منظور از عایق بندی حرارتی و رطوبتی بتن چیست؟ + انواع آن

آنچه در این مقاله میخوانید

عایق های مختلف و کاربرد آنها

از عواملی که باعث تخریب ساختمان و مصالح آن می شود، رطوبت و حرارت است. بنابراین متخصصان باید چاره ای بیندیشند و طراحی را طوری انجام دهند که سازه در مقابل حرارت و رطوبت به اندازه کافی مقاوم باشد. استفاده از عایق بندی حرارتی و رطوبتی بتن از موارد مهمی است که باعث ایجاد فضای راحتی برای ساکنان محل می شود. همچنین این عایق بندی باید با درنظر گرفتن محیط زیست و انرژی مصرفی ساختمان ایجاد شود. این نوع عایق بندی در صنایعی مانند: نفت، پتروشیمی، کشتی سازی، هواپیما سازی، داروسازی و … بسیار کاربرد داشته و از موارد ضروری است.

 

تعریف عایق بندی حرارتی و رطوبتی بتن

در واقع یک عایق ماده است که از عبور رطوبت و حرارات و … از یک محل به محیط داخلی یا خارجی جلوگیری می کند. برای جلوگیری از مشکلات احتمالی، تنظیم دمای محیط یا جلوگیری از بوی نامطبوع، عایق بندی باید به صورت حرفه ای توسط افراد متخصص انجام شود. اگر عایق بندی یک محیط به درستی انجام نشده باشد، نشتی هوا میتواند باعث تلف شدن انرژی و در نهایت هزینه زیاد قبض ها شود. عایق بندی حرارتی و رطوبتی بتن دارای چند دسته هستند که در این مقاله چند مورد را توضیح میدهیم.

 

عایق بندی رطوبتی

ساختمان ها و سازه های مختلف برای جلوگیری از نفوذ کردن آب در قسمت هایی مانند: استخر، سرویس بهداشتی، آشپزخانه و … نیاز به یک عایق رطوبتی است. اگر این عایق در سازه وجود نداشته باشد، در طول زمان به دلیل نفوذ رطوبت، سازه فرسوده می شود. این عایق از خسارت های غیر قابل جبران در اثر بارش باران و نفوذ آب به کف یا دیوار جلوگیری می کند.

 

انواع عایق های رطوبتی بتنی طبق مواد اولیه ساخت

نفوذ رطوبت می تواند باعث پوسیدگی و یا زنگ زدگی شده و بوی نامطبوعی نیز در محیط ایجاد کند. از عایق بندی حرارتی و رطوبتی بتن در قسمت های زیر آب مانند استخر و یا بخش هایی که با رطوبت در تماس هستند، استفاده می شود. متریال استفاده شده در ساخت یک عایق رطوبتی اهمیت زیادی داشته و می تواند در طول عمر یک سازه نیز تاثیر داشته باشند. انواع عایق رطوبتی بر اساس متریال ساخت آن شامل موارد زیر می شود:

  • مایع _ بسیار انعطاف پذیر و مناسب برای سقف های مختلف
  • پلی یورتان _ مناسب برای سقف های مسطح، دوام بالا و کاربرد ساده
  • قیری _ استفاده در سطوح بتنی و سقف های کم شیب، عمر طولانی تر با استفاده از پلیمر و آکریلیک
  • سیمانی _ استفاده در محیط داخلی ساختمان مانند حمام و سرویس بهداشتی و دارای مکانیزم ساده

 

انواع عایق های رطوبتی طبق محل استفاده

هر عایق بندی حرارتی و رطوبتی بتن در محل های مختلف یک ساختمان ویژگی های متفاوتی نیاز دارند. نباید از یک نوع عایق در تمام مکان ها استفاده کرد. چرا که میزان نفوذ رطوبت در محیط های مختلف مانند: پارکنیگ، حمام و استخر متفاوت است. انواع این عایق ها که طبق موقعیت دسته بندی شده اند عبارت اند از:

  • عایق بتنی _ استفاده برای جلوگیری از نفوذ آب به اتصالات و درزهای بتنی
  • عایق حمام، تراس و آشپزخانه _ استفاده از نوار آب بندی و درزگیر اکریلیک پایه پلاستیک به دلیل تماس همیشگی محیط با رطوبت
  • عایق استخر _ استفاده از سیمان های اپوکسی به دلیل مقاومت بالا در برابر نفوذ آب

 

عایق بندی رطوبتی بتن

 

تعریف عایق حرارتی

تغییر دما در فصل های مختلف بین محیط داخلی و خارجی یک ساختمان و سازه های مختلف رخ می دهد. انتقال حرارت و گرما در بین ساختمان ها از طریق درز و شکاف در دیوار، درب، پنجره و … رخ داده و هزینه قبض ها افزایش پیدا می کند. یک عایق بندی حرارتی و رطوبتی بتن از این انتقال جلوگیری می کند و کارایی سیستم گرمایشی در زمستان و سیستم سرمایشی در تابستان را به حداکثر می رساند.

