طراحی و ساخت انواع مخازن آب و مخازن پیش ساخته در ایران

آنچه در این مقاله میخوانید

مخزن بتنی پیش‌ساخته

مخزن بتنی پیش ساخته چیست ؟ همه افراد می‌دانند که در زمان وقوع حوادث مختلف و غیرمترقبه مانند سیل و زلزله نمی‌توان به آب و مواد موردنیاز دسترسی پیدا کرد. در این میان آب آشامیدنی از اهمیت زیادی برخوردار است و اگر حادثه ادامه‌دار شود ، موجب صدمه و تلف‌شدن افراد زیادی می‌شود. دراین‌بین استفاده‌کردن از وسایل و ابزار پیش‌ساخته مانند مخزن‌های آب یا مخزن بتنی پیش‌ساخته می‌تواند، مشکلات را حل کرده و تحمل صدمه‌ها را کمی آسان‌تر کند.

امروزه با وجود کمبود آب، طراحی و ساخت انواع مختلفی از مخازن آب صورت گرفته و استفاده از این مخازن رواج زیادی داشته است. البته استفاده از مخازن آب درگذشته هم رایج بوده و طی بررسی‌هایی که انجام شده، این نتیجه به دست آمده که اولین ساخت مخزن‌ها به بیشتر از پنج هزار سال پیش مربوط می‌شود.

هم چنین بخوانید : کفپوش اپوکسی صنعتی چیست؟

 

مخزن ذخیره آب

امروزه برای محفاظت‌ از منابع با ارزشی مانند آب‌های زیرزمینی و خاک، قانون‌های سختگیرانه محیط زیستی درباره نشت نکردن مواد آلوده‌کننده خاک و محیط‌زیست اعمال شده است.  این قانون در ذخیره و استفاده درست و اصولی از منابع آب باعث شده که پروژه‌های زیادی مرتبط با آب و زمین و ساختن سازه‌های ذخیره‌سازی رواج پیدا کند. مخازن ذخیره آب طوری طراحی، مهندسی و آزمایش شده که تمامی بارهای لرزه‌ای با استانداردهای باد و برف شهری مانند: آیین‌نامه یکنواختی ساختمان‌ها انجام شود.

مخازن بتنی ذخیره آب پیش‌ساخته روی‌هم قرار گرفته و با دست در محل موردنظر به یکدیگر پیچ و متصل می‌شوند. معمولا ضخامتی دوبرابری مانند فولاد ایجاد می‌کنند که باعث استحکام و دوام بیشتری در مخزن می‌شود. امروزه یکی از رایج‌ترین تانکرهای ساخته شده در ایران، مخازن آب پلی‌اتیلن است که قیمت مناسبی داشته و در برابر خوردگی و زنگ‌زدگی هم مقاوم است. البته مخزن پیش‌ساخته بیشتر از جنس گالوانیزه گرم تولید می‌شود که می‌تواند آب، سوخت و منابع دیگر را به‌راحتی نگهداری کند.

ویژگی مخزن پیش‌ساخته

با وجود کمبود آب در کشور و نیاز به آب در آینده، بیشتر صنایع در فکر روش‌هایی هستند که می‌تواند در زمان کم‌آبی یا قحطی آب راه چاره‌ای باشد. در حال حاضر بهترین گزینه برای این کار مخازنی مانند مخزن بتنی پیش‌ساخته است که فعلا راهکار مناسبی محسوب می‌شوند و کیفیت و خصوصیات یک مخزن مناسب را دارا هستند. مخزن‌های آب از جنس فلزی یا گالوانیزه سرد و استیل تولید می‌شوند و به شکل گرد هستند تا اتصالات کمتری داشته باشند.

توسط پیچ‌ومهره به هم متصل می‌شوند و این مخزن‌ها مشکل کمبود آب را در مکان‌های مورداستفاده رفع می‌کنند. این مخازن ساختار سخت و پیچیده‌ای ندارند و دارای نسبی راحت و سریع هستند که می‌توان آن را در منطقه‌های کوهستانی صعب‌العبور هم نصب کرد. ویژگی مهم این مخزن‌ها، مقاوم‌بودن آنها در مقابل هر شرایط آب‌وهوایی است. زیرا اگر در برابر باران و برف و حتی رطوبت قرار بگیرند، آسیبی ندیده و هیچ موادی هم داخل آن نفوذ نمی‌کند. خیلی راحت در فضاهای خارجی و بدون محافظت می‌توان آنها را نصب کرد.

انواع مخزن پیش‌ساخته

در بازار انواع مختلفی از مخزن‌های آب وجود دارد که دارای اندازه، جنس و کاربردهای متنوع و متفاوتی هستند. یکی از این مدل‌ها، مخزن آب‌فلزی است که البته درگذشته بیشتر از آن استفاده می‌شده است. مدل بعدی مخزن پلاستیکی است که توانسته بعضی از عیب‌های مخزن‌های فلزی را پوشش دهد؛ مانند وزن بالا و داغ‌شدن بیش از اندازه ولی خود این مخازن پلاستیکی هم دارای معایب بسیاری هستند. زیرا طعم و بوی آب را متغیر کرده و از لحاظ بهداشتی هم قابل‌اطمینان نیستند.

