چرا ماستیک پلی یورتان ارزش خرید دارد ؟ + انواع آن

آنچه در این مقاله میخوانید

انواع ماستیک های درزبندی

ساخت تونل و پل ها باید با توجه و کیفیت بالای اجرا شوند تا در مقابل حوادث و آسیب‌ها مقاومت بالایی داشته باشند. بعد از فرایند بتن ریزی و خشک شدن آن معمولا شکاف و درزهایی روی سطح بتن مشخص می‌شود که اگر پر نشوند بعد از گذشت زمان چندین برابر می شوند. در گذشته برای پر کردن این شکاف و درز ها از پودر بتن استفاده می شد؛ اما امروزه گزینه های بهتری برای درزبندی بتن تولید شده و متخصصان این فعالیت ها توسط ماستیک پلی یورتان می توانند تمامی درز ها و شکاف های روی این سازه های بزرگ را پر کنند.

 

ماستیک های پلی یورتان چیست؟

یکی از محصولات مهم و بسیار کاربردی در صنعت ساخت و ساز، سازه های بزرگ است و محصول یک جزئی که دارای فرمولاسیون خاصی است. این محصول عملکرد بسیار بالایی داشته و کاملا ضد آب و برپایه پلی یورتان است و به منظور آب بندی کردن استفاده می شود. می توان گفت ماستیک یک انعطاف پذیری بعد از کیورینگ دارد. از ماستیک پلی یورتان می توان در بیشتر سطح های شیشه ای، آلومینیوم، سنگ مرمر هم استفاده کرد. این ماستیک درون درز های موجود ماده ای ایجاد می‌کند و موجب مسدود شدن جریان آب می شود. ماستیک بر پایه رزین های پلی یورتان هیدرو فوییک الاستومتریک است و باعث مقاومت شیمیایی، حرارت بالا، مکانیکی و حتی مقاومت طبیعی سازه ها هم می شود. ماستیک ها عمر ۵ تا ۱۰ ساله دارند و باید جایگزین شوند تا کاربرد آنها حفظ شود. ماستیک ها محصولاتی شیمیایی هستند و برای آب بندی سطح های بتنی بیشتر مورد استفاده قرار می گیرد.

 

مطلب مرتبط : کفپوش اپوکسی صنعتی

 

کاربردهای ماستیک پلی یورتان

این محصول یک جزئی بسیار کاربردی است که در درزگیری های انواع سطح ها، پوشش ها و سازه ها از آن استفاده می شود. به دلیل رایج شدن استفاده از این محصول در سازه های مختلف می توان کاربرد های آن را دسته بندی کرد. دسته بندی کاربرد ماستیک پلی یورتان شامل موارد زیر می‌شوند:

  • در درز بندی مخازن آب ، فاضلاب و خانه های آب
  • پر کردن درز های موجود در قطعه های پیش ساخته
  • درزبندی درز های خارجی و داخلی
  • درزگیری پیاده‌رو ها و کف ها
    از این درزگیرها می‌توان برای درزهای سطح ساختمان ها هم استفاده کرد.

 

ویژگی های ماستیک

به دلیل خاصیت و ویژگی چسبندگی بسیار بالایی که دارد و کاربردهای زیادی که در مکان های مختلف دارد و دیگر ویژگی‌های این محصول می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • به دلیل چسبندگی فوق العاده زیاد به مصالح مختلف، به ویژه به فلز و بتن می چسبد.
  • تک جزئی بوده و با رطوبت هوا خشک می شود و به مخلوط کردن نیازی ندارد.
  • غیر سمی بوده و مورد تایید در مجاورت آب آشامیدنی است. (مخازن آب)
  • با اینکه روان است؛ اما در درز های عمودی شره یا چکه نمی کند.
  • انعطاف پذیری بالایی دارد و از تغییرات دما تاثیر نمی گیرد.
  • در برابر عوامل خورنده جوی و محیطی مقاومت بسیار بالایی دارد.
  • مقاومت شیمیایی در برابر مواد نفتی دارد.
  • در مقابل عوامل طبیعی و محیطی مانند اشعه ماوراء بنفش و خورشید (UV) مقاوم است.
  • توانایی رنگ پذیری با انواع سیستم های رنگ آمیزی را دارا است.
  • یک خمیر درزگیر قدرتمند برای درز های انواع سازه ها با اندازه های مختلف است.
  • عدم انقباض و جمع شدگی دارد.

