بهترین چسب های بتن را بشناسید + انواع و کاربردها

آنچه در این مقاله میخوانید

بهترین چسب بتن، چسبی است که مقاومت بتن را افزایش دهد. چسب بتن کاربردهای بسیاری دارد، باعث کاهش ترک، افزایش مقاومت در برابر فشار، کاهش نفوذ پذیری و افزایش مقاومت در مقابل خوردگی می شود. استفاده از آن سرعت کار را افزایش می دهد و نسبت به دیگر مصالح و ملات ها بهتر عمل می کند. با شناخت انواع چسب بتن موجود در بازار و کاربردهای هر یک می توانید در پروژه بعدی خود از بهترین چسب های بتن استفاده کنید. در این مقاله استحکام سازان به چسب بتن و ویژگی ها و انواع آن خواهیم پرداخت، با اتحکامسازان ، متخصص در اجرای انواع اپوکسی کف ، آببندی و خدمات اجرایی بتن ، همراه باشید.

 

ویژگی های بهترین چسب بتن

چسب بتن در صنعت کاربردهای بسیاری دارد. اغلب در جهت ترمیم سطوح و اتصال اجزای مختلف ساختمان و سازه ها استفاده می شود. همچنین، برای چسباندن قطعه های قدیمی و جدید بتن یا چسباندن فلز، پلاستیک، آجر، کاشی و چوب به بتن به کار برده می شود. این نوع چسب بر خواص فیزیکی و شیمیایی بتن تاثیر گذاشته و باعث بالا رفتن مقاومت آن در برابر عوامل مختلفی از جمله آب و هوا و رطوبت خواهد شد. چسب بتن کمک می کند تا خواص خمشی، مقاومت در برابر خوردگی و مقاومت در برابر فشار در بتن افزایش پیدا کند. بهترین چسب بتن در راستای کاهش نفوذ پذیری آب نیز وجود دارد که در ادامه به انواع چسب های موجود خواهیم پرداخت و این مورد را نیز معرفی خواهیم کرد.

 

انواع چسب بتن

چسب های بتن تحت فرمول های مختلفی ساخته می شوند و هر یک برای مسائل مختلفی کاربرد خواهند داشت. در جستجوی بهترین چسب بتن در بازار با برندها و نام های مختلفی روبرو خواهید شد. برخی برای آب بندی مناسب هستند و برخی برای اتصال و مرمت به کار برده می شوند. به عنوان مثال، چسب بتن دلتا در برابر آب و رطوبت مقاوم است یا در نمونه ای دیگر برند قوام که بر پایه پلی وینیل استات امولسیونی تولید شده بیشتر در نصب سرامیک و تعمیرات به کار برده می شود. در ادامه با توجه به کارایی انواع بهترین چسب بتن را معرفی خواهیم کرد.

 

انواع چسب بتن

 

چسب مناسب مرمت و اتصال: چسب بتن اپوکسی

چسب بتن اپوکسی همان طور که از نامش پیدا است، بر پایه رزین اپوکسی اصلاح شده، تولید شده است. فرمول آن باعث افزایش دوام و ماندگاری بتن خواهد شد. چسب بتن اپوکسی قدرت چسبندگی و مقاومت مکانیکی بالایی دارد به همین دلیل در اتصالات و مرمت از آن استفاده می شود. به کمک آن می توان بتن قدیمی و جدید را به یک دیگر متصل نمود.

کاربردهای چسب بتن اپوکسی:

  • در جهت ترمیم انواع سازه های بتنی و مرمت آنها
  • ایجاد اتصال میان بتن جدید و قدیمی
  • فراهم ساختن امکان مرمت و ترمیم انواع ترک ها در سازه
  • چسباندن فلز و ورق های FRP به بتن
  • قابل استفاده در سازه های غرقابی

 

 چسب مقاوم در برابر مایعات: چسب لاتکس

این چسب به صورت مایع تولید می شود و باعث افزایش چسبندگی ملات و بتن، بالا بردن مقاومت شیمیایی، افزایش الاستیسیته و مقاوم در برابر ضربه خواهد شد. در مکان هایی که لازم است تا بتن یا سازه در برابر آب، مواد شیمیایی و سایش از خود مقاومت نشان دهد، از چسب بتن لاتکس استفاده می کنند. ترکیب آن با سیمان پرتلند و ماسه برای نصب انواع سنگ، کاشی، آجر لعاب دار و سرامیک استفاده می شود. علاوه بر آن، این نوع چسب به عنوان لایه پیوند زا در جهت ترمیم سازه های بتنی نیز استفاده می شود.

