نحوه قالب بندی و ساخت مخازن و استخر های بتنی

آنچه در این مقاله میخوانید

قالب بندی مخازن بتنی

نحوه قالب بندی و ساخت مخازن و استخرهای بتنی : امروزه اجرای مخازن بتنی به یکی از مسائل مهم در حوزه ساخت و ساز مبدل شد است. به‌دلیل شرایط جوی و خشکسالی‌های پیاپی در کشور حفظ و ساخت مخزن بتنی افزایش زیادی پیدا کرد. درواقع یافتن متخصصی که در حوزه ساخت مخازن دانش فنی لازم را داشته باشد؛ امری بسیار سخت است.

در مقاله نحوه قالب بندی و ساخت مخازن و استخرهای بتنی قصد داریم تا به این موضوع بپردازیم. پس جهت آشنایی با قالب بندی مخازن بتنی با ما تا انتهای این مقاله از وب‌سایت استحکام سازان همراه باشید.

فهرست مطالب در این مقاله:

  • مخزن بتنی چیست؟
  • مواد ساخت مخزن بتنی
  • مراحل قالب بندی و ساخت مخازن بتنی
  • هزینه ساخت ساخت مخازن و استخرهای بتنی
  • نتیجه گیری

مخزن بتنی چیست؟

امروزه نحوه ساخت مخزن آب بتنی به یکی معضلات جدی مبدل شده است. چراکه روند ساخت مخزن از حساسیت بالایی برخوردار بوده و حتماً باید به عوامل ساخت آن دقت نمود. درواقع از این تاسیسات علاوه بر ذخیره و حفظ آب قادرند جهت تصفیه آب و فاضلاب، مخازن نفت، مخازن مدفون، سپتیک تانک بتنی، مخازن متعادل سازی و مواردی از این قبیل نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد. یکی از مسائل مهمی که در ساخت و اجرای مخازن بتنی حتماً باید رعایت شود، روش آب بندی درست است. باتوجه به اینکه بتن به تنهایی یک ماده بسیار مقاوم است امّا در برابر ذخیره آب شاید از بین برود و یا اینکه تخریب شود.

موضوعی که باید در زمان ساخت این مخازن همه سازندگان بدان توجه داشته باشند این است که مقاومت و دوام یاید طوری باشد که تا مدت زیادی دچار خوردگی نشود. سازه‌های بتنی آب باید در برابر فشار آب وارد شده، از یکدیگر جدا نگردند و موجب نشتی آب نشوند. مخزن بتنی با میلگردها و بتن مقاوم ساخته می‌شود. شما می‌توانید جهت دوام و پایداری بیشتر از افزودنی‌های بتن نیز بهره ببرید.

 

مواد ساخت مخزن بتنی

در این بخش از مقاله به مواد سازنده در ساخت مخزن بتنی می‌پردازیم که عبارتند از:

  • ژل میکروسیلیس یا مکمل بتن
  • بتن با مقاومت بسیار بالا
  • بتن ضدسایش
  • محصولات آب بند کننده بتن
  • آب بندی مخازن بتنی

 

ژل میکروسیلیس چیست؟

این ژل یا همان مکمل بتن به عنوان یکی از مهم‌ترین افزودنی‌های حوزه بتن سازی محسوب می‌شود. این ژل به‌صورت ذرات ریز با قطر 0.1 میکرونی است که به عنوان ماده سیمانی در بتن مورد استفاده قرار می‌گیرد که نفوذپذیری بتن را بسیار کاهش می‌دهد. درواقع این ترکیبات در طی جریان تولید آلیاژهای فروسیلیس در کوره‌های قوس الکتریکی به عنوان محصول جانبی یا همان پوزولان تولید شده می‌شود که با محیط زیست بسیار سازگار است.

 

مراحل آب بندی مخازن بتنی

به‌دلیل تماس مستقیم آب با مخازن بتنی به آب بندی بسیار دقیق مناسبی برای آن‌ها نیازمند هستیم. در حقیقت این امر یک جز جدایی‌ناپذیر از مراحل ساخت انواع مخازن بتنی است. به‌طور کل ساخت و طراحی سیستم آب بندی، آب بند کردن سطوح داخلی مخازن، آب بند کردن لوله‌های انتقال آب و خطوط لوله‌کشی آب، آب بندی و محافظت از قسمت بیرونی مخزن و انتخاب کردن مصالح مورد قبول به‌عنوان یک پوشش نهایی را شامل می‌شود.

 

مطلب پیشنهادی : کفپوش اپوکسی صنعتی چیست ؟

 

مراحل قالب بندی و ساخت مخازن بتنی

مخازن بتنی نیز درست همانند هر سازه دیگری نیاز به طی کردن یک سری مراحل را دارد تا به یک دستاورد کامل مبدل گردد. در این بخش از مقاله نحوه قالب بندی و ساخت مخازن و استخرهای بتنی به این مراحل می‌پردازیم که عبارتند از:

  • نقشه‌برداری و طراحی اولیه طبق معماری مخزن بتن

مخازن بتنی پیش از ساخت ابتدا تحت عنوان تئوری و یک پیش نمایش در فضای دیجیتالی یا کاغذ ارائه می‌گردند. در این بخش باید باتوجه به اندازه مخزن، عمق، موقعیت مکانی، شرایط جوی و مواردی از این دست، سازه باید به‌صورتی طراحی شود تا تمام ابعاد، استانداردها، امنیت و دوام آن همواره حفظ گردد.

