مزایای آب‌بندی مخازن بتنی + معرفی روش های مختلف

آنچه در این مقاله میخوانید

آب‌بندی مخازن بتنی

سازه‌هایی مانند استخر و مخازن آب همیشه با آب مستقیم در تماس هستند. به همین علت آب‌بندی کردن و استفاده از روش‌های مختلف آب بندی مخزن های بتنی قسمتی جدانشدنی از فعالیت و طراحی و ساخت این سازه‌ها محسوب می‌شود. تماس با آب این سازه‌های بتنی ممکن است از طریق آب درون خود سازه مانند استخر و یا از طریق آب‌های زیر زمینی در زیر و یا به علت مجاورت با استخرها ایجاد می‌شود. پس با انجام درست و اصولی به مزایای آب‌بندی مخازن بتنی در برابر عوامل مخرب که به بتن و مقاومت آن آسیب وارد می‌کند، پی می‌بریم.

 

آب‌بندی مخازن بتن آب چیست؟

در توضیح واژه آب‌بندی باید گفت به جلوگیری از نفوذپذیری بتن گفته می‌شود که این نفوذ از  نفوذ آب به داخل بتن در عمق کم یا زیاد و یا خارج‌شدن آب از داخل بتن تفاوت دارد. پس آب بندی بتن را نفوذ و خارج‌شدن آب یا مایعات از جداره‌های بتنی یا دیگر مصالح می‌گویند. آب‌بندی در ساختن سازه‌ها دارای اهمیت زیادی است و یکی از دلایل این کار در سازه‌های بتنی حفظ دوام و پایداری سازه است. زیرا بیشتر عوامل آسیب‌زا به بتن در اثر نفوذ رطوبت و آب در بتن ایجاد می‌شود.

با آب‌بندی بعضی از سازه‌های مهم می‌توان از آسیب‌هایی مانند: سولفاته شدن، فرایند تبلور نمک، خوردگی اسید، خوردگی میلگرد و… جلوگیری کرد. باتوجه‌به هزینه‌های بالای ساخت این سازه‌های بتن و ضروری بودن تعمیر و نگهداری از آنها در کنار اهمیت داشتن استراتژیکی بعضی از سازه‌ها مانند: مخازن آب و سدها و لزوم دوام این سازه‌ها باید در ساخت آنها و اجرای روش‌های مختلف آب‌بندی مخازن بتنی به‌صورت جدی اقداماتی صورت بگیرد تا از مزایای آب‌بندی مخازن بتنی بهره‌مند شد.

 

مطلب مرتبط : آب بندی استخر

 

مزایای آب‌بندی کردن بتن

گفته شد که از روش آب‌بندی برای حفاظت از سازه‌های بتنی مختلفی استفاده می‌شود. بعضی از کاربردها و مزایای آب‌بندی کردن بتن شامل موارد زیر است:

  • جلوگیری از نفوذ آب و مایعات دیگر به داخل بتن
  • افزایش مقاومت و استحکام بتن در برابر عوامل زیست‌محیطی
  • اجرای مقرون‌به‌صرفه و آسان
  • آب‌بندی بتن در تصفیه‌خانه‌ها
  • از روش‌های مختلف آب‌بندی مخازن بتنی در تونل‌ها
  • حذف حفره و ترک روی سطح و داخل بتن
  • آب‌بندی بتن در ساخت‌وسازهایی مانند پارکینگ، استخر و فونداسیون‌ها
  • استفاده از پودر آب‌بندی بتن برای رفع نم زدگی در سطح بتن
  • به‌کاربردن پودر آب‌بندی در سازه‌های زیرزمینی
  • آب‌بندی کردن سپتیک تانک و مخازن آب

بتن‌های آب‌بند معمولا برای جلوگیری از آسیب‌هایی که عوامل محیطی مانند مایعات و آب‌ها ایجاد می‌کنند، استفاده می‌شود. از مزایای آب‌بندی مخازن بتنی  استفاده از روش‌های آب‌بندی برای کف آشپزخانه‌ها، سرویس‌های بهداشتی و استخرها است.

 

مزایای آب‌بندی مخازن بتنی

 

روش‌های مختلف آب‌بندی مخازن بتنی

مخزن‌های آب و فاضلاب از سازه‌های مهم در زندگی انسان‌ها محسوب می‌شود. انجام فعالیت آب‌بندی مخازن بتنی کار حرفه‌ای و تخصصی است که طبق حجم مخزن و جنس مایعات باید از روش‌های مناسب آب‌بندی استفاده شود. روش‌های مختلف آب‌بندی عبارت‌اند از:

 

استفاده از ماستیک پلی‌یورتان

این مواد در آب‌بندی کردن مخازن بتنی بسیار کاربرد دارد. زیرا یک ماده تک‌جزئی در پایه رزین پلی‌یورتان است که به شکل خمیر و مایه ملات آماده می‌شود و روی سطح دارای بتن کشیده می‌شود. این ملات در مقابله با هوا تغییر شکل می‌دهد و از حالت خمیر به حالت پلاستیکی یعنی به جامد الاستیک تغییر شکل می‌دهد. این ملات دارای چسبندگی بسیار بالا و از قدرت اتصال زیادی برخوردار است که از خاصیت این ماده آب‌بند است و یک روش آب‌بندی قوی محسوب می‌شود.

