کفپوش اپوکسی چیست ؟ + 10ویژگی مرموز کفپوش ها در سال 1402

آنچه در این مقاله میخوانید

کفپوش اپوکسی (EPOXY) چیست؟

کفپوش اپوکسی چیست؟ یک نوع از پوشش های مناسب برای سطوح صنعتی است که جدیدا مورد استقبال شرکت ها و سازمانهای بزرگ قرار گرفته است. یک ماده پلیمری به صورت مایع و با استحکام و دوام بالا، برروی سطح ساخته می شود که پس از خشک شدن به یک سطح مقاوم تبدیل می شود، که این ماده به عنوان کفپوش اپوکسی شناخته شده است.این نوع کفپوش ها برروی سنگ، بتن، فلزات، سرامیک، موزاییک و سیمان قابلیت پیاده سازی دارد. یکی از کفپوش های جذاب که در منازل مسکونی، ساختمان های تجاری و اداری، مراکز درمانی، مراکز فروش لوازم آرایشی و بهداشتی، پتروشیمی، نظامی، غذایی، خودروسازی و سالن های ورزشی کاربرد دارد ،کفپوش اپوکسی می باشد که به دلیل طیف وسیعی از خواص های مطلوب رزین اپوکسی، گزینه ای محبوب برای کفپوش به حساب می آید و دارای انواع و کاربردهای مختلفی است.

 

ساختار کف پوش اپوکسی

 

ساختار و ترکیبات کفپوش اپوکسی چیست؟

در اصل کفپوش اپوکسی نوعی سیستم اجرای کف از رزین مصنوعی می باشد که خاصیت محافظت از کف و یا تزیین و دکوراتیو را داراست و برروی لایه های بتنی،سنگ، فلزات، سرامیک، موزاییک و یا سیمان قابل اجرا است. این کفپوش ها می توانند از چند لایه رزین ترموست تشکیل شوند که یک سطح را پوشش میدهند و روی هر بستری که میخواهیم اعمال میشود. وقتی که لایه های زیری به صورت کامل خشک می شوند، کفپوش یک پیوند قوی و دائمی ایجاد میکند که به عنوان یک مانع غیرقابل نفوذ و تزئینی برای محافظت از بستر عمل می کند. رزین اپوکسی، هاردنر اپوکسی(سخت کننده)، پرکننده ها، مواد ساخت رنگ، مواد افزودنی آلی و معدنی، مواد تشکیل دهنده کفپوش اپوکسی می باشد.

 

10 ویژگی مطلوب کفپوش اپوکسی که باعث ارجحیت نسبت به سایر کفپوش ها می شود

  1. زیبایی و تنوع در طراحی و رنگ بندی که باعث شده در تزیین و دکوراتیو منازل و مکان های مختلف کاربرد های بسیاری داشته باشد.
  2. مقاومت در برابر آتش سوزی و حریق
  3. قابلیت پیاده سازی و اجرای آسان برروی انواع مختلف
  4. عایق الکتریکی
  5. قابلیت شستشو در دفعات زیاد و مقاوم در برابر نفوذ رطوبت
  6. قابلیت اجرا در محیط های تمیز و آنتی باکتریال
  7. مقاوم در برابر انواع آسیب ها (خوردگی، ضربه و سایش، اسید، قلیا و روغن)
  8. دارای استحکام مناسب و طول عمر بالا
  9. سبک بودن در برابر دیگر انواع کفپوش ها در صنعت
  10. اقتصادی و مقرون به صرفه بودن در برابر سایر متریال های موجود در بازار

کاربرد ها و انواع کفپوش اپوکسی

از نظر زیبایی شناسی بصری، کفپوش اپوکسی بدون درز، بسیار متنوع و در دسترس هستند تا در طیف وسیعی از رنگ ها، سبک ها، جلوه ها و گزینه های تزئینی تولید شوند که به دلیل کیفیت و مقاومت، نصب راحت و آسان و تنوع قیمت های بسیاری که دارند دارای کاربرد و مصارف گوناگونی هستند. این ویژگی ها، آن ها را برای تاسیسات و مکان های صنعتی و تجاری مناسب می کند. چند نوع کلی کفپوش اپوکسی وجود دارد که عبارتند از : کفپوش اپوکسی آنتی استاتیک، دکوراتیو، بیمارستان، آنتی باکتریال، پارکینگ و پلی یورتان

 

کفپوش اپوکسی صنعتی چیست؟

باتوجه به ویژگی هایی که کفپوش اپوکسی صنعتی دارد، شامل چندین کاربرد از قبیل  مقاومت در برابر سرخوردن، مقاومت در برابر عوامل شیمیایی، سایش، رشد و تکثیر میکرو ارگانیسم ها و جلوگیری از نفوذ آب می شود که این خواص ها موجب می شود، این نوع کفپوش کاربرد بسیاری در مکان های صنعتی داشته باشد.

