انواع کف پوش های مناسب ساختمان و استفاده در مکانهای مختلف

آنچه در این مقاله میخوانید

انواع کف‌پوش‌های مناسب ساختمان

انواع کف پوش ساختمان چیست ؟ در توصیف‌کردن ویژگی‌های ظاهر ساختمان حتما کلماتی مانند: کف پارکت، کف سرامیک و… را مشاهده کرده‌اید. صاحب‌ خانه‌های قدیمی و کلنگی هم به دلایل مختلفی که نمی‌توانند بناهای خود را تخریب کرده و از نو بسازند، از روش بازسازی سعی می‌کنند، توجه خریداران و حتی مستاجرین را جلب کرده و با وجود قدمت بنای خود ظاهر آن را لوکس، شیک و حتی امروزی جلوه دهند. امروزه کف‌پوش ساختمان دارای تنوع زیادی است. یکی از جذاب‌ترین قسمت‌های ساخت می‌تواند بخش کف ساختمان‌های مسکونی مانند: آشپزخانه، سرویس بهداشتی، اتاق و یا فضاهای خارجی مانند: حیاط، محوطه، تراس و… باشد. باتوجه‌به هزینه‌های زیاد وسایل ساختمانی و مصالح باید همه این کف‌پوش ساختمان‌ها را بررسی کرده و از کاربردهای آن آگاه شد تا بتوان بهترین نوع را برای فضاهای مختلف تهیه کرد. با این مقاله از سایت استحکام سازان همراه باشید .

عوامل موثر در انتخاب کف‌ پوش‌ ساختمان

برای اینکه یک کف‌پوش مناسب برای مکان‌ موردنظر خود انتخاب کنید، باید با نکات و کاربردهای کف‌پوش‌های مختلف آشنایی پیدا کنید. مهم‌ترین عوامل موثر در انتخاب کف‌ پوش ساختمان شامل موارد زیر می‌شود:

  • طراحی داخلی، نمای زیبا و ظاهری جذاب

در این زمینه سه سطح مهم در دکوراسیون‌های داخلی شامل: سقف، کف و دیوارها دارای اهمیت و نقش مهمی هستند. می‌توان گفت شرایط مکانی و فرهنگی هم می‌تواند در انتخاب مواد اولیه مورداستفاده در این قسمت‌ها موثر باشد. زیرا کف‌پوش ساختمان از مهم‌ترین بخش‌ها در طراحی‌های داخلی محسوب می‌شوند.

  • دوام، ایمنی و کیفیت

اندازه استحکام کف‌پوش در مقابل اتفاقاتی مانند: آتش‌سوزی و … و اندازه صدمه بر اثر ضربه و حتی زمان تعویض به دلیل عدم مرغوبیت و دلایل دیگر در انتخاب و تهیه کف‌پوش مناسب موثر است.

  • هزینه

هرکدام از کف‌پوش‌های ساختمان از نظر جنس و مواد اولیه به‌کاررفته در آن و طبق کیفیت، هزینه‌های خاصی از تولید تا نگهداری را دارند و باید در انتخاب درست به بودجه خود هم توجه کرد.

  • شستشو و نظافت

بیشتر صاحب‌خانه‌ها مخصوصا خانم‌ها مایل هستند، کف‌پوش‌های آنها طوری اجرا شود که بتوانند آن را شستشو داده و تمیزکردن آن کار ساده‌ای باشد.

  • سلیقه شخصی

بیشتر افراد از لحاظ ظاهر و هزینه، بودجه و سلیقه‌های متفاوتی که دارند و سعی در انتخاب کف‌پوش مناسب می‌کنند.

هم چنین بخوانید : انواع آب بندی استخر

 

انواع کف‌پوش‌های مناسب ساختمان

کف‌پوش‌ها معمولا در حال و هوای خانه هم تاثیرگذار هستند و حتی به‌تنهایی هم می‌توانند خانه را بزرگ‌تر یا کوچک‌تر و حتی گرم‌تر نشان دهند. پس انتخاب یک کف‌پوش مناسب برای استفاده در مکان‌های مختلف خانه بسیار اهمیت دارد. انواع کف‌پوش‌های مناسب در بخش‌های مختلف یک ساختمان عبارت‌اند از:

  • کف‌پوش سرامیکی

نمونه بهترین و مقرون‌به‌صرفه‌ترین کف‌پوش ساختمان محسوب می‌شود و دارای تنوع بالایی است. دارای نگهداری آسان بوده و از خاک رس و سفال تهیه می‌شود. این کف‌پوش دارای طرح‌های مختلفی بوده و می‌توان آن را داخل ساختمان و یا محیط‌های بیرونی مانند: تراس و حیاط هم استفاده کرد. مثلا می‌توان از سرامیک و کاشی در حمام، سرویس بهداشتی و از نمونه‌های دیگر آن در آشپزخانه‌ها، پذیرایی و حتی بین کابینت‌ها هم بهره برد.

  • کف‌پوش سنگ طبیعی

کف‌پوش‌های سنگ مانند مرمر بسیار کلاسیک هستند و موجب می‌شوند که خانه به یک فضای مدرن و چشم‌گیر تبدیل شود. اگر به دنبال فضایی لوکس و عالی هستید، بهتر است از کاشی‌ها یا پارکت وینیل که دارای ظاهری مانند سنگ مرمر است، استفاده کنید.

دارای نقش‌ونگارهای چشم‌نواز بوده و کف‌پوش با ظاهر سنگ مرمر بسیار منحصربه‌فرد است و شبیه خانه‌های دیگر هم نیست. از این کف‌پوش ساختمان در ویلاها، لابی رستوران، آپارتمان، کافی‌شاپ و به طور کلی در ساختمان‌های مختلف که کاربردهای متنوعی دارند؛ استفاده می‌شود. حتی در فضاهای بیرونی ساختمان مانند: بالکن، تراس هم کاربرد دارد.

