تفاوت فوق روان کننده بتن و روان کننده بتن چیست؟ هر کدام چه کاربردهایی دارند؟

آنچه در این مقاله میخوانید

افزودنی های مناسب بتن ریزی

روان کننده‌ های بتن یکی از پرکاربردترین مواد افزودنی در بتن ‌ها هستند، که در پایه لیگنو سولفانات مقایسه می‌شوند. مواد فوق روان کننده‌ های بتن هم بعد از روان کننده‌ ها از اهمیت زیادی برخوردار هستند که بر پایه نفتالین ساخته می ‌شوند. این دو مواد از افزودنی ‌های بسیار مهم در ساختمان سازی و ساخت و سازها محسوب می ‌شوند. در این مقاله از استحکام سازان، متخصص در اجرای اپوکسی کف، همراه ما باشید تا تفاوت فوق روان کننده بتن و روان کننده بتن را بررسی کنیم.

 

روان کننده ‌های بتن چه ماده ‌ای هستند؟

روان کننده ‌های بتن موادی هستند که به صورت پودر یا مایع وجود دارند و به بتن ‌ها اضافه می ‌شوند تا خواص بتن را بهتر کرده و موجب اصلاح آن می ‌شوند. در زمان آماده کردن بتن، ماده ‌ای به این بتن اضافه می ‌شود تا نرم‌ تر شده و استفاده از آن راحت ‌تر شود. به راحتی هم شکل بگیرد، از چسبندگی زیاد بتن کاسته شود و در حین کار اصطکاک هم کمتر می ‌شود. این روان کننده‌ ها به پلیمرهایی مثل پلاستیک برای انجام راحتی کار و مواد اولیه در زمان ساخت برای رفع نیازهای کاربردی به بتن ‌ها، اضافه می ‌شوند. البته بیشتر در فرمولاسیون ‌های بتن این مواد اضافه می ‌شود تا موجب کارایی بهتر و بیشتر و روان شدن آنها برای انجام ریخته‌ گری شود. روان کننده‌ ها موادی هستند که قبل از شکل پذیری و قالب زدن به گچ، خاک رس و دیگر خمیرها اضافه می ‌شوند و باید گفت برای این کاربردها روان کننده به مقدار زیادی با مواد پخش شونده هم پوشانی می‌کنند. برای درک بهتر مطلب به بررسی تفاوت فوق روان کننده بتن و روان کننده بتن ها اشاره می ‌کنیم.

 

روان کننده ‌های بتن

 

استفاده از روان کننده بتن

در فرایند بتن ‌ریزی به روان کننده‌ ها و فوق روان کننده‌ ها معمولا کاهنده آب با مقاومت بالا نیز گفته می ‌شود. مواد افزودنی زمانی که با بتن ترکیب می ‌شوند، به بتن ویژگی ‌هایی نظیر مقاومت زیاد و بهبود کارایی می ‌بخشند و به این ترتیب مقاومت بتن با میزان آبی که به آن اضافه شده و نسبت آب به سیمان معکوس می ‌شود. با توجه به تفاوت فوق روان کننده بتن و روان کننده بتن برای اینکه یک بتن قوی تولید شود، آب هم به میزان کمتر استفاده می‌ شود و همین علت موجب می ‌شود که فرایند کار با بتن سخت ‌تر شود. پس برای همین منظور از روان کننده و همان طور که گفته شد کاهنده آب و حتی فوق روان کننده و دیگر افزودنی ‌ها در بتن استفاده می ‌شود که بسیار لازم و ضروری هستند. کاستن آب در ترکیب بتن باید طوری صورت بگیرد که عمل هیدراتاسیون سیمان به طور کامل اجرا شود تا بتن کارایی مناسبی برای یکپارچه سازی و قرار گرفتن در زمان ساخت را حفظ کند.