 

انواع کفپوش صنعتی کدامند؟ 

  • کفپوش صنعتی آنتی استاتیک:

سیستم کفپوش آنتی استاتیک (ESD)، این نوع پوشش ها از نوعی مواد تشکیل شده اند که  الکتریسیته از روی آن ها جمع میشود و از طریق روشی مخصوص، الکتریسیته را به چاه ارت منتقل می کنند . به همین دلیل است که این محصول را می توان در مواردی که جرقه ممکن است خطرناک باشد، استفاده کرد. مانند انبارهای نگهداری مهمات و مواد منفجره، انبار های نگهداری مواد قابل اشتعال، صنایع الکترونیک، اتاق های کنترل . ضمنا به این محصول به دلیل جلوگیری از جرقه های احتمالی ناشی از الکتریسیته ساکن، به آن روکش ضد جرقه نیز می گویند.

 

  • کفپوش اپوکسی بیمارستان:

اپوکسی پرکاربردترین سیستم اجرای کف در بیمارستان ها می باشد. زیرا تمامی مشخصات ها را رعایت کرده است. چرا که بیشترین اتفاقات نظیر سرخوردن و یا سقوط در بیمارستان ها اتفاق می افتد. کفپوش اپوکسی بیمارستان با افزایش مقاومت در برابر لغزش، این خطر را کاهش می دهند و همچنین در برابر اشعه ماورای بنفش و انواع خرابی ها نیز مقاومت لازم را دارند. این نوع کفپوش همچنین محیطی عاری از میکروب و استریل شده را برای بیمارستان ها فراهم میکند. این نوع پوشش، در اتاق های عمل و بیماران، حمام ها و فضاهای اشتراکی بیمارستان ها نیز عملکرد خوبی دارند.

 

 

 

کفپوش رزینی بیمارستان

 

  • کف پوش اپوکسی صنعتی آنتی باکتریال:

کفپوش های آنتی باکتریال به جلوگیری از میکرو ارگانیسم ها مانند رشد باکتری ها، قارچ ها و کپک ها کمک می کنند. کف های بدون درز و اجرا شده روی بستر، به طور طبیعی آنتی باکتریال هستند. زیرا هیچ درزی وجود ندارد که باکتری ها بتوانند در آن محل نگهداری شوند و به طور بالقوه رشد کنند.

 

  • کف پوش اپوکسی صنعتی پارکینگ:

این نوع سیستم اجرایی کف، دارای ویژگی های ضد لغزش و لیز خوردن بوده و ذاتا در برابر رطوبت و آب مقاومت دارد. بنابراین، این دو ویژگی کفپوش اپوکسی پارکینگ را به یکی از بهترین گزینه ها برای پارکینگ و سایر فضاهایی که در معرض آب باران و رطوبت بالا هستند تبدیل میکند. یکی از راه هایی که میتوانید پارکینگتان را از سیستم کف مناسب پوشش دهید، انتخاب کفپوش اپوکسی است. این نوع کفپوش ها به دلیل طیف وسیعی از رنگ هایی را که در خود اختصاص میدهند، میتوانند فضاهای پارکینگ های کسل کننده را به پارکینگ های رنگارنگ و زیبا که شبیه نمایشگاه های خودروهای فانتزی هستند، تبدیل کند.

 

 

 

کف پوش صنعتی پارکینگ

 

 

  • کف پوش اپوکسی پلی یورتان :

اگر میخواهید کفپوش مورد نظرتان علاوه بر زیبایی برایتان کابردی هم باشد، بهترین انتخاب کفپوش اپوکسی پلی یورتان است. چرا که آنها برای گرمایش از کف بسیار مناسب هستند و روشی بسیار کاربردی و معمول برای داخل منازل و آشپزخانه های مدرن می باشد. این کفپوش ها چندین برابر بهتر و مقاوم تر از کفپوش های چوبی و یا کاشی ها هستند که رفت و آمد بر روی آنها بسیار راحت است. این نوع کف پوش ها دارای انواع مختلفی از رنگها در بازار هستند.

 

مزایا کف پوش اپوکسی چیست؟

حالا که این نوع از سیستم های اجرایی کف را شناختیم و با کاربرد های آن آشنا شدیم ، بهتر است که به مزایا و معایب این کفپوش ها بپردازیم که در نهایت بتوانید تصمیم بگیرید از چه نوع سیستمی برای اجرای کف ساختمان و مکان مورد نظر خود استفاده کنید که کارایی داشته باشد. کفپوش اپوکسی در مقایسه با کفپوش های دیگر مانند وینیل، کاشی یا فرش دارای مزایای متعددی است.

  • زیبایی شناسی در طراحی

کفپوش اپوکسی را میتوان به عنوان یک سطح صاف و بدون درز و با قابلیت شستشوی آسان و دارای طیف وسیعی از رنگ بندی قابل تنظیم ، روی انواع سطوح اعمال کرد.

