ضد آب کننده های بتن و موادی که به عنوان عایق رطوبتی عمل میکنند

آنچه در این مقاله میخوانید

ضد آب کننده‌ بتن

در ساخت‌وساز ساختمان‌ها و انواع سازه‌های مهم از بتن که یک ماده سخت و مقاوم است، استفاده می‌شود. در این سازه‌ها معمولا فرایند و فعالیت‌هایی برای بهتر عملکرد مصالح ساختمانی روی آن‌ها انجام می‌شود. در این مقاله در مورد مواد ضد آب کننده بتن و عایق رطوبتی بتن که از ضروریات هنگام ساخت ساختمان هستند، توضیحاتی را ارائه می‌دهیم. با این مقاله از استحکام سازان همراه باشید

مواد ضد آب کننده بتنی

از این مواد برای ایجاد مقاومت در دیواره‌های بیرونی ساختمان‌ها در مقابل باران‌هایی که با باد همراه است، استفاده می‌شود. این مواد ضد آب کننده می‌تواند قدرت ایجاد شوره و لکه توسط آلاینده‌های محیطی را هم کاهش داده و موجب بهترشدن رنگ و بافت دیوارها می‌شود.

اگر هنگام استفاده از این مواد طبق دستورالعمل‌های کارخانه‌های تولیدی عمل شود، به طور موثر و مناسب می‌تواند نفوذ آب را کنترل کند. بیشتر روی دیوارهای بنایی بتنی که در برابر آب‌وهوا و محیط هستند، اجرا می‌شود. دسته‌بندی ضد آب کننده‌ها گسترده بوده و ویژگی‌های ظاهری زیادی مانند: نوع بافت سر سطح، رنگ، درخشندگی و روش‌های اجرای دیگری را ارائه می‌دهند.

هم چنین بخوانید : کفپوش اپوکسی چیست؟

 

چطور دیوارهای بتنی را ضد آب می‌کنند؟

همان‌طور که می‌دانید رطوبت و نم یکی از اصلی‌ترین دشمنان فونداسیون‌ها محسوب می‌شوند. زیرا می‌توانند به منافذ بتن نفوذ کرده و آن را تخریب کنند و از بین ببرند. پس باید از وسایل و موادی مانند عایق رطوبتی بتن و … برای حفاظت از سازه‌ها و ساختمان‌ها استفاده شود تا مانع اثرات منفی رطوبت بر سازه‌ها شود. برای ضدآب کردن دیوارهای بتنی مراحلی وجود دارد. این مراحل شامل موارد زیر می‌شوند:

  • مرحله اول :

    قسمت موردنیاز برای ماده ضد آب را تمیز کرده و از گردوغبار و دیگر مواد آن را پاک کنید تا روی چسبندگی محصول اثری نگذارند. اگر سطح موردنظر از قبل مواد ضد آب دارد، آن را هم تمیز و جدا کنید.

  • مرحله دوم :

    بعد از تمیزکردن اگر ترک و کسلی وجود دارد، آن را ترمیم کنید و در دیگر قسمت‌هایی هم که با آب تماس دارند مانند: پخ‌ها، لوله‌ها و… هم انجام دهید.

  • مرحله سوم :

    باید لایه‌ای از ضد آب شفافی را که انتخاب کرده‌اید را اجرا کرده و بین ۶ تا ۸ ساعت زمان برای خشک‌شدن به آن بدهید. زمان خشک‌شدن متغیر است.

  • مرحله چهارم :

    در این مرحله باید پارچه تقویت‌کننده را هنوز قبل از خشک‌شدن لایه اول بچسبانید و بین ۲ تا ۴ ساعت وقت بدهید تا لایه دوم رنگ ضدآب‌هایی که رقیق نشده به‌صورت ضربدری انجام شود.

 

عایق رطوبتی بتن چیست؟

فعالیت و فرایندی است که از طریق آن سازه‌ها و اجسام در برابر آب مقاوم می‌شوند. ممکن است، برخی از سازه‌ها در زیر آب یا در آب‌وهوای شرجی و مرطوب اجرا شوند. پس انتخاب یک عایق رطوبتی بتن دارای اهمیت است. این عایق‌های رطوبتی در ساختمان‌ها معمولا در سقف و دیوارها اجرا می‌شوند که مانع نفوذ آب شده، دوام سطح‌های بتنی را بیشتر کرده و تاثیر گذاشتن نفوذ آب بر ساختمان‌ها را کم می‌کند.

مزایای استفاده از عایق

این مواد عایق رطوبتی در بیشتر سازه‌ها و ساختمان‌ها اجرا می‌شوند و طبق شرایط موجود نوع مخصوصی از آن مورداستفاده قرار می‌گیرد. مزایای استفاده از این عایق رطوبتی بتن شامل موارد زیر می‌شود:

  • حفاظت در مقابل باران و باد
  • محافظت‌کردن در مقابل آسیب‌های احتمالی وارده بر سازه‌ها
  • مواظبت در برابر زلزله و زمین‌لرزه‌ها
  • مراقبت‌کردن در برابر حوادثی مانند آتش‌سوزی

 

مطلب پیشنهادی : آب بندی استخر

 

انواع روش‌های مختلف عایق رطوبتی در ساختمان

برای انجام عایق‌کاری روی دیوار و سقف‌ها باید از ماده‌های مختلفی استفاده کرد که دارای کاربردهای متفاوتی هستند. برای عایق‌کاری روش‌های متفاوتی وجود دارد که این روش‌ها عبارت‌اند از:

  • روش غشای ضد آب مایع

در این روش از عایق رطوبتی بتن، یک‌لایه پوششی از مایع به‌صورت نازک را با ماله و غلتک انجام می‌دهند که روشی رایج و محبوب در عایق‌کاری ساختمان‌ها محسوب می‌شود. البته مقاومت و دوام در این روش، به نوع پلیمری که در ساخت ماده عایق به‌کاررفته بستگی دارد.