  • تحکیم خاک بستر و اعمال آزمایشات تراکم و گودبرداری

در این بخش اجرای مخازن بتنی که به مرحله پیشین یعنی نقشه برداری بسیار ارتباط دارد، باید باید بر روی خاک یک سری آزمایشات و عواملی صورت پذیرد تا پس از ساخت مخزن، به‌خاطر خاک زیر مخزن به مشکلی نخورد. درواقع پس از این مراحل باید گودبرداری صورت پذیرد. استحکام سازان به شما پیشنهاد می‌کند که پس از عملیات گودبرداری نیز آزمایشات مربوطه را انجام دهید.

  • آرماتور بندی، قالب بندی، نصب واتر استاپ‌ها و بتن ریزی فونداسیون

در این مرحله از اجرای مخازن بتنی باید در کف مکان گودبرداری شده، آرماتور بندی و قالب بندی صورت پذیرد. سپس با بهره‌مندی از شخصی متخصص در زمینه آب بندی، واتراستاپ‌ها را نصب نمایید. توجه داشته باشید که بتن مخزن باید از مقاوت و دوام بالایی برخوردار باشد تا بتواند فشار آب را تحمل نماید. برای کمک به این پروسه می‌توان از افزودنی‌های بتن زیادی استفاده نمود.

  • آرماتور بندی دیوارهای اطراف مخزن

در این بخش از روش ساخت مخازن و استخرهای بتنی باید آرماتور بندی دیوارهای اطراف انجام شود. چراکه بتن ریزی دیواره‌ها با اتجام این کار به مشکل نخواهد خورد و در آینده عامل تخریب نشود. پیش از بتن ریزی کاری که باید جهت ساخت مخزن بتنی انجام دهید استفاده از لوله‌ها، غلاف و نصب ورودی و خورجی مخزن است.

  • قالب بندی، نصب واتر استاپ و بتن ریزی دیواره‌ها

درست همانند کف مخزن که قالب بندی و نصب واتر استاپ‌ها انجام شد، برای دیواره‌ها نیز همین کار را باید صورت  دهیم. چراکه با انجام این کار ملات بتن شکل خواهد گرفت و از مقاومت بالایی در برابر آب یرخوردار می‌شود. درواقع می‌توان از افزودنی‌های بتنی زیادی همانند ژل میکروسیلیس یا سایر روان کننده‌های دیگر استفاده نمود تا خورندگی و تخریب مخزن پیش نیاید.

  • اجرای گروت و ماستیک در محل درزها

جهت اجرای مخازن بتنی باید بدانید که حتماً باید درزهای مخزن را با ماستیک‌ها پر نمود. چراکه در آینده با مشکلاتی مانند نشت و تخریب مواجه نشود.

  • آبگیری و تست دوام آببندی مخزن

پس از کامل نمودن همه مراحل لازم است مخزن را از آب پر نمایید. چنانچه برای کاربرد دیگری ساخته شده باشد، بهتر است جهت تست اولیه ابتدا با آب پر شود.

  • خاکریزی اطراف مخزن

پس از اجرای مخازن بتنی و پایان تمامی مراحل باید اطراف مخزن به‌صورت کامل پر شود. با این کار مخزت ظاهری زیبا پیدا خواهد کرد و دوام آن نیز بیشتر می‌شود.

مطلب پیشنهادی: دستورالعمل تست آب بندی مخازن بتنی

 

هزینه ساخت ساخت مخازن و استخرهای بتنی

درواقع هزینه ساخت مخازن و استخرهای بتنی باتوجه به گنجایش مخزن، افزودنی‌های استفاده شده، قالب بندی و آرماتورها، عمق مخزن و مواردی از این قبیل بستگی دارد. چنانچه قصد ساخت پروژه های مخزن بتنی را دارید می‌توانید برای هزینه ساخت مخزن بتنی آب با مشاروان استحکام سازان در تماس باشید تا اطلاعات لازم را برای این کار دیافت نمایید.

 

نتیجه گیری

ما در این مقاله درباره نحوه قالب بندی و ساخت مخازن و استخرهای بتنی به‌صورت جامع و زبانی ساده پرداخیم. امید است که مطالب این مقاله مورد توجه شما مخاطبین محترم قرار گرفته باشد. لطفاً پس از مطالعه مقاله نظرات و تجارب شخصی خود را در زمینه قالب بندی مخازن بتنی با ما در وب‌سایت استحکام سازان به اشتراک بگذارید.

 

هم چنین بخوانید : انواع آب بندی استخر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره تخصصی

در اسرع وقت پاسخگوی سوالات شما هستیم.

با سلام

سوال خود را بپرسید

کارشناسان فروش ما در کمترین زمان پاسخگو هستند