رنگ خود تمیز شونده چیست؟+مزایا و کاربردها

آنچه در این مقاله میخوانید

رنگ خود تمیز شونده را بر روی نمای داخلی و بیرون ساختمان استفاده می کنند. خواص فیزیکی و شیمیایی این رنگ به گونه ای اصلاح شده است که آب دوست است و در تماس با آب، لایه کثیفی و گرد و غبار را به راحتی از بین می برد و همچنین استفاده از آن باعث کاهش هزینه های تعمیر و نگهداری خواهد شد. حدود 5 درصد از ساختمان های نوساز در اروپا از این فناوری جدید استفاده می کنند. برای آشنایی بیشتر با این موضوع در ادامه مقاله با استحکام سازان همراه باشید.

رنگ خود تمیز شونده چه ویژگی هایی دارد؟

رنگ نمای ساختمان به دلیل آنکه در معرض تابش آفتاب، آلودگی و باران قرار می گیرد، در طول زمان حالت اولیه خود را از دست می دهد. همچنین، نما باید در طول سال حداقل 2 تا 3 بار تمیز شود تا ساختمان ظاهری مناسب داشته باشد اما شستشوی مداوم هزینه به همراه دارد و همچنین، رنگ نما به مرور زیبایی خود را از دست می دهد. حال اگر بگوییم، رنگی وجود دارد که آب دوست است چطور؟ رنگ خود تمیز شونده چنین ویژگی دارد.

رنگ خود تمیز شونده زمانی که در معرض نور خورشید قرار می گیرد هر ماده آلی که بر روی سطح خود داشته باشد را تجزیه می کند. همچنین، در تماس با آب، یک غشا از آلودگی های موجود ایجاد شده که به راحتی پاک می شود.

عملکرد رنگ خود تمیز شونده

رنگ خود تمیز شونده اولین بار در سال 1960 مطرح شد و تا به امروز محققان در حال اصلاح و بهبود آن بوده اند. این رنگ وارد بازار شده است و با توجه به تغییرات اعمال شده بر آن، فناوری جدیدی محسوب می شود. این رنگ از اثرات خود تمیز کنندگی نانو ذرات استفاده می کند. نانوذرات زمانی که در معرض آلودگی، گرد و غبار قرار می گیرند، آن را به کمک عوامل شیمیایی محیطی تجزیه خواهند کرد.

به تجزیه مواد با تابش نور خورشید، خاصیت فتوکاتالیستی می گویند. خاصیت دیگر این نوع رنگ، آب دوستی است. با این حال، پوشش های تولید شده از این نوع رنگ می توانند آب دوست یا آب گریز باشند.

رنگ خود تمیز شونده آب دوست

اگر زاویه تماس آب و رنگ کمتر از 90 درجه باشد، این نوع رنگ آب دوست است. به این معنا که در زمان تماس با آب، ورقه های نازکی از آلودگی و گرد و غبار ایجاد می شوند و همراه با آب از سطح پاک خواهند شد. اگر زاویه تماس آب با سطح نزدیک به صفر باشد، نوع رنگ ابر آب دوست خواهد بود.

رنگ خود تمیز شونده نانو آب گریز

در این حالت، آب به صورت قطراتی بر روی سطح رنگ شکل می گیرد و همراه با خود آلودگی های سطحی را خواهد برد و سطح رنگی تمیزی به جای می گذارد. زاویه تماس سطح و قطرات آب در این حالت بیشتر از 90 درجه هستند. اگر این زاویه به 150 درجه برسد، رنگ نانو خود تمیز شونده ابر آب گریز است.

کاربرد رنگ های خود تمیز شونده

تیتانیوم دی اکسید یکی از معروف ترین رنگدانه های سفید در فناوری خود تمیز شوندگی شناخته می شود. اما هزینه زیادی به همراه خواهد داشت. خوشبختانه محققان ایرانی توانسته اند نوع داخلی آن را ایجاد کنند. به این ترتیب با افزایش به کارگیری آن هزینه ها کاهش پیدا خواهد کرد.

با استفاده از رنگ خود تمیز شونده، هزینه های عملکردی و نگهداری ساختمان خود را کاهش دهید. علاوه بر آن باعث می شود تا:

  • جذابیت نمای بیرون حفظ شود و برای مدت طولانی تری تمیز باشد.
  • گرد و غبار کمتری در سطح نما نفوذ می کند و در نتیجه پاک کردن آن آسان تر خواهد بود.
  • پاکسازی نمای که دارای رنگ خود تمیز شونده است به زمان کمتری نیاز دارد.
  • این رنگ نسبت به جلبک و رشد خزه مقاومت بیشتری از خود نشان می دهد.

مزایای رنگ های خود تمیز شونده

مزایا معایب
با رنگ خود تمیز شونده ظاهر ساختمان تمیز تر، سالم تر و زیباتر خواهد بودهزینه اولیه بالا
این نوع رنگ نسبت به رنگ های معمولی دوام بالاتری دارد

 

محدودیت تنوع رنگ (در حال حاضر)
رنگ خود تمیز شونده نیاز به تمیز کردن دستی و در نتیجه میزان مصرف آب و انرژی را کاهش می دهد.باید توسط افراد متخصص رنگ به صورت حرفه ای اعمال شود.
هزینه های ثانویه ساختمان را کاهش می دهد.برای تمیز کردن آن به آب نیاز است که در محیط های کم آب می تواند سخت باشد.
با محیط زیست سازگارتر است. 
گرد و غبار طبیعی توسط نور ماورابنفش به راحتی از بین می رود. 

 

این نوع رنگ برای ساختمان های تجاری و اداری که به تمیز کردن مکرر نیاز دارند، گزینه مناسبی خواهد بود. با یک بار پرداخت هزینه اولیه، از هزینه های نگهداری و شستشو بکاهید. برای اعمال این رنگ به افراد متخصص نیاز خواهید داشت. برای اطلاعات بیشتر در زمینه اجرای رنگ خود تمیز شونده با کارشناسان استحکام سازان در تماس باشید.

مطالب بیشتر: گچ ضد آب چیست؟+مزایا و کاربرد آن

سخن پایانی

رنگ خود تمیز شونده دارای خواص فتوکاتالیستی و آب دوستی یا آب گریزی است. به این ترتیب گرد و غبار تحت پرتوی خورشید تجزیه شده و سپس با آب به راحتی پاک می شود. به کارگیری این رنگ باعث می شود تا هزینه های عملکردی و نگهداری ساختمان کاهش پیدا کند. با این حال اجرای آن نیازمند تخصص است. برای اطلاعت بیشتر در زمینه اجرا، نگهداری و هزینه آن با کارشناسان ما در ارتباط باشید. امیدواریم این مقاله استحکام سازان برای شما مفید بوده باشد.

سوالات متداول

  1. رنگ خود تمیز شونده چیست؟

فناوری جدیدی است که به عنوان یک پوشش استفاده می شود. گرد و غبار و آلودگی آسان تر از این نوع رنگ پاک می شوند.

  1. مزیت استفاده از رنگ های خود تمیز شونده چیست؟

زیبای ظاهری نمای ساختمان را حفظ می کند. همچنین، ماندگاری بالاتری دارد و برابر رشد جلبک، خزه و کپک مقاوم تر است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره تخصصی

در اسرع وقت پاسخگوی سوالات شما هستیم.

با سلام

سوال خود را بپرسید

کارشناسان فروش ما در کمترین زمان پاسخگو هستند