کفپوش های صنعتی در چه جاهایی کاربرد دارند؟

آنچه در این مقاله میخوانید

کفپوش اپوکسی چیست ؟ کاربرد کفپوش های صنعتی چیست ؟ بیشترین نوع کف‌پوش‌هایی که در صنعت استفاده می‌شود، کف‌پوش‌های بتنی هستند. ولی اگر این کف‌پوش‌ها نیاز کاربران را برآورده نکنند، از کف‌پوش‌های دیگر صنعتی نیز استفاده می‌شود. کف‌پوش‌های صنعتی به دو گروه پایه سیمانی و پایه رزینی تقسیم می‌شوند. کاربرد کف‌پوش‌های صنعتی بسیار زیاد بوده و هرکدام دارای ویژگی‌های خاصی هستند. آن‌ها برای نیاز مصرف‌کنندگان تولید می‌شوند. معمولا از موادی ساخته می‌شوند که با اقدامی که قرار است روی آن انجام شود، هماهنگی دارند. در ساخت این کف‌پوش‌ها از انواع مواد پلیمری نیز استفاده می‌شود.برای این که یک کف‌پوش مناسب را انتخاب کنید، ابتدا باید مطمئن شوید، پوشش کف با کاری که قرار است روی آن انجام شود، تناسب داشته باشد. باید به نوع زمین که می‌تواند، خشک، نیمه‌خشک یا مرطوب باشد و به نوع کاری که باید انجام شود نیز توجه کرد. باید محل مورداستفاده کف را هم موردنظر قرار دهید تا بتوانید نیاز و خواسته متقاضی را انجام دهید. عواملی که در انتخاب یک کف‌پوش مناسب اهمیت دارد، عبارت‌اند از:

  • در برابر آتش‌سوزی و حتی مواد شیمیایی دارای مقاومت بالا باشد.
  • در مقابل ترک‌خوردگی و زیر بارهای سنگین ناگهانی مستحکم باشد.
  • حرکت روی آن راحت باشد و لیز یا سر نخورد.
  • در مقابل ساییدگی هم مقاوم باشد.
  • دارای نمای مناسبی باشد.
  • نوع زیرسازی و سلیقه شخصی هم مهم است.
  • هزینه نگهداری و ساخت مناسب باشد.

البته باید بدانید که هیچ پوششی تمام نیازها و خواسته افراد را به‌درستی تامین نمی‌کند. اما بعضی از این کف‌پوش‌ها به طور نسبی می‌توانند، تا حدودی مناسب باشند.

 

کف‌پوش‌های صنعتی در چه مکان‌هایی نصب می‌شوند؟

مواد اولیه ساخت کف‌پوش‌ها به‌خصوص برای مکان‌های صنعتی که کاربردهای مختلفی دارند، متفاوت تولید می‌شوند. کاربرد کف‌پوش‌های صنعتی در صنایع غذایی، دارویی، باشگاه‌های ورزشی، الکتریکی و … زیادی است. بنا به محیط‌هایی که قرار است در آن نصب شوند، بعضی از خصوصیات و ویژگی‌های خاصی به مواد اولیه آن‌ها اضافه می‌شود. در مکان‌هایی که با لوازم الکتریکی حساس مرتبط است، معمولا از کف‌پوش‌های اپوکسی آنتی استاتیک استفاده می‌شود که گزینه مناسبی است. در پارکینگ‌های عمومی، پیاده‌روها، بیمارستان‌ها و … می‌توان انواع کف‌پوش‌های پلیمری را نصب و اجرا کرد.

 

کف‌پوش صنعتی چند دسته هستند؟

کف‌پوش‌های صنعتی یک نوع کف‌پوش جدید برای صنایع مختلف محسوب می‌شود. زمانی که از کاربرد کف‌پوش‌های صنعتی صحبت می‌شود، ابتدا باید با انواع مختلف کف‌پوش‌ها آشنا باشید. هرکدام از این کف‌پوش‌ها ویژگی مخصوص و کاربردهای خاص خود را دارند. کف‌پوش‌های صنعتی دودسته هستند که عبارت‌اند از:

  • کف‌پوش‌های پایه : از انواع کف‌پوش‌های صنعتی می‌توان به نوع سیمانی آن یعنی بتنی سخت، کف‌پوش بتن سخت رنگی، کف‌پوش بتن مسلح و آرملات اشاره کرد.
  • کف‌پوش‌های پلیمری : از انواع این کف‌پوش‌های پلیمری می‌توان به کف‌پوش‌های اپوکسی صنعتی، پلی‌اورتان، کفپوش اپوکسی صنعتی ورزشی PVC و پلی متاآکریلات اشاره کرد.

 

انواع کف‌پوش‌های صنعتی از لحاظ جنس

معمولا از کف‌پوش‌هایی که از جنس پلیمری هستند، در صنعت‌های  مختلف استفاده می‌شود. ولی از نظر کیفیت، ضخامت و حتی خصوصیات ظاهری، طبق نیازهای صنایع طراحی و اجرا می‌شوند. از انواع معروف و به‌روز کف‌پوش‌های صنعتی، کف‌پوش‌های اپوکسی و پلی‌اورتان هستند که در داخل کشور بسیار شناخته شده‌اند. این کف‌پوش‌ها را روی سطح بتن می‌توان اجرا کرد. دیگر نمونه‌های کف‌پوش‌های صنعتی می‌توان به پلی اوره و کامپوزیتی هم اشاره کرد.

