زیرسازی اپوکسی کف و مزایا و معایب آن

آنچه در این مقاله میخوانید

در این مقاله قصد داریم به توضیح درباره زیرسازی اپوکسی کف که مهمترین قسمت می باشد، بپردازیم. کفپوش اپوکسی هم مانند سایر کفپوش ها، قبل از نصب و اجرا به زیرسازی مناسب و اصولی نیاز دارد که اهمیت این مورد بر هیچکس به ویژه افرادی که در این زمینه مشغول به فعالیت می باشند، پوشیده نیست. در نتیجه اولین مرحله از اجرای کفپوش های رزینی، زیرسازی اپوکسی کف است. سطح بتن بایستی از هرگونه روغن، حلال و گریس تمیز شود. در صورت وجود ترک یا هر گونه آسیب، باید نسبت به تعمیر و اصلاح اقدام شود. این نکته را در نظر داشته باشید که سطح بتن با چسبندگی کفپوش ها رابطه مستقیمی دارد. در ادامه ضمن توضیح زیرسازی کفپوش اپوکسی، شما را با مزایا و معایب این کفپوش آشنا می کنیم، با ما همراه باشید.

 

زیرسازی اپوکسی کف چیست؟

در ارتباط با زیرسازی اپوکسی کف باید بگوییم که قبل از اجرا هرگونه کفپوش از جمله کفپوش اپوکسی بایستی زیرسازی و آماده سازی سطح صورت گیرد. بستر ایجاد شده باید کاملا صاف، بدون درز و ترک و نقاط ضعیف باشد. وجود ناهمواری بر روی سطحی که قرار است کفپوش بر روی آن اجرا شود می تواند مشکلاتی پیش بینی نشده بر روی سطح نهایی ایجاد کند. همانطور که گفته شد اولین گام از اجرای کفپوش اپوکسی، انجام زیرسازی بستر است. برای این منظور با توجه به جنس بستر، شیوه آماده سازی مطلوب و مناسب را انتخاب می کنند. به طور معمول به منظور انجام زیرسازی کفپوش اپوکسی از شیوه های سندبلاست، سایش سطح به وسیله دستگاه اسکرچر یا کفسا استفاده می شود. در زمان زیرسازی مطمئن شوید که بستر فاقد هرگونه چربی و یا رطوبت است و همینطور از استحکام و زبری کافی جهت اجرای کفپوش اپوکسی برخوردار است. کفپوش اپوکسی قابلیت اجرا بر روی سطوحی نظیر سیمان، سنگ و موزاییک را دارد. اما بهترین حالت اجرا، اجرا بر روی سیمان کاملا صاف و یکدست است. این نوع کفپوش ها بدون درز می باشند و باکتری در آن ها نمی تواند نفوذ کند.

 

مزایا و معایب اپوکسی کف

قبل از اینکه بخواهیم به توضیح درباره مزایا و معایب اپوکسی کف بپردازیم، خوب است بدانید که این نوع کفپوش یکی از پرکاربرد‌ترین کفپوش ها است که برای تاسیسات تجاری و صنعتی و همینطور مسکونی مورد استفاده می باشد. هر محصولی می تواند از مزایا و معایبی برخوردار باشد که کفپوش اپوکسی هم از این قاعده جدا نیست. البته در ارتباط با کفپوش اپوکسی بهتر است به جای استفاده از کلمه معایب اینگونه بگوییم که این کفپوش ممکن است برای جایی مناسب باشد یا نباشد. در ادامه با ما همراه باشید تا مزایا و معایب کفپوش اپوکسی را مورد ارزیابی قرار دهیم.

 

مزایای زیرسازی اپوکسی کف

از مزایای زیرسازی اپوکسی کف می توان به سطح براق و یکنواخت آن اشاره کرد که منجر به روشنایی بیشتر فضا می شود. همینطور این نوع کفپوش در برابر آب، مواد اسیدی، قلیایی و سایر آلاینده ها مقاومت بسیار خوبی از خود نشان می دهد. اپوکسی کف به علت عمر و مقاومت بالا از طرفداران بسیار زیادی برخوردار است. البته کفپوش اپوکسی از مزیت های دیگری برخوردار است که به شرح زیر می باشد.

1. طول عمر و دوام کفپوش اپوکسی

طول عمر و دوام کفپوش اپوکسی به این صورت است که در برابر فشار بسیار مقاوم می باشد و مقاومت فشاری بتن را تا 7 برابر بهبود می بخشد. این نوع از کفپوش بهترین چسبندگی را با بتن به وجود می آورد و در مقایسه با سایر رنگ ها و کفپوش ها از دوام و طول عمر بیشتری برخوردار است.

2. قیمت مناسب کفپوش اپوکسی

قیمت مناسب کفپوش اپوکسی از دیگر مزیت های مهم آن به شمار می رود. این کفپوش با توجه به سطح جذاب و جلوه ای که به سطح می بخشد، در مقایسه با سایر کفپوش های مشابه از قیمت پایین تری برخوردار بوده و گزینه بسیار اقتصادی است. همینطور لک پذیری آن نسبت به بتن، سنگ، سرامیک و موزاییک بسیار کمتر می باشد. در نتیجه به ترمیم کمتری نیاز دارد که همین مسئله باعث شده به گزینه ای اقتصادی تبدیل شود.

