تاثیر عوامل محیطی بر کفپوش صنعتی چیست؟

آنچه در این مقاله میخوانید

علت استفاده از کفپوش های صنعتی

یکی از رایج ‌ترین روش ‌هایی که مانع از فرسایش کف می ‌شود، انتخاب نوع مناسب کفپوش است. انتخاب و خرید یک کفپوش مناسب در زمان بازسازی یا ساخت و ساز از دغدغه ‌های مهم افراد محسوب می ‌شود که اگر بدون اطلاعات و آگاهی از قیمت و کیفیت انواع مختلف کف‌پوش‌ ها اقدام به خرید و اجرای آن کنید، ممکن است پشیمان شوید. یکی از انواع کفپوش‌ های کاربردی و مفید کفپوش‌ های صنعتی هستند که تاثیر عوامل محیطی بر کفپوش صنعتی را مورد بررسی قرار می ‌دهیم.

 

کفپوش ‌های صنعتی

نوعی از کفپوش‌ های مقاوم و کاربردی هستند که در فضا و مکان ‌های صنعتی بیشتر مورد استفاده قرار می‌ گیرند. دارای ویژگی ‌های خاصی هستند که باعث می‌ شود، نسبت به دیگر کفپوش‌ ها متفاوت‌ تر باشند. این کفپوش ‌ها ویژگی‌های شیمیایی و فیزیکی ویژه‌ای دارند که موجب می‌شود به سادگی تمیز و قابل شستشو باشند. از ویژگی‌های خاص آن ضد آب و رطوبت بودن آنها است که در مقابل نفوذ آب بسیار مقاوم هستند و دوام و عمر طولانی دارند.

کفپوش‌ های صنعتی باید در مقابل وزن زیاد، گرما، مواد شیمیایی، رطوبت و حتی رفت و آمدهای طولانی و زیاد مقاوم باشند و در هیچ صورتی شکل اولیه خود را از دست ندهند. پس تاثیر عوامل محیطی بر کفپوش صنعتی نباید موجب از بین رفتن و از دست دادن کاربردهای آن شود. یکی از پرکاربردترین نوع کفپوش ‌های صنعتی، کفپوش ‌های آپوکسی هستند که بسیار پر استفاده بوده و کاربردهای زیادی در صنایع مختلف دارند.

 

کفپوش های صنعتی (تاثیر عوامل محیطی بر کفپوش صنعتی)

 

بیشتر بخوانید: اپوکسی کف

 

انواع کفپوش‌ های صنعتی

با توجه به کاربردها و ماهیتی که این کفپوش‌ ها دارند، دارای تقسیم بندی ‌های متنوعی هستند که شامل موارد زیر می شوند:

 

کفپوش‌ های بتنی

از این نوع کفپوش در ساخت و طراحی پارکینگ‌ های چند طبقه، جاده‌ ها و معابر استفاده می ‌شود. از جمله کفپوش‌ های صنعتی بسیار با دوام است که فشارها را به راحتی تحمل می ‌کند.

 

کفپوش ‌های گرانیت

کفپوش چند لایه ‌ای است و ساختار آن به شکلی است که یک لایه پرایمر و لایه دیگر در کنار پلیمر ایجاد می ‌شود. بعد از هم سطحی و خشک شدن کفپوش لایه رزین شفاف اجرا می‌ شود تا سطح در لایه آخر براق و زیبا باشد.

 

کف‌پوش آپوکسی (Epoxy)

این کفپوش دارای انواع مختلفی است که شامل آپوکسی ضد اسید هوشمند و قابل انعطاف تقسیم بندی شده است.

 

کفپوش صنعتی لاستیکی

این کفپوش دارای سطحی سازگار و راحت است که بسیار کاربرد دارد و دارای مقاومت بالا در مقابل لغزش، آب و آتش است که تاثیر عوامل محیطی بر کفپوش صنعتی از این نوع بسیار زیاد است.

 

کفپوش صنعتی پلاستیکی (تاثیر عوامل محیطی بر کفپوش صنعتی)

 

کفپوش پلی یورتان

از نوع کفپوش‌ های صنعتی است که در دو نوع پلی اورتان و پلی یورتان در بازار وجود دارند و از جمله کفپوش ‌های بسیار مقاوم و مستحکم هستند. البته تاثیر عوامل محیطی بر کفپوش صنعتی در بعضی از مواقع موجب آسیب به این کف‌پوش ‌ها می شود.

 

ویژگی‌ های انواع کفپوش‌ های صنعتی

این نوع کفپوش ‌ها دارای مزایای زیاد و کاربردهای ویژه در بیشتر صنایع بوده و دارای ویژگی‌ های خاصی هستند که شامل موارد زیر می شود:

  • این کفپوش نسبت به سطح زیرین خود چسبندگی خوبی دارد.
  • در مقابل تاثیر عوامل محیطی بر کف‌پوش صنعتی و انواع مواد شیمیایی بسیار مقاوم است.
  • دارای تنوع هستند و از نظر ظاهر بسیار زیبا و موجب زیباتر شدن مکان ‌های مورد نظر هم می ‌شوند.
  • طول عمر این کفپوش‌ ها نسبت به دیگر کفپوش ‌ها بیشتر و بالاتر است.
  • در مقابل ترک خوردگی ‌ها بسیار مقاوم هستند.
  • مقاومت مکانیکی بالایی را هم دارند.
  • این کفپوش‌ های صنعتی از خود گرد و غبار انتشار نمی ‌دهند و در مقابل مایعات و رطوبت نفوذ ناپذیر هستند.