در بیشتر بخش‌های صنایع و ساختمان‌ها از کف‌پوش‌های ترموپلاستیک پلی‌پروپیلن و پلی‌اتیلن استفاده می‌کنند. اما پیشرفت در بخش‌های صنعت موجب شده که کاربرد کف‌پوش‌های صنعتی برای مکان‌های ویژه بیشتر تنوع پیدا کند. در نهایت می‌توان گفت انواع کف‌پوش‌های صنعتی عبارت‌اند از:

  • کف‌پوش‌های صنعتی پلی‌یورتان
  • کف‌پوش صنعتی اپوکسی
  • کف‌پوش صنعتی پلی متیل متا آکریلات

 

انواع کف‌پوش‌های صنعتی از لحاظ کارایی

باتوجه‌به کاربرد کف‌پوش‌های صنعتی در بیشتر بخش‌های اقتصادی و صنعتی، هرکدام از این کف‌پوش‌ها در دسته‌بندی‌های جداگانه‌ای قرار گرفته‌اند. هر کدام کاربردهای خاصی دارند و متقاضی‌ها می‌توانند باتوجه‌به این تقسیم‌بندی‌های ارائه شده یک انتخاب درست و مناسبی انجام دهند. تقسیم‌بندی کف‌پوش‌های صنعتی از لحاظ کارایی عبارت‌اند از:

  • کف‌پوش صنعتی ضد اسید
  • کف‌پوش صنعتی با کاربری سنگین
  • کف‌پوش اپوکسی آنتی استاتیک
  • کف‌پوش صنعتی سالن‌های تولید

 

انواع کف‌پوش‌های صنعتی بر اساس ضخامت

بعضی از ویژگی‌های کف‌پوش‌ها در تولید نهایی سطح نشان می‌دهد که کف‌پوش‌ها چه وزنی را می‌توانند تحمل کنند. برای این منظور باید به نوع و اندازه رفت‌وآمدها توجه کرد تا نمونه‌های مناسبی از کف‌پوش‌ها را انتخاب کرد. کف‌پوش‌ها بر اساس ضخامت بر چند دسته تقسیم می‌شوند که شامل موارد زیر می‌شوند:

  • دارای کاربری سنگین
  • با تردد سبک
  • دارای کاربری بسیار سنگین
  • با تردد بسیار سبک

 

بیشتر بخوانید : با انوع آب بندی استخر آشنا شوید

 

انواع رایج کف‌پوش‌های صنعتی و مکان‌های استفاده از آن‌ها

زمانی که در مورد کاربرد کف‌پوش‌های صنعتی بحث می‌شود، انواع کف‌پوش‌های صنعتی را به یاد می‌آوریم که هرکدام دارای خصوصیات خاصی هستند. در این مقاله انواع کف‌پوش‌های صنعتی را با کاربردهایی که دارند و مکان‌هایی که از آن‌ها استفاده می‌شود را بیان می‌کنیم که عبارت‌اند از:

 

  • کف‌پوش بتنی

این کف‌پوش تنوع زیادی دارد و پایه بیشتر کف‌پوش‌های صنعتی است. کف‌پوش بتنی می‌تواند با دیگر کف‌پوش‌ها مانند: پلی‌اورتان و اپوکسی ترکیب شده و کفی بسیار محکم ایجاد کند.

 

  • کف‌پوش بتنی صنعتی 

کاربرد کف صنعتی در جهان بسیار زیاد است. از کف‌پوش‌های بتنی صنعتی معمولا در ساخت جاده‌ها، پارکینگ‌های چندطبقه و حتی معابر استفاده می‌کنند. چرا که بسیار بادوام بوده و فشار مستمر و پی‌درپی را تحمل می‌کنند. این کف‌پوش‌ها به دلیل منافذی که دارند، راحت رطوبت و مواد شیمیایی و انواع مختلف آلودگی‌ها را به خود جذب می‌کند. همین دلیل باعث شده از این کف‌پوش‌ها در صنایعی که باید بهداشت را رعایت کنند، استفاده نشود؛ چرا که مشکل ایجاد می‌کند.

 

  • کف‌پوش بتن پولیشی و بتو مکس

این دو کف‌پوش به دلیل استحکام و زیبایی که دارند، طرف‌داران زیادی پیدا کرده‌اند. البته این کف‌پوش‌ها همان کف‌پوش‌های بتنی صنعتی هستند که با ماده‌های خاصی منافذ باز آن را پرکرده‌اند. سطح این کف‌پوش‌ها را صیقل می‌دهند تا درخشان شوند. بتومکس تکنولوژی پیشرفته بتنی پولیشی است که با مواد و ابزار و تجهیزاتی آن را ارتقا داده‌اند تا کیفیت این کف‌پوش از بتن پولیشی عالی‌تر شود. کف‌پوش‌های بتنی پولیشی هم مواد شیمیایی، رطوبت و… را به خود جذب می‌کند. مقاومت آن در برابر ترافیک‌های سنگین، فشار و ضربه‌های سنگین زیاد است. می‌توان گفت یک کف‌پوش همه‌کاره محسوب می‌شود. از این کف‌پوش‌ها براق بتومکس در رستوران‌ها، مراکز تجاری و صنعتی، گالری‌های هنری، انبارها، کف سوله‌های صنعتی و حتی منازل مسکونی هم می‌توان استفاده کرد.

