انواع روش های کف سازی پارکینگ+اجرای بتن کف

آنچه در این مقاله میخوانید

بتن کف پارکینگ چیست ؟ یکی از مواردی که در زمان ساخت ساختمان بسیار مهم و دارای اهمیت است، کف‌سازی است. ایجاد یک‌لایه تسطیح کننده روی کف‌های پارکینگ کف‌سازی گفته می‌شود. این کار موجب دوام و زیبایی بیشتر کف می‌شود. یکی از این نوع کف‌ها بتن کف پارکینگ است که در بیشتر پروژه‌های ساختمانی که انجام می‌شود. موردی که بیشتر جلب‌توجه می‌کند، کف‌سازی پارکینگ است که بیشتر در مورد دید قرار می‌گیرد و اگر به‌درستی انجام نشده باشد، باعث پایین آمدن یا ازدست‌رفتن اعتبار مجریان کار می‌شود.اگر پارکینگ دچار خسارت شود، رفت‌وآمد ماشین‌ها هم دچار مشکل می‌شود و کارایی ساختمان هم از بین می‌رود. این موضوع موجب خسارت مالی زیادی به مالکان ساختمان‌ها وارد می‌کند. ساختن کف پارکینگ را معمولا به چند روش انجام می‌شود که یکی از این روش‌ها کف‌سازی با بتن است.

مطلب پیشنهادی: کفپوش اپوکسی چیست ؟

 

انواع روش‌های کف‌سازی پارکینگ

برای ساخت بتن کف پارکینگ روش‌های مختلفی وجود دارد که در این مقاله به سه روش عمده‌ای که در ساخت پارکینگ‌ها استفاده می‌شود، اشاره می‌کنیم. این روش‌ها عبارت‌اند از:

  • روش بتن سخت پارکینگ

این روش کف‌سازی، برای پارکینگ‌هایی که نمی‌توان در آن‌ها بتن‌ریزی اجرا کرد، مناسب نیست. زیرا بتن سخت را باید روی بتن تازه و به‌صورت پودر بریزند و برای این کار نیاز به وسایل مخصوص بتن‌ریزی است. در روش بتن سخت حداقل در روز می‌توان ۵۰۰ مترمربع را کف‌سازی کرد و در زمان خیلی کم می‌توان بزرگ‌ترین پارکینگ‌ها را کف‌سازی کرد. زمان بتن‌ریزی سخت علائم راهنمایی، رنگ‌های مختلف، هشدار و… را روی بتن اجرا می‌کنند. این روش بتن سخت دارای مزایای مختلفی است که می‌توان به یکدست و یکسان‌شدن کل کف پارکینگ اشاره کرد.

حتما شما هم پارکینگ‌های قدیمی را دیده‌اید که به دلیل روغن، کثیفی، بنزین و دیگر عوامل دچار تغییر رنگ و آلودگی شده‌اند. برای حل این مشکل باید در آن‌ها تغییراتی ایجاد کرد. مهم‌ترین کاری که می‌توان انجام داد، اجرای کفپوش اپوکسی پارکینگی است. این روش کف‌سازی نسبت به بتن سخت دارای مزایا و خصوصیات بیشتری است که می‌توان به عدم جذب آلودگی، راحتی شست‌وشو نظافت، ضد آب بودن کف‌پوش و… اشاره کرد. به دلیل استفاده از موادی که مانند رنگ سیلر در کف‌پوش اپوکسی، این کف‌پوش مانند چسب به کف پارکینگ می‌چسبد. همین خصوصیت باعث شده تا مالکان هتل‌ها، مراکز خرید و … از این نوع کف‌پوش اپوکسی استفاده کنند.

  • کف‌پوش پلی پورتان پارکینگی 

روش آخری که در کف‌سازی پارکینگ استفاده می‌شود روش پلی پورتان است که تمامی خصوصیات و ویژگی‌های کف‌پوش اپوکسی را دارد. تنها تفاوتی که این کف‌پوش با بقیه دارد این است که می‌توان در فضاهای باز و پارکینگ‌های روباز هم از آنها استفاده کرد. الاستسیته بالایی دارد و در مقابل نور هم مقاومت زیادی داشته و خراب نمی‌شود. این کف‌پوش پلی پورتان پارکینگی نصبت به دو روش کف‌سازی دیگر هزینه و قیمت بالاتری دارد و به همین علت بیشتر در رستوران‌ها، برج‌های بسیار لوکس و گران و هتل‌ها از این روش برای کف‌سازی پارکینگ استفاده می‌کنند.

نحوه اجرای بتن کف پارکینگ 

برای اینکه بتن کف پارکینگ یا سوله‌ای را اجرا کرد مراحلی را برای اجرا باید انجام داد که شامل سه مرحله است. این مراحل شامل موارد زیر می‌شوند:

  • زیرسازی 

اولین قدم برای کف‌سازی، زیرسازی محل است که برای اینکه مواد نشست نکند، اجرا می‌شود. معمولا از زیرسطح‌های زمین تاسیساتی مانند لوله‌های فاضلاب و … عبور می‌کند. باید توجه داشت که در این مورد در قسمت کف‌سازی پارکینگ قرار می‌گیرد.

در این روش معمولا زیرسازی کف دو بخش دارد که در روش اول: خاک کف را متراکم کرده و یا کف را می‌کوبند. در روش دوم: ماهیچه کشی در روش زیرسازی پارکینگ تاسیسات یا لوله‌ها را با ملات سیمان در مقابل آسیب‌ها می‌پوشانند.

