با کف پوش ‌های آپوکسی پرطرفدار آشنا شویم

آنچه در این مقاله میخوانید

انواع کف پوش های ساختمان

پوشش ‌های متنوع و زیادی برای کف ساختمان ‌ها و سازه ‌ها وجود دارند که می ‌توان آنها را کف پوش ‌های دائمی دانسته و البته می ‌توان آنها را تعویض هم کرد. کف پوش های ساختمانی دارای تنوع بسیار زیادی مانند: لمینت، پی ‌وی ‌سی، چوبی، آپوکسی، پلی اورتان و … هستند. انتخاب کردن یک کف پوش مناسب برای ساختمان ‌ها و سازه ‌های مختلف از اهمیت زیادی برخوردار است و انتخاب آن هم به عوامل زیادی بستگی دارد. یکی از کف پوش ‌های معتبر و شاخص که بسیار محبوب، کف پوش ‌های آپوکسی پرطرفدار است که در اکثر صنایع از این کف پوش‌ های محکم و منحصر به فرد استفاده می کنند. همچنین به دلیل مزیت ‌هایی که دارند، در منازل مسکونی هم کاربرد دارند.

کف پوش ‌های آپوکسی

مواد یا ماده آپوکسی را معمولا برای کف پوش ‌ها به کار می ‌برند. رزین و مواد شیمیایی سخت شونده را با هم مخلوط می کنند و روی سطح بتنی می ‌ریزند که با توجه به واکنش ‌هایی که روی این مواد ترکیبی رخ می ‌دهد بعد از گذشت چند روز کف پوش محکم و سختی خواهید داشت و بعد می ‌توان لایه‌ های بعدی را روی آن اجرا کرد. کف پوش ‌های آپوکسی پرطرفدار بدون درز اجرا می ‌شوند و سطحی یک دست در محیط ایجاد می کنند به همین دلیل در کف بیمارستان ‌ها، پارکینگ ‌ها، مراکز صنعتی و … بسیار کاربرد دارند.

این کف پوش ‌ها سطحی درخشان و براق ایجاد می ‌کنند و دارای مقاومت الکتریکی، مکانیکی و حرارتی بسیار بالایی هستند و حتی از چسبندگی و انعطاف زیادی برخوردارند. کف پوش ‌های آپوکسی قابلیت شستشو و حتی استریل شدن را دارند که برای کف پوش بهداشتی کاربردی است. کف پوش ‌های آپوکسی پرطرفدار را می ‌توان روی کف ‌های سیمانی، موزاییکی، بتنی، فلزی، سنگی و … اجرا کرد و کف پوشی مدرن محسوب می ‌شود که دارای رنگ و طرح ‌های مختلفی بوده و دارای زیبایی شگفت ‌انگیزی است.

کف پوش ‌های آپوکسی پرطرفدار

انواع کف پوش آپوکسی صنعتی

این کف پوش آپوکسی پرطرفدار دارای انواع مختلفی هستند و برای محیط‌ ها و مکان ‌های خاص قابل اجرا هستند. زیرا هر کدام از انواع این کف پوش ‌ها دارای ویژگی ‌ها و مزیت ‌های زیادی هستند که برای مکان ‌های مختلف کاربرد دارند. از انواع مختلف کف پوش آپوکسی صنعتی به موارد زیر می ‌توان اشاره کرد:

  • کف پوش آپوکسی ورزشگاهی
  • کف پوش های آپوکسی پارکینگی
  • کف پوش آپوکسی بیمارستانی
  • کف پوش ‌های متنوع آپوکسی آنتی استاتیک
  • کف پوش‌های آپوکسی ضد اسید
  • آپوکسی بافت دار
  • کف پوش ‌های آپوکسی سه بعدی

البته این کف پوش ‌ها را می ‌توان در انبارهای صنعتی، سردخانه، کارخانه ‌های شیر و لبنیات، داروسازی، صنایع نظامی و … هم استفاده کرد.

ویژگی ‌های کف پوش آپوکسی

آپوکسی ها یکی از بهترین و با دوام ‌ترین نوع کف پوش ‌ها به شمار می ‌آیند که دارای مزایای زیادی هستند. این یک کف پوش مایع است و زمانی که روی سطح ریخته می ‌شود، بعد از مدتی سطحی مستحکم و سخت تحویل می ‌دهد. از ویژگی ‌های این کف پوش ‌های آپوکسی پرطرفدار می ‌توان به شفاف بودن و درخشانی آن نیز اشاره کرد که با تمام زیبایی که دارد، این درخشانی باعث می ‌شود نورپردازی و روشنایی مکان مورد نظر دوچندان شود.

