ماستیک درزبندی بتن چیست چه مزایایی دارد؟

آنچه در این مقاله میخوانید

مواد و متریال های درزبندی بتن

ماستیک های آب بندی و درزگیری از محصولات صنعت شیمی در ساخت و سازهای ساختمان ها است و طبق  اسمی که دارند، برای درزگیری و آب بندی سازه های بتنی ، آب بندی استخر  و… استفاده می شوند. ماستیک درزبندی بتن از جمله محصولاتی هستند که بیشتر برای تعمیر، بازسازی و حتی پر کردن درزهایی که به دلیل انبساط و حفره در دیوار و کاشی ایجاد شدند، استفاده می شود. آب بندی برای پاکسازی و جلوگیری کردن از تجمع گرد و غبار در درز ها وزیبایی و به وجود نیامدن شکاف‌ها و عمق های جزئی مورد استفاده قرار می گیرد.

 

ماستیک های درزبندی بتن

تعمیر کردن و نگهداری روسازی از مشکلات نگران کننده در چاله های بتن است و روش های مختلفی برای تعمیر آن وجود دارد. یکی از روش های تعمیر استفاده از ماستیک درزبندی بتن است. این ماستیک از ترکیبات خاصی مانند ترکیبات پلیمری تولید شده است که دارای عملکرد بسیار فوق العاده در بتن آسفالت و سیمان است. زمانی که این محصول به درستی مخلوط شده و اجرا شود، در زمان دو ساعت به یک ماده انعطاف پذیر شبیه لاستیک و به یک ماده نرم تبدیل می شود که می تواند یک اتصال و ترک خوردگی را در انواع مختلف دما حفظ کند.

این محصول در تابستان تبدیل به مایع نمی شود و حتی در دمای زیر ۲۰- درجه شکننده نمی شود. ماستیک درزبندی بتن یک محصول قابل انعطاف در مفصل بوده و بعد از فرایندهای انجماد یا ذوب های مکرر و افزایش طولانی و انعطاف زیاد موجب قدرت اتصال محکم و طول عمر خوبی می شود. از این محصول در نصب و تعمیر و پر کردن هرگونه درز و شکاف در سنگ تراشی، سنگ فرش، بتن، کاشی سنگی یا روکش استخر استفاده می شود. اگر مفاصل ترک خورده پر نشوند، رطوبت به زیر سطح بتنی راه پیدا می کند و موجب تغییر شکل و ترک و پوسیدگی میشود.

 

انواع درزگیر بتن

در صنعت ساخت‌وساز و ساختمان‌سازی سه نوع درزگیر بتن به کار گرفته می‌شود که روش‌های خاص مصرفی دارند. این سه نوع درزگیر عبارت‌اند از:
درزگیرهایی که به روش گرم ریخته می‌شوند و از مواد قیری تولید می شوند. البته امروزه دیگر کاربرد های زیادی ندارند. نوع دیگری از درزگیر ها را به روش سرد مصرف می کنند که در بیشتر موارد از مخلوط های دو جزئی پلی سولفید و رزین و ماده کمکی تشکیل شده و موجب عمل آوری بتن ها می شود. در این نوع درزگیر معمولا محل درز را توسط یک ابزار تفنگ مانند یا حاوی چسب یا بتونه پر می کنند و روی آن را با کاردک بتونه گیر صاف می‌کنند که بسیار کاربردی است.

مواد درزگیر دیگر الاستومری پیش‌ساخته (لاستیک طبیعی و مصنوعی) است که برای مصرف، ابتدا باید محل مورد نظر کاملا تمیز و روغن کاری شود. سپس مواد درزگیر با فشار در محل درز جاسازی شود. این مواد قیمت گرانی دارد و از مزیت های این نوع ماستیک درزبندی بتن، آب بندی شدن بتن و ضد نفوذ آب بودن بوده و از تجمع باکتری درون درز های ایجاد شده هم جلوگیری می کند. آنتی باکتریال بوده و سطح را یکدست کرده و هیچ گونه شکاف و ترکی به جا نمی گذارد.

 

بیشتر بخوانید : کفپوش اپوکسی

 

کاربرد درزگیر بتن

با توجه به آشنایی که با انواع مختلف درزگیر را پیدا کردید و با کاربردهای آنها را در صنعت ساختمان سازی آشنا شدید، می‌توان به کاربردهای این درزگیرهای بتن اشاره کرد. این کاربرد ها شامل موارد زیر می شوند:

  • مقاوم بودن در برابر هر شرایط جوی
  • مورد استفاده در پیاده‌روهای بتنی، سقف ها، آسفالت ها و پل ها
  • مورد استفاده در درزبندی بین ساختمان ها در پشت بام
  • چسبندگی عالی به تمام سطح های بتنی حتی فلزی و سیمانی
  • مقاوم در برابر آب دریا (آب شور)
  • درزبندی کانال های آبرسانی در دمایی بین ۵- تا ۷۰+ درجه سانتیگراد
  • بدون شره و قابل استفاده در درز های افقی و عمودی

می توان گفت ماستیک درزبندی بتن بر تمام متریال ها مانند بتن و سیمان بسیار مناسب است و ماستیک های قیری و پلی اورتان به ترکیب با مواد دیگر نیاز ندارند و آماده مصرف هستند.

