بررسی اجرای کفسازی با فوم بتن و پوکه ریزی

آنچه در این مقاله میخوانید

فوم بتن برای کف سازی چیست ؟ در ساخت ساختمان‌های مختلف، تلاش می‌شود از مواد اولیه و مصالح سبک که دارای مقاومت خوبی هستند، استفاده شود. در اجرای پروژه‌های ساختمانی مواردی نظیر زمان، استفاده‌ از انواع مختلف مصالح و هزینه بسیار اهمیت دارد. پرکردن فضاهایی در کف ساختمان‌ها برای به‌وجودآوردن تراز موردنظر و ایجاد سطحی صاف که برای نازک‌کاری مناسب کف و پوشش روی تاسیساتی که از کف رد شده از طریق فوم بتن برای کف‌سازی و پوکه‌های سبک انجام می‌گیرد. در این مقاله به طرز اجرای کف‌سازی با فوم بتن و پوکه ریزی می‌پردازیم.

مطلب پیشنهادی: انواع کف پوش ساختمان

 

فوم بتن برای کف سازی چیست ؟

یکی از مصالح ساختمانی است که پرکننده بوده و از ترکیباتی مانند آب، سیمان و ماده شیمیایی به نام کف‌زا و ماسه‌بادی تهیه می‌شود. این ترکیبات به این صورت مخلوط می‌شود که اول آب را درون مخزن دستگاهی که فوم بتن تولید می‌کند، ریخته شده و سپس سیمان و ماسه‌بادی را به آن اضافه می‌کنند. در زمان ترکیب‌شدن فوم، ماده کف زا را با فشار زیادی برای ایجاد و تولید کف به آن اضافه می‌کنند و این کار مخلوط‌شدن را برای به‌دست‌آوردن سیالی روان که دارای غلظت مناسب باشد، ادامه می‌دهند. بعد از تولید فوم بتن برای کف‌سازی، با روش پمپاژ درون شلنگ‌های فشارقوی در مکان موردنظر تخلیه می‌شود.

پوکه ریزی چیست؟

این مصالح ساختمانی به دو روش صنعتی و معدنی در بازار وجود دارند. پوکه‌های صنعتی یا همان معدنی از طریق خارج‌شدن گازهای آتشفشانی از درون گدازه‌های آن حاصل می‌شود، سریع سرد شده و باعث ایجاد سنگ‌هایی با سوراخ‌های زیاد و سبک می‌شود. یک نمونه‌ بارز آن سنگ‌پا است که در دسترس همگان است. اجرای پوکه‌های صنعتی هم با دو روش انجام می‌شود.

  • روش اول :

    بعد از شیب بندی و کروم‌بندی کف‌ها، پوکه ریزی انجام می‌شود، آن را پخش می‌کنند و بعد کمی آن را می‌کوبند تا دانه‌های پوکه پخش شود. سپس روی پوکه‌ها را با مخلوط ملات سیمان و ماسه پوشش می‌دهند تا سطحی صاف و یکنواخت حاصل شود.

  • روش دوم :

    پوکه‌ها را با دانه‌بندی‌های مختلف یعنی درشت و ریز با هم مخلوط می‌کنند، کمی سیمان و آب به آن اضافه می‌کنند و ملاتی سبک تولید می‌شود. این ملات را در مکان‌های موردنظر که کروم‌بندی شده پخش می‌کنند و اگر نیاز بود، با روش ملات سیمان و ماسه هم آن را می‌پوشانند تا سطح هموار شود.

مقایسه کف‌سازی با فوم بتن و پوکه ریزی

کف‌سازی با روش پوکه ریزی بسیار قدیمی بوده و اشکالاتی که در زمان اجرا بود که به‌مرورزمان رفع شده است. اگر بخواهیم این دو روش را به‌صورت درست و اصولی مقایسه کنیم، باید ابتدا نقطه قوت و ضعف آنها را بدانیم. این موارد عبارت‌اند از:

  • با استفاده از فوم بتن برای کف‌سازی در زمان بسیار صرفه‌جویی می‌شود. هر روز بدون وجود داشتن مشکل می‌توان با فوم بتن حدود ۶۰ مترمکعب با ضخامت ۱۰ سانتی‌متر، حدود ۶۰۰ مترمربع کف‌سازی را اجرا کرد. می‌توان با سه نفر این کار را انجام داده؛ ولی در روش پوکه ریزی با وجود سه نفر در یک روز کاری حداکثر می‌توان ۱۵۰ مترمربع را کف‌سازی کرد.
  • برای اجرای کف‌سازی توسط پوکه ریزی فضایی برای دپوی مصالح لازم است؛ ولی در فوم بتن برای کف‌سازی فقط به کمی فضا برای مستقر شدن دستگاه دپوی سیمان لازم است.
  • کف‌سازی توسط پوکه مقاومت فشاری بیشتری در مرحله نهایی کف‌سازی که از طریق فوم بتن اجرا شده است، دارد.
  • در کف‌سازی توسط فوم بتن به آب زیادی نیاز است؛ ولی در اجرای کف‌سازی پوکه این‌طور نیست.
  • در جابه‌جاکردن مصالح کف‌سازی برای فوم بتن از پمپاژ و شلنگ استفاده می‌شود که دارای هزینه و زمان بسیار اندکی نسبت به کف‌سازی توسط پوکه است.
  • در زمان تامین و اجرای فوم بتن اگر در سقف سوراخ یا خللی وجود داشته باشد، ممکن است از سقف به طبقه پایین هم سرایت کند.
  • اگر در مخلوط‌کردن فوم بتن دقت کافی انجام نشود، کیفیت پایین می‌تواند مشکل به وجود بیاورد و فوم بتن‌ها پفکی شوند. اگر این مشکل بیشتر شود، باید تمام کف اجرا شده را جمع کرد.