موادی که با آن تولید می‌شوند، مناسب نگهداری آب نیستند. مخزن بعدی مخزن پلی‌اتیلن است که این مخزن توانسته تمامی عیوب مخزن‌های دیگر را پوشش داده و یکی از گزینه‌های مناسب برای ذخیره آب باشد. این مخزن طبق روش ساختی که دارد، مزایای مختلف و زیادی را هم داراد. این مخزن آب با ویژگی‌هایی که دارد، می‌تواند در هر مکان و برای هدف‌های متفاوت مورداستفاده قرار بگیرد و دارای شکل‌ها و اندازه‌های مختلفی است.

هم چنین بخوانید : انواع کفپوش اپوکسی

 

مواد اولیه ساخت مخزن درگذشته و امروزه

البته درگذشته از مواد مختلفی مانند: سنگ، چوب و فلزهای ساده در ساخت مخزن‌ها استفاده می‌شده اما با پیشرفت‌های تکنولوژی و وجود مواد اولیه مختلف امروزه در ساخت مخزن‌های آب از جنس پلی‌اتیلن، فلز، سیمان، پلاستیک، فایبرگلاس، ورق گالوانیزه و… استفاده می‌شود.

تقسیم‌بندی انواع مخزن بتنی

مخزن بتنی پیش‌ساخته و… برای ذخیره‌سازی آب و فاضلاب استفاده می‌شود و در ساخت این مخزن‌ها آب‌بندی از اهمیت زیادی برخوردار است. زیرا نباید تحت تاثیر آسیب‌هایی که در محیط وجود دارد، مانند: آلودگی و خوردگی از بین بروند. انواع مخازن بتنی شامل موارد زیر هستند:

  • مخازن بتنی پیش‌ساخته بتنی
  • مخازن قیر آماده بتنی

این دو نمونه از مخازن بتنی آب برای ذخیره‌ نفت، آب، سوخت و دیگر مایعات مورداستفاده قرار می‌گیرند. یکی از مواردی که در طراحی و ساخت مخازن بتنی ذخیره آب دارای اهمیت است؛ مواد اولیه است که در ساخت برای استحکام مخزن به کار برده می‌شود. همین‌طور طرح و ابعاد این سازه که طبق ساختار، چه میزان مایعات را می‌تواند در خود جای دهد.

البته ااین نوع مخزن بتنی ذخیره آب، فقط زمینی نبوده و  توانایی طراحی و ساخت هوایی آن هم وجود دارد که باید مقاومت آن در برابر زلزله و لرزش‌های زمین بررسی شود. امروزه در ایران و کشورهای دیگر، طبق نیاز، مخزن بتنی و غیر آماده بتنی هم ارائه می‌شود که با استفاده از تکنولوژی‌های روز دنیا بهترین مخزن بتنی پیش‌ساخته و غیر آماده با جنس‌های مختلف تولید می‌شوند.

 

بهترین مخزن پیش‌ساخته برای ذخیره آب

گفته شد که مخازن ذخیره آب انواع مختلفی از لحاظ جنس دارند که هرکدام دارای مزایا و معایب خاص خود هستند. یکی از انواع مخازن گالوانیزه است. جنس این نوع مخزن ذخیره آب از فلز و گالوانیزه است که در برابر خوردگی و زنگ‌زدگی بسیار مقاوم بوده و بهترین نمونه مخزن پیش‌ساخته برای ذخیره آب است. این مخزن به دلیل ساختارهایی که دارد، روی کیفیت و طعم آب اثری نمی‌گذارد و از مرغوب‌ترین وسیله برای ذخیره آب محسوب می‌شود.

انعطاف‌پذیری بسیار خوبی دارد و مشتری می‌تواند، تعیین کند که ظرفیت این مخزن‌ها چقدر باشد. زیرا این مخازن در حجم ۵ مترمکعب تا ۵۰ هزار مترمکعب، طبق اندازه استاندارد و نیاز مشتری تولید می‌شوند. در نمونه‌های مخازن گالوانیزه مکعبی حجم مخازن را تا ۳ مترمکعب می‌توان طراحی کرده و ساخت. برای نگهداری آب آشامیدنی معمولا از نمونه‌های پیش‌ساخته مدولار استفاده می‌کنند؛ زیرا بسیار در مقابل ترک‌خوردگی مقاومت دارد. امروزه مخزن بتنی پیش‌ساخته به‌صورت سنتی کمتر ساخته می‌شود؛ زیرا جابه‌جایی و ساخت آسانی ندارد.

مطلب پیشنهادی: هزینه ساخت مخزن بتنی آب

کلام پایانی

بعد از هوا آب از مهم‌ترین نعمت‌های خدا محسوب شده و بقای انسان و دیگر موجودات است. به دلیل استفاده بهینه و درست از آن، انسان‌ها به کوزه، لوله، ظرف و مخزن بتنی پیش‌ساخته احتیاج پیدا کرده‌اند و به دلیل نیاز به ذخیره آب، تهیه این مخزن‌ها ضروری شده است. خاصیت این مخزن‌ها ذخیره‌ آب، ممانعت از تغییر و کیفیت آب است. امیدواریم این مطلب از استحکام سازان ، متخصص در اجرای انواع اپوکسی کف ، برای شما عزیزان مفید بوده باشد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره تخصصی

در اسرع وقت پاسخگوی سوالات شما هستیم.

با سلام

سوال خود را بپرسید

کارشناسان فروش ما در کمترین زمان پاسخگو هستند