 

بیشتر بخوانید : کفپوش اپوکسی

ماستیک پلی اورتان

 

نکاتی برای استفاده از ماستیک پلی یورتان

برای اینکه از این محصول بتوان به درستی استفاده و اجرا کرد و نتیجه مطلوب دریافت کرد، باید نکاتی را مورد توجه قرار داد. پرایمر را باید سه تا حداکثر شش ساعت قبل از اجرای فرایند ماستیک پلی یورتان روی سطح مورد نظر اجرا کرد. اگر بعد از گذشت ۲۴ ساعت ماستیک در زمان آماده سازی اجرا نشد، باید دوباره پرایمر هم اجرا شود. خشک شدن کامل پرایمرها به قدرت جذب بتن و گرمای هوا و رطوبت مکان مورد نظر بستگی دارد. گاهی هم مشاهده شده است که پرایمر ها ۳۰ دقیقه بعد از اجرا هم توانایی خشک شدن را داشته آند. برای اجرای این نوع ماستیک باید عمق و عرض اجرا با هم مساوی باشد تا زمانی که ماستیک در آن اجرا می شود، به شکل مربع در بیاید. برای کم کردن عمق اجرا می توان از فوم اسفنجی یا پلاستوفوم هم استفاده کرد. زمانی که نوک بسته ماستیک را بریدید باید آن را در داخل ابزاری ریخته یا تزریق کنید و در زمان  آماده سازی شده آن را اجرا کرد. برای صیقلی و پرداخت آخر سطح می توان از ماله یا کاردک آغشته به مایع شوینده استفاده کرد.

 

انواع ماستیک پلی یورتان و طرز استفاده از آنها

این محصول شیمیایی کاربردی، استفاده های زیادی در مکان های مختلف دارد. از نوع پرکاربردترین ماستیک های پلی یورتان می‌توان به لوو مودال اشاره کرد.

 

ماستیک لوومودال

نوعی درزگیر برای استفاده در کارهای آسان و ساده مثل درزگیری کاشی های کف ساختمان و سرامیک است. این نوع ماستیک در یک قوطی استوانه ای شکل است که به شکل سوزنی بوده و برای درزگیری با این نوع ماستیک باید اهرم پشت قوطی را فشار داده و در قسمت جلو باز شود.

 

ماستیک اتوگلس

یکی دیگر از انواع ماستیک ها که کاربرد بسیار زیادی در خودروسازی دارد به نام ماستیک اتوگلس است. از مهمترین درزگیری هایی است که چسبندگی بسیار بالایی دارد و کارشناسان و متخصصان از طریق این ماستیک ها شیشه های جلو و عقب ماشین ها، شیشه قطارها، هواپیما و شیشه برج های شیشه ای بلند را درز گیری می کنند. این درزگیر پرکاربرد برای درزگیری داخل دستگاه پمپ بسیار قوی هم بسیار کاربرد دارد که توسط یک لوله باریک آن را روی سطح می پاشند. در انجام و اجرای درزگیر اتو گلس باید دقت زیادی به خرج داد.

 

ماستیک self leveling یا خود تراز شونده

این ماستیک از نوع چسب های پلی یورتانی است که برای درزگیری کف ها طراحی شده و البته طوری تولید می شوند که بتوان درزگیری های محیطی و خارجی را هم با آنها انجام داد.

 

بیشتر بخوانید : آب بندی استخر

 

ماستیک پلی یورتان Low Module

این هم نوعی ماستیک برای درزگیری ساختمانی به کار می رود و برای بیشتر کارهای درز گیری و آب بندی ساختمان و صنعتی هم مناسب است.

 

ماستیک پلی یورتان ساختمانی یا Construction

این نوعی ماستیک است که برای تمام درگیری های معمولی ساختمانی و صنعتی و حتی در چسباندن بعضی از پروژه های صنعتی و ساختمانی از آنها استفاده می شود. مانند اتصال فلز به فلز، فلز به بتن، فلز به شیشه.

 

ماستیک ATUO GIOSS یا چسب شیشه اتومبیل

این هم نوعی از ماستیک است که از این نوع ماستیک ها هم برای چسباندن شیشه عقب خودرو و جلوی اتومبیل ها استفاده می شود و حتی برای شیشه های واگن، لودر، شیشه اتوبوس و قطار هم استفاده می شود.

 

انواع دیگر ماستیک پلی اورتان کدام‌اند؟

با توجه به ماستیک پلی یورتان مختلفی که ذکر شد و کاربرد متنوعی که دارند انواع دیگری ماستیک ها شامل موارد زیر هستند:

  • ماستیک پایه قیری
  • ماستیک گرم
  • ماستیک درزبندی بتن
  • ماستیک پلی یورتان که هر کدام دارای ویژگی های خاصی بوده و کاربرد های مخصوصی را دارند.

 

کلام پایانی 

یکی از مشکلات و دغدغه های بسیار خطر آفرین در سازه ها و ساختمان ها وجود درز در سطح آنها است. برای رفع این مشکلات راه کارهای زیادی انجام میشود. اما استفاده از ماستیک پلی یورتان به دلیل خاصیت و منحصر به فرد بودن ویژگی ها یکی از بهترین گزینه ها محسوب می شود که درزهای سطح را به راحتی و خوبی پوشش می دهد. امید است این مطلب از استحکام سازان ، متخصص در اجرای انواع اپوکسی کف ، برای شما عزیزان مفید بوده باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره تخصصی

در اسرع وقت پاسخگوی سوالات شما هستیم.

با سلام

سوال خود را بپرسید

کارشناسان فروش ما در کمترین زمان پاسخگو هستند