نکات طلایی در انتخاب کفپوش برای گرمایش از کف

آنچه در این مقاله میخوانید

کفپوش برای گرمایش از کف را با دقت انتخاب کنید. کفپوش های مختلفی در بازار وجود دارند که می توانید بر روی لوله های گرمایشی کف قرار دهید، با این حال هر کفپوشی مناسب نیست. قصد داریم تا نکات طلایی انتخاب کفپوش برای سیستم های گرمایش از کف را برای شما بیان کنیم. امیدواریم با خواندن این مقاله استحکام سازان بتوانید بهترین نوع کفپوش را برای منزل و ساختمان خود انتخاب کنید.

انتخاب کفپوش برای گرمایش از کف

برای انتخاب کفپوش مناسب برای سیستم گرمایش از کف ابتدا اجازه دهید تا این سیستم را بررسی کنیم. سیستم گرمایش از کف از طریق شبکه ای از لوله های گرم شده یا کابل های حرارتی در زیر کف پوش قرار می گیرند و گرما را توزیع می کنند. گرما به آرامی از کف به بالا منتقل می شود و باعث می شود تا فضای داخلی به طور یکنواخت گرم شود. این مسئله به خصوص برای فرهنگ های شرقی از اهمیت بالایی برخوردار است چرا که بیشتر زمان خود را بر روی کف اتاق صرف می کنند. همچنین، این گرما باعث می شود تا فضایی مناسب برای بازی کودکان ایجاد گردد. در زمان انتخاب کفپوش برای گرمایش از کف باید به این مسئله توجه کنید که کفپوش باید در برابر حرارت و رطوبت مقاومت داشته باشد. چه نوع کفپوش هایی مقاوم هستند؟ در ادامه انواع آن را بررسی خواهیم کرد.

ضخامت و چگالی کفپوش مناسب گرمایش از کف

ضخامت کفپوش مد نظر خود را بررسی کنید. برای آنکه کفپوش بتواند به خوبی گرما را منتقل کند حداکثر ضخامت پیشنهاد شده توسط مهندسان 18 میلی متر است. اگر یک کفپوش بیش از حد ضخیم باشد چه اتفاقی رخ می دهد؟ در این حالت کفپوش مانند یک عایق عمل خواهد کرد و گرما به سطح منتقل نخواهد شد.

دقت کنید هر چه ضخامت بالاتر باشد، چگالی آن نیز بیشتر می شود. بهتر است برای آنکه ضخامت نیز در اندازه مناسب باشد، نوعی را انتخاب کنید که چگالی متوسط داشته باشد.

مقاومت در برابر دما و تغییرات آن

گرما می تواند باعث از بین رفتن رطوبت کفپوش شود. در این حالت، اگر از چوب طبیعی استفاده کرده باشید، این احتمال وجود دارد که حالت خود را از دست بدهد و دچار فرو رفتگی شود. برای رفع این مسئله، پیشنهاد می کنیم از کفپوش های چوبی لمینت شده استفاده کنید. کفپوش های چوبی مهندسی شده یا کامپوزیت از ثبات خوبی برخوردار هستند و در مقابل گرمای سیستم گرمایشی از کف عملکردی خوبی از خود نشان می دهند.

کفپوش های فوم و پی وی سی را برای قرار دادن بر روی سیستم گرمایش از کف توصیه نمی کنیم. این نوع کفپوش ها برای نصب نیاز به چسب دارند؛ چسب پس از مدتی در اثر گرما از بین می رود. این مسئله باعث ایجاد شیار میان کفپوش و نفوذ ذرات گرد و غبار در آن خواهد شد. این مسئله آلودگی محیطی را افزایش و عملکرد این نوع کفپوش ها را به طرز قابل توجهی کاهش می دهد.

کاشی کف برای انتقال بهتر گرما

کاشی های سرامیکی رسانایی حرارتی بالایی دارند، شما می توانید در آشپزخانه و حمام از آن استفاده کنید و نگران رطوبت زیاد نباشید. برای نصب آن روی سیستم گرمایشی از کف یک غشای جدا کننده استفاده می کنند. این غشا کمک می کند تا کاشی های سرامیکی بر روی سطح به خوبی قرار گیرند و از خطر ترک به دور بمانند.

