اصول طراحی و آب بندی استخر | چگونه استخری ایده‌آل طراحی کنیم؟

آنچه در این مقاله میخوانید

امروزه علاوه‌بر مجموعه‌های آبی، در بیشتر خانه و ویلاها استخر وجود دارد. به طور کلی استخرها یکی از مکان‌های تفریحی فوق‌العاده برای بسیاری از افراد به خصوص ورزشکاران است. اما موضوعی که در اینجا اهمیت دارد نوع طراحی، استحکام و ظاهر استخر است. در واقع، یک استخر شنا باید از نظر زیبایی ساختاری، مواد و متریال و استحکام در سطح بالایی قرار داشته باشد. به همین دلیل لازم است اصول طراحی و آب بندی استخر به طور کامل رعایت شود. البته بسیاری از افراد ممکن است اطلاعات کافی در مورد اجرای کامل طراحی و آب بندی استخر و به طور کلی اصول فنی و ظاهری آن نداشته باشند. از این‌رو، بهتر است با یک مجموعه و تیم متخصص در این زمینه مشاوره و کمک گرفته شود تا در نهایت نتیجه واقعاً عالی حاصل شود. در این مقاله از استحکام سازان به بررسی اصول طراحی و آب بندی استخر و اینکه به طور کلی چگونه استخری ایده‌آل طراحی کنیم خواهیم پرداخت.

 

برای طراحی و آب بندی استخر از کجا شروع کنیم؟

برای طراحی و آب بندی استخر قطعاً اگر تجربه کافی نداشته باشید نمی‌دانید که برای اجرای آن باید از کجا شروع کنید و از چه روش‌هایی استفاده کنید. در این بخش قصد داریم به یکی از متداول‌ترین سوالات که برای طراحی و آب بندی استخر از کجا شروع کنیم؟ پاسخ دهیم.

 

ارزیابی فضای مورد نظر

در ابتدا لازم است نوع طراحی و اندازه استخر برای محیط مورد نظر خود که می‌تواند خانه، ویلا یا حتی مجموعه‌های آبی و تفریحی باشد را مشخص کنید. افراد زیادی هستند که در ابتدا تمایل دارند تا یک استخر بسیار بزرگ داشته باشند اما برای داشتن چنین استخری باید محیط مورد نظر شما فضای کافی برای طراحی و ساخت استخر بزرگ داشته باشد. بنابراین، اولین قدم برای طراحی یک استخر ارزیابی فضای مورد نظر است.

 

کاربرد استخر

یکی از مهم‌ترین مواردی که در اصول طراحی و آب بندی استخر باید در نظر گرفته شود نوع کاربرد استخر است. به طور کلی استخرها به دو دسته استخرهای خانگی و غیر خانگی تقسیم می‌شوند، اما هر یک دارای کاربردهای متفاوتی هستند. دسته‌ای از استخرها برای شنا و آموزش این ورزش طراحی شده‌اند، دسته دیگر کاربرد درمانی یا حتی تفریحی دارند. بنابراین، هر کدام از این نوع استخرها دارای ارتفاع، شکل ظاهری و ابعاد متفاوتی هستند که لازم است که حتماً قبل از طراحی و ساخت، کاربرد استخر مورد نظر خود را تعیین کنیم.

رعایت اصول طراحی و آب بندی استخر

یکی از موارد مهم و ضروری که لازم است هنگام ساخت استخر به آن توجه شود رعایت اصول طراحی و آب بندی استخر است که به شدت در طول عمر استخر و استحکام آن موثر است. معمولاً استخرها از جنس سیمان، بتن یا فایبرگلاس ساخته می‌شوند اما موضوعی که اهمیت دارد نحوه آب بندی استخر است تا بدون ذره‌ای نشتی بتواند آب را در خود نگه دارد و لازم است تا تمامی نقاط آن از جمله کف استخر و دیواره‌های آن به خوبی عایق بندی شوند. بنابراین، علاوه‌بر نوع مواد و متریالی که برای ساخت استخر استفاده می‌شود، آب بندی کامل آن اهمیت زیادی دارد تا در برابر نفوذ آب مقاومت کافی داشته باشد.

 

آب بندی استخر چیست؟

استخر یک فضای سه بعدی است که انجام فرآیند آب بندی و رعایت استانداردهای لازم برای ساخت کف و دیواره‌های آن اهمیت زیادی دارد. اما به طور کلی آب بندی استخر چیست؟ آب بندی در واقع همان عایق بندی استخر است که باعث می‌شود مواد به داخل استخر نفوذ نکند. اگر مواد و متریالی که برای اجرای آب بندی استخر استفاده می‌شود به درستی انتخاب نشود و به طور کلی فرآیند آب بندی مطابق اصول درست و صحیح اجرا نشود تمام مراحل و اقداماتی که برای ساخت استخر انجام شده است از بین می‌رود. به این دلیل که آب بندی غیر اصولی باعث ترک خوردن دیوارها و کف استخر شده و منجر به نفوذ آب به لایه‌های داخلی استخر می‌شود.

 

هم چنین بخوانید : کفپوش اپوکسی صنعتی

طراحی و آب بندی استخر

روش های آب بندی استخر

همانطور که گفته شد اصول طراحی و آب بندی استخر از جمله مراحلی است که انجام درست و دقیق آن حائز اهمیت است. آب بندی استخر به روش‌های مختلفی انجام می‌شود که مطابق با نوع طراحی و کاربرد استخر متفاوت است. در ادامه به برخی از روش‌های آب بندی استخر می‌پردازیم.

