گچ ضد آب چیست؟+مزایا و کاربرد آن

آنچه در این مقاله میخوانید

انواع مصالح ساختمانی ضد آب

متریال گچ یک محصول با ارزشی است که توسط این متریال ‌ها، انعطاف و بعضی از واکنش‌ های مفید در مقابل عواملی مانند: صدا، برودت، حرارت در فرایند ساختمان سازی و دیگر صنعت ‌ها مورد توجه زیادی قرار می گیرند. با همه برتری ‌ها و مزایایی که ذکر شد، گچ‌ ها در چندین مورد طبیعی ناپایدار هستند و توانایی سازگار بودن و دوام در هر شرایطی را ندارند. یکی از این عوامل برخورد با آب است که قابل حل بوده و در این مطلب در مورد گچ ضد آب چیست توضیحاتی را ذکر می کنیم.

گچ ضد آب چیست؟

گچ‌ های ضد آب هم همان گچ‌ های معمولی هستند که مواد خاصی را به ترکیبات معمولی گچ اضافه می کنند و ویژگی مقاومت بالایی به آنها می ‌بخشند. در مورد اینکه گچ ضد آب چیست و در چه مکان ‌هایی مورد استفاده قرار می گیرد باید گفت که این متریال بیشتر در مکان‌ هایی که دارای رطوبت بالا هستند، استفاده می ‌شود. برای مثال در آشپزخانه، سوناها، حمام و … که احتمال برخورد با آب وجود دارد، مورد استفاده قرار می گیرد.

این گچ‌ های ضد آب را با اضافه کردن مواد هیدروفوبیک به متریال گچ می ‌سازند که باعث جلوگیری از ورود آب به درون ساختار گچ می ‌شود و مقاومت آن را در برابر رطوبت افزایش می ‌دهد. ‌بعضی از گچ های ضد آب احتمال دارد، دارای مواد پلیمری هم باشند که موجب به وجود آمدن لایه‌ های محافظ در روی سطح‌ های گچی شده و از نفوذ کردن آب هم جلوگیری می کند.

مزایای استفاده از گچ ضد آب چیست؟

استفاده کردن از این متریال ‌های ضد آب دارای مزیت ‌های زیادی است که به برخی از آنها اشاره می کنیم. این موارد عبارت‌اند از:

دوام و استحکام در مقابل رطوبت

گچ ‌ها در مقابل نفوذ آب و رطوبت بسیار مقاوم هستند و موجب می ‌شوند که گچ در محیط‌ هایی که رطوبت زیاد دارند یا با آب در تماس مستقیم هستند، دوام بیشتری داشته باشد. در مکان ‌هایی مثل آشپزخانه‌ ها و حمام‌ ها که بیشتر اوقات با آب سر کار دارند، با استفاده کردن از این گچ‌ ها از فرسودگی و خرابی آنها جلوگیری می ‌شود.

حفظ شکل و ظاهر زیبا

این گچ ‌های ضد آب دارای لایه ‌های محافظ هستند. در پاسخ به اینکه ویژگی لایه محافظ گچ ضد آب

چیست باید گفت این ویژگی موجب شده سطح‌ های گچی دارای مقاومت زیاد در مقابل رطوبت، لکه‌ های آب و لکه ‌ها مقاومت پیدا ‌کنند که به حفظ ظاهر و مقاومت ساختار گچ در برابر آب هم کمک می کند.

مقاومت و دوام در مقابل نم و رطوبت قابل تنفس

در توضیح اینکه قابل تنفس بودن گچ ضد آب چیست باید گفت که یعنی رطوبت و نمی که در داخل ساختار گچ وجود دارد، به صورت آرام تبخیر می ‌شود. این خصوصیت موجب می ‌شود، ساختارهای گچی، رطوبت را در خود حفظ کند و به محیط زندگی صدمه ‌ای وارد نشود.