  • نگهداری و مراقبت

از آنجایی که گفتیم کفپوش اپوکسی یک گزینه بدون درز و غیر قابل نفوذ است، بستر بتنی را از مواد شیمیایی ،خاک، مایعات و سایر آلاینده ها محافظت میکند. این کار باعث می شود که کف ها به راحتی تمیز شوند و فقط به یک اسکرابر یا پاک کننده تمام منظوره برای تمیز کردن استاندارد نیاز داشته باشد و به غیر از این دیگر نیازی به گزینه های بیشتری ندارد. به همین منظور این ویژگی باعث شده است که به یک سیستم کف عالی در دراز مدت تبدیل شود.

  • ایمنی

یکی از جنبه هایی که بسیاری از ساکنان ساختمان های تجاری و صنعتی را نگران می کند،ایمنی کفپوش است که این مزیت کفپوش اپوکسی کمتر مورد توجه قرار گرفته است و این مزیت ، توانایی آن کفپوش در ایجاد پروفیل ضد لغزش با پخش شن و ماسه برروی پوشش بدنه خیس در هنگام استفاده است.

  • ماندگاری

کاربرد های کفپوش اپوکسی میتواند از تراکم تردد افراد پیاده تا تردد کامیون و لیفتراک متفاوت باشد. بنابراین این نوع کفپوش صنعتی، میتواند یک گزینه خوب باشد که قابلیت استحکام در برابر تحمل طیف گسترده ای از فشار های حداکثری را داشته باشد و به عنوان یک ماده مقاوم در برابر سایش و مواد شیمیایی نیز باشد. که این ویژگی ها آن را به یک گزینه مناسب و با دوام بالا برای اکثر مکان های صنعتی تبدیل کرده است.

  • سازگار با محیط

به عنوان یکی از متنوع ترین گزینه های کفپوش، کفپوش اپوکسی برای محیط های مختلف مانند صنعتی، تجاری، پزشکی، تولید مواد غذایی و آشامیدنی، حمل و نقل هوایی، تفریحی، مراقبت های بهداشتی، تولید ،آموزشی، خواروبارفروشی، خرده فروشی و بسیاری از موارد دیگر مزایا میتواند مورد استفاده قرار میگیرد.

 

نتایج نصب ضعیف سیستم کفپوش: مراقب خرابی ها و اشتباهات اجرای کف رزین باشید!

اگرچه سیستم های کف رزینی فواید و مزایای متعددی را به همراه دارند، اما این مزایای ذاتی تنها زمانی تحقق میابد که سیستم کف به درستی نصب شده باشد. یکی از اجزای حیاتی و ضروری برای اینکه مطمئن شویم نصب کفپوش موفقیت آمیز بوده است، این است که نصاب واجد شرایط لازم کفپوش کار نصب را انجام دهد. چرا که تخصص و دقت از عناصر کلیدی فرآیند نصب است. همیشه این را در نظر داشته باشید که زمان نصب، بسته به ضخامت سیستم کفپوش و اندازه پروژه میتواند متفاوت باشد.

  1. سیستم های کف رزینی که به طور نامناسب نصب می شوند، میتوانند منجر به لایه لایه شدن و بلند شدن لایه از روی سطح شوند.
  2.  این نتیجه ناخواسته معمولا به دلیل آماده سازی ضعیف سطح، قبل از اجرای کف نهایی ایجاد می شود.
  3. قبل از نصب و اجرای هرگونه پوشش، بستر کار باید به درستی آماده شود. یکی دیگر از انواع خرابی کف، ایجاد حباب هوا در کفپوش رزینی است.
  4. این نوع خرابی ممکن است به دلیل رطوبت بیش از حد در بستر، ایجاد شود. توجه به این موضوع هنگام اجرای پوشش روی یک بستر بسیار مهم است.
  5. استفاده از نوع نامناسب سیستم کف رزینی برای یک محیط نامتناسب، می تواند منجر به شکست کف و در نهایت آسیب به بستر شود.

 

کلام آخر

به طور کلی، سیستم های کفپوش رزینی زمانی که توسط یک متخصص مجرب نصب می شوند، می توانند راه حل طولانی مدت و بدون نگرانی باشند و از آن جایی که دارای طول عمر و دوام بالایی هستند، یک گزینه جذاب و کاربردی برای استفاده مادام العمر در کاربری های تجاری و صنعتی هستند. در نهایت اپوکسی کف گزینه ای بسیار عالی برای انواع محیط های صنعتی و تجاری هستند که علاوه بر زیبایی، عملکرد را نیز برای افراد راحت تر کرده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره تخصصی

در اسرع وقت پاسخگوی سوالات شما هستیم.

با سلام

سوال خود را بپرسید

کارشناسان فروش ما در کمترین زمان پاسخگو هستند