نصب و اجرای صحیح آب‌بندی برای جلوگیری از نشت آب در مخازن بتنی

آنچه در این مقاله میخوانید

آب‌بندی سازه‌های بتنی

عایق‌بندی و آب‌بندی ساختمان‌ها و سازه‌های بتنی از جمله مواردی است که در حفظ امنیت سازه‌های بتنی و ساختمان‌ها بسیار موثر است و موجب بیشترشدن مقاومت و استحکام سازه‌ها می‌شود. معمولا بعضی از مواد و متریال‌هایی که به‌صورت خام در این سازه‌ها و حتی از ساختمان‌ها استفاده می‌شود، می‌تواند نم و رطوبت محیط اطراف خود را جذب کند و همین موجب کم‌شدن مقاومت سازه‌ها می‌شود. جذب آب و رطوبت و اسیدهای مختلف موجب می‌شود سرعت تخریب سازه‌ها و یا ساختمان‌ها بیشتر شود. پس آب‌بندی سازه‌های بتنی و ساختمان‌ها برای جلوگیری از نشت آب در مخازن بتنی و دیگر سازه‌ها از کارهایی است که به روش‌های مختلفی انجام می‌شود. برای مثال در اپوکسی کف برای افزایش طول عمر سطح بتنی وقتی کفپوش نوع ضد آب روی آن قرار می گیرد، کار محافظت از بتن را انجام می دهد.

 

علت نیاز به آب‌بندی در بتن

آب‌بندی بتن برای ساخت سازه‌ها بسیار اهمیت دارد و ضروری است. مهندسان باید در زمان بررسی و مطالعه روی طراحی سازه‌های بتنی مختلف و ساخت آنها و البته زمان اجرای بتن و سازه‌ها به آب‌بندی کردن بتن بسیار توجه کنند.

 

جلوگیری از نشت آب در مخازن بتنی

انجام‌ صحیح آب‌بندی در بتن به‌خصوص در ساخت و اجرای سازه‌های بتنی آبی مانند مخزن‌های بتنی و نگهدارنده آب شرب، تصفیه‌خانه‌ها برای فاضلاب و آب و… باید در زمان انجام کار و بعد از اجرای سازه توسط روش‌های تخصصی‌تری انجام شود. به‌طورکلی بعضی از سازه‌های بتنی نیاز بیشتری به آب‌بندی در بتن دارند که در بعضی از سازها هم اهمیت بسیاری داشته و دارای ضرورت است چرا که از نشت آب در مخازن بتنی جلوگیری می‌کند. عملکرد سازه به‌اندازه عدم تراوش سازه رابطه مستقیم دارد و با عایق بودن و اجرای صحیح آب‌بندی می‌توان عمر این سازه‌ها را تعیین کرد.

بتن‌ها از موادی شامل: ماسه، سنگ‌دانه، سیمان و آب تشکیل می‌شوند که در کنار آب نفوذپذیری زیادی دارند و موجب تخریب ساختار خود می‌شوند. پس آب‌بندی کردن بتن و عایق کردن آن و سازه‌های بتنی مانند مخازن آب در زمان ساخت‌وساز و بعد از ساخت‌وساز امری مهم قلمداد می‌شود تا از نشت آب در مخازن بتنی جلوگیری کرده و عمر مفید سازه‌ها را مشخص کرد.

 

نشت آب در مخازن بتنی

هم چنین بخوانید : کفپوش اپوکسی

 

قالب‌بندی مخازن بتنی یعنی چه؟

برای شروع و اجرای صحیح آب‌بندی مخازن بتنی ابتدا باید منفذهایی که نشتی دارند را مشخص کرد که این کار توسط مهندسان و مشاورین شرکت ارائه‌کننده خدمات تست بتن صورت می‌گیرد. از مشکلات رایج در مخازن بتنی وجود ترک‌های مویی در بدنه این سازه‌ها است که باعث می‌شود آب به داخل بتن نفوذ کند و نشت آب در مخازن بتنی ایجاد شده و آن را تخریب یا سست کند. اگر این امر ادامه داشته باشد، موجب زنگ‌زدگی میل‌گردها می‌شود و واکنش شیمیایی میل‌گردها باقدرت بالا افزایش پیدا می‌کند تا باعث ترک بیشتر در بتن شود.

اگر نشتی آب در مخازن بتنی شدید باشد، باید بتن را برداشته و میل‌گردها را تمیز کنند و دوباره مخازن را بازسازی کنند. در آخر یک‌لایه محافظ از مواد آب‌بندی از قبیل آپوکسی روی دیوارهای بتنی مخازن اجرا شود. بهترین روش استفاده از مخازن بتنی آب و ذخیره آب قبل از بهره‌برداری‌کردن از آن نسبت به آب‌بندی این سازه‌ها باید اقدام شود. برای اجرای صحیح این کار می‌توان از پوششی مانند اپوکسی که ماده مایع است، اقدام کرد تا روی سطح بتن را بپوشاند. این ماده یک‌لایه بسیار مقاوم را روی دیوارهای بتنی ایجاد می‌کند که از آنها محافظت می‌کند.

