انواع رنگ آکریلیک ساختمانی را بشناسید / کاربرد و مزایای هریک

آنچه در این مقاله میخوانید

نقاشی ساختمان، از مراحل مهم ساختمان سازی و یا بازسازی ساختمان است. انواع رنگ‌ ها، در این صنعت وجود دارد؛ اما رنگ آکریلیک، از انواع رنگ‌ های نسبتا جدید موجود در بازار است، که به نسبت دیگر رنگ‌ ها محبوبیت بیشتری پیدا کرده. این رنگ به نسبت دیگر رنگ‌ ها سریعتر خشک شده و بی بو بوده. همچنین به محیط زیست، آسیب نمی‌ رساند. در این مقاله، به بیان هر آنچه که باید، درباره انواع رنگ آکریلیک ساختمانی، بدانید می‌ پردازیم. با ما همراه باشید!

 

انواع رنگ آکریلیک ساختمانی

رنگ آکریلیک، دارای تکنولوژی تولید جدید است و رنگی بر پایه آب محسوب می‌ شود. همچنین این رنگ‌ ها، پس از خشک شدن قابل شستشو بوده و حالت ضد آب به خود می‌ گیرند و می‌ توان از آن‌ها حتی در مکان‌ های مرطوب نیز استفاده کرد. رنگ آکریلیک، انواع مختلفی داشته و می‌توان از انواع آن موارد زیر را نام برد:

  1.   براق

این نوع رنگ آکریلیک، کاربرد گسترده‌ ای در نمای ساختمان‌ ها و رنگ آمیزی آن ها دارد و همچنین برای کارهای تزیینی به کار می‌ رود. از مزایای رنگ آکریلیک براق، می توان، به مقاومت آن، در برابر بارش باران و نور خورشید اشاره کرد. همچنین سرعت بالای اجرا و چسبندگی مناسب، از دیگر مزایای این نوع از انواع رنگ آکریلیک ساختمانی است. بزرگترین عیب این رنگ، آن است، که نقص‌ ها و برجستگی‌ های سطوح را نمایش داده و مناسب سطوح وسیع نیست. همچنین درخشش کمتری نسبت به رنگ‌ های روغنی دارد.

  1.   نیمه براق

یکی دیگر از انواع رنگ آکریلیک ساختمانی، رنگ آکریلیک نیمه براق است. این رنگ‌ ها به آن دلیل، که به اندازه رنگ‌ های براق، درخشان نیستند، کمتر نواقص سطوح و دیوارها را نشان می‌ دهند. این رنگ‌ ها، می‌ توانند ظاهر زیبایی ایجاد کرده و محیط را گرم تر نشان دهند. از مزایای این رنگ‌ ها، مقاومت بالای آن در برابر ترک خوردگی، پوسته پوسته شدن و فرسایش است. همچنین این رنگ در برابر نفوذ آب و مواد قلیایی نیز مقاومت دارد. از معایب این رنگ‌ ها، درخشش کمتر آن ها، نسبت به رنگ‌ های روغنی است. علاوه بر این سخت تر هم شسته می‌ شوند.

  1.   مات

این رنگ نیز، از دیگر انواع رنگ آکریلیک ساختمانی به شمار می‌ رود و از آن برای پوشش دیوارها و سقف‌ها استفاده می‌ کنند. رنگ‌ های آکریلیک مات، از آن نظر که پوشانندگی بالایی دارند، برای سطوح وسیع استفاده می‌ شوند. از مزایای این رنگ آکریلیک، می‌ توان به مقاومت آن در برابر نور خورشید، گذر زمان و آب اشاره کرد. سرعت بالای خشک شدن و همچنین مقرون به صرفه بودن، از دیگر مزایای رنگ آکریلیک مات محسوب می‌ شود. بزرگترین عیب رنگ آکریلیک مات، این است، که گرد، غبار و خاک، در بین ذرات آن نفوذ کرده و حتی پس از شستشو نیز، تمیز به نظر نمی‌ رسد.

  1.   رنگ لاتکس آکریلیک

از مزایای این نوع، از انواع رنگ آکریلیک ساختمانی، می‌ توان به دوام بالای آن اشاره کرد؛ اما این رنگ، از رنگ لاتکس معمولی گرانتر است.