 

انواع عایق بندی های حرارتی بتن طبق عملکرد

عایق حرارتی از متریال های مختلفی مانند: فوم پلی اورتان، سلولز، خاک اره، فایبرگلاس و … ساخته می شود. هر کدام از عایق بندی حرارتی و رطوبتی بتن ساخته شده عملکرد و کاربرد خاص خود را دارند و در یک محل خاصی مورد استفاده قرار میگیرند.

 

عایق بندی حرارتی تخته ای

این عایق ها از تکنولوژی ترکیب شده با طبیعت در اندازه های مختلفی ساخته شده اند. علاوه بر ظاهری مناسب دارای عملکرد خوبی برای استفاده در پوشش داخلی دیوارها نیز هستند. این عایق از نیشکر، خمیر چوب و …. از طریق فشرده شدن ساخته شده است.

 

عایق بندی حرارتی بلوکی

جهت کم کردت تلف شدن گرما تا حد امکان و ایجاد دمای مناسب از این نوع عایق روی سقف و دیوارها استفاده می شود. ابعاد این عایق نیز معمولا 60 در 120 سانتی متر است که ضخامتی دو و نیم سانتی متری دارد. مواد استفاده شده در ساخت آن نیز شامل شیشه سلولی، تخته چوب پنبه و … می شود. از آن عایق بندی حرارتی و رطوبتی بتن استفاده می‌شود.

 

عایق بندی حرارتی انعکاسی

یک عایق مناسب برای تحمل دمای بالا بوده و برای مصارف صنعتی مناسب است. معمولا در قسمت خارجی سازه نصب شده و از ورود گرما جلوگیری می کند. میزان بازتاب این نوع عایق بسیار بالا بوده و نور خورشید را به راحتی منعکس می کند. در ساخت آن نیز معمولا از ورق های فولادی، تخته های گچی و ورق های آلومینیومی استفاده می شود.

 

عایق بندی حرارتی بتن لحافی

بسیار نصب راحتی داشته و معمولا به شکل رول کاغذدیواری یا لحاف ساخته میشود. در ساخت آن نیز از موادی مانند پنبه، پشم معدنی، خر حیوانات و الیاف چوب فراوری شده استفاده میشود. این نوع عایق دارای انعطاف پذری بالایی بوده و میتواند روی سقف یا دیوار به وسیله بست محکم شود.

 

انواع عایق بندی حرارتی بتن طبق مواد اولیه

عایق بندی حرارتی و رطوبتی بتن مختلف معمولا از مواد مختلف نیز تشکیل شده اند. هر کدام از این متریال های استفاده در ساخت آن می تواند برای یک محیط خاصی مناسب باشد. تعدادی از انواع عایق های حرارتی را بر اساس مواد استفاده شده در ساخت آنها را در زیر آورده ایم:

 

پشم معدنی

نوعی عایق است که از مواد بازیافتی ساخته می شود و احتمال حریق و ذوب شدن در آن سیار کم است؛ اما بهتر است در یک محیط با دمای بالا نصب نشود.  به دلیل متریال استفاده در ساخت آن با محیط زیست نیز سازگاری دارد.

 

پشم شیشه

از عایق های پرکاربرد است که از بافته شدن رشته های نازک شیشه ساخته می شود. این پشم شیشه از موادی مانند: سنگ آهک، شیشه بازیافتی، ماسه و … تشکیل شده است. نام دیگر آن نیز فایبرگلاس است.

 

عایق سلولزی

اگر در عایق بندی حرارتی و رطوبتی بتن از آن استفاده شود، هزینه کمی داشته و از جنس کاغذ بازیافتی است. این عایق در برابر حرارت بسیار مقاوم است؛ چرا که سلولز ماده ای است که به دلیل متراکم بودن بسته بندی آن اکسیژن بسیار کمی دارد. همچنین این نوع عایق قابلیت احتراق ندارد. از معایب آن می توان به منقبض شدن در طول زمان اشاره کرد.

 

کلام آخر

برای ایمنی و خشک نگه داشتن ساختمان استفاده از عایق بندی حرارتی و رطوبتی بتن از موارد مهم و ضروری است که باید توسط متخصصان انجام شود. این کار از خسارات و هزینه های احتمالی رفع آنها جلوگیری کرده و فضای مطلوبی برای زندگی افراد فراهم می کند. امیدواریم این مطلب از استحکام سازان برای شما عزیزان مفید بوده باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره تخصصی

در اسرع وقت پاسخگوی سوالات شما هستیم.

با سلام

سوال خود را بپرسید

کارشناسان فروش ما در کمترین زمان پاسخگو هستند