به روزترین روش های اجرای کفپوش بیمارستان در سال 2023✅

آنچه در این مقاله میخوانید

روش‌ های اجرای کفپوش بیمارستان

به روزترین روش های اجرای کفپوش بیمارستان چیست ؟ نخستین مکانی که با شنیدن کلمه‌ی بهداشت به‌ذهن‌مان خطور می‌کند بیمارستان و سایر مراکز خدمات پزشکی است. خطر سرایت انواع بیماری در بیمارستان‌هایی که نظافت کف در آن‌ها به‌درستی صورت نپذیرد، دو چندان می‌شود. در کفپوش‌های بیمارستانی، باکتری‌ها در سطوح غیر متخلخل نفوذ نمی‌نمایند و مواد شوینده‌ی پایه الکلی بر روی این کفپوش‌ها در برابر گرد و غبار، عملکرد بهتری دارد. از طرفی دیگر تجمع شخاص در سالن‌ها و راهروهای بیمارستان‌ها بسیار بالا بوده، بنابراین کفپوش بیمارستانی انتخابی مناسب برای این امکان است. درواقع کفپوش‌های بیمارستانی باید از مقاومت سایشیبالایی برخوردار باشد. همچنین، سطح این کفپوش‌ها نباید لغزنده و یا لیز باشد تا از صدمات ناشی از سُر خوردن بیماران و پرسنل بر روی کفپوش جلوگیری به‌عمل آورد. اهمیت انتخاب کفپوشی مناسب برای بیمارستان و مراکز درمانی بسیار حائز اهمیت است. ما در مقاله به روزترین روش‌های 2023 در اجرای کفپوش بیمارستان به این مبحث پرداخته‌ایم. جهت آشنایی با روش‌ های اجرای کفپوش بیمارستان با ما تا انتهای این مقاله از وب‌سایت استحکام سازان همراه باشید.

فهرست مطالب در این مقاله:

  • اجرای کفپوش بیمارستانی
  • انواع کفپوش بیمارستانی
  • کفپوش اپوکسی بیمارستانی چیست؟
  • نحوه اجرای کفپوش اپوکسی در بیمارستان
  • از کفپوش اپوکسی در چه امکانی استفاده می‌شود؟
  • ویژگی‌های کفپوش اپوکسی آنتی باکتریال
  • کفپوش آنتی استاتیک اتاق عمل
  • نتیجه‌گیری

 

اجرای کفپوش بیمارستانی

بیمارستان‌ها از جمله امکان پرترددی هستند، که در صورت عدم رعایت موارد بهداشتی، امکان ابتلا به بیماری در آن‌ها بسیار بالاست. به موجب این امر اجرای کفپوشی که امکان تحمل ترددهای بالا در طول شبانه‌روز را داشته باشد، از اولویت‌های اجرای کفپوش بیمارستانی است. از دیگر ویژگی‌هایی که در اجرای کفپوش بیمارستانی باید بدان توجه شود، خاصیت ضد باکتریال بودن کفپوش است. چراکه این امکان پر از انواع میکروب و بیماری‌های سرایتی بوده و که می‌توان با انتخاب درست کفپوش از انتقال و رشد در کف آن‌ها، جلوگیری کرد.

به‌طورکلی در اجرای کفپوش اپوکسی بیمارستان باید به‌موردی مانند خاصیت آنتی باکتریال، آنتی استاتیک، امکان شست و شوی آسان، مقاومت در برابر حریق و تردد پی‌درپی حتماً توجه کرد. کفپوش‌های بیمارستانی به‌صورت یکپارچه است و در برابر جذب موادی مانند بتادین بسیار مقاومت دارد. همچنین این کفپوش‌ها باید مقاومت بالایی در مقابل حلال‌ها و مواد ضدعفونی‌کننده داشته باشند. جلوگیری از سرخوردگی، عدم سایش و خش مواردی مهمی است که در اجرای کفپوش بیمارستانی باید به آن توجه نمود. به موجب این امر می‌توان از کفپوش‌های اپوکسی برای امکان مذکور استفاده کرد.