3. قابلیت تمیز شدن بسیار راحت

از دیگر قابلیت های کفپوش اپوکسی که می توان به آن اشاره کرد، قابلیت تمیز شدن بسیار راحت می باشد. این نوع کفپوش به دلیل اینکه سطح کاملا مسطحی داشته و بدون درز می باشد و همینطور به علت نفوذ ناپذیر بودن در برابر آلودگی، می توان به راحتی آنها را تمیز کرد.

4. تنوع رنگ بندی و طراحی در کفپوش اپوکسی

از مزایای کفپوش اپوکسی تنوع در رنگ بندی و طراحی است و همینطور با مورد استفاده قرار دادن بعضی مواد در لایه رویی می توان طرح های اکریلیک، شطرنجی و یا هر طرح دیگری را  نیز روی سطح ایجاد کرد که جلوه ای جذاب و زیبا برای سطح به وجود می آورد.

 

معایب زیرسازی اپوکسی کف

انواع کفپوش اپوکسی مانند کفپوش اپوکسی صنعتی ، علاوه بر مزایایی که به آن اشاره شد، معایبی هم دارد که در اصل می‌توان گفت آیا کفپوش اپوکسی برای فضای شما مناسب است یا خیر؟! علت دانستن معایب این است که می توان با اجرا تغییراتی در کاربری یا الگو مصرف از اتفاق افتادن آنها به آسانی جلوگیری کرد. به عنوان نمونه مدت زمان اجرا اپوکسی کف، خش پذیر بودن، تعویض و بسیاری موارد دیگر، از معایب زیرسازی اپوکسی کف است که در ادامه به طور کامل آنها را توضیح می دهیم.

 

1. طولانی بودن زمان اجرا کفپوش اپوکسی

طولانی بودن زمان اجرا کفپوش اپوکسی یکی از عیب های این نوع کفپوش به حساب می آید. اجرا اپوکسی به صورت لایه لایه صورت می گیرد که همین مسئله منجر به زمان بر شدن اجرا می باشد. در اولین مرحله بایستی سطح بدون رطوبت و کاملا خشک باشد. سپس اجرا لایه پرایمر و درزگیری، لایه میانی، بتونه کاری و در آخر اجرا لایه رویی که باید مدت زمان خشک شدن هر کدام را در نظر گرفت. در نتیجه اجرای کفپوش در متراژ پایین حداقل به 3 تا 4 روز نیاز دارد.

 

2. خش پذیری و شکننده بودن کفپوش اپوکسی

از دیگر معایب کفپوش اپوکسی می توان به  خط و خش پذیری و شکننده بودن آن اشاره کرد. دقت داشته باشید که در سطوحی که احتمال ترک خوردن بالا است، این نوع کفپوش را مورد استفاده قرار ندهید. سختی بالا سبب می شود که در صورت کشیده شدن جنس تیز بر روی سطح، روی آن خش ایجاد شود و با گذشت زمان جلوه خود را از دست بدهد.

 

سوالات متداول:

1.انواع مختلف کفپوش اپوکسی چیست؟

کف‌پوش اپوکسی آنتی استاتیک، کف‌پوش اپوکسی دکوراتیو، کف‌پوش اپوکسی ضد اسید، کف‌پوش اپوکسی گرانیت و بسیاری موارد دیگر.

2.کفپوش اپوکسی چه ویژگی هایی دارد؟

  1. بسیار سبک و کم‌حجم
  2. اجرا بسیار آسان
  3. ارائه شده در طیف رنگی متنوع
  4. قابل‌استفاده در اکثر مکان‌ها
  5. جلوگیری از نفوذ آب، گرد و غبار و مواد شیمیایی به کف

3.در زیرسازی کفپوش اپوکسی باید چه مواردی در نظر گرفته شود؟

  1. سطح کاملا صاف و همتراز
  2. عاری از چربی
  3. عاری از رطوبت

 

نتیجه گیری

به منظور اینکه یک کفپوش کاملا مسطح و یکپارچه داشته باشید لازم است که در در ابتدا با یک زیر ساخت اصولی و مناسب، کف سازی را شروع کنید. در اولین گام به سطحی صاف و یکدست و مقاوم در برابر ضربه و شرایط آب و هوایی احتیاج داریم. توجه داشته باشید که سطح مورد نظر از هیچگونه ترکی برخوردار نبوده و به طور کامل خشک باشد. شما می توانید زیرسازی اپوکسی کف خود را به همکاران ما در استحکام سازان بسپارید، چرا‌که استحکام سازان اجرا کننده انواع آب بندی مانند آب بندی استخر ، بتن ، مخزن و … و انواع اپوکسی ها از جمله کفپوش اپوکسی صنعتی، کفپوش اپوکسی آنتی استاتیک، کفپوش اپوکسی بیمارستان و موارد بسیاری دیگر می باشد. در صورتی که نیاز به راهنمایی بیشتر و یا مشاوره حضوری دارید، می توانید از طریق شماره 09125933808 با همکاران ما از طریق واتس اپ در ارتباط باشید و یا به آدرس ما واقع در  تهران، بزرگراه نیایش غرب، خیابان سردار جنگل شمالی، ابتدای خیابان پنج تن، ساختمان سهند، واحد 28 مراجعه نمایید. از همراهی شما عزیزان تا پایان مقاله زیرسازی اپوکسی کف و مزایا و معایب آن متشکریم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره تخصصی

در اسرع وقت پاسخگوی سوالات شما هستیم.

با سلام

سوال خود را بپرسید

کارشناسان فروش ما در کمترین زمان پاسخگو هستند