  • تسطیح 

برای اینکه سطحی را تراز کنند، از روش تسطیح استفاده می‌کنند. مثلا اگر در مکانی امکان جاری‌شدن آب باشد، باید سطح را تراز کرده و شیب پارکینگ باید طوری باشد که آب به آبرو هدایت شود. پس برای اجرا بتن کف پارکینگ از کف فونداسیون و از بتن مِگر استفاده می‌کنند. اگر صاحب‌ملک بخواهد آب به سطح زیر نفوذ نکند، در این مرحله یا مراحل بعد با قیروگونی یا ایزوگام آنها را عایق‌کاری می‌کند.

  • روسازی یا سنگ‌فرش‌کردن

 برای اینکه این مرحله درست و اصولی اجرا شود، مرحله‌های قبل باید درست و بامهارت انجام شوند. در این مرحله از روسازی ریسمان کشی هم استفاده می‌شود و سنگ‌فرش‌ها را به‌صورت تراز اجرا می‌کند. باید از ردشدن از روی سنگ‌فرش‌ها تا زمان خشک‌شدن ملات جلوگیری شود. ضخامت و استحکام زیاد سنگ‌فرش‌ها دارای اهمیت است؛ زیرا از ترک‌خوردن آن جلوگیری می‌شود.

هم چنین بخوانید : کفپوش اپوکسی صنعتی چه کاربردی دارد؟

 

مواد و متریال مناسب برای زیرسازی و کف‌سازی پارکینگ

برای اینکه مراحل کف‌سازی پارکینگ‌ها به‌درستی انجام شود، برای زیرسازی از انواع مواد و مصالح استفاده می‌شود. این مصالح معمولا موجب استحکام و دوام پارکینگ‌ها می‌شوند و برای کیفیت کف‌ها ضروری هستند. مواد موردنیاز برای انجام کف‌سازی پارکینگ‌ها شامل موارد زیر می‌شوند:

  • سیمان

این ماده یا همان بتن از جمله مصالحی است که در کف‌سازی و زیرسازی بتن کف پارکینگ بسیار رایج است. دارای قیمت پایین و کیفیت مناسبی است که از مزایای این مصالح به شمار می‌رود؛ ولی امروزه زیاد به سلیقه افراد نبوده؛ زیرا ظاهر زیبایی ندارد.

  • آجر 

این روش هم یکی از روش‌های کف‌سازی پارکینگ به شمار می‌رود که دارای کاربردهای زیادی است. البته این نوع کف‌سازی برای ساختمان‌های مسکونی روش مناسبی نیست و برای فضاهایی که اهمیت کمتری دارد، از این روش استفاده می‌کند.

  • سنگ‌فرش

از این نوع کف‌سازی هم معمولا از انواع سنگ‌های دگرگونی، رسوبی و آذین استفاده می‌شود. از این سنگ‌ها برای لایه‌بندی استفاده شده و به روشی جدا روی بتن کف پارکینگ‌ها قرار می‌گیرند.

  • مرمر

این سنگ از تحت‌فشار قراردادن و حرارت زیاد و تغییرکردن سنگ‌های کربناته تشکیل می‌شود. این نوع مواد دارای قیمت بالایی بوده و از جمله مصالح لوکس محسوب می‌شوند. دارای رنگ و طرح بسیار متنوع و جذابی نیز هستند.

  • سرامیک

از جمله مصالح پرطرف‌دار محسوب می‌شود که برای کف‌سازی پارکینگ استفاده شده و از مصالح و ترکیب آب و رس تشکیل می‌شوند که در مقابل فشار مقاومت دارد.

  • موزاییک

کارخانه تولید مصالح با دانه‌های مانند شیشه و سنگ را با مواد چسبنده‌ای ترکیب می‌کنند و موادی به نام موزاییک را تولید می‌کنند که دارای طرح و رنگ متنوع ای هستند.

  • اسفالت

این مواد از نفت خام تولید می‌شوند که از مواد بسیار چگال هستند. معمولا آسفالتی که برای بتن کف پارکینگ استفاده می‌شود با دانه‌های ماسه و ترکیب یک‌به‌دو است.

دلایل استفاده از بتن کف‌سازی پارکینگ

برای استفاده از کف‌سازی از روش بتن کف پارکینگ دلایلی وجود دارد که به همین دلیل دارای مزایا و اهمیت است. این کف‌پوش بتنی معمولا برای پارکینگ ضدلغزش بوده و در همه شرایطی که مرطوب یا خشک باشد کاملا ایمن برای وسایل نقلیه محسوب می‌شود. این نوع کف‌پوش در مقابل آسیب‌های که توسط آب، نمک‌زدایی و پتروشیمی بسیار مقاوم است. در برابر عواملی مانند یخ‌زدگی، گرمای شدید و ذوب مقاومت بسیار بالایی دارد. این کف‌پوش یک روش برای خط‌کشی و فلش‌های جهت‌دار نیز است.

کلام پایانی

ساخت کف پارکینگ یکی از ضروریات در ساخت ساختمان‌ها محسوب می‌شود که امروزه بادقت و مواد اولیه مناسب و محکم قابل‌ساخت است. همچنین  با توجه به اطلاعات داده شده در این مقاله می‌توان گفت که کف‌سازی پارکینگ به روش بتن کف پارکینگ مناسب‌ترین روش برای کف‌های پارکینگ و سوله‌ها محسوب می‌شود. امیدوایم این مطالب از استحکام سازان ، مجری متخصص انواع اپوکسی کف و خدمات اجرایی بتن ، برای شما عزیزان و دوستان گرامی مفید بوده باشد.

 

مطلب پیشنهادی: نکات اجرای کفپوش اپوکسی پارکینگ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره تخصصی

در اسرع وقت پاسخگوی سوالات شما هستیم.

با سلام

سوال خود را بپرسید

کارشناسان فروش ما در کمترین زمان پاسخگو هستند