مزایا و معایب کف پوش های اپوکسی که باید قبل از اجرا حتما بدانید!

آنچه در این مقاله میخوانید

مزایا و معایب کفپوش اپوکسی

کفپوش اپوکسی چیست ؟ مزایا و معایب کفپوش اپوکسی چیست ؟ اصطلاح کفپوش اپوکسی بیشتر جهت توصیف انواع سیستم کفپوش کف مورد استفاده قرار می‌گیرد که از رزین‌های اپوکسی با عملکرد مختلفی تشکیل شده است. کفپوش اپوکسی یا همان کفپوش بدون درز نوعی از کفپوش‌های مدرن است که به‌صورت یک مایع یکپارچه در ضخامت 0/5 تا 5 میلی‌متر روی کف‌های بتنی، سیمانی، سنگی، فلزی و موزائیکی قابل اجراست. این محصول در رنگ‌ها و طرح‌های مختلفی عرضه می‌شوند که از زیبایی بالایی برخوردار هستند. از ویژگی‌های اصلی این محصول باید به کیفیت و دوام بالای آن در هر شرایط سخت محیطی اشاره کرد، به‌طوری‌که سالیان درازی کاربری دارد در برابر بارهای سنگین وارده دوام می‌آورد.

ما در مقاله مزایا و معایب کف پوش های اپوکسی که باید قبل از اجرا حتما بدانید! قصد داریم تا شما را با ویژگی‌های این محصول آشنا نماییم. پس جهت آشنایی با مزایا و معایب کفپوش اپوکسی تا انتهای این مقاله از وب‌سایت استحکام سازان همراه باشید.

فهرست مطالب در این مقاله:

  • کفپوش اپوکسی چیست؟
  • انواع کفپوش‌ اپوکسی
  • مزایای کفپوش اپوکسی
  • معایب کفپوش اپوکسی

در فرآیند تولید کفپوش اپوکسی ، رزین‎‌های اپوکسی مایع به حالت جامد تغییر شکل داده می‌شوند. در بازار، محصولات اپوکسی در طرح‌های متنوع و با طیف رنگی وسیعی موجود هستند. البته تصور برخی از افراد بر این است کفپوش‌های پلیمری فقط به ساختمان‌های صنعتی و تجاری مختص می‌شود. درست است که به‌دلیل مزایای بی‌نظیر پلیمر اپوکسی، کفپوش‌های صنعتی را از این رزین می‌سازند، امّا امروزه جهت پوشش کف خانه‌ها هم محصولات متنوع اپوکسی تولید و به بازار عرضه شده‌اند. انواع کفپوش خانه اپوکسی در طرح‌های بسیار شیک و زیبا در بازار موجودند که بر روی متریال‌های مختلف، قابلیت ندارند. در گذشته طراحان داخلی کمتر از مواد پلیمری به برای تزئین بهره می‌بردند.

انواع کفپوش‌ اپوکسی

در ابتدا طراحی کفپوش اپوکسی برای کف‌های بتنی و اماکن صنعتی صورت گرفت. امّا امروزه به‌دلیل مزایای زیاد این کفپوش‌ها، استفاده از آن بسیار گسترده‌تر شد. روکش کفپوش، مایع فاقد حلالی بوده که اجرای آن در ضخامت‌های بالا صورت می‌پذیرد. به موجب این امر امکان اجرای پوشش مقاوم و بدون نقص فراهم شده است.

چنانچه کفپوش اپوکسی در معرض تابش نور خورشید قرار بگیرد، با افزایش بازتاب نور توسط کفپوش، حرارت محیط تامین نیز می‌گردد. انواع کفپوش‌ اپوکسی مانع از اتلاف انرژی و هدر رفتن حرارت می‌شوند. طرح‌های ویژه این کفپوش‌ها هم از تمام مزایای کفپوش‌های ساده برخوردارند.

از کفپوش‌های اپوکسی جدید می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

در ادامه مقاله از استحکام سازان شما مخاطبین محترم را با مزایا و معایب کف پوش های اپوکسی آشنا خواهیم کرد، پس با ما همراه باشید.