بیشتر انبارها و کارخانه‌ ها به کف پوشی نیاز دارند که از استحکام و دوام بالایی برخوردار باشد و وزن بارهای سنگین را هم تحمل کند و صدمه‌ ای نبیند که کف پوش آپوکسی این ویژگی‌ها را دارا است. باید گفت نظافت این کف پوش ‌ها بسیار ساده و راحت است و اگر با مواد شیمیایی هم آنها را تمیز کرد، آسیبی نمی ‌بینند. پس یک کف پوش مناسب برای کارخانه‌ ها و کارگاه ‌هایی است که با مواد شیمیایی مختلف سر کار دارند. از دیگر ویژگی ‌های این کف پوش این است که بسیار راحت و ساده نصب شده و حتی بعد از نصب به رنگ آمیزی احتیاج ندارد ولی می ‌توان به دلخواه رنگ آن را تغییر داد.

نوعی عایق به شمار می آیند

این کف پوش‌ های آپوکسی پرطرفدار نوعی عایق‌ های گرما هم محسوب می ‌شوند که کاهنده مصرف انرژی هستند. کف پوشی ضد آتش هم به شمار می ‌آیند و احتمال بروز آن را هم کاهش می دهند. آپوکسی در مقابل هر لک به خصوص لک ‌های روغنی مقاومت دارد و هیچ درز و ناهماهنگی را در سطح نداشته و از سطح‌  های بتنی هم محافظت می‌کند و می ‌توان گفت پوششی مناسب برای آنها به شمار می ‌آید. کف پوش ‌های آپوکسی به مراقبت و نگهداری خاصی نیاز ندارد و موجب کاهش هزینه‌ ها نیز می ‌شود.

مزایای کف پوش ‌های آپوکسی پرطرفدار

با توجه به ویژگی ‌های منحصر به فردی که این کف پوش ‌های زیبا دارند، می ‌توان مزایای استفاده آن را این طور ذکر کرد:

  • این کف پوش ‌ها را می ‌توان به صورت دوبعدی و یا سه بعدی هم اجرا کرد.
  • داشتن سطحی صاف و براق که از ویژگی ‌های محبوب این کف پوش ‌ها است و زیبایی محیط را افزایش می ‌دهد.
  • قابل شستشو بودن از مهم ترین خاصیت این کف پوش ‌ها است که باعث انتخاب آنها هم می ‌شود.
  • تحمل بار ترافیکی زیاد که مناسب پارکینگ ‌ها و کارخانه‌ هایی است که بار ترافیکی زیادی دارند.
  • مقاومت بالای این کف پوش ‌های آپوکسی پرطرفدار در مقابل فشار، ضربه، ساییدگی و خراشیدگی باعث محبوبیت آنها شده است.

معایب کف پوش ‌های آپوکسی

با وجود ویژگی ‌ها و مزایای زیادی که این کف پوش ‌ها دارند، مانند دیگر کف پوش ‌ها و ابزار دارای معایبی هم هستند که عبارتند از:

  • زمان اجرا و نصب این کف پوش‌ ها برای رفت و آمد کمی طولانی است.
  • به سطح ‌هایی که دارای زیرسازی‌ هایی با رطوبت بالا یا چرب هستند نمی‌ سبد.
  • اگر این کف پوش ‌ها را با موادی ترکیب نکنند آن را ضد لغزش نکنند احتمال سر خوردن و لغزش وجود دارد.
  • آپوکسی‌ها در برابر نور خورشید و اشعه UV مقاوم نیستند.
  • این کف پوش ‌های آپوکسی پرطرفدار خیلی راحت و سریع دچار خش می ‌شوند و با ضربه سنگین احتمال شکسته شدن آن ها می ‌رود.
  • کف پوش ‌های آپوکسی از انعطاف پذیری پایینی برخوردار هستند؛ زیرا اگر شکافی در لایه‌ های زیرین به وجود بیاید و یا در سطح آن اختلافی رخ دهد، سریع کف پوش خراب می ‌شود.

کلام پایانی

کف پوش ‌های آپوکسی پرطرفدار از رایج ‌ترین نوع کف پوش ‌های پلیمری هستند. از استحکام و مقاومت بسیار بالایی برخوردار بوده و همین دلیل موجب شده در انواع صنایع به عنوان کف پوش ‌های مناسب و محبوب کاربرد داشته باشند و طبق نیاز مشتری و شرایط و موقعیت محیط دارای انواع مختلف است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره تخصصی

در اسرع وقت پاسخگوی سوالات شما هستیم.

با سلام

سوال خود را بپرسید

کارشناسان فروش ما در کمترین زمان پاسخگو هستند