آب بندی اپوکسی چیست ؟ انواع آب بندی + مزایای آب بندی اپوکسی

آنچه در این مقاله میخوانید

یکی از پوشش‌های بسیار مقاوم که به دلیل ویژگی‌ها و خواص مکانیکی فوق‌العاده عالی که دارد مورد استفاده زیادی قرار می‌گیرد، پوشش اپوکسی است. پوشش اپوکسی از سختی و مقاومت بالا در برابر ضربه، خراش، ساییدگی و مواد شیمیایی برخوردار است. در واقع، این ویژگی‌ها باعث شده است تا پوشش‌های اپوکسی به یک پوشش محافظتی بسیار محکم و بادوام در محیط‌های مختلف تبدیل شود. اما یکی از مزایای آب بندی اپوکسی ، قابلیت آب بندی و ایجاد یک لایه ضد آب آن است. بسیاری از افراد برای مقاوم سازی پوشش استخرها یا ساختمان‌های مختلف صنعتی، تجاری یا انبارها از پوشش اپوکسی استفاده می‌کنند. از این‌رو، در این مقاله از استحکام سازان به بررسی ویژگی آب بندی اپوکسی که تاثیرات مثبتی که بر روی مقاومت و طول عمر سطوح مختلف می‌گذارد، می‌پردازیم. پس اگر شما هم قصد استفاده از پوشش اپوکسی را دارید تا اخر این مقاله همراه ما باشید.

 

آب بندی اپوکسی: استفاده در برابر آب، رطوبت و شرایط سخت

پوشش اپوکسی علاوه‌بر مقاومت و دوام زیادی که در برابر عوامل فیزیکی و شیمیایی دارد و باعث ایجاد پوششی محکم و یکدست (بدون درز) می‌شود، دارای خواص آب بندی نیز است. اما آب بندی اپوکسی چیست؟ آب بندی اپوکسی در یک جمله به معنای استفاده در برابر آب، رطوبت و شرایط سخت است. در واقع، آب بندی به فرایندی گفته می‌شود که طی آن سازه‌ای را در برابر آب و رطوبت مقاوم می‌‌شود. با انجام فرآیند آب بندی اپوکسی باعث می‌شود تا سازه یا شیء مورد نظر در هر شرایطی مانع نفوذ آب یا رطوبت به ساختار و بافت خود شود. از جمله کاربردهای آب بندی اپوکسی می‌توان به آب بندی و ترمیم سقف و دیوارهای مکان‌های مختلف و ایجاد پوششی مقاوم و ضد رطوبت در لوله‌ها، منابع و مخازن نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 

ویژگی‌های پوشش اپوکسی

تا به اینجا با ویژگی آب بندی اپوکسی آشنا شدیم. به طور کلی پوشش‌های اپوکسی دارای خواص و ویژگی‌های بسیار زیادی هستند. از جمله ویژگی‌های پوشش اپوکسی می‌توان به دوام و طول عمر بالای آن اشاره کرد. درواقع، همانطور که قبلاً هم گفته شد در مکان‌های مختلفی مانند انبارها یا کارخانجات به دلیل تردد زیادی و وجود بارهای سنگین از این نوع پوشش استفاده می‌کنند، و حتی محافظ و پوشش خوبی برای بتن نیز است. هنگامی که از پوشش اپوکسی استفاده می‌کنید دیگر نیازی به ترمیم یا بازسازی یا حتی محافظت ویژه‌ای نیست و همین ویژگی اپوکسی باعث می‌شود تا از هزینه‌های زیادی جلوگیری شود. از دیگر ویژگی‌های پوشش اپوکسی، شفافیت و براق بودن آن است که علاوه‌بر زیبایی، باعث روشنایی محیط نیز می‌شود. پوشش‌های اپوکسی به دلیل خاصیت صیقلی که دارند تمیز کردن آن‌ها بسیار راحت و آسان است. همچنین، پوشش‌های اپوکسی عایق گرما و ضد حرارت هستند و احتمال آتش سوزی را تا حد بسیار پایینی کاهش می‌دهند.

 

مطلب مرتبط : کفپوش اپوکسی صنعتی

 

مزایای اجرای آب بندی اپوکسی

  • از سازه در برابر نفوذ آب یا رطوبت جلوگیری می‌کند
  • مقاومت مکانیکی بالایی دارد
  • در برابر مواد شیمیایی یا آب‌های شور و یون دار نیز مقاوم است
  • بر روی انواع سطوح قابل اجرا است و پوشش یکدست را ایجاد می‌کند
  • مقاوم در برابر سرما و گرما مقاومت بالایی دارد
  • نوعی پوشش بهداشتي و بدون آلودگي زيست محيطي است
  • قابلیت اجرا بر روی بتن به منظور افزایش مقاومت آن را دارد

 