بررسی و اجرای فوم بتن برای کف سازی

در زمان اجرای کف‌سازی باید تراز مورد احتیاج قبل از اجرای فوم بتن برای کف‌سازی از طریق کروم بندی معلوم شود که می‌توان از روش پیاده‌کردن نقاط با تعداد معین این کار انجام داد. اگر سطح موردنظر زیاد است، کروم‌بندی از طریق کروم‌های خطی انجام می‌شود تا با این روش، کف‌سازی با کیفیتی اجرا شود. در زمان اجرای کف‌سازی باید بلندی کف دارای ترازی بالا باشد تا فضایی مناسب برای ملات زیر برای نازک‌کاری کف باقی بماند. در این نوع کف‌سازی باید مخلوط سیمان و آب و مواد کف‌ساز به میزانی باشد که بعد از خشک‌شدن فوم بتن یک تراکم مناسبی به وجود بیاید. پس در اجرای فوم بتن برای کف‌سازی در زمان خشک‌شدن نباید از طریق راه‌رفتن روی آن فروبرود و یا جای پا روی آن مکان بماند. برای اینکه بدانیم اجرای کف دارای مقاومت است، می‌توان مقداری از این فوم بتن را به آزمایشگاهی که مصالح را کنترل می‌کنند، فرستاد تا تست‌هایی روی آن اجرا شود.

بررسی و اجرای کف‌سازی با روش پوکه ریزی

پوکه‌های معدنی دارای دانه‌های ریزودرشت مختلفی هستند. سایز پوکه‌ها بسیار متفاوت است و ترکیب‌کردن این پوکه‌ها با سایزهای مختلف از موارد بسیار مهم در این نوع کف‌سازی به شمار می‌رود. زیرا این ترکیب باید طوری انجام شود که دانه‌های مختلف به خوبی در لابه‌لای هم قرار بگیرند. زیرا اگر این‌طور انجام نشود، بعد از مدتی آن محل نشست می‌کند. اگر مصالح و موادی که در اجرای فوم بتن در کف‌سازی استفاده می‌شود، کیفیت پایینی داشته باشند، ممکن است بعد از تمام‌شدن کف‌سازی نشست کرده و موجب شود، ملات‌های روی آن شکسته شده و به بعضی از تاسیساتی که در کف قرار گرفته‌اند، صدمه‌های جدی وارد شود. قبل این که کف‌سازی با پوکه ریزی انجام شود، عواملی مانند کروم بندی، شیب بندی، کنترل تراز کف‌سازی باید موردتوجه قرار بگیرد. زیرا ممکن است باعث ازبین‌رفتن فضاهای موردنیاز برای اجرای نازک‌کاری در کف شده و حتی ممکن است به ملات بیشتری هم احتیاج پیدا شود.

هم چنین بخوانید : انواع کفپوش اپوکسی صنعتی

 

مزایای استفاده از فوم بتن برای کف‌ سازی با پوکه ریزی

با توضیحاتی که در مورد روش‌های کف‌سازی داده شد، هرکدام دارای معایب و مزایایی هستند. از عمده مزایای استفاده از فوم بتن برای کف‌سازی و پوکه ریزی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • این نوع کف‌سازی در مقابل شعله‌های آتش به طور مستقیم مقاومت بسیار بالایی دارد.
  • دارای خاصیت عایق حرارتی بسیار بالایی است.
  • قابلیت برش‌پذیری راحتی در اجرای تاسیسات از روش فوم بتن دارد.
  • به دلیل عایق بودن مواد مورداستفاده در کف‌سازی مصرف انرژی پایینی دارد.
  • دارای خاصیت عایق صوتی بالایی است.
  • برای کف‌سازی توسط فوم بتن و پوکه معدنی قیمت نهایی بسیار مناسب خواهد بود.
  • تاسیسات موجود در کف‌های ساختمان ‏همگی ایزوله می‌شوند.

پوکه ریزی یا معدنی پوزولانی دارای سیلیس بالا و حتی مقاومت فشار بالایی است که دارای پودری پوزولان کانیار است که باعث می‌شود، میزان سیمان استفاده شده در پوکه ریزی کمتر شده و مقرون‌به‌صرفه‌تر شود. این نوع کف‌سازی در برابر نفوذ آب و حتی یخ‌بندان هم مقاوم است.

سخن آخر

با مقایسه‌کردن فوم بتن برای کف‌ سازی و پوکه ریزی کمک می‌شود تا مهندسان باتوجه‌به امکاناتی که در پروژه‌ها دارند، بهترین روش‌ مناسب را انتخاب کنند. اجرای هر دو مورد باید با روش درست و اصولی صورت بگیرد، مخصوصا در فوم بتن که دارای اهمیت زیادی است؛ زیرا جنس و حتی کیفیت خوب بتن سبک فوم در نتیجه کار بسیار موثر است و در غیر این صورت بعد از اجرا مشکلات زیادی که غیرقابل‌جبران هستند، ایجاد می‌شود. این مشکلات در پوکه ریزی یا معدنی به وجود نمی‌آید.جهت مشاوره برای خدماتی چون اجرای فوم بتن برای کف سازی ، آب بندی استخر و … می توانید با کارشناسان ما در مجموعه استحکام سازان در ارتباط باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره تخصصی

در اسرع وقت پاسخگوی سوالات شما هستیم.

با سلام

سوال خود را بپرسید

کارشناسان فروش ما در کمترین زمان پاسخگو هستند