دستورالعمل بهترین روش آب بندی مخازن بتنی آب

آنچه در این مقاله میخوانید

آب بندی مخازن بتنی آب

دستورالعمل تست آب بندی مخازن بتنی چیست؟ اصطلاح آب‌بندی بتن از نظر فنی به جلوگیری از نفوذپذیری بتن اطلاق می‌شود. حال این نفوذپذیری تنها نفوذ آب به درون بتن تا عمقی کم یا زیاد باشد با خروج آب از دورن بتن، تفاوتی می‌کند. لذا در معنای عمومی، آب‌بندی بتن به معنای نفوذ و عبور آب یا مایعات در جداره بتنی یا دیگر مصالح است. آب‌بندی به‌دلایل زیادی بسیار اهمت دارد. مهم‌ترین عامل در آب‌بندی بتن و سازه‌های بتنی حفظ دوام سازه است. زیرا عمده علل آسیب‌های رایج بتن در اثر نفوذ آب یا رطوبت در بتن اتفاق می‌افتد. از این آسیب‌ها می‌توان به انواع خوردگی میلگرد، سولفاته شدن، خوردگی اسید ، فرآیند ذوب و یخبندان ، فرآیند تبلور نمک ، واکنش قلیایی سنگدانه ومواردی از این دست اشاره کرد.به موجب این امر، باتوجه به هزینه بالای احداث سازه‌های بتنی، هم‌چنین لزوم تعمیر و نگهداری و حفظ سازه در کنار اهمیت استراتژیک سازه‌هایی مثل سدها و مخازن آب و فاضلاب، مبحث دوام محور به سازه‌ها، باید در احداث آن‌ها خصوصاً در حین اجرا به آب‌بندی و حفاظتشان به‌صورت جدی تصمیمات لازم اتخاذ شود. ما در این مقاله قصد داریم تا شما را با دستورالعمل بهترین روش آب بندی مخازن بتنی ذخیره آب آشنا نماییم. پس جهت شناخت از دستورالعمل تست آب بندی مخازن بتنی در ادامه این مقاله از وب‌سایت استحکام سازان با ما همراه باشید.

فهرست مطالب در این مقاله :

  • اجرای ماهیچه سیمانی
  • پر کردن حفره‌های بین بولت در دیواره بتنی
  • زیرسازی سطوح دیواره مخازن با ملات آب‌بند RCM
  • پرکردن درزهای انبساط مخازن بتنی آب
  • اجرای عایق رطوبتی MCI یا الیافدار RCI
  • نتیجه گیری

 

اجرای ماهیچه سیمانی

درواقع نخستین گام پیشنهادی در روش آب بندی مخزن بتنی آب، اجرای یک ماهیچه سیمانی به‌واسطه استفاده از یک ملات آب‌بند است. زیرا به‌طور کلی در زمان اجرای سازه استخر و مخازن آب، در محل اتصال دیواره‌ها به کف مخزن معمولاً ماهیچه سیمانی اجرا نمی‌شود. به‌همین دلیل یکی از بهترین روش‌های آب بندی مخازن بتنی آب اجرای یک ماهیچه سیمانی با ملات آب‌بند مانند ملات ترمیمی الیافدار RCM یا استفاده از بتن آماده که به‌واسطه یک افزودنی آب‌بند مثل چسب بتن آب‌بند MCP آماده شده باشد، در دو روش ذیل توصیه می‌گردد.

  1. با استفاده از ملات ترمیمی الیافدار RCM
  2. به روش سنتی با استفاده از ملات و یا بتن آماده

 

همچنین بخوانید : کفپوش اپوکسی چست؟

 

پر کردن حفره‌های بین بولت در دیواره بتنی

چنانچه حفره‌های بین بولت با استفاده از بولت آب‌بند پر نشده باشد، باید جهت پر کردن جداره میانی دیوار از یک فوم پلی یورتان استفاده شود. در نهایت قسمت انتهایی سوراخ بین بولت را به عمق 7 تا 10 سانتی‌متر را با استفاده از ملات آب بند RCM پر کنید. همانطور که در مطالب بالا عنوان شد ملات آب بند RCM یک ملات ترمیمی آماده و دارای پلیمرهای چسباننده است که اتصال ملات جدید را به دیواره بتنی قدیمی محکمتر می‌نماید. هم‌چنین برای کاهش هزینه اجرایی می‌شود جهت پر کردن حفره‌های بین بولت از ترکیب یک گروت سیمانی با چسب بتن به جای ملات آب‌بند RCM استفاده کرد.