راحتی و سادگی استفاده و اجرا

این گچ‌ های ضد آب را می ‌توان به سادگی مورد استفاده و اجرا کرد. به صورت یک پودر قابل ترکیب شدن هستند؛ یعنی با آب ترکیب شده و روی سطح اجرا می ‌شوند. با دارا بودن ویژگی دوام در مقابل آب به صورت یک پوشش دهنده در محیط‌ هایی با رطوبت بالا مورد استفاده قرار می گیرند.

حالا می خواهیم بدانیم که بهترین بهره برداری از گچ ضد آب چیست؟ باید گفت به راهکارها و دستوراتی که تولید کننده در روی بسته‌ بندی قرار داده باید توجه کرد و در زمان استفاده از این گچ‌ های ضد آب از متریال‌ های با کیفیت و مناسب آین محصول باید استفاده کرد تا به نتیجه مطلوب دست پیدا کرد.

بیشتر بخوانید: راه ‌های افزایش مقاومت فشاری بتن چیست؟

کاربرد گچ ضد رطوبت

در توضیح کاربرد گچ ضد آب چیست باید گفت که از این متریال ‌ها می توان برای پوشش دادن سطح‌ هایی که در مقابل آب و رطوبت قرار می گیرند، مانند: حمام، سقف استخرها، دستشویی و… استفاده کرد. از این گچ ‌های ضد آب در تولید صفحه‌ های پیش ساخته گچی هم استفاده می ‌شود تا در زمان نیاز به استفاده در مکان ‌ها و محیط ‌هایی که دارای رطوبت است به مشکلی برخورد نشود.

از این متریال ‌ها در پوشش دادن و گچ‌کاری در دیوارهای خارجی و داخلی ساختمان‌ های مختلف در محیط و مکان ‌هایی که دارای رطوبت هستند و حتی نماهای خارجی ساختمان هم استفاده می ‌شود. در ساخت و تولید اندودهای گچی که در مقابل رطوبت مقاومت دارند نیز به کار گرفته می ‌شود و حتی در تولید بلوک ‌های گچی که دارای جذب آب کنترل شده هستند هم به کار می ‌روند.

روش ‌های ضد آب کردن گچ ضد آب

گچ‌ های ضد آب از مواد قابل اشتعال و موادی که مضر است، پاک هستند و از جمله محصولاتی هستند که دوست محیط زیست محسوب می ‌شوند. در پاسخ به روش ‌های دیگر ضد آب کردن گچ علاوه بر گچ ضد آب چیست می ‌توان موارد زیر را نام برد:

استفاده از رنگ ‌های روغنی

استفاده از این رنگ ‌ها یکی از روش‌ هایی است که از نفوذ رطوبت و آب به داخل گچ جلوگیری می کند. البته بعد از مدتی این رنگ ‌ها خاصیت خود را از دست می ‌دهند و باید دوباره از رنگ ‌های روغنی برای ضد آب کردن استفاده کرد.

به کارگیری پوشش نانو

این هم یکی دیگر از روش ‌ها و تکنیک ‌های جدید است که موجب می ‌شود گچ‌ ها را ضد آب کرد و از روش ‌های مناسب برای عایق کردن گچ ‌ها در مقابل آب و رطوبت در محیط محسوب می ‌شود. این محصول دارای قیمت بالایی است که موجب شده استفاده از آن از لحاظ اقتصادی مقرون به صرفه نباشد.

کلام پایانی

در مورد یکی از متریال ‌های مهم در صنعت ساختمان سازی توضیحاتی ارائه شد و در مورد اینکه گچ ضد آب چیست گفته شد که با اضافه کردن افزودنی ‌های مجاز یا خاص موجب می ‌شوند که این گچ ‌ها در مقابل رطوبت و آب دارای مقاومت بالایی شوند. این گچ ها در مکان ‌هایی که دارای رطوبت و نم بیشتری هستند، مورد استفاده قرار می گیرند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره تخصصی

در اسرع وقت پاسخگوی سوالات شما هستیم.

با سلام

سوال خود را بپرسید

کارشناسان فروش ما در کمترین زمان پاسخگو هستند