 

عوامل تاثیرگذار روی کفپوش ‌های صنعتی

برای اینکه بتوان از کفپوش‌ های با دوام و مقاوم صنعتی محافظت کرد و تا چندین سال بدون مشکل از آنها بهره‌برداری کرد، باید به نکاتی توجه کرد که شامل موارد زیر می شوند:

 

جلوگیری از نشت مواد شیمیایی

کفپوش‌ های صنعتی مخصوصا آپوکسی در مقابل تاثیر عوامل محیطی بر کفپوش صنعتی مانند: مواد شیمیایی مقاومت زیادی دارند؛ ولی اگر این مواد سریع ‌تر تمیز نشوند، ممکن است روی عملکرد و حتی شکل ظاهری کفپوش ‌ها تاثیر بگذارند. بهتر است همیشه یک ماده خنثی کننده در کنار وجود داشته باشد و از نشت این مواد جلوگیری کرده و آن را  سریع ‌تر تمیز کرد.

 

منظم تمیز شوند

برای تمیز کردن پوشش کفپوش صنعتی از نوع آپوکسی می ‌توان آمونیاک را با یک پاک کننده به نام میکرو فیبر تمیز کرد و از تاثیر عوامل محیطی بر کف‌پوش صنعتی خودداری کرد. از پاک کننده ‌هایی که حاوی صابون هستند هم باید اجتناب کرد؛ زیرا زمان خیس شدن کفپوش لغزنده‌ تر می ‌شوند. برای لکه‌ های زنگ زدگی باید با یک برس نرم آن را تمیز کرد. همچنین بهتر است از مواد شیمیایی هم برای ساییدن و تمیز کردن استفاده نشود.

 

وجود مواد اسیدی در کارخانه ها

در بیشتر کارخانه‌ های صنعتی مانند: مواد غذایی، داروسازی، کاغذ سازی مواد اسیدی ممکن است در این مکان ‌ها استفاده شود که تاثیر عوامل محیطی بر کفپوش صنعتی را بیشتر می‌کنند. بعد از مدتی دچار خوردگی شده و زیبایی خود را از دست می ‌دهند و به آنها آسیب وارد می ‌شود. در این مواقع باید از پوشش ‌های سطحی کفپوش‌ های ضد اسید در آن مکان‌ ها استفاده کرد که مقاومت زیادتری در برابر اسید و حرارت دارند.

 

وجود مواد اسیدی (تاثیر عوامل محیطی بر کفپوش صنعتی)

 

بیشتر بخوانید: آب بندی استخر

 

وجود الکتریسیته ساکن

از دیگر موارد تاثیر عوامل محیط بر کف‌پوش صنعتی، الکتریسیته ساکن است که ممکن است در بعضی از محیط ‌ها نسبت به نوع جنس لباس، راه رفتن و رفت و آمد وسایل نقلیه و میزان آن تفاوت داشته باشد. آب و هوا و میزان رطوبت هم در کم و زیاد شدن الکتریسیته آن محیط موثر است. این خطر در انبارهای نگهداری گازها و مخازن ممکن است، فاجعه ایجاد کند.

برای جلوگیری از این خطر باید از کفپوش ‌های صنعتی آنتی استاتیک آپوکسی و پلی اورتان‌ استفاده کرد که خلاف الکتریسیته ساکن هستند و آن را به جهت دیگری هدایت می ‌کنند. البته به این نوع کفپوش‌ ها ضد جرقه هم می‌ گویند.

 

دلایل استفاده از کفپوش‌ های صنعتی

به دلیل مزایای زیاد این نوع کفپوش‌ ها و مقاومت و استحکامی که دارند، دارای انواع مختلفی هستند و طبق کاربردی که در محیط دارند، مورد استفاده قرار می ‌گیرند. از مهم ‌ترین دلایل استفاده از این نوع کفپوش‌ ها می ‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • استحکام و مقاومت فوق العاده کفپوش ‌های صنعتی
  • ضد خش و ضد سایش
  • عدم جذب مواد روغنی و آلودگی ‌های محیط
  • دارای نصب و اجرای آسان و راحت
  • توانایی خط کشی روی سطح کفپوش

تاثیر عوامل محیطی بر کفپوش صنعتی بسیار زیاد است. ولی راهکارهایی وجود دارد که از کفپوش‌ های مناسب در محیط استفاده شود تا میزان آسیب و صدمه به این نوع کفپوش ‌ها کمتر شود. تشخیص نوع استفاده از کفپوش‌ ها به عهده متخصصین این کار است.

 

بیشتر بخوانید: کفپوش اپوکسی صنعتی

 

کلام پایانی

بعضی از مکان‌ها و ساختمان‌ها به کف‌پوش‌هایی نیاز دارند که در مقابل ساییدگی، مواد شیمیایی، گرما، خورندگی و… آسیب نبینند؛ زیرا تاثیر عوامل محیطی بر کف‌پوش صنعتی به مرور ایجاد می‌شود. کف‌پوش‌های صنعتی آپوکسی می‌تواند بهترین انتخاب باشد و کف‌پوش‌های رزینی که طبق نیاز در کارخانه‌های مواد غذایی، آزمایشگاه‌ها، مراکز درمانی و دیگر مکان‌های صنعتی بیشتر به کار می‌روند

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره تخصصی

در اسرع وقت پاسخگوی سوالات شما هستیم.

با سلام

سوال خود را بپرسید

کارشناسان فروش ما در کمترین زمان پاسخگو هستند