روش های انجام آب بندی فشار منفی و فشار مثبت بتن

آنچه در این مقاله میخوانید

روش های آب بندی بتن

روش‌ های آب بندی بتن چیست ؟ اصطلاحی است که در فرآيند آب‌بندی از آن استفاده می‌شود. درواقع هر کدام از اجزای سازه باتوجه ساختار که دارند، از فشار تعریف شده‌ای برخوردار هستند که طبق آن آب‌بندی می‌شوند.

آب‌بندی فشار منفی و فشار مثبت بتن درواقع اصطلاحی است که برای دو دسته آب‌های درون سازه‌ای تعریف شده است. چنانچه فشار آب از درون محفظه به بیرون باشد، فشار آب مثبت خواهد بود. امّا در صورتیکه فشار آب از بیرون محفظه به درون آن باشد، فشار آب منفی است. جهت درک بهتر مسئله به مثال‌های استخر و چاله آسانسور در سازه توجه نمایید،‌ در استخرها آب موجود در محفظه به سمت بیرون فشار آب وارد می‌نماید و در چاله‌های آسانسور موجود در طبقات زیرین سازه، فشار از بیرون به محفظه وارد می‌شود. پس استخرها دارای آب فشار مثبت و چاله‌های آسانسور دارای فشار آب منفی هستند. پس می‌توان بر همین اساس تهمیدات مربوط به آب‌بندی برای آن‌ها صورت می‌پذیرد.

در این مقاله با شما مخاطبین محترم وب‌سایت استحکام سازان ، متخصص اجرای انواع اپوکسی کف ، به بررسی روش‌های انجام آب بندی فشار منفی و فشار مثبت بتن خواهیم پرداخت. پس جهت آشنایی با روش‌های آب‌بندی بتن تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.

فهرست مطالب در این مقاله:

  • آب بندی بتن چیست؟
  • روش آب‌بندی فشار منفی و مثبت بتن
  • انواع روش‌های آب‌بندی بتن
  • 1- استفاده از عایق امولسیون
  • 2- سیستم صفحات ممبرین
  • 3- آب‌بندی با پوشش مایع
  • 4- روش امولسیونی
  • 5- آب‌بندی با چسب
  • 6- پلی‌یورتان
  • 7- آب‌بندی با ورقه‌های پوششی
  • 8- نانوتکنولوژی
  • نتیجه گیری

آب بندی بتن چیست؟

آب بندی بتن چیست ؟ درواقع تمامی اجزای یک سازه دارای یک فشار مشخصی هستند که اساس آب‌بندی آن‌ها محسوب می‌شود. چنانچه فشار از داخل به بیرون باشد، این آب‌بندی فشار مثبت بتن است و اگر از بیرون به داخل باشد، آب‌بندی فشار منفی بتن خواهد بود. آب‌بندی درواقع یک از اصول مهم مهندسی به‌شمار می‌رود که در دوام سازه‌های بتنی تاثیر بسزایی دارد. امّا آب‌بندی بتن چیست؟ عدم توجه به آب‌بندی چه مشکلاتی ایجاد می‌کند؟

جهت پاسخ به این سوالات، ابتدا باید آب‌بندی فشار مثبت و منفی را کامل درک نماییم. سپس با انواع روش‌های آب‌بندی بتن آشنا شویم. مثلاً در اماکنی مانند یک استخر که نیاز به عایق جهت جلوگیری از نفوذ آب دارند، آب‌بندی از نوع فشار مثبت است. از نمونه مکان‌های دیگری که از این نوع آب‌بندی بهره می‌برند، می‌توان به حمام، مخزن آب، سرویس بهداشتی و مواردی از این دست اشاره کرد. در این اماکن آب از درون به سمت بیرونی فشار وارد می‌نماید. برای فشار منفی هم می‌توان به چاله آسانسور اشاره کرد. در این نوع از چاله‌ها فشار آب از بیرون به داخل است.

همانطور که می‌دانید بتن یک ماده متخلخل است و جهت جلوگیری از نفوذ رطوبت و آب به سازه بتنی، باید آب‌بندی بتن حتماً صورت پذیرد. درواقع از این نوع آب‌بندی در تمام سازه‌هایی که کنار آب قرار دارند، می‌توان بهره برد. این روش به دسته آب‌بند و نم‌بند تقسیم می‌شود که می‌توان از افزودنی بتن هم برای آب‌بندی آن استفاده نمود. امّا باید توجه داشت که هر روشی از اصول مخصوص به خود برخوردار است و در اصل متخصصان باتوجه‌ به شرایط یکی را انتخاب می‌نمایند. جهت جلوگیری از آسیب به بتن باید فضای خالی بین آن را کم نموده تا از نفوذ آب به آن و جریان‌پیداکردن آب جلوگیری نمود. درواقع به این کار آب‌بندی بتن اطلاق می‌شود.

