پرایمر بتن اپوکسی چیست و چه کاربردی دارد؟

آنچه در این مقاله میخوانید

پرایمر اپوکسی

پرایمر بتن اپوکسی چیست ؟ یک آستر درزگیر بر پایه رزین اپوکسی بوده و دوجزئی است که پلی آمین‌ها را سخت می‌کند. این محصول دارای چسبندگی بسیار عالی به سطح‌های مختلف از جمله سطح بتنی و سیمانی دارد و توانایی نفوذ بسیار بالا به منافذ و عمق سطح‌ها را دارد. این پرایمر دارای مشخصه‌های مهم و کاربردی زیادی است. حالا باید دید بسته‌های اصلی پرایمر بتن اپوکسی چیست و به چه دلیلی از آن استفاده می‌شود؟

از مشخصه‌های این پرایمر می‌توان مقاومت آبی، شیمیایی و حلالی مطلوب این کالا را نام برد. پرایمر بتن اپوکسی را برای استحکام و اشباع‌سازی انواع سطوح زیر کار و بالابردن چسبندگی لایه‌های بعدی به سطوح زیر کار مخصوصا سطح‌های بتنی و سیمانی استفاده می‌کنند. به‌عنوان یکی از مصالح و عایق در ساختمان‌ها هم استفاده می‌شود.

دلیل استفاده از پرایمر بتن اپوکسی چیست؟

با ساختاری که پرایمر دارد، می‌تواند به‌عنوان یک پوشش اولیه روی سطح‌های بتن عملکرد خوبی داشته باشد. اولین دلیل استفاده از این محصول آماده‌کردن سطح است؛ زیرا این ترکیب‌های رنگی که کفپوش اپوکسی دارد، دارای مواد با ارزشی هستند که باید روی انواع سطح و بسترهایی که زیرسازی شده استفاده شوند.

بتن‌ها معمولا روی سطح خود نقص‌ها و اشکالات ریزی دارند که با این پرایمرهای اپوکسی پر می‌شوند. پس هرچقدر کف صاف‌تر باشد، پوششی که برای روی آن استفاده می‌شود، عملکرد بهتری خواهد داشت. پس پرایمر بتن اپوکسی چیست؟ می‌توان به‌اختصار دلایل استفاده از پرایمر بتن اپوکسی را این‌چنین نام برد:

  • صرفه‌جویی در رنگ مصرفی رویه

اگر از این کف‌پوش‌های اپوکسی روی سطحی که ترک دارد، ریخته شود، قسمت زیادی از آن هدر می‌رود و هزینه بیشتری را متحمل می‌شوید. پس از ابتدا توسط پرایمر بتن اپوکسی منافذ را پوشانده و سپس کف‌پوش اپوکسی را استفاده کنید.

  • موجب استحکام کف‌پوش است

این محصول فقط در زیرسازی‌های سطح استفاده نمی‌شود. بلکه در شروع کار هم موجب افزایش استحکام کف‌پوش‌ها هم می‌شود که فشار و وزن زیاد باعث خراب‌شدن کف‌پوش‌ها نشود.

  • ایجاد یک سطح یکنواخت و تراز

با استفاده از پرایمر بتن اپوکسی می‌توانید، مطمئن شوید که لایه‌های بعدی یکنواخت و تراز انجام می‌شوند. اگر سطح، ناهمواری‌های زیادی دارد، قبل از انجام پرایمر آن را تخریب کرده و با ترمیم یک سطح صاف را ایجاد کنید. بعد از آن لایه‌های بعدی و رنگ اپوکسی را مصرف کنید.

  • سرعت گسترش بالای رنگ

در زمان استفاده از رزین‌های اپوکسی که روی سطحی که حاوی پرایمر بتن اپوکسی است، رنگ با سرعت بیشتری پخش می‌شود و بدون این که به سطح جذب شود گسترده می‌شود. پس این کار باید در زمان کمتری انجام شود.

