معایب اجرای کفپوش اپوکسی در منزل که باید قبل از اجرا بدانید!

آنچه در این مقاله میخوانید

معایب کفپوش اپوکسی چه مواردی هستند؟ مشکلات اپوکسی کف بیشتر در کدام فضاها ایجاد می‌شوند؟ چه راهکارهایی برای جلوگیری از مشکلات و معایب کف سازی با اپوکسی وجود دارد؟ با توجه به معایب کفپوش اپوکسی، این محصول مناسب کدام فضاها است؟ اپوکسی یکی از پرکاربردترین محصولات امروزی برای کف سازی فضاهای مختلف است که بیشتر در فضاهای صنعتی استفاده می‌شود اما بعضی افراد آن را به عنوان کفپوش منزل خود هم استفاده می‌کنند. البته استفاده از این کفپوش معایبی هم دارد که در این مطلب از استحکام سازان قصد صحبت در مورد آن‌ها را داریم. اگر متقاضی استفاده از این محصول هستید با ما همراه باشید تا معایب اجرای کفپوش اپوکسی در منزل که باید قبل از اجرا بدانید را برای شما توضیح دهیم.

 

مهم‌ترین معایب کفپوش اپوکسی

اپوکسی کف ، موادی مایع هستند که با ماده‌ای سخت کننده ترکیب و روی سطوح مورد نظر ریخته می‌شوند و در معرض هوا سفت و سخت می‌شوند. این مایع بعد از سخت شدن لایه‌ای محکم و نفوذناپذیر روی سطح ایجاد می‌کند که مقاومت بالایی داشته و به دلیل نداشتن درز، احتمال آلودگی آن بسیار کم است. اپوکسی طول عمر بالایی دارد، اجرا و پیاده‌سازی آن آسان است و چسبندگی فوق‌العاده آن کمک می‌کند که به هر سطحی چسبیده و به راحتی از سطوح جدا نشود. این کفپوش در کنار مزایای بالا، معایبی هم دارد. مشکلات این کفپوش بیشتر زمانی بروز می‌کنند که در فضایی کوچک مانند خانه استفاده شود. همچنین در صورتی که در اجرای اپوکسی کف به اصول و نکات ایمنی توجه نشود هم احتمال بروز مشکل در نصب و اجرای این کفپوش وجود دارد. آشنایی با این معایب به منظور جلوگیری از بروز آن‌ها اهمیت زیادی دارد. از مهم‌ترین معایب کفپوش اپوکسی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

۱. بوی نامطبوع

مواد و متریال اولیه اپوکسی کف، مواد شیمیایی مخصوصی هستند که با هم ترکیب شده و مایع مخصوص اپوکسی را تشکیل می‌دهند. یکی از مشکلات این مواد بوی نامطبوع آن‌ها است که شدت آن بسته به نوع مواد و میزان استفاده شده از آن‌ها در ترکیب متفاوت است. طبیعتا استفاده از حجم زیادی ماده شیمیایی در فضایی بسته بوی نامطبوع بیشتر و شدیدتری ایجاد می‌کند، در حالیکه اگر این مواد در فضایی با تهویه مناسب استفاده شود از پخش بو در فضا جلوگیری می‌شود.

۲. تعویض کفپوش

همان‌طور که گفته شد کفپوش اپوکسی به شدت مقاوم است. این موضوع در حالت کلی یک مزیت محسوب می‌شود اما زمانی که قصد تعویض کفپوش را داشته باشید، با اپوکسی کف به مشکل خواهید خورد. کم هزینه‌ترین روش برای تعویض این کفپوش پوشاندن آن با کفپوش جدید است، در غیر اینصورت باید هزینه و زمان زیادی را برای کندن لایه‌های اپوکسی و آماده‌سازی زمین برای استفاده از کفپوش جدید صرف کرد.

۳. لغزندگی اپوکسی

اپوکسی سطحی صیقلی و لغزنده دارد که یک مزیت برای فضاهایی با کاربری حساس است و نیاز به نظافت دائمی مانند بیمارستان‌ها، داروخانه و داروسازی‌ها و رستوران‌ها دارد اما این مزیت در فضاهایی مانند منازل دردسرساز می‌شود. به خصوص زمانی که آب یا مایعی روی سطح اپوکسی بریزد، لغزندگی اپوکسی بیشتر می‌شود و این موضوع گاهی خطرساز می‌شود. به همین دلیل استفاده از این کفپوش در مکان‌های پرتردد صرفا از نوع ضد لغزش توصیه می‌شود.