  • کف‌پوش ساختمان چوبی

امروزه این نوع کف‌پوش بسیار رایج شده و بیشتر از گذشته در ساختمان‌ها استفاده می‌شود. این کف‌پوش به دلیل ساختار خود که به طبیعت نزدیک‌تر است، موجب گرمابخشی به خانه‌ها می‌شود و استفاده آن در ساختمان‌ها و منازل بسیار محبوبیت پیدا کرده است. در واقع این کف‌پوش چوب از الیاف فشرده تهیه شده که امروزه پارکت لمینت و ترموود از نمونه‌های کف‌پوش‌های رایج مورداستفاده در بازار محسوب می‌شوند. این کف‌پوش بسیار زیبا و مقاوم است و با دکوراسیون‌های سنتی و مدرن هم هماهنگ می‌شود.

این نوع کف‌پوش ساختمان را در بیشتر مکان‌ها می‌توان استفاده کرد و لازم است هر مواد اولیه را در مکان‌های مناسب خود استفاده کرد. مثلا می‌توان کف‌پوش سالن پذیرایی، اتاق‌خواب، کف‌پوش مناسب برای تراس، بالکن و روف‌گاردن ساختمان یا کف‌پوش‌های دور ویلا و استخر را با انواع مختلف کف‌پوش‌های چوبی تزیین کرد. البته برای مکان‌های مرطوب باید از نمونه ترموودها انتخاب کرد و برای کف‌پوش‌های خانه هم پارکت‌ها مناسب‌ترین گزینه هستند.

  • کف‌پوش‌های اپوکسی

کف‌پوش‌هایی بدون درز هستند و معمولا مایع بوده و با یک ضخامت استاندارد در کف‌پوش ساختمان‌ها استفاده می‌شوند. کف‌پوش‌های اپوکسی انواع طرح‌های متفاوتی دارند و می‌توان در مکان‌های مختلف از آن‌ها استفاده کرد.  برندهایی از این نوع محصول مانند پارکت لمینت‌ها، کاغذدیواری‌ها، قرنیز، کف‌پوش، دیوارپوش و پرده وجود دارند که کیفیت بسیار بالایی هم دارند. این نوع کف‌پوش‌ها از محبوب‌ترین کف‌پوش‌ها محسوب می‌شوند بر روی هر سطحی که دارای کاشی، بتن و موارد دیگر هستند، اجرا می‌شود و دارای استحکام بالایی هستند.

از کاربردهای این کف‌پوش می‌توان به استفاده آن در سالن‌های تاسیسات، انبارها، رستوران‌ها، تولیدات سنگین و… اشاره کرد. هدف روش‌های کنونی کف‌پوش رزینی هستند که یک نوع عایق الکتریکی است و به حرارت مقاوم بوده و در برابر مواد شیمیایی هم مقاومت زیادی دارند. کفپوش اپوکسی به عنوان کف‌پوش صنعتی در صنایع مواد غذایی، صنایع نساجی، داروسازی و… کاربرد دارد.

  • کف‌پوش پارکت

این هم یک نوع کف‌پوش ساختمان‌ است که دارای ویژگی‌هایی مانند مقاومت در مقابل ساییدگی و سایش داشته و زیبایی‌ منحصربه‌فردی هم دارد. به دلیل زیبایی و کاربردهای زیاد آن طرف‌داران بی‌شماری نیز دارد. پارکت یا همان فرش چوبی یا کف‌پوش چوبی نام دارد که برای پوشاندن کف‌ها از آن استفاده می‌شود.

  • کف‌پوش‌های بامبو

این کف‌پوش هم نوعی کف‌پوش چوبی است که جنسی از نی دارد. این کف‌پوش دارای استحکام بسیار بالایی بوده و زیبایی بسیار چشم‌نواز و جذابی دارد. از این کف‌پوش‌ها در فضاهای داخلی ساختمان، منازل مسکونی، شرکت‌های خصوصی و… استفاده می‌شود.

  • کف‌پوش‌های pvc

از بهترین مصالح برای کف‌سازی محسوب می‌شود و این نوع کف‌پوش ساختمان دارای ویژگی مخصوص ضد آب است و می‌توان با پای‌برهنه به‌راحتی روی آن قدم زد. از این نوع کف‌پوش‌ها در آشپزخانه‌های منازل مسکونی استفاده زیادی می‌شود.

  • کف‌پوش‌های ساختمان آرملات

این نوع کف‌پوش از کانی‌های معدنی سخت و محصولات صنعتی با مراحل دقیق و بر اساس استانداردهای جهانی تولید و تهیه می‌شوند. آرملات‌ها از بهترین گزینه‌ها برای پوشش‌های کف ساختمان‌ها محسوب می‌شوند.

مطلب پیشنهادی: کفپوش اپوکسی چیست ؟

کلام پایانی

کف‌ پوش ساختمان‌ دارای انواع متعدد و زیادی است که زیرمجموعه‌های متنوعی هم دارد. کاربردهای هر نوع کف‌پوش معرفی شده در مکان‌های داخلی تا زمین‌های ورزشی و حتی استخرها هم مشخص است. با آشنایی با انواع کف پوش‌ها و کاربردهای آن‌ها، افراد می‌توانند بهترین گزینه را برای فضای مورد نظر خود انتخاب کنند.

 

مطلب مرتبط : کفپوش اپوکسی صنعتی چیست؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره تخصصی

در اسرع وقت پاسخگوی سوالات شما هستیم.

با سلام

سوال خود را بپرسید

کارشناسان فروش ما در کمترین زمان پاسخگو هستند