 

  • کف‌پوش لاستیکی

این کف‌پوش‌ها سطحی راحت دارند و بیشتر مورداستفاده قرار می‌گیرند. کف‌پوش‌های لاستیکی در مقابل آب، لغزندگی‌ها و حتی آتش مقاومت زیادی دارد. به دلیل ایمنی از این کف‌پوش‌ها در کف کارخانه‌هایی که رفت‌وآمد زیادی دارند، استفاده می‌شود. در این نوع کف‌پوش معمولا لکه و خط و خراش، به دلیل ظاهری که دارد دیده نمی‌شود. البته این کف‌پوش‌های لاستیکی به نگهداری و تعمیر بیشتر نیاز پیدا می‌کند؛ چرا که سختی کف‌پوش بتنی را ندارد.

 

  • کف‌پوش‌های اپوکسی

بین کف‌پوش‌هایی که به آن‌ها اشاره شد، اپوکسی گزینه‌ای محبوب در صنایع محسوب می‌شود. کفپوش اپوکسی از رزین ساخته شده است که نگهداری راحتی دارد. این کف‌پوش‌ها را می‌توان روی سطح‌های کاشی و بتنی هم نصب کرد. از لحاظ دوام و طول عمر و حتی تنوع دارای موارد زیادی است. این کف‌پوش‌ها در برابر مواد شیمیایی اسید و باز و ترافیک‌های سنگین بسیار استحکام داشته و قیمتی مقرون‌به‌صرفه هم دارند.این کف‌پوش‌ها در انبارها، سالن تاسیسات تولیدی، صنایع سنگین، شرکت‌های لجستیک، رستوران‌ها، آشپزخانه‌های تجاری بسیار مورداستفاده قرار می‌گیرند. کاربرد کف‌پوش‌های صنعتی اپوکسی با کف‌پوش اپوکسی متفاوت است؛ زیرا نوع صنعتی معمولا از چندین لایه اپوکسی قوی ساخته می‌شود. این کار باعث مقاومت بیشتر آن در برابر ترافیک‌های مداوم و سنگین می‌شود.اپوکسی یک نوع کف‌پوش رزینی است که عایق برق و حرارت است. این کف‌پوش در برابر مواد شیمیایی مقاوم بوده و به‌عنوان یک کف‌پوش صنعتی در صنایع داروسازی، مواد غذایی، کارخانه‌های تولید مواد شیمیایی، صنایع نساجی، فراوری مواد غذایی و آزمایشگاه‌ها مورداستفاده قرار می‌گیرد.

 

  • کف‌پوش پلی‌یورتان

این نوع کف‌پوش صنعتی هم بسیار پر طرف‌دار بوده و ضد آب و خط و خراش است. دارای ترکیب شیمیایی پلی‌اورتان بوده و از کف در مقابل باکتری، رطوبت و حتی نواسانات دما محافظت می‌کند. این کف‌پوش در مقابل مواد شیمیایی، اشعه ماوراء بنفش و ساییدگی نیز مقاومت خوبی دارد.کف‌پوش‌ پلی‌یورتان بهترین انتخاب برای بخش‌هایی از صنایع مختلف مانند: نساجی، آشپزخانه‌های تجاری، داروسازی، سردخانه‌ها و فراوری مواد شیمیایی و حتی انبارها است. پلی‌اورتان یک‌لایه محافظتی برای دیگر کف‌پوش‌های صنعتی محسوب می‌شود. اگر با اپوکسی ترکیب شود، یک کف نفوذناپذیر ایجاد می‌کند.

 

سخن پایانی

با پیشرفت در تکنولوژی، تمام تجهیزات و ابزارهایی که به دست انسان ساخته می‌شوند، نیز به‌روز شده‌اند. یکی از این پیشرفت‌ها تولید و ساخت انواع کف‌پوش‌های مختلف با مواد اولیه متنوع است که موجب تولید بهترین نوع کف‌پوش‌ها شده است. کاربرد کف‌پوش‌های صنعتی و مصارف آن‌ها بسیار زیاد است. با توجه به سلیقه افراد و کاربری‌هایی که این کف‌پوش‌ها دارند، بسیار متنوع هستند. امیدواریم این مطلب از استحکام سازان ، مجری متخصص انواع اپوکسی کف ، برای شما عزیزان مفید بوده باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره تخصصی

در اسرع وقت پاسخگوی سوالات شما هستیم.

با سلام

سوال خود را بپرسید

کارشناسان فروش ما در کمترین زمان پاسخگو هستند