۴. حساسیت به آلودگی سطح زیرین 

حساسیت به آلودگی سطح زیرین یکی دیگر از معایب اپوکسی کف مانند کفپوش اپوکسی صنعتی است. در اجرای اپوکسی تاکید می‌شود که سطح فضایی که نیاز به کفپوش دارد از هر گونه رطوبت یا چربی پاکسازی شود، در غیر اینصورت لایه اول اپوکسی به سطح نچسبیده و زیر کار هوا می‌گیرد. وجود رطوبت در سطح و عدم تمیزکاری آن قبل از اجرای اپوکسی همچنین باعث رشد قارچ و کپک زیر کفپوش می‌شود و این موضوع پاکیزگی فضا را تحت تاثیر قرار می‌دهد. معمولا در فضاهایی که بتن‌ریزی آن‌ها به تازگی انجام شده، توصیه می‌شود که استفاده از اپوکسی را یک ماه بعد از بتن‌ریزی انجام دهند تا تمام رطوبت بتن گرفته شده و مشکلی در اجرای این کفپوش ایجاد نشود.

۵. طولانی بودن فرآیند اجرا

اجرای اپوکسی حداقل در 6 مرحله انجام می‌شود. تمیزکاری اولیه، آماده‌سازی سطح، اجرای پرایمر، اجرای لایه میانی، اجرای لایه نهایی و تمیز کاری ابزارها از مراحل اجرای اپوکسی کف هستند. هر کدام از این مراحل زمانی قابل انجام هستند که مرحله قبلی به طور کامل به اتمام رسیده باشد. برای مثال لایه میانی بعد از لایه پرایمر اجرا می‌شود و زمانی امکان اجرای آن وجود دارد که لایه پرایمر کاملا خشک شده باشد. این پروسه حداقل 6 و حداکثر 12 ساعت زمان‌ می‌برد. به همین دلیل بیشتر افراد طولانی بودن فرآیند اجرا اپوکسی را یکی دیگر از مشکلات آن می‌دانند.

۶. عدم مقاومت در برابر نور خورشید

یکی دیگر از معایب کفپوش اپوکسی عدم مقاومت در برابر نور خورشید است. این کفپوش برای فضای باز مقاوم و نفوذناپذیر نسبت به رطوبت است اما به همان نسبت، در برابر نور خورشید ضعیف بوده و در اثر تابش مداوم تغییر رنگ می‌دهد. البته این مشکل هم راهکاری دارد. در فضاهایی که تابش خورشید در آن‌ها مستقیم است، روی لایه نهایی اپوکسی یک لایه پلی یورتان کار می‌شود تا کفپوش را نسبت به نور خورشید مقاوم کند.

 

نتیجه گیری 

در این مطلب به بررسی معایب کفپوش اپوکسی پرداختیم اما همان‌طور که گفتیم معایب این کفپوش بیشتر شامل استفاده از آن در منزل می‌شوند. در واقع این محصول، گزینه‌ای مناسب برای محیط‌های تجاری، صنعتی یا فضای باز است و در فضای محدود منزل کارایی چندانی ندارد با این حال در صورت تمایل امکان اجرای آن برای بخش‌هایی مانند سرویس بهداشتی یا حمام وجود دارد. اگر متقاضی اجرای این کفپوش هستید و به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد نحوه اجرای آن هستید، کارشناسان استحکام سازان آماده پاسخگویی به شما هستند. کارشناسان ما در مرحله اول فضای مورد نیاز برای کف سازی را بررسی کرده و سپس میزان، نوع و مبلغ اجرای اپوکسی کف را برای شما مشخص می‌کنند. جهت کسب اطلاعات بیشتر و دریافت مشاوره از کارشناسان می‌توانید از طریق راه‌های ارتباطی موجود در سایت، با ما در تماس باشید.

 

سوالات متداول

۱. کدامیک از معایب کفپوش اپوکسی، مزیت این کفپوش هم هستند؟

مقاومت کفپوش اپوکسی و صیقلی بودن سطح آن دو مزیت مهم این کفپوش هستند که در مواردی مانند زمان تعویض یا خیس و لغزنده شدن، ایراد آن هم محسوب می‌شوند.

۲. حساسیت اپوکسی نسبت به رطوبت قبل از اجرا باعث بروز چه مشکلاتی می‌شود؟

در صورتی که سطح زیر لایه اپوکسی مرطوب باشد، این رطوبت از بین نرفته و تبدیل به محیطی برای رشد میکروب‌ها، کپک و قارچ می‌شود.

۳. برای مقاوم‌سازی اپوکسی نسبت به نور خورشید چه راهکاری وجود دارد؟

به منظور مقاوم‌سازی اپوکسی نسبت به نور خورشید و استفاده از آن در فضای باز، لایه نهایی با یک لایه پلی یورتان پوشانده می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره تخصصی

در اسرع وقت پاسخگوی سوالات شما هستیم.

با سلام

سوال خود را بپرسید

کارشناسان فروش ما در کمترین زمان پاسخگو هستند