 

مزایای استفاده از ماستیک پلی‌یورتان

روش‌های مختلف و مزایای آب‌بندی مخازن بتنی دارای فاکتورهای مهم و خاصی است که از آنها برای استفاده در سازه‌های مخصوص استفاده می‌شود. از مزایای ماستیک پلی‌یورتان می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • به هر جنس سطحی به‌راحتی می‌چسبد.
  • در مقابل تغییرات آب‌وهوایی و دما مقاوم است.
  • دارای قدرت نفوذناپذیری بالایی است.
  • قدرت چسبندگی بسیار بالایی دارد.
  • در برابر یون‌هایی مانند کلراید که از مواد فاضلابی است مقاومت خوبی نشان می‌دهد.

 

معایب استفاده از ماستیک پلی‌یورتان

این ماستیک‌ها دارای قدرت چسبندگی متفاوتی هستند و ممکن است مارک‌های ارزان‌تر چسبندگی‌های قوی را ایجاد نکنند. از معایب این ماستیک‌ها می‌توان به ماندگاری آنها اشاره کرد که به دلیل علاقه پلی‌یورتان‌ها به جذب آب، چسبندگی و دوام کمتری دارند. البته امروزه با پیشرفت فرمول‌های جدید باعث دوام بیشتر این ماستیک‌ها شده‌اند. پلی‌یورتان‌ها آب را از اتمسفر اطراف خود جذب می‌کنند و آنها را خشک می‌کنند ،پس ماندگاری کوتاهی در طول یک سال دارند. این ماستیک‌ها حاوی مواد سرطان‌زا هستند که زمان استفاده باید مکان شما دارای تهویه مناسبی باشد و از دستکش استفاده کنید تا با پوست تماس پیدا نکند.

 

همچنین بخوانید : کفپوش اپوکسی صنعتی

 

نفوذگر کریستال ساز بتن

این ماده هم یکی از انواع روش‌های مختلف آب‌بندی مخازن بتنی محسوب می‌شود. ماده‌ای پودری برای آب‌بندی است که با آب ترکیب می‌شود و به شکل دوغاب درمی‌آید. با استفاده از آن نمونه مزایای آب‌بندی مخازن بتنی در فاضلاب‌ها را مشاهده می‌کنیم. این دوغاب رقیق بوده و زمانی که روی سطح بتن ریخته می‌شود در زمان خشک‌شدن داخل بتن کریستالیزه می‌شود. این کریستالیزه‌ها  درزها و منافذی که ایجاد شده را پر و غیرقابل‌نفوذ می‌کند.

 

مزایای استفاده از کریستال ساز بتن

هر ماده‌ای که برای مقاومت بتن و آب‌بندی مخازن بتنی استفاده می‌شود، دارای قدرت و استحکام متفاوتی است و کاربردهای مختلفی دارد. از مزایای آب‌بندی مخازن بتنی با استفاده از کریستال ساز بتن می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • جلوگیری از آلودگی مخازن آب
  • سادگی در اجرا
  • جلوگیری از نم زدگی سازه‌های بتنی
  • قدرت چسبندگی و اتصال بسیار بالا
  • جلوگیری کردن از تشکیل پیل‌های الکتروشیمیایی در اطراف آرماتورها
  • ایجاد یک بافت یک‌پارچه با سطح بتن
  • محافظت کردن از سازه‌هایی که در اطراف سطح آب‌های زیرزمینی هستند
  • مقاومت در برابر یون‌های مخرب مانند نیترات و سولفات و… که در مواد فاضلاب وجود دارد

 

معایب استفاده از کریستال ساز بتن

این مواد آب‌بندی بتن بیشتر در مکان‌هایی که رطوبت و آب بسیار بالا دارد، استفاده می‌شود. از معایب این ماده می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • هزینه‌های بالا: استفاده از این نفوذگر بیشتر از دیگر روش‌های ضد نفوذپذیر هزینه دارد.
  • وابسته به شرایط جوی: عملکردی ماده آب‌بندی بسیار به شرایط آب‌وهوایی بستگی دارد. زیرا در هوای گرم و عملکرد آن کم و در هوای سرد عملکرد بهتری دارد.
  • زمان برای بهبود خاصیت بتن: به دلیل اینکه این نفوذگر کریستال باعث ایجاد بلورات می‌شود، زمان زیادی برای بهبود خاصیت بتن نیاز دارد.
  • تاثیر سیمان: استفاده از این ماده ممکن است تاثیر سیمان را روی خواص بتن کمتر کند که باید در میزان استفاده از این ماده توجه کرد.
  • احتمال ایجاد خطرات برای بهداشت کارگران: این ماده در زمان خشک‌بودن به‌صورت، پراکنده می‌شود گردوغبار آن برای بهداشت کارگران خطرناک است.

