فوم بتن بهتر است یا پوکه؟ / مقایسه آنها با هم

آنچه در این مقاله میخوانید

یکی از مراحل ساختمان سازی، کف سازی ساختمان است. مجریان معمولا هنگامی که به این مرحله میرسند، مجبورند که بین فوم بتن و پوکه معدنی یکی را انتخاب کنند تا عملیات کف سازی، به بهترین شکل صورت بگیرد. هر کدام از این دو محصول، ویژگی ها و مزایای خود را دارند. در این مقاله به مقایسه فوم بتن با پوکه می پردازیم. پس با ما همراه باشید!

مقایسه فوم بتن با پوکه

از فوم بتن و پوکه در کف سازی ساختمان ها استفاده می شود. هر کدام از این دو، ویژگی های مخصوص به خود را دارند و بسته به نیاز، یکی از این دو محصول، به کار گرفته می شود. برای آنکه بفهمیم کدام یک از آنها برای کف سازی مناسب است، نخست احتیاج داریم تا بدانیم بتن با پوکه معدنی چیست یا از مشکلات فوم بتن و یا ویژگی های آنها آگاه شویم.

فوم بتن چیست؟

بتن سبک یا فوم بتن از موادی مانند ماسه، سیمان، فوم کف زا، آب و در بعضی اوقات از موارد افزودنی مانند سیسیل تشکیل می‌ شود. به بیان دیگر می‌ توان گفت که فوم بتن از مخلوط فوم در ملات ساخته می‌ شود. این امر موجب می‌ شود تا این مخلوط از بتن معمولی سبکتر بوده و مقاومت بیشتری داشته باشد. همچنین در مقایسه با بتن معمولی، سیمان کمتری نیز مصرف کند. توجه داشته باشید، برای آنکه بتوان از فوم بتن برای کف سازی استفاده کرد نخست باید مطمئن شوید که کار تاسیسات پایان یافته است.

فوم بتن

ویژگی های فوم بتن

حال که به معرفی فوم بتن پرداختیم، نوبت آن است که ویژگی های آن را برشماریم. در جدول زیر به معرفی ویژگی های فوم بتن پرداخته ایم:

ویژگی های فوم بتن
مقاومت بالا
زمان خشک شدن سریع
مقاومت فشاری استاندارد
وزن کمتر نسبت به بتن معمولی
چسبندگی و استحکام بالا
میزان مصرف سیمان کمتر
نحوه اجرای شیب بندی راحتتر

بیشتر بخوانید: بتن چيست و چه کاربردهايی دارد؟

پوکه چیست؟

پوکه معدنی نوعی سنگ آتشفشانی است که بر اثر فعالیت‌ آتشفشان‌ ها، راهیابی مواد درون آن‌ها به پوسته زمین و سپس سرد شدن این مواد تشکیل شده است. این پوکه‌ ها، وزن بسیار کمی دارند و می‌ توان آن ها را، عایق صوت و گرما دانست‌. همچنین پوکه معدنی می‌ تواند فشارهای خارجی را بسیار تحمل کند و مقاومت بالایی دارد. از پوکه معدنی، فقط در ساخت و ساز استفاده نمی‌کنند، بلکه این سنگ کاربردهای فراوانی در کشاورزی و دیگر صنایع نیز دارد.

پوکه چیست

ویژگی های پوکه

پوکه معدنی ویژگی های منحصر به فردی دارد که تمام این ویژگی ها به طبیعی بودن این سنگ باز می گردند. این خصوصیات باعث می‌شوند تا از این سنگ در صنایع گوناگون استفاده کنند. در جدول زیر به بیان این ویژگی ها پرداخته ایم:

ویژگی های پوکه
چگالی کم
وزن کم
عایق صوت
تحمل فشارهای خارجی و مقاومت بالا
عایق صوت
بافت اسفنجی و تخلخل بالا
درجه سختی بالا

 

اکنون که به طور کامل به معرفی و بیان مشخصات فوم بتن و پوکه پرداختیم نوبت آن است که به طور دقیق و کامل این دو محصول را با یکدیگر مقایسه کنیم.

11 نتیجه مقایسه فوم بتن با پوکه

  1. افزایش سرعت انجام کار هنگام استفاده از فوم بتن
  2. مصرف آب کمتر و وزن سبکتر در کف سازی با پوکه معدنی
  3. صرفه جویی در زمان و هزینه هنگام اجرای فوم بتن
  4. برخورداری از افزایش مقاومت فشاری کف ساختمان هنگام استفاده از پوکه معدنی
  5. پوکه معدنی خاصیت ضد حشرات دارد در حالی که فوم بتنی از این قابلیت برخوردار نیست.
  6. یکی از مشکلات فوم بتن، کاهش ۲۰ درصدی حجم ارتفاع آن، پس از خشک شدن است. این در حالی است که در پوکه معدنی چنین مشکلی وجود ندارد.
  7. میزان استفاده ملات در فوم بتن بسیار بیشتر از میزان استفاده از ملات در پوکه معدنی است.
  8. پوکه معدنی خاصیت ضد حریق بودن دارد، اما فوم بتن به دلیل ساختار شیمیایی خود در برابر آتش مقاومتی ندارد. در نتیجه به سرعت شعله ور شده و گازهای سمی از خود منتشر می‌ کند.
  9. پوکه معدنی عمر بسیار بیشتری از فوم بتن دارد.
  10. فوم بتن در برابر تغییرات آب و هوایی مقاوم نیست و حتی ممکن است که با این تغییرات دچار شکستگی شود، اما پوکه معدنی در برابر هرگونه دمایی مقاوم است.
  11. در زمان اختلاط فوم بتن باید دقت زیادی داشته باشیم تا کیفیت آن کاهش پیدا نکند. اگر چنین کاری به درستی صورت نگیرد، ممکن است مشکلات زیادی برای ساختمان به وجود بیاید. ممکن است مجبور به جمع کردن تمام کف سازی شوید. اما پوکه معدنی چنین مشکلی ندارد.

سخن پایانی

با توجه به مواردی که بیان شد می توان پوکه معدنی را بسیار بهتر از فوم بتن دانست. پوکه معدنی هم مقاومت بیشتری نسبت به فوم بتن دارد و هم وزن آن سبکتر از فوم بتن است. با این اوصاف مقایسه قیمت فوم بتن با پوکه حائز اهمیت است. البته همچنان بسیاری از کارفرماها از فوم بتن در ساختمان های خود استفاده می کنند. این انتخاب بیشتر بستگی به نیازها، زمان و بودجه دارد. به هر حال ما در این مقاله به مقایسه فوم بتن با پوکه پرداختیم تا بتوانید انتخاب درستی داشته باشید. امید است که مفید واقع شود.

سوالات متداول

  • فوم بتن چقدر قوی است؟

مقاومت فشاری بتن فوم شده معمولا بین 1.0 تا 15 مگاپاسکال است که بستگی به مقدار فوم استفاده شده، طرح مخلوط و عیار سیمان دارد.

  • مقاومت بتن پوکه چقدر است؟

بتن پوکه سبک با مقاومت معمولی، دارای وزن واحد بیش از 2000 کیلوگرم بر متر مکعب و مقاومت فشاری 28 روزه است. به عبارتی این مقاومت نه کمتر از 17.5 مگاپاسکال و نه بیشتر از 35 مگاپاسکال است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره تخصصی

در اسرع وقت پاسخگوی سوالات شما هستیم.

با سلام

سوال خود را بپرسید

کارشناسان فروش ما در کمترین زمان پاسخگو هستند