کاربرد رنگ خمیری چیست؟ + مزایا و معایب آن نسبت به دیگر رنگها

آنچه در این مقاله میخوانید

چندین سال است که صنعت رزین، بسیار رشد چشمگیری پیدا کرده است و استفاده کردن از رنگ ‌هایی که بر پایه رزین هستند، بیشتر از پیش، ضرورت پیدا کرده است. از نمونه‌ های رنگ ‌هایی که می توان با رزین ترکیب کرد، رنگ ‌های خمیری هستند که کاربرد رنگ خمیری بسیار زیاد است، و دارای اهمیت زیادی هستند. چرا که در رنگسازی، کاربرد های زیادی دارند. همچنین در دستگاه‌ های کامپیوتری و در رنگسازی، معمولا از رنگ ‌های خمیری استفاده می ‌کنند. زیرا رنگ دهی بسیار بالایی دارند و دارای تنوع هستند. در این مقاله از استحکام سازان، متخصص در اجرای اپوکسی کف، همراه ما باشید تا با کاربرد رنگ خمیری بیشتر آشنا شوید.

 

رنگ خمیری  یا خمیر رنگ چیست؟

رنگ خمیری از جمله پیگمنت پودری محسوب می ‌شود که، زمانی که با حلال ‌ها ترکیب می ‌شود، به صورت یک خمیر در می ‌آید تا راحت ‌تر بتوان از آن استفاده کرد. استفاده از این روش، راحت ‌تر از رنگ ‌ها با دانه‌ های پودری است. رنگ ‌های خمیری دارای انواع متنوعی هستند و معمولا به صورت غیر شفاف بوده و نمی ‌توان از آنها به تنهایی استفاده کرد و باید از دیگر مواد خشک کننده کمک گرفت. کاربرد رنگ خمیری بسیار متنوع بوده و دارای رنگ ‌های مختلفی است که در موقعیت ‌های متفاوت از آنها استفاده می ‌شود. همچنین باید دانست که رنگ ‌های آن جز رنگ ‌های اصلی و کاربردی به شمار می ‌آیند. رنگ خمیری نوعی ماده رنگی محسوب می ‌شود و برای رنگ کردن انواع پلی اورتان ‌ها، ژلکوت و رزین ‌ها مورد استفاده قرار می ‌گیرند.

 

رنگ خمیری

 

ویژگی ‌های مهم رنگ خمیری

رنگ ‌های خمیری، بعد از به وجود آمدن، به دلیل خصوصیات و کاربرد رنگ خمیری بسیار طرفدار پیدا کرده و افرادی که به صنعتگری و هنر علاقه دارند، به این رنگ توجه خاصی نشان می ‌دهند. از ویژگی ‌های مهم این رنگ، می ‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

 

توانایی ترکیب پذیری بالا

همان طور که گفته شد ترکیب رنگی رنگ خمیری، از رنگ ‌های اصلی است و برای اینکه بتوانید رنگ ‌های دیگر را به دست بیاورید، باید به ترکیب رنگ ‌ها بپردازید. اگر رنگ خمیری با دیگر رنگ ‌ها ترکیب شود، رنگ به دست آمده دارای کیفیت مناسبی بوده و آن را هم حفظ می ‌کند.

 

دارای غلظت بالا

رنگ خمیری طبق ساختاری که دارد، دارای غلظت زیادی است و هرچه غلظت رنگ بیشتر باشد، می ‌تواند حجم بیشتری را با میزان کمتر رنگ، پوشش دهد. از کاربرد رنگ خمیری در ابتدا می‌ توان، به صرفه‌ جویی کردن در هزینه ها اشاره کرد. زیرا با کمی رنگ خمیری بخش ‌های زیادی را می ‌توان پوشش داد و هزیه ها را کاهش داد.

 

دوست دار محیط زیست

از کاربرد رنگ خمیری می ‌توان به دوست دار محیط زیست بودن آن هم اشاره کرد که نسبت به رنگ ‌های صنعتی دارا است. در زمان استفاده از این نوع رنگ، هیچ بویی منتشر نمی ‌شود تا انسان و محیط را آزار دهد و استفاده از این رنگ راحت و بدون ضرر است.

 

از حلال ‌های مستقل بی ‌نیاز است!

