مراحل نصب و اجرای کفپوش اپوکسی – توضیح مرحله به مرحله و گام به گام

آنچه در این مقاله میخوانید

اهمیت کفپوش در ساختمان

از اجزا و قسمت ‌هایی که در ساخت و سازها از اهمیت زیادی برخوردار است، کف‌ ها هستند. پوشش‌ هایی که برای کف ساختمان‌ ها در نظر گرفته می ‌شود، باید روی ظاهر ساختمان و هم بر دوام و استحکام آن تاثیر بگذارد. انواع مختلفی از کفپوش‌ ها امروزه در بازار وجود دارند که برخی از آنها عایق ‌های صوتی، حرارتی و حتی الکتریسیته هستند. کفپوش‌ اپوکسی از نمونه‌ های بهترین و کاربردی ‌ترین کفپوش‌ هایی هستند که پوشش بدون درزی را ایجاد می ‌کنند و از کفپوش ‌های جدید با نسبی راحت که امروزه بسیار مورد توجه قرار گرفته است. مراحل نصب کفپوش اپوکسی را که دارای نسبی راحت است بیان می‌ کنیم.

 

مزایای نصب و اجرای کفپوش‌های اپوکسی

ساختمان و سازه‌ های مهم مانند کف بیمارستان‌ ها، کارخانه‌ ها، پارکینگ ‌ها، سالن‌ های ورزشی و … رفت و آمد افراد و خودروهای سبک و سنگین بسیار زیاد انجام می ‌شود. در نتیجه این کف‌ها هم باید از مقاومت و استحکام بالایی برخوردار باشند و هم اینکه از زیبایی ظاهر هم مورد قبول و مناسب باشند. به همین دلیل انتخاب کفپوش مناسب را باید دقت کافی را انجام داد. کفپوش اپوکسی یکی از بهترین نوع کفپوش ‌ها برای این مکان‌ ها است که در مطالب بعدی به مراحل نصب کفپوش اپوکسی اشاره می ‌کنیم. از مزایای استفاده از این کفپوش ‌های اپوکسی می ‌توان موارد زیر را نام برد:

 

زیبایی بی نظیر اپوکسی

اگر از نوع کفپوش ‌های رنگی برای انواع کف‌ ها می‌ خواهید استفاده کنید با کمی خلاقیت می‌ توانید این کفپوش‌ ها را به طور زیبا و متمایز از دیگر کفپوش ‌ها اجرا کنید. از مهمترین مزیت ‌های این نوع کفپوش، زیبایی فوق العاده آنها است.

 

بیشتر بخوانید: آب بندی استخر

 

دوام فوق العاده کفپوش اپوکسی

یکی دیگر از مزیت ‌های استفاده از این نوع کفپوش، دوام و استحکام بالای این کفپوش‌ است، فرقی نمی ‌کند در چه مکانی از آن استفاده کنید. در هر صورت این کفپوش‌ ها دارای دوام مناسبی بوده و از نوع کفپوش‌ های مطمئن محسوب می‌ شوند. این کفپوش علاوه بر استحکام دارای سطح حفاظتی خوبی است و از سطح محیط ‌ها و مکان ‌های مورد نظر حفاظت می ‌کند.

 

نگهداری راحت

نگهداری و تمیزی این کفپوش‌ ها در مراحل نصب کفپوش اپوکسی بسیار ساده و راحت است. برخی از مدل ‌های این کفپوش مانند ضد غبار یا آنتی استاتیک ‌ها، آلودگی و کثیفی را در خود حفظ نکرده و جذب نمی ‌کند.

 

قیمت مناسب اجرای اپوکسی

برخی از کفپوش‌ های صنعتی هم هستند که دارای مقاومت و دوام بالاتری نسبت به اپوکسی ها هستند. اما از هزینه اجرای بسیار بالاتری برخوردارند که هر فردی توان پرداخت این هزینه ‌ها را ندارد. کفپوش اپوکسی از مقرون به صرفه ‌ترین و کاربردی ‌ترین نوع کفپوش‌ ها به شمار می ‌آید.

 

مراحل نصب پوشش اپوکسی

 

مراحل نصب کفپوش اپوکسی

چند سالی است که بسیار مورد استقبال قرار گرفته و از پرکاربردترین نوع کفپوش‌ ها برای استخر ها، تالارها، رستوران‌ ها و… به شمار می ‌آید. از بهترین و زیباترین نوع کفپوش ‌ها نامیده شده‌ اند. به دلیل اینکه مراحل نصب کفپوش اپوکسی ساده و راحت است، طرفداران زیادی در صنعت ساخت و ساز دارد. مراحل نصب شامل موارد زیر می شود:

 

۱. آماده کردن سطح، قبل از اجرای کفپوش

ابتدا برای راحتی کار باید مکان مورد نظر را مرتب و خالی کرده و آن را جارو کرد تا گرد و غبار و آلودگی در آنجا وجود نداشته باشد. ترک یا آسیبی که در بتن و کف است را باید تعمیر کرده و سطحی که قرار است، روی آن کفپوش اپوکسی اجرا شود، باید از هرگونه آلودگی مانند: روغن، گریس یا حلال پاک باشد تا مشکلی برای کفپوش ایجاد نشود. می ‌توان برای آماده سازی بهتر سطح، توسط ابزارهایی مکانیکی یا دیگر روش‌ ها سطح بتنی را کفساب زده و مهیای اجرا کرد.