  1.   رنگ پلی اورتان آکریلیک

رنگ پلی اورتان آکریلیک، پوشش دهی خوبی بر روی چوب و بتن ایجاد می کند، اما بوی نسبتا تندی دارد.

  1.   رنگ استخری پایه آب

این نوع از انواع آکریلیک ساختمانی، بر پایه آب و ترموپلاست ساخته شده است.

  1.   رنگ اکریلیک نما

رنگ آکریلیک نما، از ترکیب سیلیکون و زرین آکریلیک، تولید شده و مقاومت بالایی در برابر باد، باران و نور دارد. همچنین پوشش دهی آن بهتر از آکریلیک ساده است.

  1.   رنگ آکریلیک پایه حلال

مزیت بزرگ رنگ‌ های آکریلیک پایه حلال، خشک شدن فوری آن است.

  1.   رنگ آکریلیک هنری

این نوع از انواع رنگ آکریلیک ساختمانی، خود به سه نوع فلورسنت، متالیک و ساده تقسیم شده و برای رنگ آمیزی ابزار و گچ‌بری بسیار مناسب است. رنگ آکریلیک هنری، همچنین پوشش بالایی داشته و مناسب ظریف کاری‌ ها است.

  1.   پرایمین ها

پرایمین‌ ها، برای زیرکاری استفاده می‌ شوند و رنگ پوششی هستند.

  1.   مولتی سورفیس

از مزایای مولتی سورفیس‌ ها، می‌ توان به مقاومت آن، در برابر حرارت اشاره کرد؛ اما عیب بزرگ آن این است، که نیاز به ۲۰ روز استراحت دارد.

 

مطالب بیشتر: تفاوت رنگ اکریلیک ساختمانی با هنری چیست؟/مزایا، معایب و کاربردها

 

 

مزایای رنگ آکریلیک ساختمانی

انواع رنگ آکریلیک ساختمانی، مزایای مشترکی دارند، که در جدول زیر به آنان، اشاره شده است:

مزایای رنگ آکریلیک ساختمانی
1.    پوشش دهی بالا
2.    قیمت مناسب
3.    بدون ایجاد حساسیت
4.    بدون بو
5.    سازگار با محیط زیست
6.    مناسب استفاده در محیط مرطوب
7.    خشک شدن سریع
8.    ماندگاری بالا
9.    کیفیت بالا
10.  عدم ترک خوردگی
11.    درخشندگی زیاد
12.  قابلیت ترمیم رنگ
13.  استفاده سریع و آسان
14. کاربردهای متنوع و متعدد
15. دارای انعطاف پذیری بالا
16. متنوع بودن مدل ها
17. مقاومت بالا در برابر اشعه خورشید
18. مقاومت در برابر ساییدگی

سخن پایانی

رنگ آکریلیک ساختمانی، انواع مختلفی دارد که هر کدام بسته به نیازهای محیط و سطوح استفاده می‌ شوند. این رنگ‌ ها، عموما بر پایه آب بوده و با محیط زیست، سازگارند. همچنین از قیمت مناسبی برخوردارند و به دلیل ماندگاری بالا و نداشتن بو، بسیار محبوب و پر استفاده شده اند. در این مقاله هر آن چه را که لازم بود، درباره انواع رنگ آکریلیک بدانید، برایتان شرح دادیم. باشد که مفید واقع شوند.

 

بیشتر بخوانید : کفپوش اپوکسی صنعتی
 

سوالات متداول

  1.   انواع رنگ آکریلیک ساختمانی کدامند؟

از انواع رنگ آکریلیک ساختمانی، می‌ توان به مات، نیمه براق، براق، پرایمین ها، رنگ آکریلیک پایه حلال، رنگ آکریلیک نما و غیره، اشاره کرد.

  1.   رنگ آکریلیک ساختمانی چیست؟

رنگ آکریلیک، دارای تکنولوژی تولید جدید است و رنگی بر پایه آب محسوب می‌ شود. همچنین این رنگ‌ ها، پس از خشک شدن قابل شستشو بوده و حالت ضد آب به خود می‌ گیرند و می‌ توان از آن‌ها حتی در مکان‌ های مرطوب نیز استفاده کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره تخصصی

در اسرع وقت پاسخگوی سوالات شما هستیم.

با سلام

سوال خود را بپرسید

کارشناسان فروش ما در کمترین زمان پاسخگو هستند