 

مزایای کفپوش اپوکسی

کفپوش اپوکسی یک گزینه محبوب جهت استفاده در کف‌های صنعتی هستند. آن‌ها سخت و از لحاظ زیبایی دلپذیر و جذاب بوده و همچنین در موارد بسیار دیگری مانند پوشش‌های ضد لغزش و از این قبیل هم مورد استفاده قرار می‌گیرد. در زمان تصمیم‌گیری درباره اینکه آیا کفپوش‌های اپوکسی برای نیازهای خانه و محل کار شما مناسب هستند، باید تمام جوانب مثبت و منفی را در نظر بگیریم. اکثر شرکت‌ها کفپوش اپوکسی را به‌دلیل سهولت و استحکام آن انتخاب می‌کنند. کفپوش اپوکسی راه‌حل مناسب برای کف‌هایی است که باید در برابر دماهای شدید، تردد پا و ماشین، مواد شیمیایی، روغن و دیگر سیالات، بدون پوسته شدن یا خوردگی در طول سال‌ها استفاده مداوم، باید مقاومت داشته باشند. فرآوری مواد غذایی، الکترونیک، داروسازی، گوشت و مرغ، کارخانه های تقطیر، لبنیات، صنایع و کارخانه های تولیدی فقط برخی از صنایعی هستند که کفپوش اپوکسی برای آن‌ها راه‌حلی مناسب است.

  • مقاومت شیمیایی و حرارتی مناسب کفپوش اپوکسی

کفپوش اپوکسی به‌طور معمول در برابر روغن و اسیدهای ضعیف مقاوم است و تا دمای حدود 80 درجه سانتیگراد هم دوام می‌آورد. چنانچه اسیدها یا بازهای قوی در محیط استفاده شود، نوع کفپوش تغییر یافته و از مواد اولیه متفاوتی استفاده خواهد شد.

  • آنتی باکتریال و غیرقابل نفوذ بودن کفپوش اپوکسی

کفپوش اپوکسی کاملاً یکپارچه، بدون درز و غیر قابل نفوذ است. همچنین در برابر رشد باکتری و میکروب و مواردی از این قبیل روی سطح هم از مقاومت بالایی برخوردار است. همین امر موجب می‌شود که این نوع کفپوش تماماً بهداشتی باشد و در دسته بهترین پوشش‌ها در بیمارستان‌ها، داروسازی‌ها و اتاق‌ها ایزوله قرار بگیرد.

  • امکان تمیز شدن بسیار آسان

این نوع کفپوش به‌جهت اینکه از سطحی کاملاً صاف و بدون درز برخوردار است و همچنین برای غیرقابل نفوذ بودن در برابر هر آلودگی، به‌سادگی با یک تی نمدار تمیز می‌شود. برای تمزی این کف پوش در متراژهای بالا از دستگاه‌های شستشوی ماشینی استفاده می‌شود. درواقع این خصوصیت باعثشده که با حداقل میزان آب مصرفی سطح به‌طور کامل تمیز شود.

  • عایق بودن کفپوش در برابر جریان الکتریسیته

کفپوش اپوکسی به‌طور معمول عایق جریان الکتریسیته بوده و در مواردی که کاربری سالن به‌صورتی است که افراد دائماً با برق کار می‌کنند، این عایق بودن موجب حذف جان آن‌ها می‌شود. از ویژگی‌های مناسب این کفپوش این است که چنانچه نیاز به رسانا بودن کفپوش باشد مانند اماکنی که نباید بار الکتریسیته ساکن روی سطح جمع بشود، کفپوش اپوکسی با تغییر در فرمولاسیون و روش اجرا رسانای بار الکتریسیته ساکن شده و این مشکل را هم برطرف می‌نماید.

  • سازگاری با محیط زیست

هیچ خطری در کفپوش اپوکسی مانند فرسایش یا پوسته پوسته شدن آن برای آلودگی محیط زیست وجود ندارد. همچنین، نصب کف پوش اپوکسی، از ضایعات کمتری نسبت به انواع دیگر کفپوش‌ها برخوردار است. از آنجایی که این کفپوش‌ها شیار ندارند، به مواد شیمیایی تمیزکننده هم خشن نیازی ندارد. تمام این عوامل کفپوش اپوکسی را به یهترین گزینه سازگار با محیط زیست مبدل کرده است.

  • قیمت مناسب و هزینه پایین نگهداری

کفپوش اپوکسی باتوجه به سطح جذاب و تنوع رنگی که به سطح می‌دهد، نسبت به دیگر کفپوش‌های مشابه هزینه بسیار کمتری دارد و بسیار مقرون‌به‌صرفه است. همچنین باتوجه به اینکه لک پذیری آن نسبت به بتن، سنگ،سرامیک و موزاییک بسیار کمتر است، در نتیجه نیاز به ترمیم آن بسیار کمتر بوده و در صورت نیاز خیلی  راحت قابل انجام خواهد بود.

  • تنوع در رنگ‌بندی و طراحی

از مزایای کفپوش اپوکسی باید به این نکته اشاره کرد که این محصول هیچ محدودیتی در رنگ‌بندی ندارد. همچنین با استفاده از برخی مواد در لایه رویه می‌توان طرح‌های اکریلی و از قبیل را هم روی سطح ایجاد کرد. علاوه بر موارد ذکر شده می‌توان به‌صورت شطرنجی و یا طرح‌های متنوع دیگری از این کفپوش بهره برد که بسیار جلوه مناسبی به سطح می‌دهد.