 

زیرسازی سطوح دیواره مخازن با ملات آب‌بند RCM

با توجه به آنکه برخی مواقع، سطح دیواره استخر و مخازن آب کاملاً صیقلی نشده‌اند و برای اجرای عملیات آب‌بندی مخازن نیاز به پرداخت و لیسه‌ای شدن دارند. هم‌چنین در برخی موارد سطوح بتنی شن نما شده و دارای درز و ترک حاصل از شرایط اجرایی هستند. در چنبن مواردی شما می‌توانید از ملات آب‌بند RCM برای ترمیم و زیرسازی این سطوح استفاده کنید.

 

پرکردن درزهای انبساط مخازن بتنی آب

در آب‌بندی مخازن بتنی آب باید به این نکته توجه داشت که در برخی موارد مخازن با درزهای انبساطی طراحی و اجرا شده‌اند. چنانچه مخزن آب دارای درزهای انبساط باشد، باید برای آب‌بندی درز انبساط از یک درزبند الاستیک با انعطاف‌پذیری بالا استفاده کرد. معمولاً استفاده از ماستیک پلی یورتان (Polyurethane Mastic) برای آب‌بندی درز انبساط مخازن به‌خاطر برخورداری از خاصیت الاستیسیته بالا بهترین گزینه است. در برخی موارد نیز کارفرما تمایل به استفاده از ماستیک قیر سرد اجرا برای پر کردن این درزهای انبساط را دارد. باتوجه به مقاومت چسبندگی و شیمیایی پایین این ماستیک‌ها استفاده از آن‌ها خصوصاً در مخازن آب شرب توصیه نمی‌شود.

 

اجرای عایق رطوبتی MCI یا الیافدار RCI

در مرحله نهایی عملیات آب‌بندی مخازن بتنی آب بعد از گذشت حداقل 48 ساعت از اجرای ماهیچه پایه سیمانی با استفاده از یک ملات آب‌بند در محل گوشه‌ها، باید نسبت به اجرای عایق رطوبتی MCI یا الیافدار RCI اقدام کرد. عایق MCI یک عایق رطوبتی دو جزیی بوده که شامل پودر و مایع است. همانطور که در دستورالعمل موجود در کاتالوگ این ماده اشاره شده، باید نسبت به اختلاط دو جزء پودر و مایع اقدام کرد. بعد از اختلاط کامل ماده حاصله به‌صورت رنگ با استفاده از قلم مو و یا غلطک رننگ‌رزی قابل اعمال بر روی سطح است. توجه داشته باشید که در اجرای عایق رطوبتی MCI رعایت نکات اجرایی مندرج در بسته‌بندی محصول الزامی است. این عایق رطوبتی را در دو مرحله با فاصله زمانی 2 الی 3 ساعت از اجرای دست اول اجرا می‌کنند.سپس بعد از 72 ساعت از زمان اجرای لایه دوم نسبت به آبگیری مخزن اقدام نمایید.

مطلب پیشنهادی: هزینه ساخت مخزن بتنی آب

 

نتیجه گیری

دستورالعمل بهترین روش آب بندی مخازن بتنی آب شامل مخازن، تصفیه خانه‌های آب و فاضلاب، استخرها است. روش آب بندی بتن و رفع نشت مخازن بتنی نیازمند دانش فنی مرتبط با بتن و تجربه بالا در این زمینه است. درکل آب بندی مخازن بتنی یک جزء جدایی ناپذیر در فرآیند ساخت مخازن است که در طراحی هم باید به آن توجه داشته باشیم. درواقع پس از خشک شدن بتن، ترک‌های در آن ایجاد می‌شود که آب و بخار آن می‌توانند به داخل آن‌ها نفوذ نمایند و موجب ایجاد خطر در مخازن بتنی شوند. پس بنابراین نیاز است آب بندی این مخازن را در دستور کار خود قرار دهیم. در مطالب بالا به بهترین روش‌های آب بندی مخازن بتنی اشاره کردیم. امید است مقاله دستورالعمل بهترین روش آب بندی مخازن بتنی آب مورد توجه شما مخاطبین محترم قرار گرفته باشد. لطفا پس از مطالعه مقاله نظرات و تجارب شخصی خود را در این زمینه با ما در وب‌سایت استحکام سازان به اشترک بگذارید.

 

مطلب پیشنهادی : آب بندی استخر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره تخصصی

در اسرع وقت پاسخگوی سوالات شما هستیم.

با سلام

سوال خود را بپرسید

کارشناسان فروش ما در کمترین زمان پاسخگو هستند