قابل تعویض، گارد محافظ تیغه، پیشرفته‌ ترین طراحی درایو تیغه، سوئیچ موتور توقف ایمنی و همچنین قابل تنظیم برای سازگاری با ارتفاع اپراتور است.

انواع بتن ماله پروانه ای

بتن ماله پروانه‌ ای، مدل‌ های مختلفی دارد، که بسته به نیاز و کاربرد، از انواع آن استفاده می‌ شود. در جدول زیر، انواع بتن ماله پروانه‌ ای معرفی شده است:

انواع بتن ماله پروانه ای
دیزلی
سرنشین دار
برقی
بنزینی

 سخن پایانی

بتن ماله پروانه‌ ای، ابزاری برای بتن‌ ریزی است، که از آن برای به وجود آوردن سطحی صاف و صیقلی استفاده می‌ کنند. این دستگاه چهار نوع دیزلی، سرنشین‌ دار، برقی و بنزینی دارد. از بزرگترین مزایای بتن ماله پروانه‌ ای، استحکام و مقاومت بالایی است، که ایجاد می‌کند. همچنین بتن ماله پروانه‌ ای، می‌ تواند هزینه‌ ها را تا حد زیادی پایین بیاورد. در این مقاله به بیان کاربرد بتن ماله پروانه‌ای پرداختیم. امید است، که مفید واقع شود.

سوالات متداول

  • بتن ماله پروانه ای چیست؟

ماله پروانه‌ ای، ابزاری برای ماله کشی محل بتن‌ ریزی شده و مسطح کردن آن است. به این ابزار ماله موتوری نیز می‌ گویند. این ماله به آن دلیل بسیار مورد مصرف قرار می‌ گیرد، که پس از استفاده هیچگونه ناصافی را در بتن باقی نمی گذارد. دلیل این امر آن است، که در عملیات ماله کشی، سنگ دانه‌ های درشت‌ تر، به درون بتن فرو می‌ روند و هیچ ناهمواری باقی نمی‌ ماند.

  • کاربرد بتن ماله پروانه ای چیست؟

از دستگاه بتن ماله پروانه‌ ای، برای بتن‌ ریزی سطوح سخت، مانند محل‌ های پرتردد و یا خیابان‌ ها، پارکینگ‌ ها، کف ساختمان‌ ها، پمپ بنزین‌ ها، انبارها و سوله‌ ها استفاده می‌ کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره تخصصی

در اسرع وقت پاسخگوی سوالات شما هستیم.

با سلام

سوال خود را بپرسید

کارشناسان فروش ما در کمترین زمان پاسخگو هستند