انواع کفپوش‌های اپوکسی

کفپوش اپوکسی دارای تنوع بوده و دارای رنگ‌های مختلف با کیفیت و دوام متفاوتی هستند. دوام و کیفیت کفپوش‌های اپوکسی تا حدی است که حتی با گذشت مدت زمان زیادی نیاز به ترمیم و بازسازی نخواهد داشت. از دیگر ویژگی‌های قابل توجه کفپوش‌های اپوکسی این است که بر روی تمامی سطوح (سیمانی، بتن، سنگ، موزاییک و بسیاری موارد دیگر) قابل استفاده هستند. همانطور که قبلاً هم اشاره شد ویژگی آب بندی اپوکسی از جمله خواص قابل توجهی است که باعث شده است تا برای ایجاد پوششی محکم و ضد رطوبت و آب در مکا‌های مختلف مانند کارخانجات، انبار های صنعتی، صنایع مختلف شیمیایی یا غذایی، بیمارستان‌ها و غیره مورد استفاده قرار می گیرند. انواع کفپوش‌های اپوکسی شامل موارد زیر است:

  • کفپوش اپوکسی ضد اسید: این نوع کفپوش‌ها به دلیل داشتن مواد افزودنی خاصی، دارای خواص ضد اسیدی هستند و برای محیط‌هایی مانند آزمایشگاه‌ها و کارخانجات بسیار مناسب هستند.
  • کفپوش ترافیکی اپوکسی: این نوع کفپوش براساس نوع و میزان تردد در مکان با ضخامت‌های مختلف اجرا می‌شود.
  • کفپوش اپوکسی آنتی استاتیک: این نوع کفپوش دارای خاصیت رسانا است و بار الکتریکی موجود در محیط را گرفته و تخلیه می‌کند.

 

توصیه‌های مهم در اجرای آب بندی اپوکسی

لازم است قبل از انجام آب بندی اپوکسی یا به طور کلی پوشش اپوکسی موارد و نکات مهمی را در نظر داشته باشید تا به نتیجه مورد انتظار خود برسید. از جمله توصیه‌های مهم در اجرای آب بندی اپوکسی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • توجه داشته باشید که سطح مورد نظر خود را از هرگونه گرد و غبار، چربی، رطوبت و دیگر مواد اضافی پاک کنید،
  • سپس از یک لایه پرایمر اپوکسی مخصوص استفاده کنید
  • در ادامه میزان مواد تعیین شده را با استفاده از پیستوله یا قلم مو بر روی سطح اجرا نمایید
  • همچنین با توجه به مشخصات سطح مورد نظر، باید از الیاف مناسب، در یک تا سه لایه استفاده نمایید
  • در زمان اجرا استفاده از دستکش و ماسک مناسب را فراموش نکنید

 

سخن پایانی

در این مقاله از استحکام سازان به بررسی آب بندی اپوکسی پرداختیم. کفپوش اپوکسی یکی از کفپوش‌های بسیار بادوام با مقاومت عالی در برابر تمامی عوامل فیزیکی و شیمیایی است. از این نوع کفپوش‌ها برای موارد متعددی مانند آب بندی، ترمیم و بازسازی سطوح مختلف و غیره مورد استفاده قرار می‌گیرند. اما موضوعی که در اینجا حائز اهمیت است نوع مواد و متریالی است که در ساخت کفپوش‌های اپوکسی استفاده می‌شود. در هر صورت برای انجام هر کاری نیاز به افراد متخصص و مجموعه معتبری است که علاوه‌بر سابقه و تجربه بالا در انجام کار از مواد مرغوب و باکیفیت بازار نیز استفاده کند. شرکت استحکام سازان از جمله مجموعه‌های حرفه‌ای در  اجرای انواع آب بندی و پوشش‌های محافظ سازه‌های بتنی و فلزی است. برای آشنایی بیشتر و استفاده از خدمات گسترده استحکام سازان مانند اجرای اپوکسی کف ، انواع آب بندی و … از طریق راه‌های ارتباطی در وبسایت با کارشناسان و مشاوران ما در ارتباط باشید.

 

 

سوالات متداول

 

1. آب بندی اپوکسی چیست؟

آب بندی اپوکسی از جمله خواص و ویژگی منحصر به فرد پوشش اپوکسی است که باعث می‌شود تا سازه مقاومت بالایی در برابر نفوذ رطوبت و آب داشته باشد و در هر شرایطی در برابر این گونه عوامل محیطی بادوام و ماندگار باشد.

 

2. عمر پوشش‌های اپوکسی چقدر است؟

مدت زمان ماندگاری و دوام پوشش‌های اپوکسی کاملاً بستگی به مواد و کیفیت آن دارد ولی معمولاً عمر پوشش‌های اپوکسی بسیار طولانی است و تا 30 سال یا حتی بیشتر دوام دارد.

 

3. مزایای آب بندی اپوکسی چیست؟

مزایای آب بندی اپوکسی شامل موارد متعددی است؛ اما می‌توان به افزایش مقاومت و دوام بالای سازه اشاره کرد که در هر شرایطی و در هر مکانی از نفوذ آب و رطوبت و عوامل شیمیایی به داخل سازه جلوگیری می‌کند. این ویژگی یکی از مهم‌ترین مزایای پوشش‌های اپوکسی است و به طور کلی اثرات بسیار مطلوبی بر روی ماندگاری و استحکام سازی سازه می‌گذارد.

 

هم چنین بخوانید : آب بندی استخر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره تخصصی

در اسرع وقت پاسخگوی سوالات شما هستیم.

با سلام

سوال خود را بپرسید

کارشناسان فروش ما در کمترین زمان پاسخگو هستند