 

مطلب پیشنهادی : کفپوش اپوکسی صنعتی

 

کاربردهای پرایمر بتن اپوکسی

در اینجا باتوجه‌به توضیحاتی که برای استفاده از این محصول ارائه شد، می‌خواهیم بدانیم کاربرد پرایمر بتن اپوکسی چیست؟ این پرایمر مورداستفاده در سطح محصولی است که در مقابل خوردگی و زنگ‌زدگی قطعات عملکرد خوبی دارد و موجب می‌شود، تمامی قسمت‌های پوشش‌ها دارای چسبندگی خوبی باشند. از این پرایمرها به‌عنوان یک چسب در تولید هواپیما، اتومبیل، قایق و قسمت‌های دیگر استفاده می‌شود.

یکی دیگر از کاربردهای این محصول این است که می‌توان ساختار یا تنظیمات آن را تغییر داد تا موجب ایجاد واکنش‌های سریع یا کند، شفاف یا مات، سخت و سفت شده و یا انعطاف‌پذیری پیدا کنند. از پرایمر بتن اپوکسی در اغلب صنایع استفاده می‌شود. از این محصول در سیستم‌های الکتریکی، ابزارهای صنعتی، هوافضا و دریایی هم استفاده بی‌شماری می‌شود. پس می‌توان گفت کاربردهای بتن اپوکسی عبارت‌اند از:

  • پوشش مناسب برای انواع مختلف سطح‌های بتنی
  • پوشش حفاظتی برای آزمایشگاه‌ها
  • به‌عنوان پوشش حفاظتی در کارخانه‌های صنعتی
  • مناسب برای پوشش‌دادن سالن‌های ورزشی
  • پوشش حفاظتی درز ژوئن
  • یک پوشش مناسب برای استخرها و مخازن آب

 

مطلب مرتبط : آب بندی استخر

 

مزایای استفاده از پرایمر بتن اپوکسی چیست؟

پرایمر اپوکسی محصولی است که بسیار دقیق بوده و همان‌طور که گفته شد، دارای کاربردهای زیادی است. باتوجه‌به توضیحاتی که داده شد، حالا می‌خواهیم بدانیم مزایای استفاده از پرایمر بتن اپوکسی چیست؟ این محصول با چسبندگی فوق‌العاده‌ای که دارد، به سطح‌ها می‌چسبد که یکی از مزیت‌های اصلی این محصول است. از دیگر مزایای این محصول که می‌توان موارد زیر را نام برد:

  • به دلیل چسبندگی بالا بر روی سطح‌ها بعد از خشک و سفت‌شدن یک آستر محافظ خوبی ایجاد می‌شود.
  • این محصول از نظر تخلخل در ترکیب‌های خود صفر است و در مقابل نفوذ آب و رطوبت بسیار مقاوم است.
  • پرایمر به دلیل ترکیباتی که دارد، بسیار در برابر آتش مقاوم بوده و در نقاطی که آتش‌سوزی در آن وجود دارد؛ مانند یک پوشش ضدحریق عمل می‌کند.
  • پرایمر به دلیل رقیق بودن به سطح نفوذ می‌کند و بعد از سفت‌شدن محکم شده و دارای استحکام

بالایی می‌شود.

  • عمر این محصول بسیار طولانی است و می‌تواند برای زمان طولانی محکم باقی بماند.
  • در بیشتر دستگاه‌ها و ماشین‌ها حتی در ساختمان هایی که امکان لرزش و ضربه دیدن سطح وجود دارد. پرایمر در مقابل همه این مسائل مقاوم بوده و از هم باز نمی‌شود.
  • در اجرای رنگ و کف‌پوش، این محصول یک آستر بسیار مناسبی ایجاد می‌شود.

 

قیمت پرایمر بتن اپوکسی

این محصول کاربردی بسیار مقاوم بوده و در بیشتر سطح‌ها اجرا می‌شود و در بیشتر صنایع هم کاربرد دارد. حالا باید بدانیم عوامل قیمت‌گذاری روی پرایمر بتن اپوکسی چیست؟ چرا که قیمت این محصول به عوامل زیادی بستگی دارد. می‌توان از مهم‌ترین آن‌ها جنس کف موردنظر را نام برد. یعنی اگر سطح موردنظر ما پر از پستی‌وبلندی و سوراخ‌های متعدد باشد، باید از مواد بیشتری برای پرکردن آن استفاده کرد.