حال شاید از خود بپرسید که کاربردهای آب‌بندی بتن چیست و در چه اماکنی استفاده می‌شود؟ در پاسخ می‌توان چنین عنوان کرد که تعدادی از آب‌بندی بتن در نما، بام، تونل‌ها، پارکینگ‌ها، زیرزمین، سد، آب بندی استخر ، دیوارهای حائل، مخازن آب و مواردی از این دست استفاده می‌شود.

 

روش آب‌بندی فشار منفی و مثبت بتن

فشار وارد شده بر سازه و اجزای آن به نحو رفتار سازه تاثیرگذار است. لذا انواع فشارهای وارد بر سازه مستلزم به استفاده از روش متفاوتی برای آب بندی است که با استفاده از ملات آب‌بندی و تحهیزات مخصوصی صورت می‌پذیرد.

  • آب بندی فشار منفی

همانطور که در مطالب بالا عنوان شد آب‌بندی فشار منفی بتن در شرایطی انجام می‌شود که فشار آب از بیرون به درون محفظه وارد گردد. پارکینگ، چاله آسانسور از مواردی هستند که نیاز به اجرای آب‌بندی فشار منفی دارند. جهت انجام آب‌بندی فشار منفی پیش از هر اقدامی باید داخل محفظه را از آب خالی نموده و اجازه داد تا در زمان مناسب خشک شود. سپس با استفاده از مواد آب‌بندی نسبت به اجرای آب‌بندی فشار منفی در اجزای مدنظر اقدام نمود.

  • آب بندی فشار مثبت

جهت اجرای آب‌بندی فشار مثبت بتن پیش از هر اقدامی باید نواحی مدنظر را کاملا خشک نمود تا عاری از هرگونه رطوبت شود. سپس می‌توان تهمیدات لازم جهت انجام آب‌بندی فشار مثبت را انجام داد. آب‌بندی استخر، سرویس بهداشتی، تراس و مواردی از این دست به روش فشار مثبت انجام می‌شود. هم‌چنین معمولاً از شیوه‌های مانند کاشی کاری، اجرای رنگ و پوشش، چسب نانو، ژئوممبرین در این روش مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 

انواع روش های آب بندی بتن

درواقع آب‌ بندی بتن به دو روش انجام می‌شود که عبارتند از:

  1. هنگام ساخت سازه
  2. پس از بتن‌ریزی ساختمان

موارد مذکور با استفاده از تزریق یا پوشش سطحی به اجرا می‌شود. درواقع استفاده از روش اول برای آب‌بندی سازه زمانی که در حال ساخته‌شدن است، روش بهتری نسبت به گزینه دوم است و ایمنی بیشتری هم برخوردار است. امّا برای آنکه اطلاعات کامل‌تری داشته باشید در ادامه مقاله به تعدادی روش‌های رایج آب‌بندی بتن اشاره کرده‌ایم که عبارتند از:

  • استفاده از عایق امولسیون
  • سیستم صفحات ممبرین
  • آب‌بندی با پوشش مایع
  • روش امولسیونی
  • آب‌بندی با چسب
  • پلی‌یورتان
  • آب‌بندی با ورقه‌های پوششی
  • نانوتکنولوژی

در ادامه مقاله روش‌های انجام آب بندی فشار منفی و فشار مثبت بتن به تشریح هرکدام از آن‌ها خواهیم پرداخت.

  • آب‌بندی با عایق امولسیون

یکی از روش‌های آب‌بندی بتن استفاده از عایق امولسیون (ممبرین مایع) است. این روش در سطحی که در آن بتن به عمل‌آورده شده استفاده می‌شود. درواقع تاثیر این نوع آب‌بندی به عواملی مانند نوع پرداخت بتن و مهارت نیروی کار در ایجاد سطحی یکنواخت و ضخامت مناسب آن بستگی خواهد داشت. امروزه به‌واسطه استفاده از تکنولوژی پیشرفته می‌توان آن را در داخل بتن نیز استفاده کرد.