 

انواع آب‌بندی بتن

قبل از اینکه بدانید مواد آب‌بندی مانند چسب آب‌بند با چه روشی اجرا می‌شود و چه نقشی در استحکام بتن دارد و آیا باید قبل از ساخت یا بعد از ساخت بتن اضافه شود، باید بدانید که روش‌های آب‌بندی کردن بتن مختلف است. چند روش آب‌بندی بتن شامل موارد زیر می‌شوند:

  • مواد آب‌بند را توسط پیستوله روی سطح بتن می‌ریزند تا از نشت آب در مخازن بتنی که دارای اجرای ضعیفی هستند را بگیرند.
  • مواد دفع صابونی و اسیدهای چرب که توسط هیدرات سیمان واکنش نشان می‌دهند از ابتدایی‌ترین مواد برای آب‌بندی کردن محسوب می‌شوند.
  • استفاده از پرایمرهای دوجزئی که در ابتدا لایه‌نازکی روی سطح بتن می‌ریزند و بعد پودر آب‌بند بتن را روی آن می‌پاشند که قدرت ضد آب آن بسیار زیاد است و حتی می‌توان با قلمو هم آن را اجرا کرد.
  • پلاسترهای سیمانی آب‌بند که موجب تقویت و تکمیل‌شدن مواد آب‌بندی و پلیمری قبلی می‌شوند و با ضخامت ۵ تا ۱۰ میلی‌متری روی آنها قرار می‌گیرد.
  • ایزوگام کردن سطح‌های بتنی از دیگر روش‌هایی است که در ایران بسیار رایج بوده و نیاز به مهارت فرد اجراکننده دارد.
  • پرایمرهای سه‌جزئی که با فلز روی تولید می‌شوند و دارای قیمت بالایی هستند. این مواد از نفوذ آب و نشت آب در مخازن بتنی جلوگیری می‌کند و هم یک محافظ باقدرت در مقابل خوردگی و پوسیدگی محسوب می‌شود.
  • پودرهای کریستالی و نفوذگری که دارای ساخت به شکل سوزنی هستند و توانایی پر کردن تمام خلل‌وفرج‌های بتن را دارند. این مواد از نمونه جدیدترین آب‌بند بتن محسوب می‌شوند.
  • مواد نانو مانند سیلان و الکیل که این مواد ویژگی ترمیم‌شونده بعد از بتن‌ریزی را دارند و به‌عنوان آب‌بند هم استفاده می‌شوند.

نشت آب در مخازن بتنی

مطلب مرتبط : کفپوش اپوکسی صنعتی

 

اصول آب‌بندی بتن

بتن‌ها نسبت به کاربردی که در موارد مختلف دارند از طریق روش‌ها و راه‌های مختلف آب‌بندی می‌شوند. آب‌بندی کردن بتن هم باید در زمان اجرای سازه‌ها و یا پس از اجرای سازه‌ها به‌درستی و اصولی انجام شود. از اصولی‌ترین روش‌هایی که در نصب و اجرای صحیح آب‌بندی انجام می‌شود، تولید بتن‌های مناسب و استفاده‌کردن از مواد تولید شده برای آب‌بندی و واتر استاپ‌هایی است که در داخل بتن قرار دارند.

 

روش اجرای اصولی آب‌بندی

برای اینکه بتوان آب‌بندی را برای جلوگیری از نشت آب در مخازن بتنی و دیگر سازه‌ها به‌صورت اصولی و حرفه‌ای انجام داد، باید تلاش شود در زمان تولید بتن از نفوذپذیری بتن‌ها در مقابل رطوبت و آب و هر نوع مواد شیمیایی جلوگیری شود و میزان تخلخل بتن را به سطح خیلی پایینی رساند. استفاده‌کردن از ملات‌های ترمیمی به‌عنوان پوشش آب‌بندکننده کاربرد بیشتر و بهتری دارد. استفاده از سنگ‌ریزه‌ها در بتن از به‌وجودآمدن تخلخل‌های درشت جلوگیری می‌کند و فضاهای خالی در بتن را به‌سادگی پر می‌کند.

باید از سیمان به‌اندازه کافی و مناسب استفاده شود و آب زیاد در بتن مصرف نشود؛ زیرا آب زیاد و حبس‌شدن آن در بتن موجب وجود آمدن حفره‌های زیادی در بتن می‌شود. برای اینکه کیفیت بتن و اجرای بهتر آب‌بندی را انجام داد، بهتر است در زمان تولید بتن از مواد افزودنی مناسب و متنوعی که وجود دارد، استفاده شود. بعد از انجام بتن‌ریزی باید از آب‌بندی ثانویه هم استفاده شود.

 

کلام پایانی

نصب و اجرای صحیح آب‌بندی سازه‌های بتنی و مخازن بتنی  دارای شرایط خاصی است و نیاز به آب‌بندی  با شرایط و روش‌های متفاوتی هستند. در مورد مخازن بتنی گفته می‌شود که هیچ دو پروژه‌ای شبیه به هم آب‌بندی نمی‌شوند، حتی اگر در ظاهر شبیه به هم باشند. استفاده از مواد آب‌بندی بتن برای جلوگیری از نشت آب در مخازن بتنی نیاز به‌کارگرفتن نیروهای ماهر و دارای تجربه و تخصص مناسب است. امید است این مطالب از استحکام ازان ، متخصص انجام خدماتی چون اجرای اپوکسی کف ، انواع آب بندی استخر ، درزبندی و … برای شما عزیزان مفید باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره تخصصی

در اسرع وقت پاسخگوی سوالات شما هستیم.

با سلام

سوال خود را بپرسید

کارشناسان فروش ما در کمترین زمان پاسخگو هستند