 

۱. آب بندی با کاشی کاری

از جمله روش‌های متداولی که برای آب بندی استخر استفاده می‌شود، کاشی کاری است. البته این روش به دلیل هزینه‌های بیشتری که نسبت به سایر روش‌ها دارد، بیشتر برای استخرهای خصوصی به کار برده می‎شود. زمانی که از کاشی برای آب بندی استخر استفاده می‌کنید علاوه‌بر ظاهر زیبایی که به استخر می‌دهد برای تمیز کردن و نظافت استخر کار شما را بسیار راحت و آسان می‌کند. همچنین، می‌توانید برای حاشیه بیرونی استخر هم از کاشی استفاده کنید که از رشد گیاهان و ایجاد آلودگی جلوگیری می‌کند.

 

۲. آب بندی با اندود کاری سنتی

آب بندی استخر با اندودکاری سنتی از دیگر روش‌های قدیمی است که همچنان برای آب بندی و عایق کاری استخر مورد استفاده قرار می‌گیرد، البته بهتر است توسط افراد خبره و با مهارت انجام شود. در این روش از یک ماده خمیری شکل که معمولاً از گچ و یا آهک به همراه ماسه و آب به دست می‌آید، استفاده می‌شود. این ماده از مقاومت بسیار بالایی برخوردار است و در هر شرایطی از نفوذ آب به جداره‌های استخر جلوگیری می‌کند.

 

۳. آب بندی با مواد مختلف

چسب نانو، چسب بتن، ژل میکروسیلیس، الیاف و بسیاری دیگر از مواد مختلف در پروسه آب بندی استخر نیز استفاده می‌شوند که هر یک خصوصیات مختص به خود را دارد و در محیط‌های مختلفی از آن‌ها استفاده می‌شود.

 

بیشتر بخوانید : کفپوش اپوکسی

 

اهمیت آب بندی استخر

همان‌طور که گفته شد، استخر محلی است که حجم زیادی از آب و دیگر سیالات را در خود نگه می‌دارد. از این‌رو، لازم است با استفاده از روش‌ها و مواد مختلف از نشتی و نفوذ آب به داخل بافت استخر و ضعیف شدن دیواره و کف آن جلوگیری کرد، به همین دلیل است که آب بندی یا به نوعی عایق بندی استخر اهمیت زیادی دارد. در بیشتر موارد کف استخر را برابر با سطح زمین می‌سازند و چنانچه طراحی و آب بندی استخر درست و اصولی صورت نگیرد باعث می‌شود تا آلاینده‌های موجود در زمین به راحتی وارد استخر شود و آب یا هر نوع مایع سیال دیگر را آلوده کند. در واقع، عدم آب بندی حتی یک نقطه از استخر باعث ایجاد خسارت‌های جبران‌ناپذیری می‌شود. پس نگهداری از استخر پس از ساخت، امری غیر قابل اجتناب است و با هزینه اندک می‌توان یک استخر عالی و استاندارد در هر محیط و فضایی داشت که تحت هیچ شرایطی دچار آسیب یا شکستگی نمی‌شود.

 

سخن پایانی

در این مطلب از استحکام سازان به بررسی اصول طراحی و آب بندی استخر پرداختیم و کامل توضیح دادیم که برای ساخت و طراحی یک استخر ایده‌آل باید چه نکات مهم و ضروری را در نظر بگیریم. یکی از مهم‌ترین مواردی که لازم است هنگام طراحی سازه‌هایی مانند استخر در نظر گرفته شود، آب بندی است. در واقع، آب بندی باعث می‌شود تا سازه‌ای مانند استخر که حجم زیادی از آب را در برمی‌گیرد، بدون ذره‌ای نشتی و نفوذ آب به کف یا دیواره‌ها همچنان پایدار و قابل استفاده باشد. البته طراحی استخر نیاز به داشتن مهارت و تجربه زیادی است که لازم است حتما از یک تیم با تجربه و حرفه‌ای در این زمینه کمک گرفت. با این حال، مجموعه استحکام سازان یکی از حرفه‌ای‌ترین مجموعه‌ها در ارائه خدمات مختلف در اجرای اپوکسی کف ، انواع آب بندی و … پاسخگوی شما است و می‌توانید از طریق راه‌های ارتباطی سایت با کارشناسان ما در ارتباط باشید.

 

سوالات متداول

۱. آب بندی استخر چیست؟

آب بندی همان روش عایق بندی استخر با مواد و متریال مناسب است تا هم باعث استحکام و پایداری استخر شود و هم از نشت آب به بیرون از استخر یا نفوذ مواد و آلودگی‌های بیرون به داخل استخر جلوگیری می‌کند.

۲. از چه موادی می‌توان برای آب بندی استخر استفاده کرد؟

مواد بسیار زیادی برای آب بندی استخر به کار برده می‌شود مانند کاشی، اندود کاری، چسب بتن، الیاف‌های طبیعی و مصنوعی و بسیاری موارد دیگر که هر کدام ویژگی مختص به خود را دارند و تحت هر شرایطی بسیار مقاوم هستند. البته چیزی که در اینجا اهمیت دارد روش انجام درست و اصولی آن است.

۳. اصول طراحی و آب بندی استخر چه اهمیتی دارد؟

به طور کلی، آب بندی استخر، اهمیت بالاتری از ساخت استخر دارد و از جمله کارهایی است که با هزینه مقرون به‌صرفه می‌توان از ایجاد خسارت‌های جبران‌ناپذیری که ممکن است رخ دهد جلوگیری کرد. سازه‌ای مانند استخر قطعا نیاز به عایق بندی دارد تا علاوه‌بر استحکام و پایداری در هر شرایطی از نفوذ دیگر مواد و آلودگی‌ها به داخل آن جلوگیری شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره تخصصی

در اسرع وقت پاسخگوی سوالات شما هستیم.

با سلام

سوال خود را بپرسید

کارشناسان فروش ما در کمترین زمان پاسخگو هستند