پس در قیمت آن هم موثر خواهد بود. عامل دیگری که در قیمت این محصول نقش دارند، کاربری پرایمر اپوکسی است. یعنی از این پرایمر بتن اپوکسی در کارخانه‌ها و کف سوله‌ها استفاده می‌شود و یا در صنعت که باز هم این مورد در قیمت آن تاثیر گذار خواهد بود. حتی نوع استفاده از این پرایمر بتن اپوکسی در انواع پارکینگ‌های تجاری، عمومی و مسکونی هم باعث ‌قیمت‌های متفاوتی می‌شود.

مطلب پیشنهادی: کفپوش اپوکسی چیست ؟ 

 

نحوه اجرای پرایمر اپوکسی روی سطح بتن و فلز

گفتیم که پرایمر اپوکسی دارای چسبندگی بسیار بالا و پوشانندگی انواع سطح‌ها است. این محصول برای استفاده روی سطح‌های بتنی، کاشی و موزاییک می‌تواند، یک گزینه بسیار مناسب باشد. زمانی که پرایمر اپوکسی را روی سطح بتن اجرا می‌کنند، با سطح یکی شده و دیگر از آن جدا نمی‌شود و ماندگاری بسیار بالایی هم دارد. اگر پرایمر را روی سطح‌های فلزی به کار ببرید، می‌توان از آن به‌عنوان یک بتونه و رنگ آستری استفاده کرد. پس سوال این است که بهترین روش اجرای پرایمر بتن اپوکسی چیست؟

روی سطح فلزی به‌راحتی سطح بتن می‌توان پرایمر اپوکسی را اجرا کرد. اما این کار نیاز به مهارت و دقت بسیار بالایی دارد. این محصول کاربردهای مختلفی برای هر شرایط دارد و در زمان انتخاب و استفاده باید به خصوصیات و کاربردهای آن توجه کنید تا بتوانید پرایمر اپوکسی مناسبی را برای خود انتخاب کنید. استفاده از پرایمر اپوکسی توسط متخصصین این کار انجام می‌شود. چرا که آن‌ها می‌دانند که استفاده از این محصول در کجا مناسب است.

 

نکات ضروری کاری در زمان استفاده از پرایمر بتن اپوکسی چیست؟

باتوجه‌به رقیق بودن این محصول که سریع با سطح‌های بتنی یکی می‌شود، در نهایت بسیار محکم و سفت می‌شوند. پس باید در زمان استفاده نکاتی را رعایت کرد که این نکات شامل موارد زیر می‌شود:

  • در زمان استفاده روی سطح و هنگام خشک‌شدن، به‌وسیله دمای سطح و محیط تحت تاثیر قرار می‌گیرد.
  • اگر در زمان استفاده از این محصول رطوبت و دما مناسب نبود، از اجرای پرایمر اپوکسی خودداری کنید.
  • پرایمرهای ترکیب شده قبلی را با پرایمرهای جدید مخلوط نکنید.
  • میزان تخلخل و بافتی که سطح دارد، در اندازه، مصرف و عملکرد پوشش موثر است.
  • اجزای پرایمر اپوکسی را طبق سطح موردنظر ترکیب کنید واز ترکیب اضافی خودداری کنید.
  • از درستی و اندازه اجرای پرایمر بتن اپوکسی مطمئن شوید.
  • پرایمرها را بعد از زمانی که برای مصرف تعیین کردند و بعد از مخلوط‌شدن به‌هیچ‌عنوان مصرف نکنید.

 

کلام پایانی

با توجه به اینکه فهمیدیم پرایمر بتن اپوکسی چیست و چه مزایای دارد، توانستیم با کاربردهای فراوان آن آشنا شویم. پرایمر اپوکسی در سطح‌های بتنی خیلی راحت اجرا می‌شود و به دلیل کاربردهای زیادی که دارد، در صنایع مختلف از آن استفاده می‌شود. سطح‌هایی که از پرایمر اپوکسی استفاده می‌شود، خیلی محکم بوده و دارای طول عمر زیادی هستند. شما می توانید برای دریافت قیمت اپوکسی کف و نیز کسب اطلاعات بیشتر در زمینه اجرای اپوکسی با کارشناسان و مشاوران ما در استحکام سازان در ارتباط باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره تخصصی

در اسرع وقت پاسخگوی سوالات شما هستیم.

با سلام

سوال خود را بپرسید

کارشناسان فروش ما در کمترین زمان پاسخگو هستند