نحوه آب بندی روف گاردن چگونه است؟ + مزایا و معایب این کار

آنچه در این مقاله میخوانید

نحوه آب بندی روف گارن به صورت صحیح بسیار ضروری است. باید از مواد مناسب و لایه بندی درست برای ایجاد آب بندی و روف گاردن استفاده کنید. قصد دارید تا روف گاردن ایجاد کنید؟ برای داشتن یک روف گاردن زیبا و موفق به مسائلی که در این مقاله استحکام سازان به آن خواهیم پرداخت، دقت داشته باشید.

 

مراحل نحوه آب بندی روف گاردن

برای انجام صحیح روف گاردن باید به چند مسئله مهم توجه داشته باشید. ابعاد و مساحت را به درستی اندازه گیری کنید و به میزان لازم وسایل جهت زیر سازی و آب بندی در دسترس داشته باشید. البته اگر این کار توسط افراد متخصص انجام شود تمامی مراحل نحوه آب بندی روف گارن را برای شما انجام خواهند داد. این مراحل همان طور که اشاره کردیم شامل زیرسازی، قرار گیری صفحه محافظ و ایزولاسیون می شود. در ادامه بخش های مختلف را با جزئیات بیشتری بررسی خواهیم کرد.

 

بیشتر بخوانید : کاربرد آب بندی استخر

 

غشای ضد آب

زیرسازی در نحوه آب بندی روف گارن شامل یک غشای ضد آب می شود. این غشا از موادی ساخته می شود که مانع از نفوذ آب به لایه زیرین خود می شود. غشای مورد نیاز باید استاندارد و با کیفیت باشد تا حداقل 30 سال دوام را به عنوان زیرسازی داشته باشد. در انتخاب غشای ضد آب تنها به نفوذ پذیری آن دقت نکنید، بلکه غشا باید در برابر اشعه ماورای بنفش، نفوذ ریشه گیاهان، شرایط مختلف آب و هوایی، حمله های میکروارگانیسم ها و حمله حشرات مقاوم باشد. همچنین، انعطاف پذیری مناسبی داشته باشد تا بتوانید به راحتی نصب آن را انجام دهید.

 

قرارگیری صفحه محافظ سقف در آب بندی روف گاردن

مرحله دوم نحوه آب بندی روف گارن ، قرار دادن صفحه محافظ بر غشای ضد آب است. این صفحه یک لایه سخت و محکم و با دوام است که از نفوذ آب جلوگیری می کند. در عین حال، وظیفه صفحه آن است که از غشای زیرین در برابر ضربه محافظت کند. به هر صورت هنگام کار در فضای باغچه های ایجاد شده ممکن است ابزار باغبانی به بخش های مختلف روف گاردن برخورد کنند، وظیفه صفحه آن است که به عنوان سپر دفاعی عمل کند. این بخش پس از نصب همواره در جای خود می ماند و قابلیت جا به جایی ندارد. صفحه های محافظ ساخته شده از فیلم پلی اورتان و پلی استر در بازار موجود هستند.

 

عایق کاری روف گاردن

عایقی که بر روی صفحه محافظ و اطراف آن قرار می گیرد با مطابق با قانون ملی ساختمان و الزامات مقدار R باشد. مقدار R به اندازه گیری مقاومت حرارتی یک ماده خاص در ضخامتی خاص اشاره دارد. عایقی که برای روف گاردن استفاده می شود با عایق های معمولی کمی متفاوت است. این نوع عایق باید دوام کافی و مقاومت بالایی داشته باشد. عایق باید در مقابل رطوبت و ضربه مقاوم باشد و در عین حال وزن آن بالا نباشد.

