مراحل اجرای اپوکسی کف

آنچه در این مقاله میخوانید

نحوه اجرای اپوکسی کف به چه صورت است؟ در اجرای اپوکسی کف باید به چه نکاتی توجه کرد؟ مراحل اجرای اپوکسی کف به چه صورت است؟ کدام مرحله در اپوکسی کف از اهمیت بیشتری برخوردار است؟ برای اجرای کفپوش اپوکسی به چه ابزاری نیاز است؟ کفسازی با اپوکسی به دلیل ویژگی‌های این نوع کفپوش یکی از محبوب‌ترین روش‌های کفسازی است. این شیوه اجرای کفپوش متفاوت با دیگر محصولات کف سازی است و پیاده‌سازی آن مراحلی دارد که در این مطلب از استحکام سازان قصد صحبت در مورد آن‌ها را داریم. در صورتی که متقاضی اجرای این کفپوش هستید با ما همراه باشید تا مراحل اجرای اپوکسی کف را برای شما توضیح دهیم.

 

نحوه اجرای اپوکسی کف به چه صورت است؟

اپوکسی یکی از محصولاتی است که برای کف سازی سطوح مختلف مانند پارکینگ‌ها، انباری، فضاهای صنعتی، بیمارستان‌ها و حتی منازل می‌توان از آن استفاده کرد. این محصول به دلیل ویژگی‌های منحصر به فرد خود، این روزها یکی از پرطرفدارترین متریالی است که در کف سازی مورد استفاده قرار می‌گیرد. این محصول سطحی کاملا یکدست و بدون درز را ایجاد می‌کند که از ورود مواد شیمیایی، آلودگی و رطوبت به زمین جلوگیری می‌کند. اجرای این کفپوش در چند مرحله انجام می‌شود و با دیگر محصولاتی که برای کف سازی استفاده می‌شوند، تفاوت‌هایی دارد. در ادامه با این موضوع که نحوه اجرای اپوکسی کف به چه صورت است و مراحل اجرای این کفپوش آشنا می‌شوید.

 

۱. آماده‌سازی سطح

اولین مرحله برای اجرای اپوکسی کف، آماده‌سازی سطحی است که کف سازی روی آن انجام می‌شود. این مرحله تاثیر زیادی در چسبندگی اپوکسی دارد و باعث اتصال بهتر این ماده به سطح می‌شود، بنابراین انجام آن نیاز به دقت بالایی دارد. برای آماده‌سازی سطح معمولا از تجهیزاتی مانند دستگاه ساب‌زنی، اسکرابر یا لایه‌بردار استفاده می‌شود. در این مرحله باید قسمت‌هایی که دارای چربی یا روغن هستند را از سطح جدا کرد تا در چسبندگی اپوکسی تاثیر نگذاشته و مانع چسبیدن این محصول به سطح نشوند.

 

۲. جاروکشی و تمیز کردن سطح

جاروکشی و تمیز کردن سطح مرحله بعدی کف سازی با اپوکسی است. در این مرحله از مکنده‌ای صنعتی استفاده می‌شود تا گرد و غبار سطح به طور کامل برداشته شود. گرد و غبار و آلودگی علاوه بر اینکه در چسبندگی اپوکسی تاثیر دارد، در ظاهر این کفپوش هم تاثیرگذار است. کمترین میزان گرد و غبار هم کیفیت اپوکسی را تا حد زیادی کاهش می‌دهد. در صورتی که مرحله تمیزکاری سطح قبل از اجرای اپوکسی به درستی انجام شود، هزینه نهایی اجرا کمتر شده و مراحل کار در زمان کوتاه‌تری انجام می‌شوند، زیرا در سطوح تمیز لایه پرایمر کمتری نیاز است. بعد از جارو باید سطح را به طور کامل با آب و مواد شوینده شستشو داد. در آماده‌سازی و تمیز کردن سطح برای کف‌سازی با اپوکسی باید به گوشه‌های دیوار هم توجه کرد.

 

همچنین مطالعه کنید : آب بندی استخر

 

۳. اجرای پرایمر یا لایه اول

بعد از آماده‌سازی کامل سطح نوبت به اجرای پرایمر یا لایه اول می‌رسد. این لایه تضمین چسبندگی کفپوش به سطح است و کیفیت نهایی کار را افزایش می‌دهد. با اجرای پرایمر سطح صاف و هموار می‌شود و احتمال حباب زدن اپوکسی در زمان اجرا نیز کاهش پیدا می‌کند. همچنین با استفاده از لایه پرایمر در لایه‌های بعدی هم مواد کمتری استفاده می‌شوند. بسته به مساحت و کیفیت سطحی که اپوکسی کف روی آن اجرا می‌شود ممکن است نیاز به استفاده از دو لایه یا مرحله پرایمر روی سطح باشد.