درواقع اجرای کفپوش بیمارستانی، براساس کاربرد به دو دسته تقسیم می‌شوند، که عبارتند از:

  • اتاق عمل، ریکاوری و مواردی از این قبیل
  • دیگر بخش‌های بیمارستان

کفپوش اجرایی در اتاق عمل باید ضمن آنتی باکتریال بودن، آنتی استاتیک هم باشد. امّا در کفپوش دیگر بخش‌های بیمارستان، تنها خاصیت آنتی باکتریال بودن کفایت می‌کند.

در ادامه مقاله به روزترین روش‌های 2023 در اجرای کفپوش بیمارستان به معرفی انواع کفپوش بیمارستانی خواهیم پرداخت، پس با ما همراه باشید.

 

انواع کفپوش بیمارستانی:

  • آنتی باکتریال بیمارستانی
  • کفپوش اپوکسی آنتی استاتیک و آنتی باکتریال بیمارستانی
  • تایل آنتی استاتیک بیمارستانی
  • کفپوش تایل آنتی باکتریال بیمارستانی
  • رول آنتی استاتیک بیمارستانی
  • کفپوش رول آنتی باکتریال بیمارستانی

 

کفپوش اپوکسی بیمارستانی چیست؟

کفپوش اپوکسی بیمارستان چیست ؟ این کفپوش، از ترکیب رزین اپوکسی و هاردنر پلی آمین (Polyamine Hardeners) ایجاد می‌شود. این کفپوش‌ها بدون درز هستند و شستن آن‌ها بسیار راحت است. همچنین عدم جذب گرد و غبار در کنار تنوع رنگ از مزایای دیگر کفپوش اپوکسی در بیمارستان محسوب می‌شود. درواقع اجرای کفپوش بیمارستانی اپوکسی هزینه نگهداری را نسبت به دیگر کفپوش‌ها بسیار کاهش می‌دهد. در برخی اتاق‌های بیمارستان مانند اتاق عمل، MRI ومواردی از این قبیل، عدم حضور بار الکتریسیته ساکن بسیار حائز اهمیت است. به موجب این امر، در چنین فضاهایی اقدام به اجرای کفپوش بیمارستانی آنتی استاتیک می‌کنند. درواقع کفپوش اپوکسی آنتی استاتیک بیمارستانی، جریان الکتریسیته ساکن را از خود عبور می‌دهد و مانع ایجاد جرقه خواهد شد. این کفپوش‌ها به‌دلیل برخورداری از فرمولاسیون خاص، مانع رشد باکتری، قارچو دیگر عوامل بیماری‌زا می‌شوند. به موجب این امر، کفپوش اپوکسی آنتی استاتیک گزینه مناسبی برای اجرا در محیط بیمارستان هستند. لازم به ذکر است که این کفپوش‌ها مانع از نفوذ هر نوع مایعات به عمق خود می‌شوند.

 

روش های اجرای کفپوش بیمارستان

روش های اجرای کفپوش بیمارستان چیست ؟ به‌طورکلی اجرای کفپوش اپوکسی شامل انجام مراحلی است که عبارتند از:

  • آماده سازی سطح
  • اجرای لایه اولیه یا پرایمر
  • لایه میانی
  • اجرای لایه رویه

در ابتدا سطح مدنظر به کمک دستگاه‌های مخصوص ساب زده می‌شود. پس از آن سطح را از هر نوع آلودگی و غبار تمیز کرده و اقدام به اجرای پرایمر می‌کنند. جهت اجرای پرایمر، با توجه به سطح پروژه می‌توان از ابزار مختلفی مانند غلتک، لیسه، قلمو و یا روش پاشش به کمک پمپ استفاده کرد. جهت اجرای کفپوش بیمارستانی، پس از مرحله پرایمر، شبکه‌بندی مسی کف صورت می‌پذیرد. برای این منظور با کمک نوارهای مسی مخصوص اقدام به شبکه‌بندی کف کرده و آن‌ها را به چاه ارت به هم متصل می‌کنند. همچنین در نواحی نزدیک به دیوار، این نوارها باید با دیوار چیزی در حدود 6 اینچ فاصله داشته باشند. در نهایت، پرایمر مخصوص اپوکسی کانداکتیو روی سطح اجرا می‌شود. در مرحله آخر هم روکش نهایی کفپوش اجرا خواهد شد. برای منظور، می‌توان از طیف وسیعی از رنگ استفاده نکرد. امّا پیش از اجرای لایه نهایی حتماً باید از عاری بودن سطح از هر نوع آلودگی اطمینان حاصل نمایید.