 

آب بندی روف گارن

 

انواع عایق ها و آب بندی روف گاردن

  • قیرگونی: قدیمی ترین روش که توسط قیر و یک نوع گونی خاص انجام می شود. اگر به درستی انجام شود، بهترین روش خواهد بود.
  • عایق پشم شیشه: عایقی که علاوه بر مقاومت در برابر آب و حرارت، در برابر صدا نیز مقاوم است. برای آب بندی روف گاردن می توان از این لایه استفاده نمود.
  • عایق های نانو: یک روش پیشرفته و جدید که از پلیمرهای صنعتی خاص تهیه می شود. مقاومت بالایی دارند اما هزینه آن نیز بالا خواهد بود.
  • کاشی و موزائیک: از آنجایی که از مواد نفتی ساخته نمی شوند گزینه ای ایده آل هستند اما باید درزهای آنها به درستی بسته شود تا نشتی آب صورت نگیرد.
  • ژئوتکستایل: یکی از روش های اصلی و مهم که امروزه توسط متخصصان برای آب بندی روف گاردن توصیه می شود. ابتدا یک لایه از ماده ژئوتکستایل قرار می گیرد و بر روی FATRAFOL 808/2.3 یا FATRAFOL 810/1.5 قرار داده می شود.

 

مزایای انجام استاندارد روف گاردن

روف گاردن به خودی خود مزایای بسیاری دارد. با ایجاد یک فضای سبز محیطی برای آرامش و راحتی ساکنان ایجاد می شود. با استفاده از غشا و آب بندی مناسب در جهت ساخت روف گاردن، یک لایه محافظ روی پشت بام خود ایجاد می کنید که سقف را در برابر اشعه و نور خورشید محافظت خواهد کرد. با کاشت گیاهانی که ریشه آنها کم عمق است باعث می شوید تا محیطی سالم ایجاد گردد. این گیاهان می توانند جنبه تزئینی داشته باشند یا برای مصارف خوراکی استفاده شوند، به هر صورت، هر دو باعث پاکسازی هوا خواهند شد. حرارت ساختمان نیز توسط روف گاردن جذب می شود و در تابستان میزان حرارت وارده به مصالح سقف کاهش پیدا می کند.

 

معایب روف گاردن

زمانی که قصد دارید روف گاردن را ایجاد کنید باید مسائل مختلفی را در نظر داشته باشید. سقف باید بتواند بار وارد شده توسط وزن اضافه و جدید را تحمل کند. این مسئله ای کاملا مهندسی است و باید با نظر متخصصان انجام شود. در صورتی که وزن وارد بیش از حد باشد و از موادی نامناسبی در ساخت روف گاردن استفاده شود، به سقف آسیب وارد خواهد شد.همچنین، اگر نحوه آب بندی روف گارن به درستی و با توجه به استانداردها انجام نشده باشد، آب به درون مصالح سقف نفوذ کرده و باعث سنگین شدن سقف و در نهایت حتی ریزش آن خواهد شد. هیچ گاه بدون هماهنگی با متخصصان ساخت روف گاردن را آغاز نکنید و در انجام این کار بسیار دقت داشته باشید تا آب بندی به طور کامل و صحیح انجام شود.

 

سخن پایانی

مسئله نحوه آب بندی روف گارن بسیار حیاتی است. برای ساخت روف گاردن ابتدا باید یک غشای ضد آب بر روی بام قرار داده شود. سپس، بر روی آن لایه محافظ قرار می گیرد و پس از آن آب بندی و ایزولاسیون صورت می گیرد. انجام تمامی این مراحل بسیار مهم است تا آب به سقف نفوذ نکند. امیدوارم با رعایت این موارد گفته شده در این مقاله استحکام سازان ، متخصص در اجرای انواع اپوکسی کف ، روف گاردنی زیبا داشته باشید و اگر دوست دارید این کار به صورت استاندارد و حرفه ای انجام شود با متخصصان ما در تماس باشید.

 

سوالات متداول

۱. بهترین عایق برای روف گاردن کدام است؟

با توجه به بودجه و فضای بام می توان یکی از موارد گفته شده در مقاله را انتخاب نمود. اما ژئوتکستایل یکی از بهترین عایق هایی است که متخصصان پیشنهاد می کنند.

۲. آیا قرار گیری صفحه محافظ ضروری است؟

بله، این صفحه از غشای زیرین در مقابل ضربه محافظت خواهد کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره تخصصی

در اسرع وقت پاسخگوی سوالات شما هستیم.

با سلام

سوال خود را بپرسید

کارشناسان فروش ما در کمترین زمان پاسخگو هستند