 

۲. اجرا کردن پرایمر در نصب کفپوش اپوکسی

مراحل نصب کفپوش اپوکسی ساده ولی کمی زمانبر است؛ البته اگر سطح مورد نظر تمیز و از هر آلودگی پاک باشد، زمان اجرای آن بسیار کمتر می ‌شود. اولین قسمت و لایه قبل از پوشش‌ های آبوکسی، اجرا کردن پرایمر است. اتصال کفپوش اپوکسی به بستر زیرین توسط اجرای پرایمر صورت می‌ گیرد. بعد از مرحله پرایمر می ‌توان لایه‌ های بعدی اپوکسی را اجرا کرد تا این کفپوش از ظاهر و براقی بهتری برخوردار باشد.

 

۳. ترکیب کردن هاردنر و رزین از مراحل نصب کفپوش اپوکسی

در مرحله بعدی اجرای اپوکسی باید در ظرفی تمیز هاردنر و رزین را توسط یک همزن یا دریل پر برقی کاملا با هم ترکیب کرد و مخلوطی همگن ساخت. این کار زمان دو دقیقه‌ای لازم دارد و اگر مخلوط کردن این مواد بیشتر از ۳۰ دقیقه طول بکشد، این مواد ترکیب شده دیگر قابل استفاده نیست.

 

بیشتر بخوانید: کفپوش اپوکسی صنعتی

 

۴. غلتک زنی در نصب کفپوش اپوکسی

از کارهای مهمی که در مراحل نصب کفپوش اپوکسی باید انجام شود، استفاده کردن از غلطک است. این کار به روش جلویی به عقب ( عمودی) و از چپ به راست ( افقی) بدون اینکه غلطک را دوباره به مواد آغشته کرد، انجام می‌ گیرد. این کار باعث اجرای یک پوشش یک دست و یکنواخت و خروج هوا می‌شود و دیگر حبابی در سطح ایجاد نمی ‌شود.

 

۵. مرحله اجرای لایه تاپ کوت کفپوش اپوکسی

در ادامه مراحل نصب کفپوش اپوکسی لازم است که این سطح کاملا خشک شود. زیرا اگر لایه‌ های قبلی فقط از لحاظ ظاهری خشک باشند، به معنی این نیست که سطح ‌های زیرین هم خشک شده اند. زیرا چند روز زمان نیاز است تا سطح اپوکسی کاملا خشک و سخت شود و این زمان کمتر از ۴۸ ساعت نباید باشد. تهویه مناسب هوا در خشک شدن کامل کفپوش اپوکسیبسیار تاثیر دارد. اگر مکان مورد نظر مرطوب و سرد بوده و تهویه خوبی نداشته باشد، زمان خشک شدن لایه‌ های اپوکسی زمانبر و طولانی ‌تر می‌ شود.

بعد از خشک شدن کامل می‌ توانید لایه دوم را اجرا کنید. در مرحله آخر اجرای اپوکسی توسط غلطک‌ های ابری یا ماله و کاردک این کار را انجام می ‌دهند. استفاده از این ابزارها به نوع کاربری مکان‌ها هم بستگی دارد. به طور مثال اگر در آخرین لایه از مراحل نصب کفپوش اپوکسی از غلطک ‌های نرم استفاده شود، سطحی که ایجاد می ‌شود یک سطح زبر خواهد بود. ولی اگر این کار با ابزارهای کاردک یا ماله انجام شود، سطح مورد نظر نرم ‌تر خواهد بود.

 

مراحل اجراي كفپوش اپوکسی

 

کلام پایانی

اپوکسی کف پوششی یکپارچه ایجاد می ‌کند که سطح را در مقابل مواد آلوده و شیمیایی حفاظت می‌ کند. این کفپوش‌ ها ماندگاری و استحکام بالایی دارند و با گذشت زمان و رفت و آمدهای طولانی مدت آسیبی ندیده و خاصیت خود را حفظ می ‌کنند. مراحل نصب کفپوش اپوکسی از ساده‌ ترین روش ‌های اجرای کفپوش ‌های کاربردی محسوب می‌ شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره تخصصی

در اسرع وقت پاسخگوی سوالات شما هستیم.

با سلام

سوال خود را بپرسید

کارشناسان فروش ما در کمترین زمان پاسخگو هستند