با انواع روش های کاشت میلگرد آشنا شوید

آنچه در این مقاله میخوانید

اگر به دنبال مقاوم‌ سازی ساختمان قدیمی خود هستید، ممکن است از پیمانکار یا مهندس عمران شنیده باشید که ابتدا باید بتن ساختمان را با استفاده از میلگرد مقاوم ‌سازی کنید. اما ممکن است با روش های کاشت میلگرد برای مقاوم سازی ساختمان خود آشنایی نداشته باشید. پس پیشنهاد می شود تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

انواع روش های کاشت میلگرد

روش‌ های کاشت میلگرد بر اساس نوع رزین، نصب و کاربرد به دسته‌ های مختلفی تقسیم می‌شوند. در فرآیند کاشت میلگرد از چسب ‌هایی استفاده می ‌شود که ممکن است به صورت کارتریجی یا به صورت فله ‌ای تولید شوند. در ادامه به بررسی این چسب‌ها می ‌پردازیم.

روش کاشت میلگرد با چسب

یکی از روش های کاشت میلگرد، کاشت با چسب است. در فرآیند کاشت میلگرد، می‌ توان حفره ‌های ایجاد شده را با استفاده از رزین یا چسب پر کرد. چسب‌ های استفاده شده در فرآیند کاشت میلگرد معمولا ترکیبی از مواد آلی مانند اپوکسی، پلی‌استر، و وینیل استر و دیگر ترکیبات آلی و غیرآلی هستند.

در طی عملیات کاشت میلگرد با استفاده از چسب، دو جز تشکیل ‌دهنده چسب‌ های کاشت میلگرد هنگام تزریق، به طور خودکار درون حفره‌ ها با یکدیگر ترکیب می‌شوند. پس از پر شدن حفره‌ ها با چسب کاشت میلگرد، میلگردها به صورت پیچشی درون حفرات ایجاد شده تعبیه می ‌شوند.

کاشت میلگرد با تزریق رزین

یکی دیگر از روش های کاشت میلگرد، کاشت با تزریق رزین است. در این روش، کپسول‌های شیشه‌ ای شامل تزریقات رزینی هستند که پس از قرارگیری در حفره ‌های ایجاد شده، با استفاده از چکش شکسته می‌ شوند. در پایان، کپسول‌ ها از بین می‌ روند و رزین و هاردنر با یکدیگر مخلوط می‌ شوند.

کاشت میلگرد با مواد اپوکسی

چسب‌ های کاشت اپوکسی به دلیل داشتن میزان چسبندگی بسیار بالا، برای استفاده در روش کاشت میلگرد بسیار مناسب هستند. این مواد پایه اپوکسی، مشابه مواد پایه سیمانی عمل می‌کنند، اما با تفاوت ‌هایی که از نظر عملکرد و کاربرد مهم می‌باشد.

مواد پایه اپوکسی به دلیل چسبندگی بالا، باعث می ‌شود که حفره ‌های ایجاد شده برای کاشت میلگرد دارای قطر و طول مهاری کمتری باشند. همچنین، استفاده از اپوکسی در کاشت میلگرد، باعث سهولت بیشتر در اجرای این عملیات می‌ شود.

از آنجایی که مواد پایه اپوکسی به ‌طور قابل توجهی به سطوح بتنی و فولادی می‌ چسبند، توصیه می ‌شود که آن را به‌ صورت ترکیب کامل برای حمل نکنید. همچنین، باید توجه داشت که هزینه کاشت میلگرد با استفاده از اپوکسی، بیشتر از استفاده از مواد پایه سیمانی خواهد بود.

کاشت میلگرد با گروت سیمانی

از روش های کاشت میلگرد می توان به کاشت با گروت سیمانی اشاره کرد. استفاده از گروت سیمانی یکی از روش‌ های معمول کاشت میلگرد در بتن است. گروت ‌های مورد استفاده در این فرآیند، شامل آب، سیمان، سنگ‌ دانه‌ های سیلیسی و بزرگ، به‌ علاوه افزودنی ‌های دیگر هستند.

علاوه بر کاشت میلگرد، گروت ‌های سیمانی می‌توانند در اتصال بیس ‌پلیت‌ ها و فونداسیون‌ ها نیز کاربرد داشته باشند. این گروت‌ ها قادرند فضای بین دو المان سازه ‌ای را به‌ طور کامل پر کنند و همچنین در اجرای کاشت میلگرد نیز به‌ صورت گسترده مورد استفاده قرار می ‌گیرند.

برای استفاده از گروت برای کاشت میلگرد، این محصول باید حدود ۳۰ دقیقه با آب مخلوط شود و پس از انبساط، به‌عنوان ملات برای کاشت میلگرد استفاده شود.

