مقایسه کفپوش آپوکسی با کفپوش سرامیکی+ مزایا و معایب هر کدام

آنچه در این مقاله میخوانید

بهترین نوع کفپوش های پرفروش

گزینه ‌های زیادی برای انتخاب دیوارپوش و کفپوش ‌ها وجود دارد که امروزه مهندسان و معماران از آنها در ساخت و سازها استفاده می ‌کنند. چیزی که در انتخاب کفپوش مناسب دارای اهمیت است، این است که کالای شما دارای ویژگی‌ های مناسبی مانند: زیبایی، استحکام، مقاومت در مقابل فشار، ضربه و حتی رطوبت باشد. سرامیک ‌ها از نوع کفپوش ‌های پرفروش برای کف ‌های ساختمان هستند و به دلیل مزیت ‌هایی که دارند، بسیار پرطرف دار شده ‌اند؛ زیرا قیمت مناسبی داشته و جذب رطوبت آنها کمتر است. در این مطلب به مقایسه کفپوش آپوکسی با کفپوش سرامیکی می ‌پردازیم و مزیت ‌های هر کدام را معرفی می ‌کنیم.

کفپوش آپوکسی چیست؟

کفپوش آپوکسی که امروزه بیشتر مورد توجه قرار دارد و پرطرفدار است، از نوع جدید ترین نوع کفپوش ‌ها به شمار می ‌آید. آپوکسی‌ ها ماده‌ ای هستند که از رزین ‌های آپوکساید و پلی امین ‌های سخت کننده تشکیل شده‌ اند. این کفپوش به صورت مایع بوده و در هر مکانی که ریخته شود، به همان شکل مکان مورد نظر در می ‌آید.

البته این نوع کفپوش ‌ها به صورت رولی هم وجود دارند. سطحی که از کفپوش آپوکسی استفاده می‌ شود، باید صاف بوده و برجستگی نداشته باشد و در آخر کار توسط چسب سیلیکات در جای خود ثابت شود. در مقایسه کفپوش آپوکسی با کفپوش سرامیکی در این مطلب نکاتی را بیان خواهیم کرد.

مزایای کفپوش ‌های آپوکسی

به دلیل جدید بودن این نوع کفپوش ‌ها و اینکه از فناوری و تکنولوژی ‌های جدید در ساخت آن استفاده شده، دارای ویژگی ‌های بسیار متنوعی است که به چند مورد آن اشاره می ‌کنیم:

  • این کفپوش ‌ها دارای مقاومت مکانیکی بسیار زیاد در مقابل سایش و ضربه بوده و بسیار مستحکم هستند.
  • دارای نصب و نگهداری ساده و راحتی بوده و در مقایسه کفپوش آپوکسی با کفپوش سرامیکی از هزینه کمتری برخوردار است.
  • آپوکسی ‌ها مناسب محیط و مکان‌ هایی هستند که در برخورد با آب و رطوبت هستند؛ زیرا عدم جذب آب دارند.
  • دارای مقاومت بسیار بی نظیری در مقابل مواد قلیایی و شیمیایی بوده و دارای نظافت و تمیزی راحتی هستند.
  • هزینه و قیمت خرید نصب و نگهداری آنها نسبت به دیگر کفپوش ‌ها کمتر است.
  • دارای خاصیت آنتی باکتریال و ضد میکروب بوده و سطحی صاف دارند که برای محیط‌ های با آلودگی بالا انتخاب خوبی است.
  • دارای تنوع رنگی، طرح‌ های مختلف، قالب پذیری مناسب بوده و دارای طیف رنگی متناسب با دکوراسیون‌ های داخلی هستند.

معایب کفپوش آپوکسی

با توجه به مزیت ‌های زیاد این کفپوش ‌ها دارای معایبی نیز هستند که عبارت اند از:

  • از معایب و نکات منفی این کفپوش ‌ها می ‌توان به لغزنده بودن و اصطکاک کم آنها اشاره کرد.
  • اگر در محیط‌ های مرطوب قرار بگیرند، دارای بوی نامطبوعی می ‌شوند.
  • از مشکلات و معایب آن در مقایسه کفپوش آپوکسی با کفپوش سرامیکی، تغییر رنگ و تعویض کردن این کفپوش‌ها است که کار مشکلی بوده و پرهزینه خواهد بود.