 

بیشتر بخوانید : کفپوش اپوکسی

 

ترمیم‌کننده بتن

از روش‌های مختلف آب‌بندی مخازن بتنی روش ترمیم‌کننده بتن که نوعی ملات پودری از پایه سیمان است را می‌توان نام برد. یکی از مزایای آب‌بندی مخازن بتنی این است که ملات دارای چسبندگی بسیار بالایی است و به‌تمامی سطح‌های بتنی هم می‌چسبد و از نفوذ رطوبت و آب به داخل بافت‌های بتن زیرین جلوگیری می‌کند.

 

مزایای پودر ترمیم‌کننده بتن

این پودر هم نوعی آب‌بندی بسیار مقاوم محسوب می‌شود که کاربردهای زیادی دارد. برای تقویت بتن استفاده می‌شود که در بیشتر سازه‌ها مورداستفاده قرار می‌گیرد. مزایای آب‌بندی مخازن بتنی با استفاده از پودر ترمیم‌کننده بتن شامل موارد زیر می‌شود:

  • می‌توان از این پودر به‌راحتی و خیال آسوده در تمامی سطح‌هایی که با آب در تماس مستقیم هستند، استفاده کرد.
  • دارای چسبندگی بسیار بالایی است
  • در مقابل تغییرات دما مانند ذوب و یخ‌زدگی بسیار مقاوم است.

 

عایق رطوبتی MCI

یکی دیگر  از روش‌های مختلف آب‌بندی مخازن بتنی، عایق رطوبتی_ پلیمر است و دارای رزین‌های آب‌بندی در ساختار خود است. ذرات نانو که در این ماده وجود دارد به آب‌بندی مخازن بسیار کمک می‌کند. این ماده آب‌بندی بر پایه رزین و یا بر پایه مواد آب‌گریزی مانند سیلیکون‌ها تشکیل شده که به درون سطح سازه‌های مخزن نفوذ می‌کند و به دلیل ذرات نانو سازه‌ها را آب‌بندی می‌کند و این از مزایای آب‌بندی مخازن بتنی با این روش است. البته این عایق به‌تنهایی مورداستفاده قرار نمی‌گیرد. بلکه با سیمان و پودر سنگ ترکیب شده و ملاتی آب‌بند روی سطح بتن اجرا می‌شود.

 

مزایای استفاده از عایق رطوبتی MCI

از روش‌های مختلف آب‌بندی مخازن بتنی می‌توان در زمان ساخت سازه‌ها استفاده کرد. از مزایای آب‌بندی مخازن بتنی با استفاده از عایق رطوبتی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • بتن را آب‌بند یا آب‌گریز می‌کند.
  • این ماده عایقی بی‌رنگ است که باعث می‌شود روی سطح، رنگی را مشاهده نکنید.
  • این محصول دارای انعطاف‌پذیری بالایی است که موجب ایجادنشدن ترک در بتن‌ها می‌شود.

 

معایب استفاده از عایق رطوبتی MCI

در کنار مزایای آب‌بندی مخازن بتنی که  توسط این عایق انجام می‌شود، از معایب کمتری برخوردار است. از جمله معایب این ماده می‌توان به ویسکوزیته بالا و تشکیل شدن تراکم آن اشاره کرد. نکته مهمی که در مورد این عایق وجود دارد این است که برای اجرای آن حتما باید با یک متخصص کار انجام شود که موجب بالارفتن هزینه‌ها می‌شود.

 

مزایای آب‌بندی مخازن بتنی

 

کلام پایانی

روش‌های مختلف آب‌بندی مخازن بتنی و حتی رفع نشتی مخازن مستلزم دانش فنی با بتن است و تجربه بالا در این زمینه را می‌طلبد. آب‌بندی روشی است که در زمان ساخت مخازن یک قسمت جداناپذیر از آن محسوب می‌شود که در طراحی سازه‌ها باید به آن توجه کرد. روش‌های مختلف و مزایای آب‌بندی مخازن بتنی بسیار زیاد و قابل‌توجه است. امید است این مطالب از استحکام سازان ، متخصص در اجرای انواع اپوکسی کف ، آببندی و درزبندی و … مفید بوه باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره تخصصی

در اسرع وقت پاسخگوی سوالات شما هستیم.

با سلام

سوال خود را بپرسید

کارشناسان فروش ما در کمترین زمان پاسخگو هستند