 

هم چنین بخوانید : کاربرد آب بندی استخر

 

معایب کفپوش اپوکسی

  • عدم چسبندگی به سطوح مرطوب و آلوده به روغن

کفپوش اپوکسی به سطوح مرطوب و آلوده به روغن نمی‌چسبد، به موجب این امر چنانچه بتن ریزی تازه انجام شده باشد؛ باید حداقل 28 روز از زمان اجرا بگذرد تا بتون دیگر رطوبت نداشته باشد. علاوه بر این سطوحی که از زمان اجرای بتون گذشته باشد و به آلوده به روغن، گازوئیل و … شده باشند، چنانچه این مواد در بتون نفوذ نماید چسبندگی کفپوش به بتن صورت نمی‌پذیرد و زیرسازی باید دوباره انجام شود.

 

  • زمان طولانی اجرای کفپوش

اجرای کفپوش اپوکسی به‌صورت لایه لایه است و این امر باعث طولانی بودن زمان اجرای آن می‌شود. زیرا اول سطح باید بدون رطوبت و خشک باشد. پس از آن اجرای لایه پرایمر و پر کردن درزها، لایه میانی، بتونه کاری و در نهایت اجرای لایه رویه که برای هر کدام زمان خشک شدن بین لایه‌ای را هم باید در نظر داشت که در دمای مناسب حدود 12 الی 18 ساعت است. در نتیجه اجرای کفپوش در کمترین متراژ نیز حداقل چیزی بین 3 تا 4 روز زمان خواهد برد.

 

  • لغزنده بودن سطح کفپوش

در حالت معمول سطح کفپوش چنانچه خیس شود، بسیار لغزنده خواهند شد. امّا نگران نباشید چراکه با تغییر روش اجرا می‌توان این نقص را هم برطرف نمود. به عنوان مثال با سیلیس پاش کردن سطح یا اجرا به روش پوست پرتقالی، لغزنده بودن سطح کاهش خواهد یافت.

 

  • عدم مقاوت در برابر اشعه UV خورشید

کفپوش اپوکسی در برابر اشعه UV خورشید مقاوم نیست و اصطلاحاً گچی می‌شود و در ابتدا تغییر رنگ یافته و طی گذشت زمان لایه لایه از بین خواهد رفت. به موجب این امر کفپوش اپوسکی امکان اجرا در محیط باز را ندارد. البته برای برطرف نمودن این مشکل هم می‌توان لایه رویه را از نوع پلی یورتان اجرا کرد تا مقاومت در برابر نور خورشید و چسبندگی مناسب کفپوش اپوکسی به بتون را به‌صورت همزمان در کنار هم داشت.

 

  • خش پذیری و شکننده بودن کفپوش 

کفپوش اپوکسی بسیار سخت و شکننده بوده در نتیجه در سطوحی که احتمال ترک خوردن سطح زیرین وجود دارد، نباید اجرا شود. سختی بالا باعث می‌شود در صورتیکه جنس سخت و تیز بر روی سطح کشیده گردد، خش پذیر باشد و در گذشت زمان ظاهر خود را از دست بدهد. در نتیجه در این موارد باید از دستورالعمل نگهداری کفپوش استفاده نموده و مراقب باشیم تا طول عمر کفپوش افزایش یابد.

 

  • به پاک کننده‌های مخصوصی نیاز دارد

پاک کننده‌های مبتنی بر صابون قادرند تغییر رنگی کدر در کفپوش اپوکسی ایجاد نمایند. جهت جلوگیری از این مشکل، از پاک کننده‌ای استفاده نمایید که مخصوص کفپوش‌های اپوکسی ساخته شده‌اند. شما می‌توانید از آمونیاک مخلوط با آب هم استفاده کنید. توجه داشته باشید که هرگز از پاک کننده‌های مرکباتی یا سرکه استفاده نکنید، چراکه آن‌ها می‌توانند به مرور زمان موجب فرسایش کفپوش شوند.

 

امید است مقاله مزایا و معایب کفپوش اپوکسی که باید قبل از اجرا حتما بدانید! از استحکام سازان ، مجری انواع اپوکسی کف ، مورد توجه شما مخاطبین محترم قرار گرفته باشد. لطفا پس از مطالعه مقاله نظرات و تجارب شخص خود را در این زمینه با ما به اشترک بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره تخصصی

در اسرع وقت پاسخگوی سوالات شما هستیم.

با سلام

سوال خود را بپرسید

کارشناسان فروش ما در کمترین زمان پاسخگو هستند