بیشتر بخوانید: با کف پوش ‌های آپوکسی پرطرفدار آشنا شویم

کفپوش وینیل برای سیستم گرمایش از کف

این نوع کفپوش از جنس پلاستیک مخصوص است. ظاهر آن زیبا و شیک بوده و این امکان وجود دارد که آن را برای سیستم های گرمایش از کف استفاده کنید. با این حال، برای به کارگیری کفپوش های وینیل لازم است تا یک سنسور دما در سیستم گرمایش قرار گیرد تا از افزایش دمای بیش از حد جلوگیری کند. اگر اتاقی دارید که به خوبی عایق بندی شده است و به حرارت کمی نیاز دارد، این کفپوش را انتخاب کنید.

کفپوش های مشمع

کفپوش مشمع تا حدودی مشابه وینیل است با این تفاوت که نسبت به حرارت مقاوم تر است. این کفپوش نسبت به دمای بالا مقاومت می کند، اما رطوبت را نمی تواند به خوبی تحمل کند. در نتیجه، در محیط های مرطوب از آن استفاده نکنید. برای آشپزخانه، حمام و دستشویی بهتر است به جای مشمع از کفپوش های وینیل بهره گیرید.

کفپوش های سنگی برای سیستم گرمایش از کف

سنگ ها تنوع بالایی دارند. از نظر زیبایی گزینه ای جذاب هستند و در اتاق های مختلفی می توان از آنها بهره گرفت. اگر سنگ را به عنوان کفپوش برای گرمایش از کف انتخاب می کنید؛ باید به ضخامت آن دقت کنید. اگر سنگ ضخیم باشد ممکن است گرما به خوبی انتقال پیدا نکند.

کفپوش ساروج

ساروج محصولی است که از خاک رس و آهن تهیه می شود. این نوع کفپوش در مقابل رطوبت و بخار مقاومت خوبی از خود نشان می دهد. همچنین گرما و حرارت را به خوبی منتقل می کند. شما می توانید از آن هم در محیط های مرطوب مانند حمام و هم در فضاهای خشک مانند اتاق نشیمن استفاده کنید.

نگهداری از کفپوش روی سیستم های گرمایشی

زمانی که کفپوش برای گرمایش از کف را انتخاب کردید، باید به نحوه نگهداری از آن نیز توجه داشته باشید. پس از نصب سیستم گرمایشی و کفپوش، تا 24 ساعت به آن استراحت دهید و از روشن کردن سیستم خودداری کنید.

دما را به سرعت افزایش ندهید و به تدریج و در طول چند روز این کار را انجام دهید تا به دمای مد نظر خود برسید. از موکت و فرش های ضخیم بر روی کفپوش ها استفاده نکنید.

اگر قصد دارید تا دما را کاهش دهید، به صورت تدریجی این کار را انجام داده و در طول چند روز میزان دما را کاهش دهید.

سخن پایانی

برای انتخاب کفپوش مناسب برای سیستم های گرمایش از کف، لازم است به عوامل مختلفی توجه کنید. ضخامت، چگالی، انتقال گرما و مقاومت آن نسبت به رطوبت تنها بخشی از این عوامل هستند. برای آنکه بتوانید انتخاب دقیق تری داشته باشید، با کارشناسان ما در مجموعه استحکام سازان در تماس بگیرید و اطلاعات لازم را در اختیار آنها قرار دهید. مشاوران ما آماده راهنمایی و همکاری با شما هستند.

سوالات متداول

  • آیا می توان از هر نوع کفپوشی برای گرمایش از کف استفاده کرد؟

خیر، هر نوع کفپوشی برای سیستم های گرمایش از کف مناسب نیستد. کفپوش باید دارای ویژگی های خاصی باشد که در این مقاله به آنها اشاره کردیم.

  • ضخامت کفپوش برای گرمایش از کف چقدر باید باشد؟

ضخامت نباید از 18 میلی متر بیشتر باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره تخصصی

در اسرع وقت پاسخگوی سوالات شما هستیم.

با سلام

سوال خود را بپرسید

کارشناسان فروش ما در کمترین زمان پاسخگو هستند