کفپوش سرامیکی

از نوع پرفروش ‌ترین کفپوش ‌ها به شمار می ‌آیند و کاربرد های مختلفی دارند که موجب تقاضای زیاد آنها شده و دارای مقاومت بسیار بی نظیری هستند. کفپوش ‌ها بسیار منعطف بوده و در مقایسه کفپوش آپوکسی با کفپوش سرامیکی و دیگر کفپوش ‌ها باید گفت کفپوش ‌های سرامیکی برای نصب و نگهداری از هزینه بیشتری برخوردار هستند. دوام و انعطاف این کفپوش ‌ها که بعد از قالب‌گیری در کوره ریخته می ‌شود به همین مورد بستگی دارد.

مزایای کفپوش ‌های سرامیکی

با وجود اینکه امروزه کفپوش ‌های متنوعی تولید شده ولی باز هم کفپوش ‌های سرامیکی از محبوب‌ ترین ‌ها به شمار می ‌روند. از مزایای استفاده از کفپوش سرامیکی شامل موارد زیر می شوند:

  • مقاومت و زیبایی این کفپوش ‌ها و همین طور دارا بودن تنوع طرح و رنگ باعث شده نیازهای همه افراد برآورده شود.
  • برای اینکه هزینه‌ های اجرای کفپوش سرامیکی را کمتر کرد، می توان از کفپوش ‌هایی که لعاب ندارند، استفاده کرد. ولی این را باید بدانید که این کفپوش ‌ها در مقابل آب مقاومتی ندارند.
  • اگر نیاز است از کفپوش ‌های سرامیکی در جاهای مرطوب استفاده کرد، نوع لعاب ‌دار آن در مقابل آب مقاومت خوبی دارد و آب اضافی از روی آنها به سادگی پاک می ‌شود.

معایب کفپوش ‌های سرامیکی

با مزیت ‌هایی که برای این کفپوش ‌ها ذکر شد می ‌توان چندین اشکال و عیوب این کفپوش ‌ها را هم بیان کرد که شامل:

  • به علت تراکم بالا و ترکیباتی که دارد و مقاومت بی ‌نظیر آن از وزن زیادی برخوردار است.
  • نصب و اجرای کفپوش های سرامیکی سخت است و در مقایسه کفپوش آپوکسی با کفپوش سرامیکی هزینه نصب کفپوش سرامیکی بیشتر است.
  • بعد از نصب سرامیک ‌ها به دوغاب آن باید بسیار توجه کرد؛ زیرا برای جلوگیری کردن از نم و رطوبت مورد استفاده قرار می گیرد.
  • حتی بعد از ریختن اولین دور دوغاب، اگر دوغاب کم شد، باید دوباره این کار را تکرار کرد و هرگونه کثیفی و آلودگی باید از روی آن پاک شود.

مقایسه کفپوش آپوکسی با کفپوش سرامیکی

با توضیحاتی که در مورد هر کدام از این دو نوع کفپوش ها داده شد، معلوم است که هر کدام دارای مزایا و معایبی هستند. البته می ‌توان نسبت به کاربرد هایی که دارند بهترین انتخاب را انجام داد. به طور مثال اگر برای مکان ‌هایی که رطوبت زیاد داشته و با آب سر و کار دارند، بهتر است از نوع کفپوش ‌های آپوکسی که از بوی نامطبوع برخوردار نیستند، انتخاب کنید.

می ‌توان از کفپوش ‌های لعابدار سرامیکی هم در این مکان ‌ها استفاده کرد که البته هزینه آن کمتر می ‌شود و فقط باید به نگهداری بعد از نصب و هزینه‌ های آن توجه کرد. اگر کفپوشی با نصب راحت، زیبا با مقاومت زیاد نیاز دارید، کفپوش ‌های آپوکسی بهترین انتخاب هستند. چرا که دارای هزینه ‌های مناسب بوده و نیاز به مراقبت ‌های بعد از نصب هم ندارند.

اگر می خواهید برای مکان و محیط ‌هایی که از آلودگی زیادی برخوردار هستند کفپوش مناسب انتخاب کنید که تمیز کردن سطح آن ساده و راحت باشد، از کفپوش ‌های آپوکسی استفاده کنید؛ زیرا به سادگی تمیز شده و حتی در مقایسه کفپوش آپوکسی با کفپوش‌ سرامیکی از خاصیت ضد باکتریایی خوبی هم برخوردار هستند.

کلام پایانی

در این مطلب به مزایا و معایب دو کفپوش سرامیکی و آپوکسی پرداخته شد. با توضیحاتی که در مورد هر کدام از آنها داده شد می ‌توان با مقایسه کفپوش آپوکسی با کفپوش سرامیکی در انتخاب کفپوش خود برای مکان ‌های مختلف بیشتر دقت کرد.

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره تخصصی

در اسرع وقت پاسخگوی سوالات شما هستیم.

با سلام

سوال خود را بپرسید

کارشناسان فروش ما در کمترین زمان پاسخگو هستند