 

تفاوت فوق روان کننده بتن و روان کننده بتن در چیست؟

در ایران روان کننده‌ ها و فوق روان کننده ‌ها در چهار گرید ملامینی، پلی کربوکسیلاتی، نفتالینی و لیگنو تولید می ‌شوند که هر کدام قابلیت ‌ها و کیفیت خاص خود را دارند. تفاوت فوق روان کننده بتن و روان کننده بتن در اندازه و میزان کاهندگی بالایی است که دارند میزان عدد ۱۲ تا ۲۵ درصد را نشان می دهد. با بیشتر کردن دوز این ماده احتمال بروز تاثیراتی مانند به وجود آمدن هوا نسبت به روان کننده‌ ها کمتر است. البته باید دقت کرد که در اندازه پایین، روان کردن کاهنده ‌های عادی از فوق روان کننده ‌ها بهتر و بیشتر است. روان کننده‌ ها هم نوعی ترکیب شیمیایی هستند که می ‌توان از آنها در تولید بتن ۱۵ درصد آب کمتری در مخلوط بتن استفاده کرد. فوق روان کننده بتن موجب کمتر شدن ۳۰ درصدی استفاده از آب می ‌شود و در مکان ‌هایی استفاده می ‌شود که کاستن مخلوط آب بیشتر و شدیدتر احساس می ‌شود. با اضافه کردن این مواد موجب کاهش نسبت آب در سیمان می ‌شوید. طوری که به کارایی ترکیب تاثیر منفی بگذارد و بتنی با کارایی بالا تولید می ‌شود. با آگاهی از تفاوت فوق روان کننده بتن و روان کننده بتن می توان عملکرد آنها را بهتر درک کرد. فوق روان کننده و روان کننده ‌ها باعث می ‌شوند که عملکرد بتن بهبود پیدا کرده و با کم کردن نسبت آب به سیمان توانایی کاهش آب در ترکیب بتن و تولید بتن با کیفیت و کاربردی امکان پذیر است. این دو مواد از لحاظ عملکرد تفاوت چندانی با هم ندارند و هر دو از سیستم‌ های داخلی الکترواستاتیکی استفاده می ‌کنند.

 

کاربرد فوق روان کننده‌ های بتن چیست؟

این مواد دارای کاربردهای مختلف و زیادی هستند که با استفاده از آن می توان یک فوتون با کیفیت بالا و با سرعت بیشتری تولید کرد. از این مواد در ایجاد کف‌ های محکم و سخت استفاده می شود و در مکان هایی که بتن ریزی با استحکام زیاد نیاز است، کاربرد دارد. این فوق روان کننده‌ ها در قالب ‌های پیش ساخته بتنی هم به کار می روند. کاربردی ترین کارایی فوق روان کننده ‌ها به وجود آوردن بتن در هوای سرد است که به علت انقباض ممکن است، حالت مناسبی نداشته باشد. برای بهبود کارایی بتن بدون اینکه آب بیشتری به مخلوط اضافه شود، در بتن به نسبت آب به سیمان کمتری به کار می رود. با این توضیحات تفاوت فوق روان کننده بتن و روان کننده بتن کاملا مشخص می شود.

 

کاربرد روان کننده بتن

این مواد روان کننده یکی از افزودنی ‌های شیمیایی بتن محسوب می ‌شوند که کاهنده آب و افزایش اسلامپ بتن را انجام می ‌دهند. از طریق این روان کننده‌ ها می ‌توان هر خللی که در بتن ‌های ریخته شده، ایجاد شده در ساختمان سازی ‌ها را پر کرد و با افزودن این ماده به بتن، بتنی نرم ‌تر و منعطف ‌تر خواهید داشت. این روان کننده‌ ها در بیشتر فعالیت ‌های عمرانی مورد استفاده قرار می گیرند و نقش بسیار مهمی را ایفا می ‌کنند. به دلیل خاصیت قطبی که این ماده دارد، در دمای بیشتر از ۴۰ درجه می ‌تواند بتن را روان ‌تر کرده و با پخش سیمان و کاستن آب مصرفی استحکام و مقاومت بتن را هم بیشتر کرد.

 

کلام پایانی

با توضیحاتی که در مورد روان کننده ‌ها و تفاوت فوق روان کننده بتن و روان کننده بتن داده شد، متوجه شدیم که این دو مواد افزودنی به جز شباهت ‌هایی که با هم دارند دارای تفاوت ‌هایی هم هستند. افراد بهتر است با آشنایی با آنها در انتخاب نوع مناسب این مواد و کاربردی که دارند، طبق نیاز خود از این محصولات را تهیه می‌کنند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره تخصصی

در اسرع وقت پاسخگوی سوالات شما هستیم.

با سلام

سوال خود را بپرسید

کارشناسان فروش ما در کمترین زمان پاسخگو هستند