بعد از خرید رنگ ‌های خمیری، برای اینکه آنها را از جامد به خمیری تبدیل کنید تا برای رنگ کردن رزین استفاده کنید، به حلال نیاز دارید. اما لازم نیست از حلال مستقل بهره ‌مند شوید. برای اینکه پیگمنت های بعد از ترکیب شدن با رزین، به حالت مایع در می ‌آیند و در آن به سادگی حل می ‌شود.

 

کاربرد رنگ خمیری

با توضیحاتی که در مورد ویژگی ‌های رنگ خمیری داده شد، ویژگی های رنگ های خمیری برای استفاده مشخص شد. اکنون به کاربرد رنگ خمیری در انواع صنایع می ‌پردازیم که شامل موارد زیر می شوند:

 

ترمیم اشیا و تعمیر

اگر فهمیدید که بعضی از وسایل سرامیکی، چوبی دچار ترک و یا شکستگی شدند، نباید زیاد نگران شوید. زیرا با استفاده از رنگ خمیری می ‌توان آنها را به راحتی ترمیم یا تعمیر کرد.

 

صنعت ساختمان سازی

از صنعت ‌های بسیار گسترده در دنیا، ساختمان سازی است و استفاده از رنگ خمیری در این صنعت بسیار زیاد است. برای رنگ کردن سازه‌ هایی مانند: سرامیک و چوب مورد استفاده قرار می گیرد و آنها از مواردی هستند که از رنگ خمیری استفاده بیشتری می کنند. برای پوشش دادن انواع سطح ‌های مختلف هم می ‌توان از آنها استفاده کرد و کاربرد رنگ خمیری در ساختن بعضی از آثار مقاوم در برابر شرایط آب و هوایی متنوع و ساخت قطعات و مدل ‌های دکوراتیو بسیار زیاد بوده و استفاده بیشتری از آن می ‌شود.

 

رنگ کردن سازه‌ های رزینی

سازه ‌های رزینی امروزه از هنرهای محبوب و پرطرفدار است، و باید توجه داشت که رنگ کردن و داشتن تنوع رنگی در زیبایی و حتی فروش این سازه ‌ها بسیار اهمیت دارد. از کاربرد رنگ خمیری در رنگ آمیزی رزین بی ‌رنگ هم، استفاده می ‌شود.

 

مزایای استفاده از رنگ خمیری

با ویژگی ‌های مهم و کاربرد رنگ خمیری می ‌توان گفت، دارای مزایای زیاد و مهمی است که از جمله این مزایای مهم عبارت اند از:

  • خطر آتش سوزی کمتری دارد.
  • امکان به دست آوردن ضخامت بدون شره وجود دارد.
  • دارای خواص مکانیکی و فیزیکی عالی است.
  • دوست محیط زیست و بدون حلال است.
  • خاصیت شکل مناسب و متنوعی دارد.
  • دارای پرت بسیار پایین بوده و برگشت پذیر است.

 

معایب استفاده از رنگ ‌های خمیری

به هر حال هر وسیله و موادی که مورد استفاده قرار می‌گیرد یک سری مزایا و معایبی دارد که از تعدادی معایب استفاده از رنگ خمیری می ‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • نمی ‌توان روی قطعات بزرگ مانند کشتی ‌ها از آنها استفاده کرد.
  • رنگ پودری دارای مشکلات تولیدی و اجرایی است.
  • رنگ خمیری و یا رنگ پودری در جهت پوشش فلزات استفاده می شود.
  • در خشک شدن رنگ به صورت کوره محدودیت وجود دارد.
  • نمی توان ضخامت بسیار نازکی از این رنگ ‌ها به دست آورد.

 

کلام پایانی

با مد نظر قرار دادن مزایا و معایب و کاربرد رنگ خمیری و رنگ ‌های پودری، می ‌توان گفت که کدام رنگ ‌های مایع یا پودری، در پوشش فلزات نقش داشته و کاربرد دارند. رنگ خمیری در صنایع، دارای کاربردهای زیادی است. امروزه با پیشرفت در زمینه رنگ ‌های پودری، بیشتر صنایع از این رنگ‌ ها بهره‌ مند می ‌شوند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره تخصصی

در اسرع وقت پاسخگوی سوالات شما هستیم.

با سلام

سوال خود را بپرسید

کارشناسان فروش ما در کمترین زمان پاسخگو هستند