 

از کفپوش اپوکسی در چه امکانی استفاده می‌شود؟

کفپوش اپوکسی بیمارستانی در کشورهای پیشرفته مانند کلینیک، بیمارستان، مرکز بهداشتی و درمانی، اتاق عمل و مواردی از این قبیل باهدف پوشش‌دهی فضای کف این امکان استفاده می‌شود. همانطور که در مطالب بالا اشاره شد استفاده از این نوع کفپوش روشی بسیار مدرن و کارآمد برای حفظ بهداشت محیط و جلوگیری از آلوده شدن فضا است. از مزایای این نوع از کفپوش باید  به امکان شستشو و ضدعفونی سریع آن اشاره کرد.

مطلب پیشنهادی: کفپوش اپوکسی چیست ؟

 

ویژگی‌های کفپوش اپوکسی آنتی باکتریال

  • کفپوش اپوکسی صنعتی آنتی باکتریال به‌دلیل استفاده از مواد آنتی باکتریال در فرمولاسیون خود، از رشد و نمو عوامل بیماری‌زا جلوگیری می‌کند و در صورت حضور، آن‌ها را روی سطح از بین می‌برد.
  • این کفپوش غیر جاذب بوده و به عبارتی مایعات بدن، مواد ضدعفونی‌کننده و دیگر مایعاتی که به نحوی با کفپوش تماس دارند به عمقش نفوذ نخواهند کرد. درواقع با پاک نمودن مایعات از سطح کفپوش دیگر اثری از آن‌ها بر سطح باقی نخواهد ماند.
  • کفپوش آنتی باکتریال اپوکسی یکپارچه و بدون درز است. درواقع عدم وجود درز در این کفپوش‌ها مشکلات ناشی از تجمع گرد و خاک و آلودگی‌ها را در درزهای احتمالی حذف کرده و ضمن جلوگیری از رشد و نمود عوامل بیماری‌زا در این مکان‌ها، نظافت کفپوش را هم بسیار ساده کرده است.
  • این کفپوش اپوکسی صنعتی به‌دلیل ساختار شیمیایی ترموست، ضمن داشتن خواص مکانیکی بسیار زیاد و طول عمر مصرف بالا، از مقاومت شیمیایی بسیار خوبی در برابر مواد ضدعفونی‌کننده برخوردار است.
  • کفپوش آنتی باکتریال رزینی ضمن مقاومت لغزشی مناسب، که از صدمات ناشی از سُرخوردن پرسنل و بیماران جلوگیری می‌نماید، به‌دلیل برخورداری از سطحی صاف و بدون درز حرکت وسایل چرخدار مانند ویلچیر و برانکارد را تسهیل می‌کند.
  • یکی دیگر از نکات مهم درباره کفپوش اپوکسی آنتی باکتریال، این است که در برابر اشعه پرتو ایکس بسیار مقاوم است. این مزیت بخصوص برای بخش رادیولوژی بسیار حائز اهمیت است.

علاوه بر موارد مذکور از مزایای دیگر این کفپوش‌ها می‌توان به تولید در انواع آنتی باکتریال و آنتی استاتیک، کم حجم و سبک، اجرای سریع و آسان، چسبندگی عالی و طول عمر بالا اشاره کرد.

 

قیمت کفپوش اپوکسی

همانطور که در مطالب بالا عنوان شد، کفپوش اپوکسی بیمارستانی به دو دسته تقسیم شده‌اند. قیمت اجرای کفپوش بیمارستانی آنتی استاتیک غیر از ضخامت کفپوش، سطح پروژه، کیفیت اجرا، مواد مصرفی و مواردی از این دست در قیمت اجرای کفپوش بیمارستانی معمولی هم تاثیرگذار است، همچنین بسته به عواملی مانند میزان سیم کشی و استفاده از صفحات مسی در بستر کار بر قیمت کفپوش اپوکسی تاثیرگذار هستند.