 

۴. پر کردن ترک‌ها

پس از اجرای پرایمر یا زیرساز اپوکسی باید آن را بررسی کرد. معمولا با اجرای این لایه همه ناهمواری‌های سطح از بین رفته و در صورتی که محل اجرا دارای ترک یا حفره‌ای باشد، حفره‌ها پر شده و سطح یکنواخت و هموار می‌شود اما در مواردی ممکن است با یک لایه پرایمر حفره‌ها به طور دقیق پر نشوند. در این شرایط باید ابتدا پر کردن ترک‌ها را به طور جداگانه انجام داد و بعد از پر شدن ترک‌ها و حفره‌ها با یک لایه پرایمر سطح را ترمیم کرد. پر کردن ترک‌های بنا به صلاح‌دید کارشناس یا مجری اپوکسی ممکن است قبل از اجرای اولین لایه پرایمر هم انجام شود.

 

۵. اجرای لایه میانی

چند ساعت بعد از اجرای پرایمر و با تشخیص کارشناس نوبت به اجرای لایه میانی می‌رسد. برای انجام این مرحله ابتدا هاردنر یا مواد اپوکسی مخلوط شده و به طور کامل ترکیب می‌شود، سپس مخلوط آماده شده را روی سطح می‌ریزند. مخلوط کردن هاردنر با اپوکسی باید به دقت انجام شود زیرا تاثیر زیادی در یکنواخت‌سازی سطح دارد. برای اجرای این مرحله می‌توان از غلطک مخصوص استفاده کرد. بعد از اینکه کل فضا با لایه اول اپوکسی پوشانده شد باید تا خشک شدن کامل آن صبر کرد. بعد از خشک شدن مشکلات احتمالی در لایه مانند ترک یا حفره مشخص می‌شوند تا در صورت نیاز یک بار دیگر اجرای این لایه را تکرار کرد.

 

۶. اجرای لایه نهایی

بعد از خشک شدن لایه میانی و اطمینان از سالم بودن سطح باید آخرین لایه را اجرا کرد. گاهی ممکن است قبل از اجرای لایه نهایی یک بار دیگر نیاز به تمیز کردن سطح باشد تا هیچ گرد و غباری وارد مایع اپوکسی نشود. برای اجرای لایه نهایی هم از غلطک استفاده می‌شود، البته در این مرحله از ابزارهای دیگری مانند ماله یا کاردک هم استفاده می‌شود. با توجه به اینکه این لایه، لایه خارجی کفپوش نیز هست امکان اضافه کردن رنگ به آن هم وجود دارد.

 

۷. تمیز کردن ابزارها

در نهایت کار اجرای اپوکسی کف با تمیز کردن ابزارها به اتمام می‌رسد. البته همه ابزارها قابل تمیزکاری نیستند، برای مثال سر و برس غلتک‌ها باید دور ریخته شوند و امکان تمیز کردن آ‌ن‌ها وجود ندارد اما ابزارهایی مانند سطل رنگ، ابزار هم زدن مخلوط، عینک محافظ و کفش‌ها را می‌توان تمیز و برای کفسازی بعدی آماده کرد.

 

نتیجه گیری 

آشنایی با نحوه اجرای اپوکسی کف به منظور استفاده از این کفپوش برای پوشش سطوح اهمیت زیادی دارد. البته این محصول جزو محصولاتی که امکان اجرای آن به صورت شخصی وجود داشته باشد، نیست و جهت اجرای آن صرفا باید به متخصصان این کار مراجعه کرد. ما در مجموعه استحکام سازان خدمات مربوط به کف سازی با این محصول را در بهترین کیفیت ارائه می‌کنیم. کارشناسان ما همچنین با بررسی فضای مورد نظر شما برای کفسازی شما را در انتخاب بهترین نوع کفپوش با قیمتی مناسب راهنمایی می‌کنند. جهت ارتباط با کارشناسان ما برای مشاوره یا دریافت خدمات اجرای اپوکسی کافی است از طریق راه‌های ارتباطی موجود در سایت با ما در تماس باشید.

 

سوالات متداول

۱. آماده‌سازی سطح در اجرای اپوکسی کف چه اهمیتی دارد؟

چسبندگی بهتر اپوکسی به کف و تمیز و یکنواخت شدن ظاهر اپوکسی به آماده‌سازی سطح قبل از شروع کار بستگی دارد.

۲. اجرای پرایمر با چه هدفی انجام می‌شود؟

پرایمر به منظور آمادگی بیشتر سطح برای اجرای اپوکسی استفاده می‌شود، استفاده از این ماده همچنین مراحل بعدی را سریع‌تر و ساده‌تر می‌کند.

۳. مراحل اجرای لایه‌های اپوکسی به چه صورت هستند؟

اجرای اپوکسی کف بعد از ریختن پرایمر در دو مرحله اجرای لایه میانی و نهایی انجام می‌شود. لایه میانی زیرساز قوی کار است و لایه نهایی رنگ و ظاهر کفپوش اپوکسی صنعتی شما را مشخص می‌کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره تخصصی

در اسرع وقت پاسخگوی سوالات شما هستیم.

با سلام

سوال خود را بپرسید

کارشناسان فروش ما در کمترین زمان پاسخگو هستند