 

ماستيك پلي

 

فروش انواع ماستیک های درزبندی بتن در ایران

انواع مختلفی از ماستیک درزبندی بتن در ایران وجود دارد. ماستیک پایه قیری از محصولاتی است که برای آب بندی مورد استفاده قرار می گیرد و می توان در سطوح مختلف از آن استفاده کرد که بیشتر در سطح بتنی مورد استفاده قرار می گیرد. ماستیک ها هم دارای انواع مختلفی از لحاظ مواد تشکیل شونده مانند ماستیک قیری یا ماستیک بر پایه قیر، ماستیک سیلیکون، ماستیک اپوکسی، پلی سولفید، ماستیک اکرولیکی و پلی اورتان با ویژگی های خاصی هستند و مطابق با این خصوصیات کاربردهای ویژه هم دارند.

به طور مثال از بعضی از ماستیک ها را برای آب بندی فاضلاب ها و کانال های آب استفاده می کنند و بعضی از این ماستیک ها هم برای آب بندی مخزن ها ، فاضلاب و حتی اجرای کانال های آبی، کف سازی و آب بندی مورد استفاده قرار می گیرند. از نوع دیگر ماستیک درزبندی بتن در آب بندی دور پنجره ها و برای مصارف سبک استفاده می شوند که البته این ماستیک ها نسبت به روش اجرایی که دارند به ماستیک سرد و گرم دسته بندی می شوند.

 

هم چنین بخوانید : کفپوش اپوکسی صنعتی

 

مواد درزگیر بتن تک جزئی و دو جزئی یعنی چه؟

همانطور که ذکر شد، مواد و ماستیک درز بندی بتن انواع مختلفی وجود دارند که هر کدام کاربردهای خاصی دارند. مه مترین مواد درزگیر بتن تک جزئی بوده و از پلی سولفاید، سیلیکون یا اورتان ها هستند. این مواد معمولا در دمای اتاق واکنش شیمیایی از خود نشان می دهند. از مهم ترین ویژگی این مواد حفظ خاصیت الاستیک یا کشسانی آن در طول زمان است. از بین مواد درزگیر تک جزئی پلی سولفایدها هستند که پایداری مناسبی داشته که بیشتر در برابر سوخت ها مشخص می شود. همچنین مواد سیلیکونی در مقابل حرارت پایداری خوبی دارند و نوع دیگر مواد درزگیر تک جزئی پلی اورتان ها هستند که این مواد در مقابل واکنش های شیمیایی و سایش ها مقاومت بسیار بالایی دارند.

 

مواد درزبندی دو جزئی بتن

همانطور که مواد درزگیر مختلفی مانند ماستیک درزبندی بتن دارای خاصیت های متعددی هستند، مواد درزبندی بتن دو جزئی نیز از نوع حساس ترین درزبند های بتن هستند که از دو قسمت بر پایه سولفاید و اورتان  تشکیل‌شده‌اند. قسمت تندگیر یا اکسلریتور ماده موثر هستند و در زمان مخلوط شدن باید سریع مورد استفاده قرار بگیرند. انواع مختلفی از این نوع درزبندی بتن تولید می‌شود که باید طبق دستورالعمل کارخانه ساخت مورد استفاده قرار بگیرند. این مواد باید بعد از مخلوط شدن در دمای۴۰- درجه قرار بگیرد و بعد از آن در دمای اتاق استفاده شود.

 

کلام پایانی

مواد مختلفی برای آب بندی و درزگیری وجود دارد که از بهترین و مناسب ترین نوع آن می‌توان به ماستیک درزبندی بتن اشاره کرد. در سرعت بالا خشک شده و در مقابل عوامل زیادی مقاومت دارد و یک گزینه بسیار مناسب برای سازه های بتنی محسوب می شود. در این مقاله سعی شد هر آنچه که باید بدانید درباره این نوع ماستیک را به شما همراهان عزیز توضیح دهیم. امید است این مطالب از استحکام سازان ، تیم متخصص در اجرای اپوکسی کف ، برای شما عزیزان جذاب بوده باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره تخصصی

در اسرع وقت پاسخگوی سوالات شما هستیم.

با سلام

سوال خود را بپرسید

کارشناسان فروش ما در کمترین زمان پاسخگو هستند