 

تفاوت آنتی باکتریال بیمارستانی با اپوکسی بیمارستان

سیستم کفپوش اپوکسی بیمارستان به‌صورتی طراحی شده که برای بخش‌های مختلف بیمارستان، انواع پوشش‌ها کاربرد دارد. درواقع این پوشش‌ها به دو صورت کفپوش بیمارستانی برای اتاق عمل و کفپوش بیمارستانی مربوط به دیگر بخش‌هاست که از نظر اجرا، متریال و قیمت باهم تفاوت دارند.در کفپوش اپوکسی باید به ‌صورت هم‌ زمان ویژگی آنتی استاتیک و آنتی باکتریال بودن، رعایت شود. همچنین در ساختار این محصول از نوعی عامل شیمیایی عالی استفاده شده که باعث هدایت الکتریسیته ساکن از سطح روکش به منابع تخلیه الکتریسیته ساکن می‌شود.در کفپوش آنتی باکتریال، تنها داشتن ویژگی آنتی باکتریال کفایت می‌کند. در این نوع کفپوش، امکان رشد میکروب‌های مضر و بیماری‌زا روی آن وجود ندارد. همچنین به کمک تنوع رنگ‌ و طرح‌ این محصول در محیط بیمارستانی زمینه را جهت افزایش روحیه بیماران و پرسنل دوچندان می‌کند. درکل این نوع از کفپوش نقش مهمی در ایجاد محیط سالم دارد.

 

کفپوش آنتی استاتیک اتاق عمل

همانطور که در مطال بالا عنوان شد اتاق‌های عمل بیمارستان‌ها درواقع از حساس‌ترین نقاط بیمارستان است. زیرا در این امکان بحرانی‌ترین عمل بیمارستان اتفاق می‌افتد. استحکام سازان برای اتاق‌های عمل، استفاده از کفپوش آنتی استاتیک اتاق عمل را پیشنهاد می‌کند. زیرا در روش‌های اجرای کفپوش بیمارستان، استفاده از کفپوش آنتی استاتیک برای اتاق عمل، علاوه بر بهداشتی بودن و خاصیت آنتی باکتریال، می‌تواند جریان الکتریسیته ساکن را از خود عبور دهد. همچنین مانع از ایجاد جرقه در حین عمل نیز می‌شود.

 

بیشتر بخوانید : انواع آب بندی استخر چیست؟

 

نتیجه‌گیری

تنوع در روش‌های اجرای کفپوش بیمارستان امروزه بسیار بیشتر از گذشته رایج شده است. زیرا عموم افراد به این امر مهم پی برده‌اند که کف و دیوار بیمارستان جزء آلوده‌ترین در عیت حال پر ترددترین قسمت‌‌ها است که به‌راحتی باکتری و آلودگی محیط را به خود جذب می‌کند. لذا استفاده از پوشش و کفپوش اپوکسی برای دیوارها و کف در این امکان باتوجه به برخورداری از ویژگی‌هایی مانند آنتی باکتریال بودن، انتخابی مناسب و صحیح است.کفپوش اپوکسی به‌دلیل یکنواخت بودن و عدم درز باعث جلوگیری از نفوذ میکروب و انوع باکتری به سطح زیرین خود خواهد شد. درواقع این کار آلودگی را به حداقل می‌رسد. غیر از بیمارستان می‌توان از این کفپوش در امکان دیگری مانند صنایع مواد غذایی که رعایت بهداشت در آن الزامی است استفاده کرد.امید است مقاله روش های اجرای کفپوش بیمارستان مورد توجه شما مخاطبین محترم قرار گرفته باشد. لطفاً پس از مطالعه مقاله نظرات و تجارب شخص خود را درباره روش‌های اجرای کفپوش بیمارستان با استحکام سازان به اشترک بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره تخصصی

در اسرع وقت پاسخگوی سوالات شما هستیم.

با سلام

سوال خود را بپرسید

کارشناسان فروش ما در کمترین زمان پاسخگو هستند