کاشت میلگرد هیلتی

یکی از معروف ترین روش های کاشت میلگرد روش کاشت هیلتی است. این چسب ‌ها اغلب دو جزئی هستند و از رزین‌ های پایه اپوکسی ساخته شده‌ اند.

تزریق چسب‌ های هیلتی با استفاده از دستگاه ‌های تزریق چسب کاشت میلگرد انجام می‌ شود. در انتخاب نوع چسب کاشت میلگرد از بین انواع مختلف چسب‌ های هیلتی، پارامترهای مهمی مانند محل کاشت میلگرد، موقعیت جغرافیایی، وضعیت آب‌ و هوایی، نحوه سوراخ‌ کاری و بسیاری موارد دیگر تاثیرگذار است.

کاشت میلگرد در بتن

یکی از روش‌ های کاشت میلگرد که بسیار موثر برای رفع خطاهایی که ممکن است در مراحل طراحی یا اجرا به وجود آیند، استفاده از کاشت میلگرد در بتن می‌ باشد. علاوه بر این، تغییر کاربری سازه، اصلاح نقشه‌ های ساختمانی، و در نهایت، تغییر بهره‌ برداری ساختمان از جمله دلایل متعدد دیگری برای اعمال کاشت میلگرد محسوب می‌ شوند.

  • کاشت میلگرد و فونداسیون
  • هدف اصلی از کاشت میلگرد در فونداسیون عبارت است از:
  • ایجاد یکپارچگی و تقویت فونداسیون
  • بهبود ظرفیت باربری فونداسیون از طریق افزایش ضخامت آن
  • اصلاح ابعاد و اندازه‌های فونداسیون و سازه‌های مرتبط با آن

برای اجرای کاشت میلگرد در فونداسیون، ابتدا باید بر اساس نوع بارهای وارد شده بر فونداسیون و همچنین میزان باری که هر میلگرد باید تحمل کند، محاسبات لازم صورت گیرد.

کاشت میلگرد در ستون

کاشت میلگرد در ستون یکی از روش ‌های کاشت میلگرد اساسی برای ایجاد تغییرات در ستون‌ هاست. این روش به دلایل متعددی مورد استفاده قرار می ‌گیرد، از جمله:

  • نیاز به افزایش ارتفاع ستون ‌ها برای ایجاد اتصال بین تیرها و ستون ‌ها
  • اجرای اتصال عضو جدید به ستون ‌ها
  • ایجاد راه‌ پله ‌های شمشیری و دیگر تغییرات ساختاری

در صورت رعایت ضوابط مربوطه، عملیات کاشت میلگرد در ستون‌ ها قابل انجام است.

کاشت میلگرد در تیر

آخرین روش های کاشت میلگرد، کاشت در تیر است. کاشت میلگرد در تیرهای بتنی ساختمان به منظور اهداف مختلفی انجام می ‌شود، از جمله:

  • اتصال تیر به ستون
  • افزودن قسمت جدیدی به ساختمان، مانند تراس و…

برای اجرای کاشت میلگرد با دقت و مهارت لازم، تا از وارد شدن هرگونه آسیب به ساختار تیر و اجزای اطراف آن جلوگیری شود. محاسبه و اجرای کاشت میلگرد کاری تخصصی است که می ‌توانید برای اطمینان از اجرای کامل و بی ‌نقص آن، از کارشناسان متخصص در این زمینه کمک بگیرید.

سخن پایانی

روش های کاشت میلگرد متعدد هستند و شما باید روش خود را با یک متخصص حاذق در این زمینه انتخاب کنید. روش های گفته شده هر کدام دارای مزایا و معایب خاص خود هستند و هر کدام برای هدفی اجرا می شوند. پس برای انتخاب بهترین راه نیاز به مشاوره با یک متخصص را دارید.

سوالات متداول

  1. کاشت میلگرد در بتن به چه منظوری انجام می شود؟

کاشت میلگرد در بتن برای مقاوم ‌سازی و تقویت ساختمان و سازه‌های بتنی بسیار لازم و ضروری است.

  1. عمق کاشت میلگرد چقدر است؟

میزان سوراخکاری جهت کاشت میلگرد عمدتا توسط آیین نامه های مربوطه و استانداردهای ارائه شده توسط تولیدکنندگان انکرهای شیمیایی تعیین می گردد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره تخصصی

در اسرع وقت پاسخگوی سوالات شما هستیم.

با سلام

سوال خود را بپرسید

کارشناسان فروش ما در کمترین زمان پاسخگو هستند