محیط هایی مانند استخرها، صنایع غذایی، کشتارگاه، کارخانه های محصولات لبنی و مواردی از این دست، از آن جایی که رطوبت بالایی دارند، به چنین چسبی برای انجام مرمت و اتصال خواهند داشت. علاوه بر آن در موارد زیر نیز کاربرد دارد:

  • تقویت ملات ها در جهت بندکشی
  • ترکیب آن با ملات برای نصب سرامیک ها و سنگ ها
  • به کار بردن آن برای نماسازی و صافکاری سطح بتن بدون عایق
  • تقویت چسب های کاشی پودری
  • آب بندی استخرها و آبنماها
  • جلوگیری از طبله و ترک خوردن ملات

 

چسب بتن آب بندی

بهترین چسب بتن که در برابر عوامل مختلف از جمله رطوبت، حریق، نور خورشید، ضربه، سرما و گرما مقاوم باشد، چسب بتن آب بندی است. این چسب به صورت مایعی غلیظ از جنس پلیمر با حالت امولسیونی تولید می شود. در فرمول آن، محلول های کلوئیدی که از پلیمرهای مختلفی هستند در آب مخلوط شده اند. این فرمول باعث افزایش مقاومت کششی، خمشی و دوام بتن خواهد شد. این فرمول به گونه ای است که در ابتدا با آب ترکیب و در آن حل می شود و پس از خشک شدن، دیگر در آب حل نخواهد شد. اگر قصد ترمیم سطحی را دارید یا قصد دارید محیط را آب بندی کرده و مانع نشت یا نفوذ مایعات شوید، چسب بتن آب بندی بهترین گزینه خواهد بود.

این نوع چسب در مکان های مختلفی به کار برده می شود. برای آب بندی استخر ها، سرویس های بهداشتی، چاله آسانسور، انواع سقف و در محوطه سازی این نوع چسب کاربرد دارد.

کاربرد چسب بتن آب بندی شامل موارد زیر است:

  • در راستای ترمیم سطوح
  • ایجاد اتصالات بین بتن های جدید و قدیم، انواع ملات ها و کفپوش ها
  • آب بندی محیط
  • جایگزین مواد نفتی، ایزوگام و قیر و گونی
  • امکان استفاده از آن در جهت لکه گیری
  • مناسب برای سازه هایی که در مکان هایی با رطوبت بالا یا تابش نور شدید خورشید هستند

 

بهترین چسب های بتن چیست

 

چسب کاشت میلگرد و کاربرد آن

قصد دارید بافت قدیمی بتن را به بافت جدید متصل کنید؟ به وسیله چسب کاشت میلگرد می توانید این کار را راحت تر انجام دهید. چسبی که به صورت دو جزئی، جزء A بر پایه اپوکسی اکریلات و جزء B بر پایه پلی آمین، تولید می شود. از آن برای کاشت آرماتور، بولت و میلگرد استفاده می شود و بافت های قدیمی بتن را به جدید وصل می کنند. در بازار ایران می توان آن را به صورت دو جزئی یا کارتریجی تهیه نمود.

این نوع چسب نیازی به حلال ندارد و به راحتی می توان از آن استفاده نمود. در محیط های مرطوب به کار برده می شود و علاوه بر چسباندن بتن های قدیمی به جدید، برای اتصال دیگر سطوح نیز قابل استفاده خواهد بود.

کاربردهای چسب کاشت میلگرد شامل موارد زیر می شود:

  • نصب آرماتور و میلگرد و ایجاد اتصال میان سطوح
  • ترمیم شکاف ها در سطوح مختلف
  • امکان نصب صفحه های فلزی بر دیوار و سقف به وسیله این چسب

 

سخن پایانی

چسب های بتن نوعی از چسب های ساختمان هستند که در انواع مختلفی تولید می شوند. هر یک فرمول و ترکیب متفاوتی داشته و در محیط های مختلفی به کار برده می شوند. انتخاب بهترین چسب بتن باید با توجه به نیاز و هدف شما انجام شود. در صورتی که پروژه شما شامل بخش های مختلف می شود و می خواهید چسب های متناسب با آن را تهیه کنید، با مشاوران استحکام سازان در تماس باشید تا در راستای انتخاب چسب مناسب شما را یاری کنند.

 

سوالات متداول

۱. بهترین چسب بتن برای استفاده کردن در محیط مرطوب کدام است؟

چسب بتن لاتکس و چسب آب بندی در محیط های مرطوب بیشتر استفاده می شوند.

۲. چسب بتن مناسب نصب کاشی کدام است؟

چسب های لاتکس را می توان برای نصب کاشی نیز استفاده نمود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره تخصصی

در اسرع وقت پاسخگوی سوالات شما هستیم.

با سلام

سوال خود را بپرسید

کارشناسان فروش ما در کمترین زمان پاسخگو هستند