  • آب‌بندی با سیستم صفحات ممبرین

درواقع صفحه ممبرین یک قیر پلیمری اصلاح شده است که با اضافه‌شدن به آسفالت موجب حساسیت کمتر آن به آسفالت می‌شود و هم‌چنین مواد مضر در چسباننده آن را حذف می‌نماید. این روش مقاومت بتن و موجب افزایش خاصیت کشسانی آن می‌شود. امّا سوال اصلی اینجاست که با وجود تمام مزیت‌های این روش، معایب استفاده از آن جهت آب‌بندی بتن چیست؟

در پاسخ باید چنین عنواکرد که در این روش نصب صفحه ممبرین سخت‌ترین قسمت آن خواهد بود. چراکه باید پیش از نصب قسمت مدنظر کاملاً آماده باشد. این بدان معناست که عدم وجود حفره و خشک بودن آن است. درواقع این کار می‌تواند برای افراد کمی سخت باشد.

  • آب‌بندی با پوشش مایع

در واقع این روش از مقرون‌به‌صرفه‌ترین روش‌های آب‌بندی است، زیرا اجرای راحتی دارد. در چنین روشی می‌توان پوشش مایع را روی سطح بتنی به‌طور مستقیم پخش نمود یا حتّی آن را روی سطح مدنظر اسپری کرد. امّا در اجرا باید دقت نماییم تا سطح نهایی یکنواخت باشد که استحکامش حفظ شود.

  • روش امولسیونی

این روش برای سطوحی که در مجاور آب قرار دارند و یا با مواد خورنده تماس دارند مانند بام و زیرزمین انتخابی مناسب است. زیرا مقاومت آن در برابر شعله زیاد بوده و هم‌چنین از چسبندگی زیادی برخوردار است. در زمان اجرا پس از تبخیر آن لایه‌ای بسیار مقاوم تشکیل می‌شود.

  • آب‌بندی با پلی‌یورتان 

در واقع پلیمرهایی با پیوند یورتانی که پس از واکنش، یک ساختار پایدار تشکیل می‌دهند. آن‌ها از مزایای زیادی منجمله مقاومت در مقابل نفوذ آب برخوردارند و امکان آب‌بندی در دو فشار منفی و مثبت را هم دارند. درواقع به سه روش تزریقی، پوششی و کف‌پوش استفاده می‌شوند. این روش‌ها در صنایع مختلف کاربردهای بسیار زیادی دارند.

  • آب‌بندی با ورقه‌های پوششی

یک نوع پوشش پلاستیک با قابلیت چسبانندگی بالاست که می‌توان آن را به‌صورت قطعه‌، روی سطح بتنی قرار داد. شخص متخصص باید هنگام اجرای آن نهایت دقت را داشته باشد که این پوشش در معرض سطحی دیگر قرار نگیرد. زیرا جداکردن آن‌ها کار سخت یا حتّی غیرممکنی است. هم‌چنین فرد متخصص باید در ایجاد سطحی یکنواخت بدون درز و برجستگی هم دقت لازم را داشته باشد.

  • آب‌بندی با نانو تکنولوژی

این نوع از محصولات به‌خاطر ذرات ریز خود، موجب جلوگیری از نفوذ آب و ایجاد مقاومت بالایی می‌شوند. آب‌بندی با تکنولوژی نانو بسیار اقتصادی است و از خوردگی هم جلوگیری می‌نماید. لایه جلویی و نفوذکننده دو روشی که بر پایه نانوتکنولوژی هستند، که هرکدامشان کاربرد و مزایای خاص خود را دارند.

 

نتیجه گیری

یکی از مهم‌ترین اصول مهندسی که در ساخت هر سازه‌ای باید رعایت گردد، انجام آب‌بندی به روشی مناسب است. با آگاهی از روش‌های انجام آب بندی فشار منفی و فشار مثبت بتن، می‌توان جهت اجرای آب‌بندی و انتخاب روش درست، بهترین تصمیم را گرفت. البته لازم است این کار توسط افراد متخصص و ماهر که در این زمینه سابقه دارند، انجام شود. امید است مقاله روش‌ های آب بندی بتن مورد توجه شما مخاطبین محترم قرار گرفته باشد. لطفاً پس از مطالعه مقاله نظرات و تجارب شخصی خود را در این زمینه با ما در وب‌سایت استحکام سازان به اشترک بگذارید.

 

بیشتر بخوانید : انواع کفپوش اپوکسی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره تخصصی

در اسرع وقت پاسخگوی سوالات شما هستیم.

با سلام

سوال خود را بپرسید

کارشناسان فروش ما در کمترین زمان پاسخگو هستند