  • عایق پلی‌اورتان

این روش عایق‌کاری نسبت به دیگر روش‌ها بسیار گران‌تر است، به میزان رطوبت مکان هم بسیار حساسیت دارد و دارای انعطاف بالایی است. از این روش در عایق‌کاری سقف‌های مسلح استفاده می‌شود که در زمان اجرا باید مقدار رطوبت بتن را حتما بررسی کرد. زیرا این عایق نسبت به رطوبت بسیار حساس است.

  • عایق سیمانی

این هم نوعی دیگر از عایق رطوبتی بتن محسوب می‌شود که توسط سیمان انجام مشدهو البته ساده‌ترین روش عایق‌کاری هم محسوب می‌شود. از این روش در مکان‌های داخلی و منطقه‌هایی استفاده می‌شود که با نور خورشید ارتباط و تماسی ندارند. مانند: سرویس‌های بهداشتی، تونل‌ها، حمام و پارکینگ‌ها و …

  • عایق رطوبتی غشای قیر

از این روش عایق‌کاری برای استفاده در سقف‌هایی که دارای شیب کم هستند، به کار برده می‌شود. این غشایی قیر حالتی چسبنده دارد و به‌غیراز این حالت چسبندگی، آسفالت پلیمر و پرکننده، ترکیب‌هایی مانند: رزین‌ها و روغن‌ها هم برای عملکرد بهتر و خاصیت چسبندگی بیشتر به آن اضافه می‌شود.

  • ترموپلاستیک‌ها

از دیگر مواد عایق رطوبتی بتن محسوب می‌شود که می‌توان گفت بسیار پرطرف‌دار است. هرچند قیمت ارزانی ندارد؛ اما مزایای بسیاری را دارا است و یکی از قوی‌ترین مواد ضد آب کننده بتن در بازار است که می‌تواند حدود ۵۰ سال یا بیشتر دوام داشته باشد. این ماده دارای الاستومرها است که در مقابل ضربه مقاومت بالایی نسبت به موارد دیگری که ذکر شد، دارد و از خاصیت ضد آب کننده‌های آن در بیشتر اهداف می‌توان بهره برد.

برای استارت کار معمولا این ترموپلاستیک‌ها یک عایق رطوبتی مناسب است که برای حفاظت در مقابل نشت آب، آتل، برای بوم‌های نفتی، کیسه‌های ذخیره‌سازی وسایل نقلیه بادی و دیگر موارد گزینه بسیار مناسبی است. این ماده می‌تواند، هوا و مایعات را در بیرون به‌خوبی نگهداری کند. به همین دلیل برای ایجاد کیسه‌های ذخیره غذا و آب مناسب است. البته کاربردهای خیلی زیادتر دیگری هم دارد.

تعدادی از افزودنی‌های ضد آب بتنی

از بتن در ساختمان‌سازی‌ها به طور گسترده استفاده می‌شود؛ پس لازم است که با محصولات و افزودنی های بتن مقاومت آن را تضمین کرد. تعدادی از این افزودنی‌هایی که برای مقاومت بیشتر بتن به آن اضافه می‌شود که آن را ضد آب کند، شامل موارد زیر است:

  • پاور ژل
  • ژل میکروسیلیس الیاف دار
  • دوغاب ژل میکروسیلیس
  • واترپروف پودری و مایع
  • مکمل بتن

مواد ضد آب کننده بتن چطور عمل می‌کند؟

مواد افزودنی که به بتن‌ها اضافه می‌شوند، عملکردهای متفاوتی دارند و بعد از اضافه‌شدن به بتن به روش‌های زیر عمل می‌کنند که عبارت‌اند از:

  • با اضافه‌کردن این افزودنی‌ها میزان منافذ مویرگی کمتر شده و تعداد و مقاومت آن در داخل سازه‌های بتنی بیشتر می‌شود.
  • با این افزودنی‌ها منافذ مویرگی که در بتن وجود دارد، مسدود شده و حتی امکان دارد که این منافذ مویرگی با مواد آب‌گریز هم پوشانده شود. این کار به دلیل جذب‌شدن مویرگی، از جذب آب در منافذ جلوگیری می‌کند.
  • این افزودنی‌های بسیار مقاوم که عایق رطوبتی بتن محسوب می‌شوند، نمی‌توانند به طور کامل حرکت آب را از طریق ترک‌های بتن یا بتن‌های ضعیف فشرده جلوگیری کنند و همین دلیل رایج‌ترین دلیل نشت آب در بتن است.

کلام پایانی

با آشنا شدن با کارایی و کاربرد این محصولات به این نتیجه می‌رسیم که این محصولات ارزش پرداخت هزینه‌های اضافی را دارند؛ زیرا هیچ سوراخ و یا ترکی را در سطح جا نمی‌گذارند. تولیدکنندگان هم با افزودنی‌های ضد انقباض به عایق رطوبتی بتن به خریداران اطمینان می‌دهند که سالیان سال می‌توانند از این مواد ضدآب کننده بتن‌ها استفاده کنند؛ زیرا در برابر ساییدگی و پارگی بسیار مقاوم هستند. در صورت داشتن هرگونه سوالی در زمینه خدمات اپوکسی کف و نیز کسب اطلاعات بیشتر با کارشناسان و مشاوران ما در استحکام سازان می توانید در ارتباط باشید

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره تخصصی

در اسرع وقت پاسخگوی سوالات شما هستیم.

با سلام

سوال خود را بپرسید

کارشناسان فروش ما در کمترین زمان پاسخگو هستند